Tag Archives: ‘Russiagate’

forget ‘Russiagate’, why is no-one talking about ‘Israelgate’…?

The following is an extract drawn from an article posted last February entitled “‘fake news’ is the new blackwhite” – a reference to newspeak jargon from Orwell’s ‘Nineteen Eighty-Four’ .

*

‘Russiagate’ has dominated the US news cycle for well over eighteen months in spite of the fact that after several investigations there has been an embarrassing failure to uncover substantiating evidence pointing to an actual Russian plot to “hack the election” as was so vigorously claimed. But the latest twist in the saga is arguably the lamest to date. It involves Robert Mueller’s indictment of thirteen Russian nationals for purportedly creating sockpuppet accounts on behalf of Trump (or else disparaging him – presumably for added confusion!), as well as (still more bafflingly) bolstering the campaigns of progressives Bernie Sanders and Jill Stein in the 2016 election. Missing altogether are any claims that Trump knew anything at all about the alleged Russian meddling, or that in fact “Russia hacked the election” – the very pivot about which Russiagate started spinning. As even the Guardian admits in its wholly uncritical account of Mueller’s findings which is excitedly titled “Putin’s chef, a troll farm and Russia’s plot to hijack US democracy”:

The indictment does not allege that any American knowingly participated in Russian meddling, or that Trump campaign associates had more than “unwitting” contact with some who posed as Americans. Trump quickly claimed vindication, noting in a tweet that the interference efforts began in 2014 “long before I announced that I would run for president”. He added: “The results of the election were not impacted. The Trump campaign did nothing wrong – no collusion!”

Nor does it have anything to say regarding the origins of ‘Russiagate’:

The indictment does not mention the hacking of Democratic emails, which then turned up on WikiLeaks. It does not mention the infamous Trump Tower meeting in June 2016. It does not mention the four Trump associates who are facing charges that range from money laundering to lying to the FBI about conversations with Russia’s ambassador. America, and the world, is waiting for Mueller to join the dots.1

The post continues:

In fact, both presidential candidates bent over backwards to secure the backing of AIPAC, the most formidable foreign lobby group in America, but that doesn’t count as meddling apparently.

Meanwhile, the bizarre claim that a handful of Russians threw the election process into confusion via social media platforms is an already laughably pathetic allegation, made worse for the simple fact that it is next to impossible to validate, since, as Mueller knows perfectly well, those named will never be extradited to face trial. And for what crime are they to be indicted exactly? For not being American citizens but writing about an US election without registering as a foreign agent. That’s certainly the precedent Muller is setting here. Moreover, the contention is not that this alleged ‘troll farm’ has been spreading falsehoods as such, but that they cunningly redeployed truth in order to deceive the ignorant masses.

Click here to read the full post.

*

On August 13th, Jimmy Dore welcomed William Binney, NSA whistleblower and member of Veterans Intelligence Professionals for Sanity (VIPS), to set the record straight about Guccifer 2.0 and Mueller’s indictments:

*

Having trawled for evidence of “links and/or coordination between the Russian government and individuals associated with the campaign of President Donald Trump” as the Mueller investigation was tasked to do, it instead uncovered actual evidence of complicity with Israel. These uncomfortable revelations have since been swept under the carpet by the corporate media, but are discussed in detail elsewhere. For instance, as far back as last December Max Blumenthal was reporting for Alternet:

Seven months later, after three indictments that did little, if anything, to confirm the grand collusion narrative, Mueller had former National Security Council advisor Michael Flynn dragged before a federal court for lying to the FBI. The Russia probe had finally netted a big fish.

As the details of the Flynn indictment seeped out into the press, however, the bombshell was revealed as another dud. To the dismay of many Trump opponents, nothing in Flynn’s rap sheet demonstrated collusion with Russia. Instead, the indictment undermined the Russiagate narrative while implicating another, much more inconvenient foreign power in a plot to meddle in American politics.

Blumenthal continues:

To be sure, Flynn indictment did contain a stunning revelation of collusion between Team Trump and a foreign state. But it was not the country that the national media has obsessed over for the past year.

Flynn was found by the FBI to have lobbied [Russian Ambassador to the United States Sergey] Kislyak to exercise Russia’s veto against the passage of a United Nations security council resolution condemning the growth of Israel’s illegal settlements. And he did so under orders from Jared Kushner, the presidential son-in-law and Middle East fixer, who was himself acting on behalf of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu.

Thanks to Flynn’s indictment, we now know that the Israeli prime minister was able to transform the Trump administration into his own personal vehicle for undermining Obama’s lone effort to hold Israel accountable at the UN. A clearer example of a foreign power colluding with an American political operation against a sitting president has seldom, if ever, been exposed in such glaring fashion. 2

Click here to read Blumenthal’s full article entitled “Michael Flynn’s Indictment Exposes Trump Team’s Collusion With Israel, Not Russia”.

Around the same time, a journalistic investigation of Israeli meddling in American politics was also secretly hushed up. As a sequel to its damning report on the Israel Lobby’s activities in Britain, Al Jazeera’s Director of Investigative Journalism, Clayton Swisher, announced in October 2017 that the Qatari satellite channel had embedded a different undercover journalist (called “Tony”) inside the US Israel lobby:

Swisher made the announcement soon after the UK’s broadcast regulator dismissed all complaints against Al Jazeera’s film The Lobby.

That documentary, broadcast in January 2017, exposed Israel’s covert influence campaign in the UK’s ruling Conservative and opposition Labour parties. The film revealed an Israeli embassy agent plotting with a British civil servant to “take down” a government minister seen as too critical of Israel.

Although Swisher promised the US film would come out “very soon,” nearly five months later it has yet to be broadcast. 3

Click here to read more on the announcement at The Electronic Intifada.

The documentary was never broadcast. However, based on newly leaked footage from this banned documentary, The Electronic Intifada published a follow-up article last week [Sept 13th] that discloses the operation of (what should be called) ‘troll farms’ operating under the cover of “The Israel Project” (TIP) using sockpuppets to sway public opinion and disseminate propaganda on the social media platform Facebook:

The Israel Project, a major advocacy group based in Washington, is running a secret influence campaign on Facebook.

The video above, exclusive to The Electronic Intifada, shows the latest excerpts to leak from the documentary.

Earlier leaked footage published by The Electronic Intifada and the Grayzone Project has already revealed underhanded tactics by anti-Palestinian groups planned and executed in collusion with the Israeli government.

In the newest clips, David Hazony, the managing director of The Israel Project, is heard telling Al Jazeera’s undercover reporter: “There are also things that we do that are completely off the radar. We work together with a lot of other organizations.”

“We produce content that they then publish with their own name on it,” Hazony adds.

A major part of the operation is the creation of a network of Facebook “communities” focused on history, the environment, world affairs and feminism that appear to have no connection to pro-Israel advocacy, but are used by The Israel Project to spread pro-Israel messaging.

The same piece continues:

One of these Facebook pages, Cup of Jane, has almost half a million followers.

Cup of Jane’s “About” page describes it as being about “Sugar, spice and everything nice.”

But there is no disclosure that this is a page run for the purpose of promoting Israel.

The “About” page does identify Cup of Jane as being “a community launched by TIP’s Future Media Project in DC.”

There is however no direct and explicit mention of Israel or indication that “TIP” stands for The Israel Project.

The Electronic Intifada understands that even this vague acknowledgment of who is behind the page was only added after The Israel Project learned about the existence of the Al Jazeera undercover documentary and presumably anticipated being exposed.

The Israel Project also added an acknowledgment on its own website that it runs the Facebook pages. However its website is not linked from the Facebook pages themselves.

There is no evidence in the Internet Archive of the page existing before May 2017 – months after “Tony’s” cover was blown.

According to [former employee Jordan] Schachtel, The Israel Project is putting considerable resources into producing Cup of Jane and a network of similar pages.

“We have a team of like 13 people. We are working on a lot of videos, explainers,” he tells Tony in Al Jazeera’s documentary. “A lot of it is just random topics and then maybe like 25 percent of it would be like Israel or Jewish-based.”

“Cup of Jane” is just one of many such fake websites:

Other pages identified by the censored Al Jazeera documentary as run by The Israel Project include Soul Mama, History Bites, We Have Only One Earth and This Explains That.

Some have hundreds of thousands of followers.

History Bites does not reveal its affiliation with The Israel Project, not even with the vague formula used by Cup of Jane and the other pages.

History Bites simply describes itself as conveying “The awesome of History in bite-sized chewable pieces!”

That page re-posted Cup of Jane posts presenting Golda Meir, the Israeli prime minister who implemented racist and violent policies against indigenous Palestinians, and viewed Palestinian women giving birth as an existential threat, as a feminist hero.

A 2016 This Explains That video spreads false Israeli claims that the UN cultural agency UNESCO “erased” Jewish and Christian reverence for holy sites in Jerusalem.

History Bites reposted the video last December stating that it “seems to support President Trump’s declaration today that Jerusalem is the capital of the Jewish state of Israel.”

The video has received almost five million views.

Another video posted by History Bites attempts to justify Israel’s June 1967 surprise attack on Egypt, launching the war in which Israel occupied the West Bank, Gaza Strip, Egypt’s Sinai Peninsula and Syria’s Golan Heights.

The video describes Israel’s military occupation of East Jerusalem as the city being “reunified” and “liberated.”

There is a great deal more detail in the article and I strongly encourage readers to read the piece in its entirety. It concludes where my own post begins – making a parallel reference to the furore surrounding the equivalent Russiagate allegations:

Since the 2016 US presidential election, Facebook has been accused of allowing its platform to be used for manipulative Russian-sponsored propaganda aimed at influencing politics and public opinion.

Despite the hype, these allegations have been grossly overblown or unsubstantiated.

Nevertheless, Facebook has partnered with the Atlantic Council in an effort to ostensibly crack down on “fake accounts” and “disinformation.”

The Atlantic Council is a Washington think tank that has been funded by NATO, the US military, the brutally repressive governments of Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Bahrain, European Union governments, and a who’s who of investment firms, oil companies, arms makers and other war profiteers.

As the apparent result of this partnership, a number of completely innocuous social media accounts with few or no followers were recently taken down.

More worryingly, pages run by leftist news outlets focusing on countries targeted by the US government, such as Venezuela Analysis and teleSUR, were suspended, though later restored.

Now with solid evidence of The Israel Project’s well-resourced and extensive influence campaign on Facebook, it remains to be seen if the social media giant will act to ensure that unwitting users are aware that what they are being exposed to is propaganda designed to boost and whitewash the Israeli state.

In response to a request for comment, a Facebook spokesperson told The Electronic Intifada the company would look into the matter. 4

Why is no-one talking about ‘Israelgate’? The question in the title to this post is rhetorical, of course, but we might easily answer it anyway. Russiagate was the cover story for why the Clinton campaign bombed so badly and then afterwards successfully reworked into the pretext to close down “fake news” websites. Talking about Israelgate on the other hand… what would that achieve?

Click here to read the full article entitled “Censored film reveals The Israel Project’s secret Facebook campaign.

*

On Monday 10th, The Real News interviewed Ali Abunimah and Max Blumenthal about why Qatar bowed down to American pressure to censor the documentary. In particular they speak about leaked clips that show how the Israeli government was behind attacks on American pro-Palestinian activists and Black Lives Matter:

Ali Abunimah: We published on August 27th, the first leaked video from the film in which an official of The Israel Project names Adam Milstein, a pro-Israel financier based in California – real estate magnate who spent time in federal prison for tax evasion. In the film, Milstein is named as the funder of ‘Canary Mission’ [a blacklist for pro-Palestine activists] and for years now people have been trying to find out who is behind ‘Canary Mission’ other than a few snippets of information which came out this appears to be first major break in cracking who is behind this.

And what it also shows is that ‘Canary Mission’ is part of a much bigger effort, effectively orchestrated by the Israeli government, in which groups like the ‘Israel on Campus Coalition’ and ‘The Foundation for Defense of Democracies’ are acting as agents, or front groups, for the Israeli government, helping it to gather information on US citizens; to harass US citizens; and other activities – without being registered as foreign agents of the State of Israel. So this really I think explains why the Israel lobby put such intense pressure on Qatar and on Al Jazeera to censor the film. Because I think it reveals a lot of activity that they don’t want revealed.

And what’s ironic is that this film contains real evidence of foreign interference in American politics [and] in American civic life by a foreign state: orchestrated, funded and directed by a foreign state and it’s got no attention. The censorship has gotten very little attention in the mainstream media. Meanwhile, as you know very well, the mainstream media and mainstream politicians continue to chase the shadows of ‘Russiagate’ and Russian interference, which until now have proven to be just shadows, as opposed to this really powerful evidence of Israeli interference.

[from 1:55 mins]

Max Blumenthal: Well, Noah Pollak [Executive Director of the ‘Emergency Committee for Israel’] is part of the crew that Ali describes as essentially unregistered agents – Adam Milstein, Jacob Baime of the ‘Israel on Campus Coalition’ – that are effectively surveilling and attacking American students on behalf of the Israeli government. These are Likudnik operatives: figures who align with the ring wing in Israel, who are substantially funded by Milstein as well as Sheldon Adelson who is one of the largest donors to both Donald Trump and to the political empire of Benjamin Netanyahu.

And we reported based on leaked content from the censored Al Jazeera “Lobby USA” documentary that Noah Pollak had essentially been astroturfing a protest against a 2016 gathering of the ‘National Students for Justice in Palestine’ conference. It was in DC and basically Pollak went to the Hudson Institute, which is a pro-Israel think tank with very close ties of its own to the Israeli government, and said you know send us some of your campus fellows – basically like youth fellows – and they’re going to protest for us.

And the undercover reporter for Al Jazeera, James Kleinfeld, gets on the bus to this protest – he was interning for The Israel Project, another affiliated pro-Israel lobby group – and covertly films all of these young people, who are young conservative activists, saying we don’t really have any interest in going to yell at Arabs and that’s what we’ve been told to do: go shout at Arabs. And they’re driving around in a bus and getting lost and asking people “where are the Jihadis? We’ve just been told to go yell at Jihadis.” So you can see kind of the racism and Islamophobia behind the whole operation. But at the same time they’re saying basically we’re being forced to do this. We get paid like $50,000 a year as part of this fellowship and this is what we have to do – we’re selling our souls.

So it’s kind of amusing but at the same time you see how the Israel lobby operates. It essentially has to pay fake protesters because it has no grassroots support.

Then these campus fellows from this ring wing think tank show up at the conference where there are hundreds of young people, students who are organically drawn to Palestine solidarity activism [and] don’t have to be paid to be there. They themselves are paying their own way. And these fake protesters start shouting Islamophobic insults at them. Noah Pollak is screaming about child suicide bombers at young women and men, who are mostly students from immigrant backgrounds. Si I thought it was a really scandalous scene and I chose to reveal at the Greyzone Project along with a more recent report that shows the phenomenon that Ali described which is the Israeli government actually coordinating directly attacks on American progressive social movements, which should be scandalous. If Russia was doing it, you know, you’d have the New York Times and Washington Post freaking out but in this case it’s silence.

I mean [the report] should have been explosive… if the FBI had been exposed for recruiting black establishment leadership to attack the Black Lives Matter movement and undermining Black Lives Matter events, you know, how much outrage would there be? Probably a lot but in this case all we’ve done is expose a foreign government – the apartheid government of Israel – for doing exactly the same and there doesn’t seem to be a whole lot of outrage. The suppressed, censored Al Jazeera “Lobby” documentary shows scenes from a pro-Israel conference where a group of Israeli diplomats are essentially boasting about having recruited former civil rights leaders and established black activists as proxies to denounce Black Lives Matter as antisemitic. This was right after the movement for black lives had introduced its platform supporting BDS, denouncing Israel as an apartheid state, and accusing it of committing genocide against the Palestinian people. So there was a big priority not just for the Israel lobby but the Israeli government to undermine Black Lives Matter. And they not only claimed responsibility for op-eds in the Huffington Post by black civil rights leaders and in other publications attacking Black Lives Matter as anti-Semitic. […]

Then you have Eric Gallagher, who is the Director of development [of The Israel Project] who was filmed covertly by the undercover Al Jazeera reporter, James Kleinfeld, boasting of how The Israel Project had gotten a Black Lives Matter event cancelled – a fundraiser cancelled – in New York, right after it released its platform, basically by calling donors and then having them call a nightclub that they were affiliated with and the nightclub put the kibosh on the event. So all this goes back to the phenomenon that Ali described, which is the Israeli government interfering, not just in American politics, but in American life. Surveilling Americans and covertly undermining American progressive social movements that are dedicated to advocating for the equality of some of the most oppressed groups in the country.

[from 4:45 mins]

The transcript is my own.

*

1 From an article entitled “Putin’s chef, a troll farm and Russia’s plot to hijack US democracy” written by David Smith, published in the Guardian on February 17, 2018. https://www.theguardian.com/us-news/2018/feb/17/putins-chef-a-troll-farm-and-russias-plot-to-hijack-us-democracy

2 From an article entitled “Michael Flynn’s Indictment Exposes Trump Team’s Collusion With Israel, Not Russia” written by Max Blumenthal, published in Alternet on Decmeber 5, 2017. https://www.alternet.org/grayzone-project/flynn-indictment-exposes-collusion-israel

3 From an article entitled “What’s in Al Jazeera’s undercover film on US Israel lobby?” written by Asa Winstanley, published in The Electronic Intifada on March 5, 2018. https://electronicintifada.net/content/whats-al-jazeeras-undercover-film-us-israel-lobby/23496

4 From an article entitled “Censored film reveals The Israel Project’s secret Facebook campaign” written by Ali Abunimah and Asa Winstanley, published by The Electronic Intifada on September 13, 2018. https://electronicintifada.net/content/censored-film-reveals-israel-projects-secret-facebook-campaign/25486

Advertisements

1 Comment

Filed under internet freedom, Israel, USA

Craig Murray on the media response to Boshirov and Petrov’s story – whatever happened to presumption of innocence?

Former ambassador and independent journalist Craig Murray is no friend of the Kremlin or Putin but has been outspoken in his doubts over UK government allegations relating to the poisoning of Sergei and Yulia Skripal. In previous articles he has cross-examined the government case point by point, and now he considers the latest evidence provided in the RT interview of suspects Ruslan Boshirov and Alexander Petrov.

*

The presumption of innocence is the principle that one is considered innocent unless proven guilty. It was traditionally expressed by the Latin maxim ei incumbit probatio qui dicit, non qui negat (“the burden of proof is on the one who declares, not on one who denies”).

The Universal Declaration of Human Rights, article 11, states: “Everyone charged with a penal offence has the right to be presumed innocent until proved guilty according to law in a public trial at which he has had all the guarantees necessary for his defence.”.

From Wikipedia.

*

I was caught in a twitterstorm of hatred yesterday, much of it led by mainstream media journalists like David Aaronovitch and Dan Hodges, for daring to suggest that the basic elements of Boshirov and Petrov’s story do in fact stack up. What became very plain quite quickly was that none of these people had any grasp of the detail of the suspects’ full twenty minute interview [also embedded below], but had just seen the short clips or quotes as presented by British corporate and state media.

As I explained in my last post [see below], what first gave me some sympathy for the Russians’ story and drew me to look at it closer, was the raft of social media claims that there was no snow in Salisbury that weekend and Stonehenge had not been closed. In fact, Stonehenge was indeed closed on 3 March by heavy snow, as confirmed by English Heritage. So the story that they came to Salisbury on 3 March but could not go to Stonehenge because of heavy snow did stand up, contrary to almost the entire twittersphere.

Once there was some pushback of truth about this on social media, people started triumphantly posting the CCTV images from 4 March to prove that there was no snow lying in Central Salisbury on 4 March. But nobody ever said there was snow on 4 March – in fact Borisov and Petrov specifically stated that they learnt there was a thaw so they went back. However when they got there, they encountered heavy sleet and got drenched through. That accords precisely with the photographic evidence in which they are plainly drenched through.

Another extraordinary meme that causes hilarity on twitter is that Russians might be deterred by snow or cold weather.

Well, Russians are human beings just like us. They cope with cold weather at home because they have the right clothes. Boshirov and Petrov refer continually in the interview to cold, wet feet and again this is borne out by the photographic evidence – they were wearing sneakers unsuitable to the freak weather conditions that were prevalent in Salisbury on 3 and 4 March. They are indeed soaked through in the pictures, just as they said in the interview.

Russians are no more immune to cold and wet than you are.

Twitter is replete with claims that they were strange tourists, to be visiting a housing estate. No evidence has been produced anywhere that shows them on any housing estate. They were seen on CCTV camera walking up the A36 by the Shell station, some 400 yards from the Skripals’ house, which would require three turnings to get to that – turnings nobody saw them take (and they were on the wrong side of the road for the first turning, even though it would be very close). No evidence has been mentioned which puts them at the Skripals’ House.

Finally, it is everywhere asserted that it is very strange that Russians would take a weekend break holiday, and that if they did they could not possibly be interested in architecture or history. This is a simple expression of anti-Russian racism. Plainly before their interview – about which they were understandably nervous – they prepared what they were going to say, including checking up on what it was they expected to see in Salisbury because they realised they would very obviously be asked why they went. Because their answer was prepared does not make it untrue.

That literally people thousands of people have taken to twitter to mock that it is hilariously improbable that tourists might want to visit Salisbury Cathedral and Stonehenge, is a plain example of the irrationality that can overtake people when gripped by mob hatred.

I am astonished by the hatred that has been unleashed. The story of Gerry Conlon might, you would hope, give us pause as to presuming the guilt of somebody who just happened to be of the “enemy” nationality, in the wrong place at the wrong time.

Despite the mocking mob, there is nothing inherently improbable in the tale told by the two men. What matters is whether they can be connected to the novichok, and here the safety of the identification of the microscopic traces of novichok allegedly found in their hotel bedroom is key. I am no scientist, but I have been told by someone who is, that if the particle(s) were as the police state so small as to be harmless to humans, they would be too small for mass spectrometry analysis and almost certainly could not be firmly identified other than as an organophosphate. Perhaps someone qualified might care to comment.

The hotel room novichok is the key question in this case.

Were I Vladimir Putin, I would persuade Boshirov and Petrov voluntarily to come to the UK and stand trial, on condition that it was a genuinely fair trial before a jury in which the entire proceedings, and all of the evidence, was open and public, and the Skripals and Pablo Miller might be called as witnesses and cross-examined. I have no doubt that the British government’s desire for justice would suddenly move into rapid retreat if their bluff was called in this way.

As for me, when I see a howling mob rushing to judgement and making at least some claims which are utterly unfounded, and when I see that mob fueled and egged on by information from the security services propagated by exactly the same mainstream media journalists who propagandised the lies about Iraqi WMD, I see it as my job to stand in the way of the mob and to ask cool questions. If that makes them hate me, then I must be having some impact.

So I ask this question again – and nobody so far has attempted to give me an answer. At what time did the Skripals touch their doorknob? Boshirov and Petrov arrived in Salisbury at 11.48 and could not have painted the doorknob before noon. The Skripals had left their house at 09.15, with their mobile phones switched off so they could not be geo-located. Their car was caught on CCTV on three cameras heading out of Salisbury to the North East. At 13.15 it was again caught on camera heading back in to the town centre from the North West.

How had the Skripals managed to get back to their home, and touch the door handle, in the hour between noon and 1pm, without being caught on any of the CCTV cameras that caught them going out and caught the Russian visitors so extensively? After this remarkably invisible journey, what time did they touch the door handle?

I am not going to begin to accept the guilt of Boshirov and Petrov until somebody answers that question. Dan Hodges? David Aaronovitch? Theresa May? Anybody?

Reposted in full from an article entitled “Lynch Mob Mentality” published today by Craig Murray.

*

Here is Craig Murray’s initial response in full (with images retained) published on his blog yesterday and entitled “The Strange Russian Alibi”.

Like many, my first thought at the interview of Boshirov and Petrov – which apparently are indeed their names – is that they were very unconvincing. The interview itself seemed to be set up around a cramped table with a poor camera and lighting, and the interviewer seemed pretty hopeless at asking probing questions that would shed any real light.

I had in fact decided that their story was highly improbable, until I started seeing the storm of twitter posting, much of it from mainstream media journalists, which stated that individual things were impossible which were, in fact, not impossible at all.

The first and most obvious regards the weather on 3 and 4 March. It is in fact absolutely true that, if the two had gone down to Salisbury on 3 March with the intention of going to Stonehenge, they would have been unable to get there because of the snow. It is therefore perfectly possible that they went back the next day to try again; and public transport out of Salisbury was still severely disrupted, and many roads closed, on 4 March. Proof of this is not at all difficult to find.

Those mocking the idea that the pair were blocked by snow from visiting Stonehenge have pointed to the CCTV footage of central Salisbury not showing snow on the afternoon of 4 March. Well, that is central Salisbury, it had of course been salted and cleared. Outside there were drifts.

So that part of their story in fact turns out not to be implausible as social media is making out; in fact it fits precisely with the actual facts.

The second part of their story that has brought ridicule is the notion that two Russians would fly to the UK for the weekend and try to visit Salisbury. This ridicule has been very strange to me. Weekend breaks – arrive on Friday and return on Sunday – are a standard part of the holiday industry. Why is it apparently unthinkable that Russians fly on weekend breaks as well as British people?

Even more strange is the idea that it is wildly improbable for Russian visitors to wish to visit Salisbury cathedral and Stonehenge. Salisbury Cathedral is one of the most breathtaking achievements of Norman architecture, one of the great cathedrals of Europe. It attracts a great many foreign visitors. Stonehenge is world famous and a world heritage site. I went on holiday this year and visited Wurzburg to see the Bishop’s Palace, and then the winery cooperative at Sommerach. Because somebody does not choose to spend their leisure time on a beach in Benidorm does not make them a killer. Lots of people go to Salisbury Cathedral.

There seems to be a racist motif here – Russians cannot possibly have intellectual or historical interests, or afford weekend breaks.

The final meme which has worried me is “if they went to see the cathedral, why did they visit the Skripal house?” Well, no evidence at all has been presented that they visited the Skripal house. They were captured on CCTV walking past a petrol station 500 yards away – that is the closest they have been placed to the Skripal house.

The greater mystery about these two is, if they did visit the Skripal House and paint Novichok on the doorknob, why did they afterwards walk straight past the railway station again and head into Salisbury city centre, where they were caught window shopping in a coin and souvenir shop with apparently not a care in the world, before eventually returning to the train station? It seems a very strange attitude to a getaway after an attempted murder. In truth their demeanour throughout the photographs is consistent with their tourism story.

The Russians have so far presented this pair in a very unconvincing light. But on investigation, the elements of their story which are claimed to be wildly improbable are not inconsistent with the facts.

There remains the much larger question of the timing.

The Metropolitan Police state that Boshirov and Petrov did not arrive in Salisbury until 11.48 on the day of the poisoning. That means that they could not have applied a nerve agent to the Skripals’ doorknob before noon at the earliest. But there has never been any indication that the Skripals returned to their home after noon on Sunday 4 March. If they did so, they and/or their car somehow avoided all CCTV cameras. Remember they were caught by three CCTV cameras on leaving, and Borishov and Petrov were caught frequently on CCTV on arriving.

The Skripals were next seen on CCTV at 13.30, driving down Devizes road. After that their movements were clearly witnessed or recorded until their admission to hospital.

So even if the Skripals made an “invisible” trip home before being seen on Devizes Road, that means the very latest they could have touched the doorknob is 13.15. The longest possible gap between the novichok being placed on the doorknob and the Skripals touching it would have been one hour and 15 minutes. Do you recall all those “experts” leaping in to tell us that the “ten times deadlier than VX” nerve agent was not fatal because it had degraded overnight on the doorknob? Well that cannot be true. The time between application and contact was between a minute and (at most) just over an hour on this new timeline.

In general it is worth observing that the Skripals, and poor Dawn Sturgess and Charlie Rowley, all managed to achieve almost complete CCTV invisibility in their widespread movements around Salisbury at the key times, while in contrast “Petrov and Boshirov” managed to be frequently caught in high quality all the time during their brief visit.

This is especially remarkable in the case of the Skripals’ location around noon on 4 March. The government can only maintain that they returned home at this time, as they insist they got the nerve agent from the doorknob. But why was their car so frequently caught on CCTV leaving, but not at all returning? It appears very much more probable that they came into contact with the nerve agent somewhere else, while they were out.

I shall write a further post on these timing questions shortly.

*

Detailed below are five outstanding questions. Questions one and two pertain directly to the incidents of the Salisbury and Amesbury poisonings; three and four look into the background to the case and find improbable links to the ongoing ‘Russiagate’ allegations; and the last question relates to the potentially buried testimony of Yulia Skripal. All sections are based on a quoted sequence of earlier posts written by Craig Murray, who has been foremost in cross-examining the government case (links to each post are provided as footnotes to be read in full).

  1. When did the Skripals touch the doorknob?

At 09.15 on Sunday 4 March the Skripals’ car was seen on CCTV driving through three different locations in Salisbury. Both Skripals had switched off their mobile phones and they remained off for over four hours, which has baffled geo-location.

There is no CCTV footage that indicates the Skripals returning to their home. It has therefore always been assumed that they last touched the door handle around 9am.

But the Metropolitan Police state that Boshirov and Petrov did not arrive in Salisbury until 11.48 on the day of the poisoning. That means that they could not have applied a nerve agent to the Skripals’ doorknob before noon at the earliest. But there has never been any indication that the Skripals returned to their home after noon on Sunday 4 March. If they did so, they and/or their car somehow avoided all CCTV cameras. Remember they were caught by three CCTV cameras on leaving, and Borishov and Petrov were caught frequently on CCTV on arriving.

The Skripals were next seen on CCTV at 13.30, driving down Devizes road. After that their movements were clearly witnessed or recorded until their admission to hospital.

So even if the Skripals made an “invisible” trip home before being seen on Devizes Road, that means the very latest they could have touched the doorknob is 13.15. The longest possible gap between the novichok being placed on the doorknob and the Skripals touching it would have been one hour and 15 minutes. Do you recall all those “experts” leaping in to tell us that the “ten times deadlier than VX” nerve agent was not fatal because it had degraded overnight on the doorknob? Well that cannot be true. The time between application and contact was between a minute and (at most) just over an hour on this new timeline.

In general it is worth observing that the Skripals, and poor Dawn Sturgess and Charlie Rowley, all managed to achieve almost complete CCTV invisibility in their widespread movements around Salisbury at the key times, while in contrast “Petrov and Boshirov” managed to be frequently caught in high quality all the time during their brief visit.

This is especially remarkable in the case of the Skripals’ location around noon on 4 March. The government can only maintain that they returned home at this time, as they insist they got the nerve agent from the doorknob. But why was their car so frequently caught on CCTV leaving, but not at all returning? It appears very much more probable that they came into contact with the nerve agent somewhere else, while they were out.

This BBC report gives a very useful timeline summary of events. 1

*

  1. Why was the perfume bottle found by Charlie Rowley still sealed?

ITV News gamely inserted the phrase “poisoned by a Russian nerve agent” into their exclusive interview with Charlie Rowley, an interview in which they managed to ask no penetrating questions whatsoever, and of which they only broadcast heavily edited parts. Their own website contains this comment by their journalist Rupert Evelyn:

He said it was unopened, the box it was in was sealed, and that they had to use a knife in order to cut through it.

“That raises the question: if it wasn’t used, is this the only Novichok that exists in this city? And was it the same Novichok used to attack Sergei and Yulia Skripal?

But the information about opening the packet with a knife is not in the linked interview. What Rowley does say in the interview is that the box was still sealed in its cellophane. Presumably it was the cellophane he slit open with a knife.

So how can this fit in to the official government account? Presumably the claim is that Russian agents secretly visited the Skripal house, sprayed novichok on the door handle from this perfume bottle, and then, at an unknown location, disassembled the nozzle from the bottle (Mr Rowley said he had to insert it), then repackaged and re-cellophaned the bottle prior to simply leaving it to be discovered somewhere – presumably somewhere indoors as it still looked new – by Mr Rowley four months later. However it had not been found by anyone else in the interim four months of police, military and security service search. 2

*

  1. What is Sergei Skripal’s connection to Christopher Steele and ‘Russiagate’?

Skripal had not retired but was active for MI6 on gigs briefing overseas intelligence agencies about Russia. This did not increase his threat to Russia, as he told everything he knows a decade ago. But it could provide an element of annoyance that would indeed increase Russian official desire to punish him further.

But the fact he was still very much active has a far greater significance. The government slapped a D(SMA) notice on the identity of Pablo Miller, Skripal’s former MI6 handler who lives close by in Salisbury and who worked for Christopher Steele’s Orbis Intelligence at the time that Orbis produced the extremely unreliable dossier on Trump/Russia. The fact that Skripal had not retired but was still briefing on Russia, to me raises to a near certainty the likelihood that Skripal worked with Miller on the Trump dossier.

I have to say that, as a former Ambassador in the former Soviet Union trained in intelligence analysis and familiar with MI6 intelligence out of Moscow, I agree with every word of this professional dissection of the Orbis Trump dossier by Paul Roderick Gregory, irrespective of Gregory’s politics. In particular this paragraph, which Gregory wrote more than a year before the Salisbury attack, certainly applies to much of the dossier.

I have picked out just a few excerpts from the Orbis report. It was written, in my opinion, not by an ex British intelligence officer but by a Russian trained in the KGB tradition. It is full of names, dates, meetings, quarrels, and events that are hearsay (one an overheard conversation). It is a collection of “this important person” said this to “another important person.” There is no record; no informant is identified by name or by more than a generic title. The report appears to fail the veracity test in the one instance of a purported meeting in which names, dates, and location are provided. Some of the stories are so bizarre (the Rosneft bribe) that they fail the laugh test. Yet, there appears to be a desire on the part of some media and Trump opponents on both sides of the aisle to picture the Orbis report as genuine but unverifiable.

The Russian ex-intelligence officer who we know was in extremely close contact with Orbis at the time the report was written, was Sergei Skripal.

The Orbis report is mince. Skripal knew it was mince and how it was written. Skripal has a history of selling secrets to the highest bidder. The Trump camp has a lot of money. My opinion is that as the Mueller investigation stutters towards ignominious failure, Skripal became a loose end that Orbis/MI6/CIA/Clinton (take your pick) wanted tied off. That seems to me at least as likely as a Russian state assassination. To say Russia is the only possible suspect is nonsense. 3

*

  1. What does BBC’s Mark Urban know about the case?

On 8 July 2018 a lady named Kirsty Eccles asked what, in its enormous ramifications, historians may one day see as the most important Freedom of Information request ever made. The rest of this post requires extremely close and careful reading, and some thought, for you to understand that claim.

Dear British Broadcasting Corporation,

1: Why did BBC Newsnight correspondent Mark Urban keep secret from the licence payers that he had been having meetings with Sergei Skripal only last summer.

2: When did the BBC know this?

3: Please provide me with copies of all correspondence between yourselves and Mark Urban on the subject of Sergei Skripal.

Yours faithfully,

Kirsty Eccles

The ramifications of this little request are enormous as they cut right to the heart of the ramping up of the new Cold War, of the BBC’s propaganda collusion with the security services to that end, and of the concoction of fraudulent evidence in the Steele “dirty dossier”. This also of course casts a strong light on more plausible motives for an attack on the Skripals.

Which is why the BBC point blank refused to answer Kirsty’s request, stating that it was subject to the Freedom of Information exemption for “Journalism”.

10th July 2018
Dear Ms Eccles
Freedom of Information request – RFI20181319
Thank you for your request to the BBC of 8th July 2018, seeking the following information under the
Freedom of Information Act 2000:
1: Why did BBC Newsnight correspondent Mark Urban keep secret from the licence payers that he
had been having meetings with Sergei Skripal only last summer.
2: When did the BBC know this?
3: Please provide me with copies of all correspondence between yourselves and Mark Urban on the
subject of Sergei Skripal.
The information you have requested is excluded from the Act because it is held for the purposes of
‘journalism, art or literature.’ The BBC is therefore not obliged to provide this information to you. Part VI
of Schedule 1 to FOIA provides that information held by the BBC and the other public service broadcasters
is only covered by the Act if it is held for ‘purposes other than those of journalism, art or literature”. The
BBC is not required to supply information held for the purposes of creating the BBC’s output or
information that supports and is closely associated with these creative activities.

The BBC is of course being entirely tendentious here – “journalism” does not include the deliberate suppression of vital information from the public, particularly in order to facilitate the propagation of fake news on behalf of the security services. That black propaganda is precisely what the BBC is knowingly engaged in, and here trying hard to hide. 4

Click here to read Craig Murray’s follow-up post regarding the BBC’s refusal to reply to him.

  1. Where are Sergei and Yulia Skripal today?

Mark Urban’s piece for Newsnight tonight [July 5th] was simply disgusting; it did not even pretend to be more than a propaganda piece on behalf of the security services, who had told Urban (as he said) that Yulia Skripal’s phone “could have been” tapped by the Russians and they “might even” have listened to her conversations through the microphone in her telephone. That was the “new evidence” that the Russians were behind everything.

As a former British Ambassador I can tell you with certainty that indeed the Russians might have tapped Yulia, but GCHQ most definitely would have. It is, after all, their job, and billions of our taxes go into it. If tapping of phones is seriously presented as evidence of intent to murder, the British government must be very murderous indeed.  5

*

I was happy to see Yulia alive and looking reasonably well yesterday, if understandably stressed. Notably, and in sharp contrast to Litvinenko, she leveled no accusations at Russia or anybody else for her poisoning. In Russian she spoke quite naturally. Of the Russian Embassy she said very simply “I am not ready, I do not want their help”. Strangely this is again translated in the Reuters subtitles by the strangulated officialese of “I do not wish to avail myself of their services”, as originally stated in the unnatural Metropolitan Police statement issued on her behalf weeks ago.

“I do not wish to avail myself of their services” is simply not a translation of what she says in Russian and totally misses the “I am not ready” opening phrase of that sentence. My conclusion is that Yulia’s statement was written by a British official and then translated to Russian for her to speak, rather than the other way round. Also that rather than translate what she said in Russian themselves for the subtitles, Reuters have subtitled using a British government script they have been given.

It would of course have been much more convincing had Sergei also been present. Duress cannot be ruled out when he is held by the British authorities. I remain extremely suspicious that, at the very first chance she got in hospital, Yulia managed to get hold of a telephone (we don’t know how, it was not her own and she has not had access to one since) and phone her cousin Viktoria, yet since then the Skripals have made no attempt to contact their family in Russia. That includes no contact to Sergei’s aged mum, Yulia’s grandmother, who Viktoria cares for. Sergei normally calls his mother – who is 89 – regularly. This lack of contact is a worrying sign that the Skripals may be prevented from free communication to the outside world. Yulia’s controlled and scripted performance makes that more rather than less likely.

It is to me particularly concerning that Yulia does not seem to have social media access. The security services have the ability to give her internet risk free through impenetrable VPN. But they appear not to have done that.  6

I would like to thank Craig Murray for allowing the reproduction of these articles.

Not all of the views expressed are necessarily ones shared by ‘wall of controversy’.

*

Updates:

Embedded below is a video made by nuclear scientist and environmental activist Chris Busby (73 years old) – who is featured in earlier posts on Fukushima and the use of depleted uranium – speaking out in April shortly after the Salisbury poisoning happened:

On Wednesday 12th (two days ago), Chris Busby was raided by police on the entirely spurious grounds that two police officers had “felt unwell” during a visit. He was arrested and held for 19 hours under the Explosives Act before being released without charge:

Dr Busby, who has previously advised the government on radiation risks, said neighbours had reported his 29-year-old housemate “acting strangely”.

A cordon was set up around his home on Wednesday morning when the two officers complained of feeling unwell – which Dr Busby attributed to “psychological problems associated with their knowledge of the Skripal poisoning”.

The scientist said he was handcuffed and interviewed all night by police who suspected he was making a bomb, but the only substances found at his home were “innocuous chemicals for research into radiation”.

Click here to read the BBC news report from September 13th.

Chris Busby afterwards spoke with independent journalist Tony Gosling of BCfm radio about Wednesday’s arrest, the various court cases he’s involved with, contamination from Fukushima and briefly also regarding the Skripal case:

*

On Friday 14th BBC2’s Newsnight broadcast the recording of a phone interview between Kirsty Wark and editor-in-chief of RT, Margarita Simonyan, the interviewer of Boshirov and Petrov. If you watch the clip to the end you will see that Kirsty Wark brings the discussion around to accuse Simonyan of being a Russian state propagandist at which point Simonyan rather conveniently hangs up. She may well have done so and was within her rights, although refusal to answer questions will be seen by many as a tacit admission of guilt. Doubtless, this is how the BBC would have scripted it, so who knows, dare I suggest that the BBC may have hung up on her?

*

Further updates:

On Sept 27th Craig Murray produced analysis challenging claims made by Bellingcat (of the neo-con Atlantic Council) that the true identity of “Ruslan Boshirov” is in fact Colonel Anatoliy Chepiga, “a highly decorated GRU officer bestowed with Russia’s highest state award, Hero of the Russian Federation.”

Here is an abridged version of his article:

The problem is with Bellingcat’s methodology. They did not start with any prior intelligence that “Chepiga” is “Boshirov”. They rather allegedly searched databases of GRU operatives of about the right age, then trawled photos in yearbooks of them until they found one that looked a bit like “Boshirov”. And guess what? It looks a bit like “Boshirov”. If you ignore the substantially different skull shape and nose.

Only the picture on the left is Chepiga. The two on the right are from “Boshirov’s” Russian passport application file, and the photo of “Boshirov” issued by Scotland Yard.

Like almost the entire internet, I assumed both black and white photos were from Chepiga’s files, and was willing to admit the identification of Chepiga with “Boshirov” as valid. But once you understand is that – as Bellingcat confirm if you read it closely – only the photo on the left is Chepiga, you start to ask questions.

The two guys on the right and the centre are undoubtedly the same person. But is the guy on the left the same, but younger?

Betaface.com, which runs industry standard software, gives the faces an 83% similarity, putting the probability of them being the same person at 2.8%.

By comparison it gives me a 72% identity with Chepiga and a 2.1% chance of being him.

There is a superficial resemblance. But if you take the standard ratios used for facial recognition, you get a very different story. If you draw a line between the centre of the pupils of the two guys centre and right, and then take a perpendicular from that line to the tip of the nose, you get a key ratio. The two on the right both have a ratio of 100:75, which is unsurprising since they are the same person. The one on the left has a ratio of 100:68, which is very different.

To put that more simply, his nose is much shorter, and less certainly his eyes are further apart. […]

It is worth repeating that the only evidence that Chepiga is Boshirov offered by Bellingcat is this photo. The rest of their article simply attempts to establish Chepiga’s career.

This is gross hypocrisy by Bellingcat, who have argued that scores of photos of White Helmets being Jihadi fighters are not valid evidence because you cannot safely recognise faces from photographs.

Yet Higgins now claims his facial identification of Chepiga as Boshirov as “definitive” and “conclusive”, despite the absence of moles, scars and blemishes. Higgins stands exposed as a quite disgusting hypocrite. Let me go further. I do not believe that Higgins did not take the elementary step of running facial recognition technology over the photos, and I believe he is hiding the results from you. Is it not also astonishing that the mainstream media have not done this simple test?

The bulk of the Bellingcat article is just trying to prove the reality of the existence of Chepiga. This is hard to evaluate, but as the evidence to link him to “Boshirov” is non-existent, is a different argument. Having set out to find a GRU officer of the same age who looks a bit like “Boshirov”, they trumpet repeatedly the fact that Chepiga is about the same age as evidence, in a crass display of circular argument.

This unofficial website does indeed name Chepiga as a Hero of the Russian Federation and recipient of 20 awards, as Bellingcat claims. But it is impossible to know if it is authentic, and by contrast there is no Chepiga on the official list of Heroes of the Russian Federation, for the stated 2014 or for any other year, which Bellingcat fail to mention. Their other documents and anonymous sources are unverifiable.

The photo of the military school honours arch, with Chepiga added right at the end and not quite in line, looks to me very suspect. My surmise so far would be that most likely Bellingcat’s source of supply is Ukrainian, and trying to tie the Skripal affair into the Ukrainian civil war via Chepiga.

My view of the most likely explanation on presently available evidence is this:

Boshirov is not Boshirov, and the Russian Government are lying.
Boshirov is not Chepiga, and Bellingcat are lying.
The whole Skripal novichok story still does not hang together, and the British government are lying.

I will continue to form my opinions as further evidence becomes available.

UPDATE Incredibly, at 13.15 on 27 September the BBC TV News ran the story showing only the two photos of “Boshirov”, which of course are the same person, and not showing the photo of Chepiga at all!

Click here to read Craig Murray’s full article entitled “’Boshirov’ is probably not ‘Chepiga’. But he is also not ‘Boshirov’”.

*

Bellingcat’s attempts to gild the Chepiga lily are now becoming ludicrous. The photo they published today [October 3rd] is a very obvious fake.

Many people have noticed that the photo of Chepiga on this wall appears to be hanging in completely different lighting conditions from the others. That is indeed a good point.

But there is a more important point here, and that is to do with sequencing. Except for Chepiga and Popov, who according to Belligncat also became a Hero of Russia in 2014, all of the people here are indeed openly and officially listed Heroes of Russia or, in the majority of cases, Heroes of the Soviet Union.

What is more, they are, as you would expect on a military honours wall, ranked in date order. ONLY CHEPIGA IS OUT OF DATE ORDER. The order runs top row let to right, then second row left to right, then bottom row left to right. The bit of the bottom row we can see runs:

Karpushenko (2000), Ribak (2005), Maclov (2012), Popov (2014).

So why is Chepiga in a row of much earlier Heroes of the Soviet Union? Next in sequence in fact to Grigory Dobrunov who got his award in 1956!!!! The pictures are definitely otherwise all in date order.

The glaringly obvious answer – in line with the reflections anomaly – is that Chepiga’s “picture” has been photoshopped onto this wall. The military do not suddenly insert photos out of order and at random on an honours board. Bellingcat, however, have a track record of image manipulation.

None of which proves or disproves the Boshirov identification. It is however an important reminder to take Bellingcat as a source with a pinch of salt.

Click here to read Craig Murray’s original post entitled “Bellingcat’s Very Obviously Fake Chepiga Photo”.

The following caveat is courtesy of a friend who specialises in lighting and works as a professor at the local university:

I disagree with Murray’s point about the different lighting conditions, and a bit like the photos of the two walking through airport gates at the same time [from a previous post], he is too eager to jump to convenient conclusions. The key image is middle row, right hand side. Yes, it has a large veiling reflection on it that does not appear (so strongly) on other photos, but that is not unusual. It’s like when you could see a reflection of a window or the room light on your TV (when it was a CRT); it covered a part of the screen but not all of it. It could be fake, but the lighting argument doesn’t work.

*

1 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/09/skripals-the-mystery-deepens/

2 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/07/the-silence-of-the-whores/ 

3 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/05/yulia-skripal-and-the-salisbury-wut/ 

4 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/08/skripals-when-the-bbc-hide-the-truth/ 

5 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/07/the-amesbury-mystery/ 

6 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/05/yulia-skripal-and-the-salisbury-wut/

Leave a comment

Filed under Britain, Craig Murray, Russia

Craig Murray on why the Novichok story is “another Iraqi WMD scam”

Whistleblower and former UK ambassador to Uzbekistan, Craig Murray, has recently published a sequence of articles challenging official claims surrounding the attempted murder of Russian double agent Sergei Skripal.

*

Update:

It appears necessary to insert the following update in order to dismiss repeated corporate media claims that Craig Murray’s original article has been debunked by, as Murray puts it: “a lengthy twitter thread by a Blairite and chemist called Clyde Davies in which they [MSM journalists] all say I am ‘owned’ and my article disproven.”

But before coming directly to Murray’s response, copied below is one part of the same Twitter stream that is receiving rather scant coverage – it involves Davies’ reply to a question from Kevin Smyth:

As Murray says in summary:

So what does Davies tell us in this article delivered by twitter which “demolishes” my article.

1) Davies acknowledges that until recently Porton Down and OPCW doubted the physical existence of “novichoks”. He says they have now changed their minds. [Porton Down has indeed undergone a remarkable change of mind in the last week , but the OPCW has yet to see the evidence].
2) Davis states that chemists can tell if a compound corresponds to one of the “novichoks” described by Mirzyanov, but Davis specifically accepts that does not prove Russian manufacture.
3) Davis nevertheless states strongly it is Russia because he believes Russia has form and motive.

Nothing here can remotely be said to be conclusive. The question that puzzles me, is why are so many mainstream media journalists gleefully seizing on this series of tweets as a destruction of the need for sceptical inquiry? A possible answer:

1) Davies by claiming credentials as a chemist conforms to the corporate media urge for an appeal to authority. He validates the government line and he is a chemist. He can throw in the names of chemicals and molecular diagrams. That kind of thing impresses journalists. That he explicitly admits the chemistry cannot prove Russia did it, is apparently irrelevant.
2) Davies thus provides a smokescreen of respectability by which they can continue to advance their careers by cutting and pasting the government line without question.

In fact, all of Davies’ “chemistry” in this exchange sets out to prove something which was never disputed – that chemists are able to identify whether or not a substance is one of the “novichok” compounds described by Mirzyanov. But as he published the formulae two decades ago, and has been living in the USA, and as the US dismantled and studied the Nukus plant, and as Porton Down had never seen any evidence the Russians actually succeeded in synthesising “novichoks, this in no way adds up to evidence of Russian manufacture. As Davies, to his credit, finally acknowledged [in the Twitter feed copied above] when confronted by an interlocutor for whom he did not have automatic hatred.

Click here to read Craig Murray’s full response published on Thursday 15th.

*

Further updates:

The following extracts are drawn from a follow-up posted by Craig Murray on Friday 16th:

I have now received confirmation from a well placed FCO source that Porton Down scientists are not able to identify the nerve gas as being of Russian manufacture, and have been resentful of the pressure being placed on them to do so. Porton Down would only sign up to the formulation “of a type developed by Russia” after a rather difficult meeting where this was agreed as a compromise formulation.

The Russians were allegedly researching, in the “Novichok” programme a generation of nerve agents which could be produced from commercially available precursors such as insecticides and fertilisers. This substance is a “novichok” in that sense. It is of that type. Just as I am typing on a laptop of a type developed by the United States, though this one was made in China.

To anybody with a Whitehall background this has been obvious for several days. The government has never said the nerve agent was made in Russia, or that it can only be made in Russia. The exact formulation “of a type developed by Russia” was used by Theresa May in parliament, used by the UK at the UN Security Council, used by Boris Johnson on the BBC yesterday and, most tellingly of all, “of a type developed by Russia” is the precise phrase used in the joint communique issued by the UK, USA, France and Germany yesterday:

“This use of a military-grade nerve agent, of a type developed by Russia, constitutes the first offensive use of a nerve agent in Europe since the Second World War.”

When the same extremely careful phrasing is never deviated from, you know it is the result of a very delicate Whitehall compromise. My FCO source, like me, remembers the extreme pressure put on FCO staff and other civil servants to sign off the dirty dossier on Iraqi WMD, some of which pressure I recount in my memoir Murder in Samarkand. She volunteered the comparison to what is happening now, particularly at Porton Down, with no prompting from me.

Click here to read Craig Murray’s full article entitled “Of a Type Developed By Liars”.

*

On April 6th, Craig Murray uploaded a copy of an extended interview with Sky News’ shrill and patronising newscaster Kay Burley. Sky News subsequently refused to post the interview online so Murray instead posted it on his own site. It is embedded below:

Click here to watch the interview on Craig Murray’s blog and to read a related twitter stream and comments.

*

My original post continues below…

On Tuesday 13th, Murray wrote:

The same people who assured you that Saddam Hussein had WMD’s now assure you Russian “novochok” nerve agents are being wielded by Vladimir Putin to attack people on British soil. As with the Iraqi WMD dossier, it is essential to comb the evidence very finely. A vital missing word from Theresa May’s statement yesterday was “only”. She did not state that the nerve agent used was manufactured ONLY by Russia. She rather stated this group of nerve agents had been “developed by” Russia. Antibiotics were first developed by a Scotsman, but that is not evidence that all antibiotics are today administered by Scots.

Yesterday, Murray followed up with a very tightly argued and fully referenced explanation for why official claims that the chemical agent ‘Novichok’ used against Sergei Skripal could only have been manufactured in Russia are bogus.

I have reproduced his article in full below (between asterisks).

*

As recently as 2016 Dr Robin Black, Head of the Detection Laboratory at the UK’s only chemical weapons facility at Porton Down, a former colleague of Dr David Kelly, published in an extremely prestigious scientific journal that the evidence for the existence of Novichoks was scant and their composition unknown.

In recent years, there has been much speculation that a fourth generation of nerve agents, ‘Novichoks’ (newcomer), was developed in Russia, beginning in the 1970s as part of the ‘Foliant’ programme, with the aim of finding agents that would compromise defensive countermeasures. Information on these compounds has been sparse in the public domain, mostly originating from a dissident Russian military chemist, Vil Mirzayanov. No independent confirmation of the structures or the properties of such compounds has been published. (Black, 2016)

Robin Black. (2016) Development, Historical Use and Properties of Chemical Warfare Agents. Royal Society of Chemistry

Yet now, the British Government is claiming to be able instantly to identify a substance which its only biological weapons research centre has never seen before and was unsure of its existence. Worse, it claims to be able not only to identify it, but to pinpoint its origin. Given Dr Black’s publication, it is plain that claim cannot be true.

The world’s international chemical weapons experts share Dr Black’s opinion. The Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) is a UN body based in the Hague. In 2013 this was the report of its Scientific Advisory Board, which included US, French, German and Russian government representatives and on which Dr Black was the UK representative:

[The SAB] emphasised that the definition of toxic chemicals in the Convention would cover all potential candidate chemicals that might be utilised as chemical weapons. Regarding new toxic chemicals not listed in the Annex on Chemicals but which may nevertheless pose a risk to the Convention, the SAB makes reference to “Novichoks”. The name “Novichok” is used in a publication of a former Soviet scientist who reported investigating a new class of nerve agents suitable for use as binary chemical weapons. The SAB states that it has insufficient information to comment on the existence or properties of “Novichoks”. (OPCW, 2013)

OPCW: Report of the Scientific Advisory Board on developments in science and technology for the Third Review Conference 27 March 2013

Indeed the OPCW was so sceptical of the viability of “novichoks” that it decided – with US and UK agreement – not to add them nor their alleged precursors to its banned list. In short, the scientific community broadly accepts Mirzayanov was working on “novichoks” but doubts he succeeded.

Given that the OPCW has taken the view the evidence for the existence of “Novichoks” is dubious, if the UK actually has a sample of one it is extremely important the UK presents that sample to the OPCW. Indeed the UK has a binding treaty obligation to present that sample to OPCW. Russa has – unreported by the corporate media – entered a demand at the OPCW that Britain submit a sample of the Salisbury material for international analysis.

Yet Britain refuses to submit it to the OPCW.

Why?

A second part of May’s accusation is that “Novichoks” could only be made in certain military installations. But that is also demonstrably untrue. If they exist at all, Novichoks were allegedly designed to be able to be made at bench level in any commercial chemical facility – that was a major point of them. The only real evidence for the existence of Novichoks was the testimony of the ex-Soviet scientist Mizayanov. And this is what Mirzayanov actually wrote.

One should be mindful that the chemical components or precursors of A-232 or its binary version novichok-5 are ordinary organophosphates that can be made at commercial chemical companies that manufacture such products as fertilizers and pesticides.

Vil S. Mirzayanov, “Dismantling the Soviet/Russian Chemical Weapons Complex: An Insider’s View,” in Amy E. Smithson, Dr. Vil S. Mirzayanov, Gen Roland Lajoie, and Michael Krepon, Chemical Weapons Disarmament in Russia: Problems and Prospects, Stimson Report No. 17, October 1995, p. 21.

It is a scientific impossibility for Porton Down to have been able to test for Russian novichoks if they have never possessed a Russian sample to compare them to. They can analyse a sample as conforming to a Mirzayanov formula, but as he published those to the world twenty years ago, that is no proof of Russian origin. If Porton Down can synthesise it, so can many others, not just the Russians.

And finally – Mirzayanov is an Uzbek name and the novichok programme, assuming it existed, was in the Soviet Union but far away from modern Russia, at Nukus in modern Uzbekistan. I have visited the Nukus chemical weapons site myself. It was dismantled and made safe and all the stocks destroyed and the equipment removed by the American government, as I recall finishing while I was Ambassador there. There has in fact never been any evidence that any “novichok” ever existed in Russia itself.

To summarise:

1) Porton Down has acknowledged in publications it has never seen any Russian “novichoks”. The UK government has absolutely no “fingerprint” information such as impurities that can safely attribute this substance to Russia.
2) Until now, neither Porton Down nor the world’s experts at the Organisation for the Prevention of Chemical Weapons (OPCW) were convinced “Novichoks” even exist.
3) The UK is refusing to provide a sample to the OPCW.
4) “Novichoks” were specifically designed to be able to be manufactured from common ingredients on any scientific bench. The Americans dismantled and studied the facility that allegedly developed them. It is completely untrue only the Russians could make them, if anybody can.
5) The “Novichok” programme was in Uzbekistan not in Russia. Its legacy was inherited by the Americans during their alliance with Karimov, not by the Russians.

With a great many thanks to sources who cannot be named at this moment.

*

Click here to read the same article entitled “The Novichok Story Is Indeed Another Iraqi WMD Scam” on Craig Murray’s blog.

And here to read Murray’s post from Tuesday in which he also assessed Skripal’s links to Orbis Intelligence, Christopher Steele and ‘Russiagate’. Here is an extended extract:

There is no doubt that Skripal was feeding secrets to MI6 at the time that Christopher Steele was an MI6 officer in Moscow, and at the the time that Pablo Miller, another member of Orbis Intelligence, was also an MI6 officer in Russia and directly recruiting agents. It is widely reported on the web and in US media that it was Miller who first recruited Skripal. My own ex-MI6 sources tell me that is not quite true as Skripal was “walk-in”, but that Miller certainly was involved in running Skripal for a while. Sadly Pablo Miller’s LinkedIn profile has recently been deleted, but it is again widely alleged on the web that it showed him as a consultant for Orbis Intelligence and a consultant to the FCO and – wait for it – with an address in Salisbury. If anyone can recover that Linkedin entry do get in touch, though British Government agencies will have been active in the internet scrubbing.

It was of course Christopher Steele and Orbis Intelligence who produced for the Clinton camp the sensationalist dossier on Trump links with Russia – including the story of Trump paying to be urinated on by Russian prostitutes – that is a key part of the “Russiagate” affair gripping the US political classes. The extraordinary thing about this is that the Orbis dossier is obvious nonsense which anybody with a professional background can completely demolish, as I did here. Steele’s motive was, like Skripal’s in selling his secrets, cash pure and simple. Steele is a charlatan who knocked up a series of allegations that are either wildly improbable, or would need a high level source access he could not possibly get in today’s Russia, or both. He told the Democrats what they wish to hear and his audience – who had and still have no motivation to look at it critically – paid him highly for it.

I do not know for certain that Pablo Miller helped knock together the Steele dossier on Trump, but it seems very probable given he also served for MI6 in Russia and was working for Orbis. And it seems to me even more probable that Sergei Skripal contributed to the Orbis Intelligence dossier on Trump. Steele and Miller cannot go into Russia and run sources any more, and never would have had access as good as their dossier claims, even in their MI6 days. The dossier was knocked up for huge wodges of cash from whatever they could cobble together. Who better to lend a little corroborative verisimilitude in these circumstances than their old source Skripal?

Click here for further analysis of technical doubts over the origins of the Novichok nerve agent used in the Salisbury poisonings in an briefing note published by Professors Paul McKeigue and Piers Robinson.

*

Additional: Why should we believe them this time around?

The following is from a Stop the War Coalition (STWC) newsletter received on Friday 16th:

Coming at a time when tensions between Russia and the West are already high, the government’s reheated Cold War rhetoric targeting Russia is extremely dangerous.  ​The hysteria generated underlines the importance of anti-war arguments and organisation. ​​We have recently launched a campaign to propose anti-war resolutions in trade unions, trades councils, student unions, Labour Party and other party branches. The attacks on Jeremy Corbyn for his characteristically considered response to the appalling Salisbury attack  ​make this project even more urgent.​

While many have made comparisons to the Cold War, more recent events spring to mind – as Corbyn pointed out in his article in yesterday’s Guardian:

“In my years in parliament I have seen clear thinking in an international crisis overwhelmed by emotion and hasty judgments too many times. Flawed intelligence and dodgy dossiers led to the calamity of the Iraq invasion. There was overwhelming bipartisan support for attacking Libya, but it proved to be wrong. A universal repugnance at the 9/11 attacks led to a war on Afghanistan that continues to this day, while terrorism has spread across the globe.”

The video above includes extracts from Corbyn’s questions in The Commons along with analysis provided by Professor Emeritus of Russian Studies at New York University and Princeton, Stephen Cohen.

As Stop the War Vice Chair, Chris Nineham, points out ‘it​ is not just the refusal to wait for facts that is so alarming, but the hyped-up, confrontational nature of the response’. Illustrating the dangers of the present situation, a recently published US army study ominously titled, ‘Is the Next Global Conflict Imminent?’, suggests NATO expansion is a key driver of tension with Russia.

If you want to strengthen the ​anti-war movement​ in your workplace, Trade Union ​or party ​branch make sure you raise our Spring 2018 motion at your next meeting.

Please let us know at office@stopwar.org.uk if you can raise the resolution and, if possible, affiliate your branch to Stop the War.

1 Comment

Filed under analysis & opinion, Britain, Craig Murray, Russia

‘fake news’ is the new blackwhite

“The keyword here is blackwhite. Like so many Newspeak words, this word has two mutually contradictory meanings. Applied to an opponent, it means the habit of impudently claiming that black is white, in contradiction of the plain facts. Applied to a Party member, it means a loyal willingness to say that black is white when Party discipline demands this. But it means also the ability to believe that black is white, and more, to know that black is white, and to forget that one has ever believed the contrary.”

— George Orwell from ‘Nineteen Eighty Four’ 1

*

Update: WMDs Revisited

Please note that the original post began after the purple asterisk.

Before reading on I encourage readers to follow this link to an article published by wsws.org also on February 20th. An extended extract is reposted below:

Fifteen years ago, on February 5, 2003, against the backdrop of worldwide mass demonstrations in opposition to the impending invasion of Iraq, then-US Secretary of State Colin Powell argued before the United Nations that the government of Saddam Hussein was rapidly stockpiling “weapons of mass destruction,” which Iraq, together with Al Qaeda, was planning to use against the United States.

In what was the climax of the Bush administration’s campaign to justify war, Powell held up a model vial of anthrax, showed aerial photographs and presented detailed slides purporting to show the layout of Iraq’s “mobile production facilities.”

There was only one problem with Powell’s presentation: it was a lie from beginning to end.

The World Socialist Web Site, in an editorial board statement published the next day, declared the brief for war “the latest act in a diplomatic charade laced with cynicism and deceit.” War against Iraq, the WSWS wrote, was not about “weapons of mass destruction.” Rather, “it is a war of colonial conquest, driven by a series of economic and geo-political aims that center on the seizure of Iraq’s oil resources and the assertion of US global hegemony.”

The response of the American media, and particularly its liberal wing, was very different. Powell’s litany of lies was presented as the gospel truth, an unanswerable indictment of the Iraqi government.

Washington Post columnist Richard Cohen, who rushed off a column before he could have examined Powell’s allegations, declared, “The evidence he presented to the United Nations—some of it circumstantial, some of it absolutely bone-chilling in its detail—had to prove to anyone that Iraq not only hasn’t accounted for its weapons of mass destruction but without a doubt still retains them. Only a fool—or possibly a Frenchman—could conclude otherwise.”

The editorial board of the New York Times—whose reporter Judith Miller was at the center of the Bush administration’s campaign of lies—declared one week later that there “is ample evidence that Iraq has produced highly toxic VX nerve gas and anthrax and has the capacity to produce a lot more. It has concealed these materials, lied about them, and more recently failed to account for them to the current inspectors.”

Subsequent developments would prove who was lying. The Bush administration and its media accomplices conspired to drag the US into a war that led to the deaths of more than one million people—a colossal crime for which no one has yet been held accountable.

Fifteen years later, the script has been pulled from the closet and dusted off. This time, instead of “weapons of mass destruction,” it is “Russian meddling in the US elections.” Once again, assertions by US intelligence agencies and operatives are treated as fact. Once again, the media is braying for war. Once again, the cynicism and hypocrisy of the American government—which intervenes in the domestic politics of every state on the planet and has been relentlessly expanding its operations in Eastern Europe—are ignored.

The argument presented by the American media is that the alleged existence of a fly-by-night operation, employing a few hundred people, with a budget amounting to a minuscule fraction of total election spending in the US, constitutes a “a virtual war against the United States through 21st-century tools of disinformation and propaganda” (New York Times).

In the countless articles and media commentary along this vein, nowhere can one find a serious analysis of the Mueller indictment of the Russians itself, let alone an examination of the real motivations behind the US campaign against Russia. The fact that the indictment does not even involve the Russian government or state officials is treated as a nonissue.

While the present campaign over Russian “meddling” has much in common with the claims about “weapons of mass destruction,” the implications are far more ominous. The “war on terror” is exhausted, in part because the US is allied in Syria and elsewhere with the Islamic fundamentalist organizations it was purportedly fighting.

More fundamentally, the quarter-century of invasions and occupations that followed the dissolution of the Soviet Union is rapidly developing into a conflict between major nuclear-armed powers. The effort of the American ruling class to offset its economic decline using military force is leading mankind to the brink of another world war. As the National Defense Strategy, published less than a month before the release of the indictments, declared, “Inter-state strategic competition, not terrorism, is now the primary concern in US national security.”

Click here to read the full article entitled “The Russian meddling fraud: Weapons of mass destruction revisited”.

*

In Doha last week I watched on TV an utterly contemptible speech by Theresa May in which she grasped for ideas to shore up the increasingly eroded Establishment control of the political zeitgeist. Yet more pressure would be put on the social media companies to curtail the circulation of unauthorised truths as “fake news”. Disrespectful questioning of the political class will be a new crime of “intimidation of candidates”. The government would look for new ways to boost the unwanted and failing purveyors of the official line by some potential aid to newspapers and their paid liars.

In short I did not merely disagree with what she was saying, I found it an extraordinary example of Orwellian doublespeak in which she even referenced John Stuart Mill and her commitment to freedom of speech as she outlined plans to restrict it further. I found myself viewing this dull, plodding agent of repression as representing a political philosophy which is completely alien to me.

The words of former UK ambassador Craig Murray published in a blog post entitled “Scared of my Own Thoughts”.

*

‘Corbyn was a Soviet spy’

When two million protesters assembled in London in the bitter cold on the February 15th 2003 to call on Blair not to go to war against Iraq, Jeremy Corbyn marched at the head of the largest protest this country has ever seen. Speaking afterwards from the platform at Hyde Park, Corbyn forewarned us:

“Thousands more deaths in Iraq will not make things right. It will set off a spiral of conflict, of hate, of misery, of desperation, that will fuel the wars, the conflict, the terrorism, the depression and the misery of future generations.” [from 4:15 mins]

Fifteen years on, a war sold entirely on the basis of lies that were in turn rubber-stamped by our already sold-out mainstream media (the honourable exception was the Daily Mirror) grinds on indefinitely. Corbyn meantime has been elected not once but twice to lead the Labour Party, and his party continues to run neck and neck in the polls with the Tories.

In response, the purveyors of those lies which carried us into the perpetual darkness of an endless “war on terror” have found new ones to spin. Yesterday’s fake news warned us of the threat of Saddam’s WMDs. Today the same press tells us, and again with no credible proof, that Corbyn and other backbench Labour MPs were once on the payroll of Czech secret service.

I hesitate to engage with such arrant nonsense, but the plain fact that these absurd allegations that Corbyn was once a Soviet agent refuse to die quietly demands a response – even while every response automatically puts defenders of Corbyn on the back foot; proving a negative being impossibly hard to do. Of course, these extraordinary claims ought to demand extraordinary evidence, but instead we see the rumour mill being given extra impetus by so-called respectable and nominally impartial broadcasters. For instance, here is what the BBC reported on Monday 19th:

Jeremy Corbyn should be “open and transparent” about his alleged contacts with a Communist spy during the 1980s, Theresa May has suggested.

Asked about claims a Czech intelligence officer met and tried to recruit Mr Corbyn during the Cold War, she said MPs must “account” for past actions.

The Labour Party has said claims he was an agent were a “ridiculous smear”. 2

Thus, snide innuendo dreamed up by our gutter press (in this case The Sun) is reported on without any attempt at all to drill down into the facts. And this coming from the BBC which laughably portrays itself as some kind of a last bastion against the spread of ‘fake news’. So allow me to set the record straight. The source of this particular canard is a man called Jan Sarkocy, who, as former editor of Tribune (1986– 93) and deputy editor of the New Statesman (1993–96), Paul Anderson, reminded us in his article “Corbyn’s spy connection and me”, was “anything but a spymaster”:

Quite a lot of the serious media have steered clear of the Sun’s story of Jeremy Corbyn’s meetings with a Czechoslovak spook in the 1980s, and it’s not hard to see why. The Sun never knowingly under-eggs any pudding, but this one was really over-stirred. Its splash – “CORBYN AND THE COMMIE ”, as the headline put it on 15 February – promised something it simply did not deliver.

The paper had discovered from east European archives that a member of the communist Czechoslovak secret police, the StB (Státní Bezpečnost, State Security), acting under diplomatic cover in London, had met Corbyn on several occasions between 1986 and 1989, including at the House of Commons.

And, er, that was it. No suggestion that Corbyn, then the rookie backbench Labour MP for Islington North, had handed over state secrets for money. Nothing at all incriminating, in fact. Corbyn responded that he had met a Czechoslovak diplomat in the late 1980s but not one called Dymic, the name on the documents obtained by the Sun.

End of story? Not quite. The Mail and Telegraph picked it up with enthusiasm. It turned out that the StB man who had met Corbyn was only codenamed Dymic and was really Jan Sarkocy (as I’d guessed), now 64 and living in obscurity in Slovakia – and Sarkocy has given interviews to all and sundry, saying that Corbyn was paid for information and that other Labour left wingers, including the shadow chancellor, John McDonnell, were on his contact list. Cue outraged Tories saying that Corbyn was a traitor and furious denials from the Corbyn camp with accusations of red-scare tactics by the right-wing press.

Corbyn (like many others on the Labour left, myself included) was a contact of Jan Sarkocy in the 1980s, and Sarkocy was StB – but that’s about it. Sarkocy was anything but a spymaster. He was a low-level intelligence-gatherer for a state that had long ago lost all authority with its citizens and was now losing the support of its geopolitical master, the Soviet Union.

He was employed to take people out to lunch who knew something of what was going on in British politics, drink beers with them in the evening, and write reports on what they told him. And what he got from his efforts was probably little better than any half-compos-mentis reader of the UK press would have gleaned. 3

Click here to read the full article at Little Atoms.

Of course, the real reason behind the latest smear campaign against Corbyn is no less blatant than those more despicable lies which soon led to the deaths of a million innocent Iraqis. The very same blood-soaked special interests that have reaped such staggering profits from the West’s otherwise nonsensical policy of war without limit instigated by Bush and Blair and pursued by respective successors now need Corbyn removed. It hardly requires a genius to join the dots up on this ludicrous story. Obviously this is fake news, just don’t expect the corporate media to tell you so.

Meanwhile Jeremy Corbyn issued this statement today:

*

‘Russia hacked the election’

Whenever Donald Trump barks “fake news” in avoidance of some nagging news reporter’s questions it comes across as a tacit admission of guilt. Subsequently the brush off is indeed reported upon as a tacit admission of guilt. And doubtless, more than half the time, it was a tacit admission of guilt: Trump has a great deal to be guilty about. However, it does not automatically follow that even the vile and corrupt Trump is guilty in every case.

‘Russiagate’ has dominated the US news cycle for well over eighteen months in spite of the fact that after several investigations there has been an embarrassing failure to uncover substantiating evidence pointing to an actual Russian plot to “hack the election” as was so vigorously claimed. But the latest twist in the saga is arguably the lamest to date. It involves Robert Mueller’s indictment of thirteen Russian nationals for purportedly creating sockpuppet accounts on behalf of Trump (or else disparaging him – presumably for added confusion!), as well as (still more bafflingly) bolstering the campaigns of progressives Bernie Sanders and Jill Stein in the 2016 election. Missing altogether are any claims that Trump knew anything at all about the alleged Russian meddling, or that in fact “Russia hacked the election” – the very pivot about which Russiagate started spinning. As even the Guardian admits in its wholly uncritical account of Mueller’s findings which is excitedly titled “Putin’s chef, a troll farm and Russia’s plot to hijack US democracy”:

The indictment does not allege that any American knowingly participated in Russian meddling, or that Trump campaign associates had more than “unwitting” contact with some who posed as Americans. Trump quickly claimed vindication, noting in a tweet that the interference efforts began in 2014 “long before I announced that I would run for president”. He added: “The results of the election were not impacted. The Trump campaign did nothing wrong – no collusion!”

Nor does it have anything to say regarding the origins of ‘Russiagate’:

The indictment does not mention the hacking of Democratic emails, which then turned up on WikiLeaks. It does not mention the infamous Trump Tower meeting in June 2016. It does not mention the four Trump associates who are facing charges that range from money laundering to lying to the FBI about conversations with Russia’s ambassador. America, and the world, is waiting for Mueller to join the dots. 4

Real News today spoke with independent journalist Max Blumenthal about the indictment and the overblown reaction which has prompted comparisons to Pearl Harbor and 9/11:

I shall come back to Trump in a moment. But first please note how Mueller has been given a free pass by the media. This is the same Robert Mueller who was appointed FBI head by George W Bush literally one week prior to the September 11th attacks and who thereafter, as former FBI special agent and whistleblower Coleen Rowley points out at length, alongside then-Deputy Attorney General James Comey, “presided over post-9/11 cover-ups and secret abuses of the Constitution, enabled Bush-Cheney fabrications used to launch wrongful wars, and exhibited plain vanilla incompetence”:

I wanted to believe Director Mueller when he expressed some regret in our personal meeting the night before we both testified to the Senate Judiciary Committee. He told me he was seeking improvements and that I should not hesitate to contact him if I ever witnessed a similar situation to what was behind the FBI’s pre 9/11 failures.

A few months later, when it appeared he was acceding to Bush-Cheney’s ginning up intelligence to launch the unjustified, counterproductive and illegal war on Iraq, I took Mueller up on his offer, emailing him my concerns in late February 2003. Mueller knew, for instance, that Vice President Dick Cheney’s claims connecting 9/11 to Iraq were bogus yet he remained quiet. He also never responded to my email. 5

Click here to read Coleen Rowley’s full article entitled “Russia-gate’s Mythical ‘Heroes’”

What is not in dispute, however, is that Trump has undeniably dirty ties with Russia as elsewhere. Seldom discussed are his related dirty ties to Israel. Indeed, if you take a cursory look online you’ll quickly discover that during the time of the US election “Trump: Make Israel great again!” posters were trending in Tel Aviv:

 

Please note: the original image was removed so I have embedded a similar one published by abc news.

The image above was published by New Europe and is captioned:

An Israeli cyclist passes placards proclaiming ‘Trump Make Israel Great Again’ in Tel Aviv, Israel, 12 November 2016. Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu was among the first foreign leaders to call and congratulate Donald Trump November 9 after he won the US presidential election. In a Wall Street Journal interview Trump called the Israeli – Palestinian conflict ‘the war that never ends’ and added that ‘as a deal maker, I’d like to do…the deal that can’t be made. And do it for humanity’s sake.’

While the same article further reminds us:

During the campaign, Trump committed to [move the US embassy to Jerusalem] in more than one occasions. He first made the promise during the primaries in an AIPAC event in March. AIPAC is the US-Israeli lobby. 6

Click here to read the full article.

In fact, both presidential candidates bent over backwards to secure the backing of AIPAC, the most formidable foreign lobby group in America, but that doesn’t count as meddling apparently.

Meanwhile, the bizarre claim that a handful of Russians threw the election process into confusion via social media platforms is an already laughably pathetic allegation, made worse for the simple fact that it is next to impossible to validate, since, as Mueller knows perfectly well, those named will never be extradited to face trial. And for what crime are they to be indicted exactly? For not being American citizens but writing about an US election without registering as a foreign agent. That’s certainly the precedent Muller is setting here. Moreover, the contention is not that this alleged ‘troll farm’ has been spreading falsehoods as such, but that they cunningly redeployed truth in order to deceive the ignorant masses.

The following extract is the opening to a recent article [Thurs 15th] published by the Washington Post entitled “Russia used mainstream media to manipulate America voters”:

Russia’s disinformation campaign during the 2016 presidential election relied heavily on stories produced by major American news sources to shape the online political debate, according to an analysis published Thursday.

The analysis by Columbia University social-media researcher Jonathan Albright of more than 36,000 tweets sent by Russian accounts showed that obscure or foreign news sources played a comparatively minor role, suggesting that the discussion of “fake news” during the campaign has been somewhat miscast.

Albright’s research, which he said is the most extensive to date on the news links that Russians used to manipulate the American political conversation on Twitter, bolsters observations by other analysts. Clinton Watts, a former FBI agent who is now a disinformation expert at the Foreign Policy Research Institute in Philadelphia, said that by linking to popular news sources, the Russians enhanced the credibility of their Twitter accounts, making it easier to manipulate audiences.

“The Kremlin, they don’t need to create a false narrative. It’s already there,” he said. “You’re just taking a narrative and elevating it.”

As the article confesses, it’s not about truth or falsehood anymore but who controls the agenda:

“These trolls didn’t need to retweet RT and Sputnik,” Albright said. “All they needed to do was pick out certain themes and push them.” 7

This is what the corporate news media does day in, day out of course. It tells the public what to believe in and what to dismiss. If Trump says “fake news” then we are to presume that he lying. If the media use it then we are to presume they are protecting us from the liars.

As historian Jackson Lears wrote in an excellent and detailed piece entitled “What We Don’t Talk about When We Talk about Russian Hacking” published by the London Review of Books in January:

Epistemological nihilism looms, but some people and institutions have more power than others to define what constitutes an agreed-on reality. To say this is to risk dismissal as the ultimate wing-nut in the lexicon of contemporary Washington: the conspiracy theorist. Still, the fact remains: sometimes powerful people arrange to promote ideas that benefit their common interests. Whether we call this hegemony, conspiracy or merely special privilege hardly matters. What does matter is the power to create what Gramsci called the ‘common sense’ of an entire society. Even if much of that society is indifferent to or suspicious of the official common sense, it still becomes embedded among the tacit assumptions that set the boundaries of ‘responsible opinion’. So the Democratic establishment (along with a few Republicans) and the major media outlets have made ‘Russian meddling’ the common sense of the current moment. What kind of cultural work does this common sense do? What are the consequences of the spectacle the media call (with characteristic originality) ‘Russiagate’?

[…]

The Democratic Party has now developed a new outlook on the world, a more ambitious partnership between liberal humanitarian interventionists and neoconservative militarists than existed under the cautious Obama. This may be the most disastrous consequence for the Democratic Party of the new anti-Russian orthodoxy: the loss of the opportunity to formulate a more humane and coherent foreign policy. The obsession with Putin has erased any possibility of complexity from the Democratic world picture, creating a void quickly filled by the monochrome fantasies of Hillary Clinton and her exceptionalist allies. 8

*

‘Russian Influence’ is actually a commercial marketing scheme

Click here to read a detailed breakdown on Mueller’s published indictments by Moon of Alabama. Here are a few excerpts pointing to significant facts the corporate media is entirely failing to cover, and beginning with an overview of why “The indictment is fodder for the public to prove that the Mueller investigation is ‘doing something’”:

Yesterday the U.S. Justice Department indicted the Russian Internet Research Agency on some dubious legal grounds. It covers thirteen Russian people and three Russian legal entities. The main count of the indictment is an alleged “Conspiracy to Defraud the United States”.

The published indictment gives support to our long held belief that there was no “Russian influence” campaign during the U.S. election. What is described and denounced as such was instead a commercial marketing scheme, which ran click-bait websites to generate advertisement revenue and created online crowds around virtual persona to promote whatever its commercial customers wanted to promote. The size of the operation was tiny when compared to the hundreds of millions in campaign expenditures. It had no influence on the election outcome.

[…]

The Justice Department indictment is quite long and detailed. It must have been expensive. If you read it do so with the above in mind. Skip over the assumptions and claims of political interference and digest only the facts. All that is left is, as explained, a commercial marketing scheme.

[…]

The indictment then goes on and on describing the “political activities” of the sock-puppet personas. Some posted pro-Hillary slogans, some anti-Hillary stuff, some were pro-Trump, some anti-everyone, some urged not to vote, others to vote for third party candidates. The sock-puppets did not create or post fake news. They posted mainstream media stories.

Some of the persona called for going to anti-Islam rallies while others promoted pro-Islam rallies. The Mueller indictment lists a total of eight rallies. Most of these did not take place at all. No one joined the “Miners For Trump” rallies in Philly and Pittsburgh. A “Charlotte against Trump” march on November 19 – after the election – was attended by one hundred people. Eight people came for a pro-Trump rally in Fort Myers.

The sock-puppets called for rallies to establish themselves as ‘activist’ and ‘leadership’ persona, to generate more online traffic and additional followers. There was in fact no overall political trend in what the sock-puppets did. The sole point of all such activities was to create a large total following by having multiple personas which together covered all potential social-political strata.

[…]

There was no political point to what the Russian company did. Whatever political slogans one of the company’s sock-puppets posted had only one aim: to increase the number of followers for that sock-puppet. The sole point of creating a diverse army of sock-puppets with large following crowds was to sell the ‘eyeballs’ of the followers to the paying customers of the marketing company.

[Highlighted as in original]

And the conclusion:

The Mueller investigation found no “collusion” between anything Russian and the Trump campaign. The indictment does not mention any. The whole “Russian influence” storm is based on a misunderstanding of commercial activities of a Russian marketing company in U.S. social networks.

There is a danger in this. The indictment sets up a new theory of nefarious foreign influence that could be applied to even this blog. As U.S. lawyer Robert Barns explains:

“The only thing frightening about this indictment is the dangerous and dumb precedent it could set: foreign nationals criminally prohibited from public expression in the US during elections unless registered as foreign agents and reporting their expenditures to the FEC.”

[…]

“Mueller’s new crime only requires 3 elements: 1) a foreign national; 2) outspoken on US social media during US election; and 3) failed to register as a foreign agent or failed to report receipts/expenditures of speech activity. Could indict millions under that theory.”

[…]

“The legal theory of the indictment for most of the defendants and most of the charges alleges that the “fraud” was simply not registering as a foreign agent or not reporting expenses to the FEC because they were a foreign national expressing views in a US election.”

Author Leonid Bershidsky, who prominently writes for Bloombergremarks:

“I’m actually surprised I haven’t been indicted. I’m Russian, I was in the U.S. in 2016 and I published columns critical of both Clinton and Trump w/o registering as a foreign agent.”

As most of you will know your author writing this is German. I write pseudo-anonymously for a mostly U.S. audience. My postings are political and during the U.S. election campaign expressed an anti-Hillary view. The blog is hosted on U.S, infrastructure paid for by me. I am not registered as Foreign Agent or with the Federal Election Commission.

Under the theory on which the indictment is based I could also be indicted for a similar “Conspiracy to Defraud the United States”.

(Are those of you who kindly donate for this blog co-conspiractors?)

When Yevgeni Prigozhin, the hot dog caterer who allegedly owns the internet promotion business, was asked about the indictment he responded:

“The Americans are really impressionable people, they see what they want to see. […] If they want to see the devil, let them see him.” 9

Click here to read the full and carefully documented analysis by Moon of Alabama.

*

Drilling down into ‘Russiagate’ to find the origins of ‘fake news’

‘Fake news’ as a meme has befuddled millions. To paraphrase Orwell: like so many Newspeak words, this phrase has two mutually contradictory meanings. Used by the mainstream it represents a shield against deception. Used by an opponent, however, and it merely confirms the habit of impudently claiming that black is white, in contradiction of the plain facts.

Presumably for this reason, an oddly prevalent misapprehension has grown, especially amongst liberal-minded Trump opponents, that the term ‘fake news’ was coined by Donald Trump himself as a vain attempt to defend himself against regular attacks from the press corps. However, as soon as we retrace the breadcrumbs that lead back to ‘Russiagate’ reality becomes clearer.

‘Fake news’ was manufactured not by Trump, but by opponents. It arose from the ashes of the original ‘Russiagate’ scandal that had been concocted to divert attention from electoral rival Clinton in light of the leaks of campaign director John Podesta’s emails.  After her defeat, however, ‘Russiagate’ quickly resurfaced to spare Democrat blushes and with it came this new meme ‘fake news’.

As a reminder therefore, I return to historian Jackson Lears and his piece “What We Don’t Talk about When We Talk about Russian Hacking” published by the London Review of Books in January:

For the DNC, the great value of the Russian hack story is that it focuses attention away from what was actually in their emails. The documents revealed a deeply corrupt organisation, whose pose of impartiality was a sham. Even the reliably pro-Clinton Washington Post has admitted that ‘many of the most damaging emails suggest the committee was actively trying to undermine Bernie Sanders’s presidential campaign.’

And Lears takes pains to show in considerable detail why the Russian hacking charge (now widely forgotten) has always been unfounded:

[T]he hacking charges are unproved and may well remain so. Edward Snowden and others familiar with the NSA say that if long-distance hacking had taken place the agency would have monitored it and could detail its existence without compromising their secret sources and methods. In September, Snowden told Der Spiegel that the NSA ‘probably knows quite well who the invaders were’. And yet ‘it has not presented any evidence, although I suspect it exists. The question is: why not? … I suspect it discovered other attackers in the systems, maybe there were six or seven groups at work.’ He also said in July 2016 that ‘even if the attackers try to obfuscate origin, ‪#XKEYSCORE makes following exfiltrated data easy. I did this personally against Chinese ops.’ The NSA’s capacity to follow hacking to its source is a matter of public record. When the agency investigated pervasive and successful Chinese hacking into US military and defence industry installations, it was able to trace the hacks to the building where they originated, a People’s Liberation Army facility in Shanghai. That information was published in the New York Times, but, this time, the NSA’s failure to provide evidence has gone curiously unremarked. When The Intercept published a story about the NSA’s alleged discovery that Russian military intelligence had attempted to hack into US state and local election systems, the agency’s undocumented assertions about the Russian origins of the hack were allowed to stand as unchallenged fact and quickly became treated as such in the mainstream media.

Meanwhile, there has been a blizzard of ancillary accusations, including much broader and vaguer charges of collusion between the Trump campaign and the Kremlin. It remains possible that Robert Mueller, a former FBI director who has been appointed to investigate these allegations, may turn up some compelling evidence of contacts between Trump’s people and various Russians. It would be surprising if an experienced prosecutor empowered to cast a dragnet came up empty-handed, and the arrests have already begun. But what is striking about them is that the charges have nothing to do with Russian interference in the election.

In the same piece, Lears continues:

So far, after months of ‘bombshells’ that turn out to be duds, there is still no actual evidence for the claim that the Kremlin ordered interference in the American election. Meanwhile serious doubts have surfaced about the technical basis for the hacking claims. Independent observers have argued it is more likely that the emails were leaked from inside, not hacked from outside. On this front, the most persuasive case was made by a group called Veteran Intelligence Professionals for Sanity, former employees of the US intelligence agencies who distinguished themselves in 2003 by debunking Colin Powell’s claim that Saddam Hussein possessed weapons of mass destruction, hours after Powell had presented his pseudo-evidence at the UN. (There are members of VIPS who dissent from the VIPS report’s conclusions, but their arguments are in turn contested by the authors of the report.) The VIPS findings received no attention in major media outlets, except Fox News – which from the centre-left perspective is worse than no attention at all. Mainstream media have dismissed the VIPS report as a conspiracy theory (apparently the Russian hacking story does not count as one). The crucial issue here and elsewhere is the exclusion from public discussion of any critical perspectives on the orthodox narrative, even the perspectives of people with professional credentials and a solid track record.

Both the DNC hacking story and the one involving the emails of John Podesta, a Clinton campaign operative, involve a shadowy bunch of putatively Russian hackers called Fancy Bear – also known among the technically inclined as APT28. The name Fancy Bear was introduced by Dimitri Alperovitch, the chief technology officer of Crowdstrike, a cybersecurity firm hired by the DNC to investigate the theft of their emails. Alperovitch is also a fellow at the Atlantic Council, an anti-Russian Washington think tank. In its report Crowdstrike puts forward close to zero evidence for its claim that those responsible were Russian, let alone for its assertion that they were affiliated with Russian military intelligence. And yet, from this point on, the assumption that this was a Russian cyber operation was unquestioned. When the FBI arrived on the scene, the Bureau either did not request or was refused access to the DNC servers; instead it depended entirely on the Crowdstrike analysis. Crowdstrike, meanwhile, was being forced to retract another claim, that the Russians had successfully hacked the guidance systems of the Ukrainian artillery. The Ukrainian military and the British International Institute for Strategic Studies both contradicted this claim, and Crowdstrike backed down. But its DNC analysis was allowed to stand and even become the basis for the January Intelligence Community Assessment. 10

Click here to read the full article at the London Review of Books.

*

One of the leaked emails from Clinton stated:

“We need to use our diplomatic and more traditional intelligence assets to bring pressure on the governments of Qatar and Saudi Arabia, which are providing clandestine financial and logistic support to ISIL and other radical Sunni groups in the region.” 11

As a report published Yahoo! News explained at the time:

In her email to Podesta, she goes beyond this [accusing individuals], saying the Saudi and Qatari governments themselves are funding ISIS — a far more serious allegation with potentially more dramatic diplomatic implications. And one that has riled up critics of Saudi Arabia here in the U.S.

Still more embarrassingly:

Clinton sent the email to Podesta when he still worked for Obama as counselor. He became Clinton’s campaign chair in January of 2015. Adding to the potential awkwardness for her campaign, Podesta’s brother, Tony Podesta, runs one of Washington’s biggest lobbying firms, which in September 2015 signed a contract to lobby for the Saudi government.

A few weeks later, Tony Podesta held a Clinton campaign fundraiser, attended by John Podesta, and has since been listed as one of the campaign’s chief “bundlers” or premier fundraisers. The Clinton campaign did not return a request for comment about whether the candidate believes it is appropriate to accept campaign donations from someone who has lobbied for a government she believes is sponsoring terrorism.

However, in the same report we then hear from Glen Caplin, senior Clinton campaign spokesman, who tells us:

“These are hacked, stolen documents by the Russian government, which has weaponized WikiLeaks to help elect Donald Trump”

And the article adds that:

Some former top U.S. national security experts last week warned that the Russians may seek to “doctor” leaked material, but the Clinton campaign has yet to offer evidence that any of the WikiLeaks emails were forged or tampered with. 12

Click here to read the full Yahoo! News report entitled “In leaked email, Clinton claims Saudi and Qatari governments fund ISIS”

The link above embedded in the article is still more instructive. It takes us to a previous Yahoo! News story where we learn that:

The Obama administration today publicly accused the Russian government of cyberattacks against U.S. political organizations and prominent figures that are “intended to interfere with the U.S. election process.”

The extraordinary move comes after months of disclosures stemming from the hacks of the Democratic National Committee and other groups — cyberattacks that the U.S. intelligence community is now “confident” were directed by the Russian government.

In other words, we find the origins to what would soon become ‘Russiagate’: a story transparently devoid of any substantiated facts at all and based solely on allegations in turn determined baseless by a range of independent experts (read earlier post) and then widely forgotten.

This had followed from a joint statement made by the office of the Director of National Intelligence and the Department of Homeland Security claiming:

“The U.S. Intelligence Community (USIC) is confident that the Russian Government directed the recent compromises of e-mails from US persons and institutions, including from US political organizations…

“These thefts and disclosures are intended to interfere with the US election process…

“Such activity is not new to Moscow — the Russians have used similar tactics and techniques across Europe and Eurasia, for example, to influence public opinion there. We believe, based on the scope and sensitivity of these efforts, that only Russia’s senior-most officials could have authorized these activities.”

This clumsy yet effective scapegoating of Russia quite deliberately switched the attention of our gullible and obedient press away prying any further into Clinton’s emails, and there was more…

Earlier Friday, a group of former top national security officials and experts warned that Russian intelligence agents may “doctor” emails hacked from the Democratic National Committee and other political groups as part of a sophisticated “disinformation” campaign aimed at influencing the 2016 election.

The group, including former Homeland Security Secretary Michael Chertoff and former White House counterterrorism adviser Richard Clarke, urged the news media to be “cautious” about publishing such material lest they play into Russian hands.

“What is taking place in the United States follows a well-known Russian playbook: First leak compelling and truthful information to gain credibility. The next step: Release fake documents that look the same,” the group said in a joint public statement.

Much more…

“The Russians aren’t coming. They’re already here,” said Tara Sonenshine, a former undersecretary for public diplomacy under Clinton and one of the organizers of the joint statement.

The fear that more embarrassing emails may be coming is especially acute among Democratic operatives and loyalists, who have become convinced Russian President Vladimir Putin is more favorably disposed to Trump and doing what he can to assist his candidacy. And perhaps not surprisingly, most, if not all, of the 16 former officials and national security experts who signed the statement — including Chertoff, who served during the Bush administration — have endorsed Clinton.

Sonenshine insisted that the purpose of the letter was not to pressure the news media to refuse to publish any leaked emails. Instead, she said, it is only to inject a cautionary note into the review of such material given the Russian propensity to fabricate documents.

“You can’t put out a red stop sign to journalism,” she said. “But you can put up a yellow flag.”

Sonenshine and another organizer of the letter, Ken Gude of the Center for American Progress, said there is evidence that the Russian intelligence service has fabricated or altered documents to further its political aims in Ukraine and elsewhere. And the joint statement warns that such actions appear to fit into a larger strategy of using “cyber tools” targeting Western democracies. Similar concerns about Russian “information warfare” were raised in a recent U.S. intelligence report, disclosed last week by Yahoo News, that cited the activities of Russian Internet trolls and the broadcasts of RT and Sputnik, two state-sponsored media outlets. 13

Click here to read the full Yahoo! News story entitled “U.S. accuses Russia of cyberattacks ‘intended to interfere’ with election”.

Follow the link and still the list of allegations goes on…

Another tactic of the [Russian] trolls is to inject blatantly false stories into the media, forcing public officials in Europe and the U.S. to respond, according to Weiss and other experts. A New York Times Sunday Magazine piece last year documented how Russian trolls based in the St. Petersburg office had swamped Twitter with hundreds of messages about an explosion at a Louisiana chemical plant that never took place, setting up dozens of fake accounts and doctoring screenshots from CNN and Louisiana TV stations to make the pseudo-event seem real. (The trolls even created a fake Wikipedia page about the supposed explosion, which in turn linked to a phony YouTube video.) 14

From another Yahoo! News story by Michael Isikoff.

But still, September 2016 is prior to the full launch of the meme ‘fake news’ and so this story (like the ones quoted before) describes the ‘injection’ of “blatantly false stories” in an increasingly aggressive “information warfare” campaign with the ‘spread’ of “pro-Kremlin messages”. The Cold War overtones are unmistakeable. We are faced with the deliberate corruption of our free and democratic society that is as insidious as any viral infection: a corruption that needs naming and shaming. Finally, then we come to the manufacturing of the buzzword ‘fake news’ and to the appearance of PropOrNot.

This shadowy ‘group of experts’ which insists on complete public anonymity first made the headlines with the release of ‘a report’ in November 2016. Dramatically, it claimed to have identified more than 200 websites that were agents of Russian propaganda. ‘Fake news’ was about to become a fully-fledged trope.

So here is the Washington Post providing an uncritical platform (the editor’s note was added later) for the PropOrNot’s neo-McCarthyite blacklist:

The flood of “fake news” this election season got support from a sophisticated Russian propaganda campaign that created and spread misleading articles online with the goal of punishing Democrat Hillary Clinton, helping Republican Donald Trump and undermining faith in American democracy, say independent researchers who tracked the operation.

It continues:

PropOrNot’s monitoring report, which was provided to The Washington Post in advance of its public release, identifies more than 200 websites as routine peddlers of Russian propaganda during the election season, with combined audiences of at least 15 million Americans. On Facebook, PropOrNot estimates that stories planted or promoted by the disinformation campaign were viewed more than 213 million times. 15

Listed amongst these ‘Russian agents’ were WikiLeaks, Truthout, Black Agenda Report, Truthdig, Naked Capitalism, Antiwar.com, the Ron Paul Institute, Zerohedge, Corbett Report, Global Research and Counterpunch. In other words, pretty much anyone who’s anyone in alternative news.

As Glen Greenwald and Ben Norton wrote in The Intercept:

This Post report was one of the most widely circulated political news articles on social media over the last 48 hours, with dozens, perhaps hundreds, of U.S. journalists and pundits with large platforms hailing it as an earth-shattering exposé. It was the most-read piece on the entire Post website on Friday after it was published.

Yet the article is rife with obviously reckless and unproven allegations, and fundamentally shaped by shoddy, slothful journalistic tactics. It was not surprising to learn that, as BuzzFeed’s Sheera Frenkel noted, “a lot of reporters passed on this story.” Its huge flaws are self-evident. But the Post gleefully ran with it and then promoted it aggressively, led by its Executive Editor Marty Baron:

Greenwald and Norton continue:

In his article, the Post’s Timberg did not include a link to PropOrNot’s website. If readers had the opportunity to visit the site, it would have become instantly apparent that this group of ostensible experts far more resembles amateur peddlers of primitive, shallow propagandistic clichés than serious, substantive analysis and expertise; that it has a blatant, demonstrable bias in promoting NATO’s narrative about the world; and that it is engaging in extremely dubious McCarthyite tactics about a wide range of critics and dissenters.16

I will not link here to the Washington Post article because I am disinclined to direct others to waste their time on execrable clickbait. However, for anyone who wishes to check the above quotes, the link is available as always in the footnotes.

Click here to read Greenwald’s article in The Intercept.

*

Additional: What everyone is missing about ‘Russiagate’

Embedded below is an incisive overview by James Corbett entitled “What EVERYONE is missing about ‘Russiagate’”. As he says:

Yes, America interferes in elections all the time. And yes, the Russian ad buys happened after the election. And yes, the DNC really did rig the primaries for Hillary. But if you believe the truth then you’re a dirty Russian!

*

1 From Nineteen Eighty-Four, Part II, Chapter 9 by George Orwell in which he quotes passages from “The Theory and Practice of Oligarchical Collectivism” written by enemy of the state Emmanuel Goldstein.

2 From an article entitled “Jeremy Corbyn should be ‘open’ over spy’s claims, says Theresa May” published by BBC news on February 19, 2018. http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-43111794

3 From an article entitled “Corbyn’s spy connection and me” written by Paul Anderson published by Little Atoms on February 19, 2018. http://littleatoms.com/corbyns-spy-connection-and-me

4 From an article entitled “Putin’s chef, a troll farm and Russia’s plot to hijack US democracy” written by David Smith, published in the Guardian on February 17, 2018. https://www.theguardian.com/us-news/2018/feb/17/putins-chef-a-troll-farm-and-russias-plot-to-hijack-us-democracy

5 From an article entitled “Russia-gate’s Mythical ‘Heroes’” written by Coleen Rowley, published in Consortium News on June 6, 2017. https://consortiumnews.com/2017/06/06/russia-gates-mythical-heroes/

6 From an article entitled “The President-elect intends to recognize Jerusalem as the capital of Israel” published by New Europe Online on December 13, 2016. https://www.neweurope.eu/article/trump-move-us-embassy-jerusalem/

7 From an article entitled “Russia used mainstream media to manipulate American voters” written by Craig Timberg, published in the Washington Post on February 15, 2018. https://www.washingtonpost.com/business/technology/russia-used-mainstream-media-to-manipulate-american-voters/2018/02/15/85f7914e-11a7-11e8-9065-e55346f6de81_story.html?utm_term=.f1c18d3c326e

8 From an article entitled “What We Don’t Talk about When We Talk about Russian Hacking” written by Jackson Lears, published in the London Review of Books on January 4, 2018. https://www.lrb.co.uk/v40/n01/jackson-lears/what-we-dont-talk-about-when-we-talk-about-russian-hacking

9 From an article entitled “Mueller Indictment: ‘Russian Influence’ is commercial marketing scheme” published by Moon of Alabama on February 18, 2018. https://popularresistance.org/mueller-indictment-russian-influence-is-commercial-marketing-scheme/

10 From an article entitled “What We Don’t Talk about When We Talk about Russian Hacking” written by Jackson Lears, published in the London Review of Books on January 4, 2018. https://www.lrb.co.uk/v40/n01/jackson-lears/what-we-dont-talk-about-when-we-talk-about-russian-hacking

11 https://wikileaks.org/podesta-emails/emailid/3774

12 From an article entitled “In leaked  email, Clinton claims Saudi and Qatari governments fund ISIS” written by Liz Goodwin and Michael Isikoff, published in Yahoo! News on October 11, 2016. https://www.yahoo.com/news/in-leaked-email-clinton-claims-saudi-and-qatari-governments-fund-isis-221758254.html

13 From an article entitled “U.S. accuses Russia of cyberattacks ‘intended to interfere’ with election” written by Michael Isikoff, published in Yahoo! News on October 7, 2016. https://www.yahoo.com/news/u-s-accuses-russia-of-cyberattacks-intended-to-interfere-with-election-214628799.html

14 From an article entitled “Russia steps up trolling attacks on the West, U.S. intel report finds” written by Michael Isikoff, published in Yahoo! News on September 28, 2016. https://www.yahoo.com/news/russia-steps-up-trolling-attacks-on-the-west-u-s-intel-report-finds-203421008.html?soc_src=mail&soc_trk=ma

15 From an article entitled “Russian propaganda effort helped to spread ‘fake news’ during election, experts say” written by Craig Timberg, published in the Washington Post on November 24, 2016. https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html?utm_term=.a1008a7fedcf

16 From an article entitled “Washington Post Disgracefully Promotes a McCarthyite Blacklist From a New, Hidden, and Very Shady Group” written by Glen Greenwald and Ben Norton, published in The Intercept on November 26, 2016. https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, Britain, Craig Murray, USA