Tag Archives: Bellingcat

in light of new evidence provided to the UN Security Council by OPCW whistleblowers, Vanessa Beeley speaks to the ‘brazen disinformation’ and media blackout over the Douma chemical weapons hoax

The following article was written and published yesterday by independent journalist Vanessa Beeley. It is reposted in full.

In the light of the increasing exposure of the OPCW as a deeply compromised instrument of power for the US-led global alliance, the role of aligned media in protecting discredited constructs must be examined.

On January 20, a quiet, unassuming expert laid bare the OPCW suppression of evidence that would demonstrate the illegitimacy of the bombing of Syria in April 2018 by the UK, US, and France. Ian Henderson is a former OPCW inspection team leader and an engineering and ballistics specialist. Henderson said he visited Douma with the first OPCW inspection team shortly after the alleged chemical attack on April 7, 2018. In an address to the UN Security Council Arria-Formula Meeting, Henderson presented his misgivings and spoke of the OPCW management information lockdown.

Henderson’s analysis of the events, in particular the “chlorine cylinder dropped by Syrian air-force helicopters” narrative was inexplicably suppressed by the OPCW and omitted from the final report which fraudulently maintained the “likely” verdict that chlorine had been used.

Henderson’s report had supported the conclusion that there had been no chemical attack. A number of other OPCW colleagues have also come forward with similar claims that their expert opinions were censored by the OPCW who appear to have been tasked with retrospectively justifying the US allied criminal aggression against Syria. A bombing campaign that resulted in the destruction of a laboratory complex and cancer research center, located in Barzeh on the outskirts of Damascus.

It is worth noting that had this been a “chemical weapons” factory as claimed by Western intelligence, the potential for civilian deaths would have been horrific in the event of “chemicals” being released into the atmosphere close to Damascus residents.

Iraq WMD spin repeated in Syria 

The Douma scandal has the hallmarks of the Iraq WMD fabrication and the rush to judgement by the state media PR agencies and was a horrifying potential prelude to a world war with the US and Russia confronting each other on Syrian territory.

History demonstrated that the invasion of Iraq was based on the fiction that WMDs existed. We witnessed a media circus vindication of the bloody conquest of Iraq without hesitation or investigation. Not only did the Western media endorse the wholesale slaughter of the Iraqi people, they were seen to celebrate the American/UK show of military might and to applaud the campaign of devastating “shock and awe.”

Two days after the Douma staged event was produced by none other than the terrorist-linked UK/US sponsored White Helmets, who have been primary “witnesses” and players in the majority of alleged chemical weapon attacks used to vilify Syria and Russia, the Guardian’s Simon Tisdall went on the warpath against Syria. “After Douma, the West’s response to Syria’s regime must be military,” Tisdall informed us.

This rush to judgement was mirrored almost universally by media in the West; those who dared to challenge the dominant narrative or to advocate caution were dismissed and smeared as “conspiracy theorists” or worse “Orwellian genocide deniers.” 

Before the OPCW inspection teams had achieved access to Douma, the mockingbird media was engineering the removal of doubt from public consensus. The Syrian government, according to Western media, had “undeniably gassed its own people” just as the Syrian Arab Army was advancing to victory in the mass-murdering Jaish Al Islam-occupied district of east Damascus.

BBC’s role as PR agency for war

Syria has endured nine years of bloodshed thanks to a war which is being imposed upon its people by the US Coalition. The “chemical weapon” narrative is providing a pretext for unlawful proxy aggression against a sovereign nation and the media is wholeheartedly promoting this narrative despite the glaring evidence that exposes it as another WMD “dodgy dossier.”

The BBC, as with Iraq, has been at the forefront of this vilify-Syria propaganda campaign and is the UK government’s disinformation flagship promoting the savagery of illegal wars worldwide. When the OPCW interim report was released in July 2018, the BBC appeared to deliberately misrepresent the report’s findings to shore up the UK Foreign Office’s illegitimate claims of chemical weapon use by the Syrian government.

In legendary journalist, John Pilger’s film “The War You Don’t See,” the BBC’s head of newsgathering, Fran Unsworth, claims that the media was “taken in” regarding Iraq, and hoodwinked by government claims. Unsworth blames the BBC’s insouciance on having “no access” to information or to Iraq. But the crucial expert analysis that Iraq’s WMD did not exist was available four years prior to the US invasion, from the chief UN weapons inspector in Iraq, Scott Ritter. In 1998, Ritter told John Pilger: “If I had to quantify Iraq’s threat in terms of WMD, the real threat is zero, none.”

The tweets below were not part Vanessa Beeley’s original piece, but are inserted here because I feel they are germane:

The BBC ignored this game-changing evidence, just as they have gone out of their way to ignore the collapsing Douma “chemical weapon” narrative and the exposure of the OPCW as an extension of the UK/US globalist mafia cartel.

When I challenged Lyse Doucet, BBC international correspondent and Syria “expert,” about the BBC’s lack of coverage of the Douma/OPCW scandal, Doucet disingenuously blamed BBC silence on an alleged lack of access to Syria. The OPCW is based at the Hague but this minor detail was swept under the carpet.

Suppression of genuine anti-war voices

Why are the anti-war voices of reason not heard? Because the BBC and other state-aligned media outlets exist to protect power from truth and to dupe the people into believing war is necessary. The BBC and the corporate media complex has rarely held any state narrative up for scrutiny, except after the event when the dust has settled on the devastating consequences of their complicity. Suspended skepticism is responsible for the devastation and bloodshed that are the consequences of these wars, waged on criminally false pretexts.

These journalists do not simply “go along” with disinformation, they jingoistically cheer for the destruction of nations and peoples that they know virtually nothing about.

Journalists who capitulate wittingly to state foreign policy agendas and the associated official narratives manufactured to ease the passage of those agendas, are nothing more than accomplices, in breach of international law.

The UK, France and the US have stone-walled the emerging engineering and scientific reports produced by serious experts in their field, members of the FFM (Fact Finding Mission) team. Instead, NATO-aligned & sponsored blogs like Bellingcat have been instructed to counter the mounting evidence of the OPCW dereliction of duty while compromised media ensure the public is kept in the dark about the shifting narrative landscape.

This is a brazen disinformation campaign.

If it transpires that the Douma OPCW report was a fabrication, it should lead to the questioning of earlier episodes, like Khan Sheikhoun in 2017, which also led to Trump showering Syria with cruise missiles.

This will mean the media will be put under further pressure to explain their blanket approval and sensationalist amplification of now discredited narratives which sustained a war which should never have been allowed to begin.

Displays of post-war remorse and claims that the media was subjected to a sophisticated disinformation campaign that may have provided absolution of guilt for the invasion of Iraq should not be allowed to protect the war-media from accountability for the suffering of the Syrian people and the blood that is on their hands.

Click here to read the same article entitled “‘Brazen disinformation’: Syria narrative managers defend Douma chemical weapon hoax as OPCW comes under attack” as it was published yesterday by Vanessa Beeley on TheWallWillFall website.

*

Additional:

On today’s Going Underground, host Afshin Rattansi spoke with the former Director of Britain’s Special Forces, Major General John Holmes, who recently chaired the ‘OPCW Leaks’ Panel at the House of Commons. Holmes explains why the OPCW’s impartiality must be protected, the reasons he finds the claims of OPCW whistleblowers credible, and the serious implications of launching a western bombing campaign against Syria on false pretexts:

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, John Pilger, Syria

was the Douma gas attack staged…? little by little the truth is coming out — UPDATED

In May 2019, I posted an article entitled “was the Douma gas attack staged…? little by little the truth is coming out” , which begins:

The footage of an alleged chemical attack is genuinely distressing. The children who have queued up to receive treatment are clearly suffering, and many have terrified looks in their eyes. However, within hours and with the actual arrival of journalists on the ground, the first reports differed markedly from claims presented in this video footage.

They did not find evidence to corroborate the story that poison gas had been released. Instead, they spoke to eyewitnesses who described the aftermath of conventional airstrikes, some of whom also talked about smoke and dust inhalation. (Here are extracts of these on-the-ground reports that I reposted at the time.)

“What you see are people suffering from hypoxia – not gas poisoning,” Dr Assim Rahaibani, an eyewitness working in the clinic, told Robert Fisk of The Independent. The same doctor also explained how although the patients were suffering from smoke and dust inhalation, “someone at the door, a ‘White Helmet’, shouted ‘Gas!’, and a panic began. People started throwing water over each other.” 1 This story was later corroborated by the eyewitness testimony of others including 11-year-old Hassan Diab (one of the children seen in the video) and by members of the hospital staff. 2

In short, what the video shows is real in one sense, but in another way this is a manufactured panic that was staged, repackaged and distributed all by the White Helmets group. In different circumstances, the footage would be called fake news because it is.

*

In the same post, I had also drawn attention to a suppressed OPCW report which cast serious doubt on official claims that scientific evidence supported the organisation’s finding of alleged chlorine gas use. This leak had been originally brought to public attention by the Working Group on Syria, Propaganda and Media:

The report is signed by Ian Henderson, who is listed as one of the first P-5 level inspection team leaders trained at OPCW in a report dated 1998. We have confirmed that as the engineering expert on the FFM [Fact-Finding Mission], Henderson was assigned to lead the investigation of the cylinders and alleged impact sites at Locations 2 and 4. We understand that “TM” in the handwritten annotation denotes Team Members of the FFM.

The WGSPM are assiduous in checking the veracity of their source, and go on to explain:

The engineering sub-team could not have been carrying out studies in Douma at Locations 2 and 4 unless they had been notified by OPCW to the Syrian National Authority (the body that oversees compliance with the Chemical Weapons Convention) as FFM inspectors: it is unlikely that Henderson arrived on a tourist visa.

Adding finally:

The sub-team report refers to external collaborators and consultants: we understand that this included two European universities. This external collaboration on such a sensitive matter could not have gone ahead unless it had been authorised: otherwise Henderson would have been dismissed instantly for breach of confidentiality. We can therefore be confident that the preparation of the report had received the necessary authorisation within OPCW. What happened after the report was written is another matter.3

Click here to read more from the briefing notes provided by the Working Group on Syria, Propaganda and Media.

The only mainstream journalist to seriously report on news of this leak was Mail on Sunday correspondent Peter Hitchens. Moreover, Hitchens actually follows up on the story, writing to the OPCW to ascertain the authenticity of the leak. His conclusion:

I set out first of all to discover if the OPCW disputed the claim that the leaked document came from within its organisation. As you will see from the response below (As it is mostly flannel, I have highlighted the key words), it does not dispute this. I also asked them to confirm that its named author was in fact an OPCW employee. As you will see from the response below, it declined to confirm the latter. I think, if it had wished to do so, it could have disowned the name person. 4

Click here to read Peter Hitchen’s full article (including the unabridged OPCW response) entitled “Strange News from the OPCW in the Hague” published by the Mail Online.

*

By mid-November further reports that the OPCW had both cherry-picked and suppressed evidence (including evidence of tampering) began to be leaked by a second whistleblower from the team of inspectors:

An inspector from the eight-member team sent to Douma has just come forward with disturbing allegations about the international watchdog, the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons, which was tasked with obtaining and examining evidence.

Involved in collecting samples as well as drafting the OPCW’s interim report, he claims his evidence was suppressed and a new report was written by senior managers with assertions that contradicted his findings.

Writes award-winning journalist Jonathan Steele in an article entitled “The OPCW and Douma: Chemical Weapons Watchdog Accused of Evidence-Tampering by Its Own Inspectors” published by Counterpunch.

Steele continues:

The whistle-blower gave us his name but prefers to go under the pseudonym Alex out of concern, he says, for his safety.

He is the second member of the Douma Fact-Finding Mission to have alleged that scientific evidence was suppressed. In May this year an unpublished report by Ian Henderson, a South African ballistics expert who was in charge of the mission’s engineering sub-team was leaked. The team examined two suspicious cylinders which rebels said were filled with chlorine gas. One cylinder was found on the roof of a damaged building where over two dozen bodies were photographed. The other lay on a bed on the upper floor of a nearby house below a hole in the roof. The inspectors were able to check the scene because Syrian troops drove rebel fighters out of the area a few days after the alleged gas attack.

Assessing the damage to the cylinder casings and to the roofs, the inspectors considered the hypothesis that the cylinders had been dropped from Syrian government helicopters, as the rebels claimed. All but one member of the team concurred with Henderson in concluding that there was a higher probability that the cylinders had been placed manually. Henderson did not go so far as to suggest that opposition activists on the ground had staged the incident, but this inference could be drawn. Nevertheless Henderson’s findings were not mentioned in the published OPCW report.

The staging scenario has long been promoted by the Syrian government and its Russian protectors, though without producing evidence. By contrast Henderson and the new whistleblower appear to be completely non-political scientists who worked for the OPCW for many years and would not have been sent to Douma if they had strong political views. They feel dismayed that professional conclusions have been set aside so as to favour the agenda of certain states.

Adding:

Within days of rebel-supplied videos of dead children and adults in the aftermath of the alleged attack in Douma Francois DeLattre, France’s representative at the UN Security Council, said the videos and photos showed victims with “symptoms of a potent nerve agent combined with chlorine gas”.

The Douma fact-finding team quickly discovered this was wrong. Blood and other biological samples taken from alleged victims examined in Turkey (where some had fled after government forces regained control of Douma in mid-April) showed no evidence of nerve agents. Nor was there any in the surrounding buildings or vegetation in Douma. As the Interim Report, published on July 6 2018, put it: “No organophosphorus nerve agents or their degradation products were detected, either in the environmental samples or in plasma samples from the alleged casualties”.

The next sentence said “Various chlorinated organic chemicals were found”. The indirect reference to chlorine was reported in many media as proof of the use of lethal gas. According to Alex there were huge internal arguments at the OPCW before the Interim report was released. Chlorinated organic chemicals (COCs) are present in the natural environment so one crucial point in discovering what actually happened at Douma was to measure the amount in the locations where the two cylinders were found and in the other parts of the two buildings and the street outside.

As Alex put it, “if the finding of these chemicals at the alleged site is to be used as an indicator that chlorine gas was present in the atmosphere, they should at least be shown to be present at levels significantly higher than what is present in the environment already”. 5

Click here to read Jonathan Steele’s full article in Counterpunch.

*

Leaks from the OPCW have continued since to undermine the official narrative of the Douma gas attack, while the corporate media maintains a near perfect silence. As independent journalist Caitlin Johnstone wrote in late December in her latest summary of this growing scandal:

This is getting really, really, really weird.

WikiLeaks has published yet another set of leaked internal documents from within the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) adding even more material to the mountain of evidence that we’ve been lied to about an alleged chemical weapons attack in Douma, Syria last year which resulted in airstrikes upon that nation from the US, UK and France.

This new WikiLeaks drop includes an email from the OPCW Chief of Cabinet Sebastien Braha (who is reportedly so detested by organisation inspectors that they code named him “Voldemort”) throwing a fit over the Ian Henderson Engineering Assessment which found that the Douma incident was likely a staged event. Braha is seen ordering OPCW staff to “remove all traces, if any, of its delivery/storage/whatever” from the organisation’s secure registry.

The drop also includes the minutes from an OPCW toxicology meeting with “three Toxicologists/Clinical pharmacologists, one bioanalytical and toxicological chemist”, all four of whom are specialists in chemical weapons analysis.

“With respect to the consistency of the observed and reported symptoms of the alleged victims with possible exposure to chlorine gas or similar, the experts were conclusive in their statements that there was no correlation between symptoms and chlorine exposure,” the document reads.

According to the leaked minutes from the toxicology meeting, the chief expert offered “the possibility of the event being a propaganda exercise” as one potential explanation for the Douma incident. The other OPCW experts agreed that the key “take-away message” from the meeting was “that the symptoms observed were inconsistent with exposure to chlorine and no other obvious candidate chemical causing the symptoms could be identified”.

Like all the other many, many, many, many different leaks which have been hemorrhaging from the OPCW about the Douma incident, none of the important information contained in these publications was included in any of the OPCW’s public reports on the matter. According to the OPCW’s Final Report published in March 2019, the investigative team found “reasonable grounds that the use of a toxic chemical as a weapon took place. This toxic chemical contained reactive chlorine. The toxic chemical was likely molecular chlorine.”

We now know that these “reasonable grounds” contain more holes than a spaghetti strainer executed by firing squad. 6

Click here to read Caitlin Johnstone’s complete article which includes detailed analysis of the role played by Atlantic Council mouthpiece Bellingcat in the process of perception management.

*

In his recent post entitled “The Terrifying Rise of the Zombie State Narrative”, Craig Murray examines the same trail of deception and exposes the tremendous danger now posed by a captured and complaisant news media which endlessly spins known lies. He begins with a counterfactual reminder of recent history:

If the Iraq WMD situation occurred today, and the security services decided to brazen it out and claim that WMD had indeed been found, there is not a mainstream media outlet that would contradict them.

The security services outlet Bellingcat would publish some photos of big missiles planted in the sand. The Washington Post, Guardian, New York Times, BBC and CNN would republish and amplify these pictures and copy and paste the official statements from government spokesmen. Robert Fisk would get to the scene and interview a few eye witnesses who saw the missiles being planted, and he would be derided as a senile old has-been. Seymour Hersh and Peter Hitchens would interview whistleblowers and be shunned by their colleagues and left off the airwaves. Bloggers like myself would be derided as mad conspiracy theorists or paid Russian agents if we cast any doubt on the Bellingcat “evidence”. Wikipedia would ruthlessly expunge any alternative narrative as being from unreliable sources. The Integrity Initiative, 77th Brigade, GCHQ and their US equivalents would be pumping out the “Iraqi WMD found” narrative all over social media. Mad Ben Nimmo of the Atlantic Council would be banning dissenting accounts all over the place in his role as Facebook Witchfinder-General.

Does anybody seriously wish to dispute this is how the absence of Iraqi WMD would be handled today, 16 years on?

Murray then picks through the accumulating evidence to demonstrate beyond all reasonable doubt that the chemical weapons attack on Douma was nothing more than a ‘fake news’ story:

If you do wish to doubt this could happen, look at the obviously fake narrative of the Syrian government chemical weapons attacks on Douma. The pictures published on Bellingcat of improvised chlorine gas missiles were always obviously fake. Remember this missile was supposed to have smashed through ten inches of solid, steel rebar reinforced concrete.

As I reported back in May last year, that the expert engineers sent to investigate by the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) did not buy into this is hardly surprising.

That their findings were deliberately omitted from the OPCW report is very worrying indeed. What became still more worrying was the undeniable evidence that started to emerge from whistleblowers in the OPCW that the toxicology experts had unanimously agreed that those killed had not died from chlorine gas attack. The minutes of the OPCW toxicology meeting really do need to be read in full.

actual_toxicology_meeting_redacted

The highlights are:

“No nerve agents had been detected in environmental or bio samples”
“The experts were conclusive in their statements that there was no correlation between symptoms and chlorine exposure”

I really do urge you to click on the above link and read the entire minute. In particular, it is impossible to read that minute and not understand that the toxicology experts believed that the corpses had been brought and placed in position.

“The experts were also of the opinion that the victims were highly unlikely to have gathered in piles at the centre of the respective apartments, at such a short distance from an escape from any toxic chlorine gas to much cleaner air”.

So the toxicology experts plainly believed the corpse piles had been staged, and the engineering experts plainly believed the cylinder bombs had been staged. Yet, against the direct evidence of its own experts, the OPCW published a report managing to convey the opposite impression – or at least capable of being portrayed by the media as giving the opposite impression.

How then did the OPCW come to do this? Rather unusually for an international organisation, the OPCW Secretariat is firmly captured by the Western states, largely because it covers an area of activity which is not of enormous interest to the political elites of developing world states, and many positions require a high level of technical qualification. It was also undergoing a change of Director General at the time of the Douma investigation, with the firmly Francoist Spanish diplomat Fernando Arias taking over as Director General and the French diplomat Sebastien Braha effectively running the operation as the Director-General’s chef de cabinet, working in close conjunction with the US security services. Braha simply ordered the excision of the expert opinions on engineering and toxicology, and his high-handedness worked, at least until whistleblowers started to reveal the truth about Braha as a slimy, corrupt, lying war hawk.

FFM here stands for Fact Finding Mission and ODG for Office of the Director General. After a great deal of personal experience dealing with French diplomats, I would say that the obnoxious arrogance revealed in Braha’s instructions here is precisely what you would expect. French diplomats as a class are a remarkably horrible and entitled bunch. Braha has no compunction about simply throwing around the weight of the Office of the Director General and attempting to browbeat Henderson.

We see now how the OPCW managed to produce a report which was the opposite of the truth. Ian Henderson, the OPCW engineer who had visited the site and concluded that the “cylinder bombs” were fakes, had suddenly become excluded from the “fact finding mission” when it had been whittled down to a “core group” – excluding any engineers (and presumably toxicologists) who would seek to insert inconvenient facts into the report. […]

There is no doubt that Douma was a false flag. The documentary and whistleblower evidence from the OPCW is overwhelming and irrefutable. In addition to the two whistleblowers reported extensively by Wikileaks and the Courage Foundation, the redoubtable Peter Hitchens has his own whistleblowers inside OPCW who may well be different persons. It is also great entertainment as well as enlightening to read Hitchens’ takedown of Bellingcat on the issue.

There is another important matter to consider here; one that Murray already touches on above. Given the overwhelming evidence that the Douma gas attack was a staged event, the most plausible explanation for the graphic video footage that showed dozens of corpses lying on top of one another, is a macabre one. Jonathan Cook expressed this plainly back in May:

Evidence of such an atrocity appears also to have been corroborated in one of a series of tweets by BBC producer Riam Dalati, as I reported in my earlier piece:

Russia and at least one NATO country knew about what happened in the hospital. Documents were sent. However, no one knew what really happened at the flats [where the victims’ bodies were filmed] apart from activists manipulating the scene there. This is why Russia focused solely on discrediting the hospital scene.

Tyler Durden, writing for Zerohedge, comments on the tweet:

Dalati’s mention of activists at the flats “manipulating the scene there” is a reference to White Helmets and rebel activist produced footage purporting to show the deadly aftermath of a chemical attack inside a second scene — a bombed-out apartment showing dozens of dead bodies.7

Click here to read Tyler Durden’s full article.

Craig Murray raises further troubling questions regarding the true nature of this horrific video footage produced by the White Helmets that was falsely presented as proof of Assad’s use of chlorine gas:

But there are much deeper questions about the Douma false flag. Did the jihadists themselves kill the “chlorine victims” for display or were these just bodies from the general fighting? The White Helmets were co-located with the jihadist headquarters in Douma, and involved in producing and spreading the fake evidence. How far were the UK and US governments, instrumental in preparing the false flag? That western governments, including through the White Helmets and their men at the OPCW, were plainly seeking to propagate this false flag, to massively publicise and to and make war capital out of it, is beyond dispute. But were they involved in the actual creation of the fake scene? Did MI6 or the CIA initiate this false flag through the White Helmets or the Saudi backed jihadists? That is unproven but seems to me very probable. It is also worth noting the coincidence in time of the revelation of the proof of the Douma false flag and the death of James Le Mesurier.

[The links above have been added]

Finally, what about the news media’s part in this propaganda and potential war crime? Craig Murray concludes his excellent article as follows:

Now let me return to where I started. None of the New York Times, the Washington Post, the BBC, the Guardian nor CNN – all of which reported the Douma chemical attack very extensively as a real Syrian government atrocity, and used it to editorialise for western military intervention in Syria – none of them has admitted they were wrong. None has issued any substantive retraction or correction. None has reported in detail and without bias on the overwhelming evidence of foul play within the OPCW.

Those sources who do publish the truth – including the few outliers in mainstream media such as Peter Hitchens and Robert Fisk – continue to be further marginalised, attacked as at best eccentric and at worse Russian agents. Others like Wikileaks and myself are pariahs excluded from any mainstream exposure. The official UK, US, French and Spanish government line, and the line of the billionaire and state owned media, continues to be that Douma was a Syrian government chemical weapons attack on civilians. They intend, aided and abetted by their vast online propaganda operations, to brazen out the lie.

What we are seeing is the terrifying rise of the zombie state narrative in Western culture. It does not matter how definitively we can prove that something is a lie, the full spectrum dominance of the Establishment in media resources is such that the lie is impossible to kill off, and the state manages to implant that lie as the truth in the minds of a sufficient majority of the populace to ride roughshod over objective truth with great success. It follows in the state narrative that anybody who challenges the state’s version of truth is themselves dishonest or mad, and the state manages also to implant that notion into a sufficient majority of the populace.

These are truly chilling times.8

Click here to read Craig Murray’s full article entitled “The Terrifying Rise of the Zombie State Narrative”.

*

1 From an article entitled “The search for truth in the rubble of Douma – and one doctor’s doubts over the chemical attacks” written by Robert Fisk, published in The Independent on April 17, 2018. https://www.independent.co.uk/voices/syria-chemical-attack-gas-douma-robert-fisk-ghouta-damascus-a8307726.html

2 Witnesses of the alleged chemical attack in Douma, including 11-year-old Hassan Diab and hospital staff, told reporters at The Hague that the White Helmets video used as a pretext for a US-led strike on Syria was, in fact, staged.

“We were at the basement and we heard people shouting that we needed to go to a hospital. We went through a tunnel. At the hospital they started pouring cold water on me,” the boy told the press conference, gathered by Russia’s mission at the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) in The Hague.

3 From briefing notes provided by the Working Group on Syria, Propaganda and Media, written by Paul McKeigue, David Miller & Piers Robinson.  http://syriapropagandamedia.org/working-papers/assessment-by-the-engineering-sub-team-of-the-opcw-fact-finding-mission-investigating-the-alleged-chemical-attack-in-douma-in-april-2018

4 From an article entitled “Strange News from the OPCW in the Hague” written by Peter Hitchens, published in the Mail Online on May 16, 2019. https://hitchensblog.mailonsunday.co.uk/2019/05/strange-news-from-the-opcw-in-the-hague-.html

5 From an article entitled “The OPCW and Douma: Chemical Weapons Watchdog Accused of Evidence-Tampering by Its Own Inspectors” written by Jonathan Steele, published in Counterpunch on November 15, 2019. https://www.counterpunch.org/2019/11/15/the-opcw-and-douma-chemical-weapons-watchdog-accused-of-evidence-tampering-by-its-own-inspectors/

6 From an article entitled “Media’s Deafening Silence On Latest Wikileaks Drops Is Its Own Scandal” written by Caitlin Johnstone, published on December 28, 2019. https://caitlinjohnstone.com/2019/12/28/medias-deafening-silence-on-latest-wikileaks-drops-is-its-own-scandal/ 

7 From an article entitled “BBC Producer’s Syria Bombshell: Douma ‘Gas Attack’ Footage ‘Was Staged’” written by Tyler Durden, published in Zerohedge on February 14, 2019. https://www.zerohedge.com/news/2019-02-14/bbc-shocks-douma-gas-attack-scene-staged-producer-says-after-6-month-syria

8 From an article entitled “The Terrifying Rise of the Zombie State Narrative” written by Craig Murray, published on January 2, 2020. https://www.craigmurray.org.uk/archives/2020/01/the-terrifying-rise-of-the-zombie-state-narrative/ 

Leave a comment

Filed under Craig Murray, Syria

Craig Murray on the media response to Boshirov and Petrov’s story – whatever happened to presumption of innocence?

Former ambassador and independent journalist Craig Murray is no friend of the Kremlin or Putin but has been outspoken in his doubts over UK government allegations relating to the poisoning of Sergei and Yulia Skripal. In previous articles he has cross-examined the government case point by point, and now he considers the latest evidence provided in the RT interview of suspects Ruslan Boshirov and Alexander Petrov.

*

The presumption of innocence is the principle that one is considered innocent unless proven guilty. It was traditionally expressed by the Latin maxim ei incumbit probatio qui dicit, non qui negat (“the burden of proof is on the one who declares, not on one who denies”).

The Universal Declaration of Human Rights, article 11, states: “Everyone charged with a penal offence has the right to be presumed innocent until proved guilty according to law in a public trial at which he has had all the guarantees necessary for his defence.”.

From Wikipedia.

*

I was caught in a twitterstorm of hatred yesterday, much of it led by mainstream media journalists like David Aaronovitch and Dan Hodges, for daring to suggest that the basic elements of Boshirov and Petrov’s story do in fact stack up. What became very plain quite quickly was that none of these people had any grasp of the detail of the suspects’ full twenty minute interview [also embedded below], but had just seen the short clips or quotes as presented by British corporate and state media.

As I explained in my last post [see below], what first gave me some sympathy for the Russians’ story and drew me to look at it closer, was the raft of social media claims that there was no snow in Salisbury that weekend and Stonehenge had not been closed. In fact, Stonehenge was indeed closed on 3 March by heavy snow, as confirmed by English Heritage. So the story that they came to Salisbury on 3 March but could not go to Stonehenge because of heavy snow did stand up, contrary to almost the entire twittersphere.

Once there was some pushback of truth about this on social media, people started triumphantly posting the CCTV images from 4 March to prove that there was no snow lying in Central Salisbury on 4 March. But nobody ever said there was snow on 4 March – in fact Borisov and Petrov specifically stated that they learnt there was a thaw so they went back. However when they got there, they encountered heavy sleet and got drenched through. That accords precisely with the photographic evidence in which they are plainly drenched through.

Another extraordinary meme that causes hilarity on twitter is that Russians might be deterred by snow or cold weather.

Well, Russians are human beings just like us. They cope with cold weather at home because they have the right clothes. Boshirov and Petrov refer continually in the interview to cold, wet feet and again this is borne out by the photographic evidence – they were wearing sneakers unsuitable to the freak weather conditions that were prevalent in Salisbury on 3 and 4 March. They are indeed soaked through in the pictures, just as they said in the interview.

Russians are no more immune to cold and wet than you are.

Twitter is replete with claims that they were strange tourists, to be visiting a housing estate. No evidence has been produced anywhere that shows them on any housing estate. They were seen on CCTV camera walking up the A36 by the Shell station, some 400 yards from the Skripals’ house, which would require three turnings to get to that – turnings nobody saw them take (and they were on the wrong side of the road for the first turning, even though it would be very close). No evidence has been mentioned which puts them at the Skripals’ House.

Finally, it is everywhere asserted that it is very strange that Russians would take a weekend break holiday, and that if they did they could not possibly be interested in architecture or history. This is a simple expression of anti-Russian racism. Plainly before their interview – about which they were understandably nervous – they prepared what they were going to say, including checking up on what it was they expected to see in Salisbury because they realised they would very obviously be asked why they went. Because their answer was prepared does not make it untrue.

That literally people thousands of people have taken to twitter to mock that it is hilariously improbable that tourists might want to visit Salisbury Cathedral and Stonehenge, is a plain example of the irrationality that can overtake people when gripped by mob hatred.

I am astonished by the hatred that has been unleashed. The story of Gerry Conlon might, you would hope, give us pause as to presuming the guilt of somebody who just happened to be of the “enemy” nationality, in the wrong place at the wrong time.

Despite the mocking mob, there is nothing inherently improbable in the tale told by the two men. What matters is whether they can be connected to the novichok, and here the safety of the identification of the microscopic traces of novichok allegedly found in their hotel bedroom is key. I am no scientist, but I have been told by someone who is, that if the particle(s) were as the police state so small as to be harmless to humans, they would be too small for mass spectrometry analysis and almost certainly could not be firmly identified other than as an organophosphate. Perhaps someone qualified might care to comment.

The hotel room novichok is the key question in this case.

Were I Vladimir Putin, I would persuade Boshirov and Petrov voluntarily to come to the UK and stand trial, on condition that it was a genuinely fair trial before a jury in which the entire proceedings, and all of the evidence, was open and public, and the Skripals and Pablo Miller might be called as witnesses and cross-examined. I have no doubt that the British government’s desire for justice would suddenly move into rapid retreat if their bluff was called in this way.

As for me, when I see a howling mob rushing to judgement and making at least some claims which are utterly unfounded, and when I see that mob fueled and egged on by information from the security services propagated by exactly the same mainstream media journalists who propagandised the lies about Iraqi WMD, I see it as my job to stand in the way of the mob and to ask cool questions. If that makes them hate me, then I must be having some impact.

So I ask this question again – and nobody so far has attempted to give me an answer. At what time did the Skripals touch their doorknob? Boshirov and Petrov arrived in Salisbury at 11.48 and could not have painted the doorknob before noon. The Skripals had left their house at 09.15, with their mobile phones switched off so they could not be geo-located. Their car was caught on CCTV on three cameras heading out of Salisbury to the North East. At 13.15 it was again caught on camera heading back in to the town centre from the North West.

How had the Skripals managed to get back to their home, and touch the door handle, in the hour between noon and 1pm, without being caught on any of the CCTV cameras that caught them going out and caught the Russian visitors so extensively? After this remarkably invisible journey, what time did they touch the door handle?

I am not going to begin to accept the guilt of Boshirov and Petrov until somebody answers that question. Dan Hodges? David Aaronovitch? Theresa May? Anybody?

Reposted in full from an article entitled “Lynch Mob Mentality” published today by Craig Murray.

*

Here is Craig Murray’s initial response in full (with images retained) published on his blog yesterday and entitled “The Strange Russian Alibi”.

Like many, my first thought at the interview of Boshirov and Petrov – which apparently are indeed their names – is that they were very unconvincing. The interview itself seemed to be set up around a cramped table with a poor camera and lighting, and the interviewer seemed pretty hopeless at asking probing questions that would shed any real light.

I had in fact decided that their story was highly improbable, until I started seeing the storm of twitter posting, much of it from mainstream media journalists, which stated that individual things were impossible which were, in fact, not impossible at all.

The first and most obvious regards the weather on 3 and 4 March. It is in fact absolutely true that, if the two had gone down to Salisbury on 3 March with the intention of going to Stonehenge, they would have been unable to get there because of the snow. It is therefore perfectly possible that they went back the next day to try again; and public transport out of Salisbury was still severely disrupted, and many roads closed, on 4 March. Proof of this is not at all difficult to find.

Those mocking the idea that the pair were blocked by snow from visiting Stonehenge have pointed to the CCTV footage of central Salisbury not showing snow on the afternoon of 4 March. Well, that is central Salisbury, it had of course been salted and cleared. Outside there were drifts.

So that part of their story in fact turns out not to be implausible as social media is making out; in fact it fits precisely with the actual facts.

The second part of their story that has brought ridicule is the notion that two Russians would fly to the UK for the weekend and try to visit Salisbury. This ridicule has been very strange to me. Weekend breaks – arrive on Friday and return on Sunday – are a standard part of the holiday industry. Why is it apparently unthinkable that Russians fly on weekend breaks as well as British people?

Even more strange is the idea that it is wildly improbable for Russian visitors to wish to visit Salisbury cathedral and Stonehenge. Salisbury Cathedral is one of the most breathtaking achievements of Norman architecture, one of the great cathedrals of Europe. It attracts a great many foreign visitors. Stonehenge is world famous and a world heritage site. I went on holiday this year and visited Wurzburg to see the Bishop’s Palace, and then the winery cooperative at Sommerach. Because somebody does not choose to spend their leisure time on a beach in Benidorm does not make them a killer. Lots of people go to Salisbury Cathedral.

There seems to be a racist motif here – Russians cannot possibly have intellectual or historical interests, or afford weekend breaks.

The final meme which has worried me is “if they went to see the cathedral, why did they visit the Skripal house?” Well, no evidence at all has been presented that they visited the Skripal house. They were captured on CCTV walking past a petrol station 500 yards away – that is the closest they have been placed to the Skripal house.

The greater mystery about these two is, if they did visit the Skripal House and paint Novichok on the doorknob, why did they afterwards walk straight past the railway station again and head into Salisbury city centre, where they were caught window shopping in a coin and souvenir shop with apparently not a care in the world, before eventually returning to the train station? It seems a very strange attitude to a getaway after an attempted murder. In truth their demeanour throughout the photographs is consistent with their tourism story.

The Russians have so far presented this pair in a very unconvincing light. But on investigation, the elements of their story which are claimed to be wildly improbable are not inconsistent with the facts.

There remains the much larger question of the timing.

The Metropolitan Police state that Boshirov and Petrov did not arrive in Salisbury until 11.48 on the day of the poisoning. That means that they could not have applied a nerve agent to the Skripals’ doorknob before noon at the earliest. But there has never been any indication that the Skripals returned to their home after noon on Sunday 4 March. If they did so, they and/or their car somehow avoided all CCTV cameras. Remember they were caught by three CCTV cameras on leaving, and Borishov and Petrov were caught frequently on CCTV on arriving.

The Skripals were next seen on CCTV at 13.30, driving down Devizes road. After that their movements were clearly witnessed or recorded until their admission to hospital.

So even if the Skripals made an “invisible” trip home before being seen on Devizes Road, that means the very latest they could have touched the doorknob is 13.15. The longest possible gap between the novichok being placed on the doorknob and the Skripals touching it would have been one hour and 15 minutes. Do you recall all those “experts” leaping in to tell us that the “ten times deadlier than VX” nerve agent was not fatal because it had degraded overnight on the doorknob? Well that cannot be true. The time between application and contact was between a minute and (at most) just over an hour on this new timeline.

In general it is worth observing that the Skripals, and poor Dawn Sturgess and Charlie Rowley, all managed to achieve almost complete CCTV invisibility in their widespread movements around Salisbury at the key times, while in contrast “Petrov and Boshirov” managed to be frequently caught in high quality all the time during their brief visit.

This is especially remarkable in the case of the Skripals’ location around noon on 4 March. The government can only maintain that they returned home at this time, as they insist they got the nerve agent from the doorknob. But why was their car so frequently caught on CCTV leaving, but not at all returning? It appears very much more probable that they came into contact with the nerve agent somewhere else, while they were out.

I shall write a further post on these timing questions shortly.

*

Detailed below are five outstanding questions. Questions one and two pertain directly to the incidents of the Salisbury and Amesbury poisonings; three and four look into the background to the case and find improbable links to the ongoing ‘Russiagate’ allegations; and the last question relates to the potentially buried testimony of Yulia Skripal. All sections are based on a quoted sequence of earlier posts written by Craig Murray, who has been foremost in cross-examining the government case (links to each post are provided as footnotes to be read in full).

  1. When did the Skripals touch the doorknob?

At 09.15 on Sunday 4 March the Skripals’ car was seen on CCTV driving through three different locations in Salisbury. Both Skripals had switched off their mobile phones and they remained off for over four hours, which has baffled geo-location.

There is no CCTV footage that indicates the Skripals returning to their home. It has therefore always been assumed that they last touched the door handle around 9am.

But the Metropolitan Police state that Boshirov and Petrov did not arrive in Salisbury until 11.48 on the day of the poisoning. That means that they could not have applied a nerve agent to the Skripals’ doorknob before noon at the earliest. But there has never been any indication that the Skripals returned to their home after noon on Sunday 4 March. If they did so, they and/or their car somehow avoided all CCTV cameras. Remember they were caught by three CCTV cameras on leaving, and Borishov and Petrov were caught frequently on CCTV on arriving.

The Skripals were next seen on CCTV at 13.30, driving down Devizes road. After that their movements were clearly witnessed or recorded until their admission to hospital.

So even if the Skripals made an “invisible” trip home before being seen on Devizes Road, that means the very latest they could have touched the doorknob is 13.15. The longest possible gap between the novichok being placed on the doorknob and the Skripals touching it would have been one hour and 15 minutes. Do you recall all those “experts” leaping in to tell us that the “ten times deadlier than VX” nerve agent was not fatal because it had degraded overnight on the doorknob? Well that cannot be true. The time between application and contact was between a minute and (at most) just over an hour on this new timeline.

In general it is worth observing that the Skripals, and poor Dawn Sturgess and Charlie Rowley, all managed to achieve almost complete CCTV invisibility in their widespread movements around Salisbury at the key times, while in contrast “Petrov and Boshirov” managed to be frequently caught in high quality all the time during their brief visit.

This is especially remarkable in the case of the Skripals’ location around noon on 4 March. The government can only maintain that they returned home at this time, as they insist they got the nerve agent from the doorknob. But why was their car so frequently caught on CCTV leaving, but not at all returning? It appears very much more probable that they came into contact with the nerve agent somewhere else, while they were out.

This BBC report gives a very useful timeline summary of events. 1

*

  1. Why was the perfume bottle found by Charlie Rowley still sealed?

ITV News gamely inserted the phrase “poisoned by a Russian nerve agent” into their exclusive interview with Charlie Rowley, an interview in which they managed to ask no penetrating questions whatsoever, and of which they only broadcast heavily edited parts. Their own website contains this comment by their journalist Rupert Evelyn:

He said it was unopened, the box it was in was sealed, and that they had to use a knife in order to cut through it.

“That raises the question: if it wasn’t used, is this the only Novichok that exists in this city? And was it the same Novichok used to attack Sergei and Yulia Skripal?

But the information about opening the packet with a knife is not in the linked interview. What Rowley does say in the interview is that the box was still sealed in its cellophane. Presumably it was the cellophane he slit open with a knife.

So how can this fit in to the official government account? Presumably the claim is that Russian agents secretly visited the Skripal house, sprayed novichok on the door handle from this perfume bottle, and then, at an unknown location, disassembled the nozzle from the bottle (Mr Rowley said he had to insert it), then repackaged and re-cellophaned the bottle prior to simply leaving it to be discovered somewhere – presumably somewhere indoors as it still looked new – by Mr Rowley four months later. However it had not been found by anyone else in the interim four months of police, military and security service search. 2

*

  1. What is Sergei Skripal’s connection to Christopher Steele and ‘Russiagate’?

Skripal had not retired but was active for MI6 on gigs briefing overseas intelligence agencies about Russia. This did not increase his threat to Russia, as he told everything he knows a decade ago. But it could provide an element of annoyance that would indeed increase Russian official desire to punish him further.

But the fact he was still very much active has a far greater significance. The government slapped a D(SMA) notice on the identity of Pablo Miller, Skripal’s former MI6 handler who lives close by in Salisbury and who worked for Christopher Steele’s Orbis Intelligence at the time that Orbis produced the extremely unreliable dossier on Trump/Russia. The fact that Skripal had not retired but was still briefing on Russia, to me raises to a near certainty the likelihood that Skripal worked with Miller on the Trump dossier.

I have to say that, as a former Ambassador in the former Soviet Union trained in intelligence analysis and familiar with MI6 intelligence out of Moscow, I agree with every word of this professional dissection of the Orbis Trump dossier by Paul Roderick Gregory, irrespective of Gregory’s politics. In particular this paragraph, which Gregory wrote more than a year before the Salisbury attack, certainly applies to much of the dossier.

I have picked out just a few excerpts from the Orbis report. It was written, in my opinion, not by an ex British intelligence officer but by a Russian trained in the KGB tradition. It is full of names, dates, meetings, quarrels, and events that are hearsay (one an overheard conversation). It is a collection of “this important person” said this to “another important person.” There is no record; no informant is identified by name or by more than a generic title. The report appears to fail the veracity test in the one instance of a purported meeting in which names, dates, and location are provided. Some of the stories are so bizarre (the Rosneft bribe) that they fail the laugh test. Yet, there appears to be a desire on the part of some media and Trump opponents on both sides of the aisle to picture the Orbis report as genuine but unverifiable.

The Russian ex-intelligence officer who we know was in extremely close contact with Orbis at the time the report was written, was Sergei Skripal.

The Orbis report is mince. Skripal knew it was mince and how it was written. Skripal has a history of selling secrets to the highest bidder. The Trump camp has a lot of money. My opinion is that as the Mueller investigation stutters towards ignominious failure, Skripal became a loose end that Orbis/MI6/CIA/Clinton (take your pick) wanted tied off. That seems to me at least as likely as a Russian state assassination. To say Russia is the only possible suspect is nonsense. 3

*

  1. What does BBC’s Mark Urban know about the case?

On 8 July 2018 a lady named Kirsty Eccles asked what, in its enormous ramifications, historians may one day see as the most important Freedom of Information request ever made. The rest of this post requires extremely close and careful reading, and some thought, for you to understand that claim.

Dear British Broadcasting Corporation,

1: Why did BBC Newsnight correspondent Mark Urban keep secret from the licence payers that he had been having meetings with Sergei Skripal only last summer.

2: When did the BBC know this?

3: Please provide me with copies of all correspondence between yourselves and Mark Urban on the subject of Sergei Skripal.

Yours faithfully,

Kirsty Eccles

The ramifications of this little request are enormous as they cut right to the heart of the ramping up of the new Cold War, of the BBC’s propaganda collusion with the security services to that end, and of the concoction of fraudulent evidence in the Steele “dirty dossier”. This also of course casts a strong light on more plausible motives for an attack on the Skripals.

Which is why the BBC point blank refused to answer Kirsty’s request, stating that it was subject to the Freedom of Information exemption for “Journalism”.

10th July 2018
Dear Ms Eccles
Freedom of Information request – RFI20181319
Thank you for your request to the BBC of 8th July 2018, seeking the following information under the
Freedom of Information Act 2000:
1: Why did BBC Newsnight correspondent Mark Urban keep secret from the licence payers that he
had been having meetings with Sergei Skripal only last summer.
2: When did the BBC know this?
3: Please provide me with copies of all correspondence between yourselves and Mark Urban on the
subject of Sergei Skripal.
The information you have requested is excluded from the Act because it is held for the purposes of
‘journalism, art or literature.’ The BBC is therefore not obliged to provide this information to you. Part VI
of Schedule 1 to FOIA provides that information held by the BBC and the other public service broadcasters
is only covered by the Act if it is held for ‘purposes other than those of journalism, art or literature”. The
BBC is not required to supply information held for the purposes of creating the BBC’s output or
information that supports and is closely associated with these creative activities.

The BBC is of course being entirely tendentious here – “journalism” does not include the deliberate suppression of vital information from the public, particularly in order to facilitate the propagation of fake news on behalf of the security services. That black propaganda is precisely what the BBC is knowingly engaged in, and here trying hard to hide. 4

Click here to read Craig Murray’s follow-up post regarding the BBC’s refusal to reply to him.

  1. Where are Sergei and Yulia Skripal today?

Mark Urban’s piece for Newsnight tonight [July 5th] was simply disgusting; it did not even pretend to be more than a propaganda piece on behalf of the security services, who had told Urban (as he said) that Yulia Skripal’s phone “could have been” tapped by the Russians and they “might even” have listened to her conversations through the microphone in her telephone. That was the “new evidence” that the Russians were behind everything.

As a former British Ambassador I can tell you with certainty that indeed the Russians might have tapped Yulia, but GCHQ most definitely would have. It is, after all, their job, and billions of our taxes go into it. If tapping of phones is seriously presented as evidence of intent to murder, the British government must be very murderous indeed.  5

*

I was happy to see Yulia alive and looking reasonably well yesterday, if understandably stressed. Notably, and in sharp contrast to Litvinenko, she leveled no accusations at Russia or anybody else for her poisoning. In Russian she spoke quite naturally. Of the Russian Embassy she said very simply “I am not ready, I do not want their help”. Strangely this is again translated in the Reuters subtitles by the strangulated officialese of “I do not wish to avail myself of their services”, as originally stated in the unnatural Metropolitan Police statement issued on her behalf weeks ago.

“I do not wish to avail myself of their services” is simply not a translation of what she says in Russian and totally misses the “I am not ready” opening phrase of that sentence. My conclusion is that Yulia’s statement was written by a British official and then translated to Russian for her to speak, rather than the other way round. Also that rather than translate what she said in Russian themselves for the subtitles, Reuters have subtitled using a British government script they have been given.

It would of course have been much more convincing had Sergei also been present. Duress cannot be ruled out when he is held by the British authorities. I remain extremely suspicious that, at the very first chance she got in hospital, Yulia managed to get hold of a telephone (we don’t know how, it was not her own and she has not had access to one since) and phone her cousin Viktoria, yet since then the Skripals have made no attempt to contact their family in Russia. That includes no contact to Sergei’s aged mum, Yulia’s grandmother, who Viktoria cares for. Sergei normally calls his mother – who is 89 – regularly. This lack of contact is a worrying sign that the Skripals may be prevented from free communication to the outside world. Yulia’s controlled and scripted performance makes that more rather than less likely.

It is to me particularly concerning that Yulia does not seem to have social media access. The security services have the ability to give her internet risk free through impenetrable VPN. But they appear not to have done that.  6

I would like to thank Craig Murray for allowing the reproduction of these articles.

Not all of the views expressed are necessarily ones shared by ‘wall of controversy’.

*

Updates:

Embedded below is a video made by nuclear scientist and environmental activist Chris Busby (73 years old) – who is featured in earlier posts on Fukushima and the use of depleted uranium – speaking out in April shortly after the Salisbury poisoning happened:

On Wednesday 12th (two days ago), Chris Busby was raided by police on the entirely spurious grounds that two police officers had “felt unwell” during a visit. He was arrested and held for 19 hours under the Explosives Act before being released without charge:

Dr Busby, who has previously advised the government on radiation risks, said neighbours had reported his 29-year-old housemate “acting strangely”.

A cordon was set up around his home on Wednesday morning when the two officers complained of feeling unwell – which Dr Busby attributed to “psychological problems associated with their knowledge of the Skripal poisoning”.

The scientist said he was handcuffed and interviewed all night by police who suspected he was making a bomb, but the only substances found at his home were “innocuous chemicals for research into radiation”.

Click here to read the BBC news report from September 13th.

Chris Busby afterwards spoke with independent journalist Tony Gosling of BCfm radio about Wednesday’s arrest, the various court cases he’s involved with, contamination from Fukushima and briefly also regarding the Skripal case:

*

On Friday 14th BBC2’s Newsnight broadcast the recording of a phone interview between Kirsty Wark and editor-in-chief of RT, Margarita Simonyan, the interviewer of Boshirov and Petrov. If you watch the clip to the end you will see that Kirsty Wark brings the discussion around to accuse Simonyan of being a Russian state propagandist at which point Simonyan rather conveniently hangs up. She may well have done so and was within her rights, although refusal to answer questions will be seen by many as a tacit admission of guilt. Doubtless, this is how the BBC would have scripted it, so who knows, dare I suggest that the BBC may have hung up on her?

*

Further updates:

On Sept 27th Craig Murray produced analysis challenging claims made by Bellingcat (of the neo-con Atlantic Council) that the true identity of “Ruslan Boshirov” is in fact Colonel Anatoliy Chepiga, “a highly decorated GRU officer bestowed with Russia’s highest state award, Hero of the Russian Federation.”

Here is an abridged version of his article:

The problem is with Bellingcat’s methodology. They did not start with any prior intelligence that “Chepiga” is “Boshirov”. They rather allegedly searched databases of GRU operatives of about the right age, then trawled photos in yearbooks of them until they found one that looked a bit like “Boshirov”. And guess what? It looks a bit like “Boshirov”. If you ignore the substantially different skull shape and nose.

Only the picture on the left is Chepiga. The two on the right are from “Boshirov’s” Russian passport application file, and the photo of “Boshirov” issued by Scotland Yard.

Like almost the entire internet, I assumed both black and white photos were from Chepiga’s files, and was willing to admit the identification of Chepiga with “Boshirov” as valid. But once you understand is that – as Bellingcat confirm if you read it closely – only the photo on the left is Chepiga, you start to ask questions.

The two guys on the right and the centre are undoubtedly the same person. But is the guy on the left the same, but younger?

Betaface.com, which runs industry standard software, gives the faces an 83% similarity, putting the probability of them being the same person at 2.8%.

By comparison it gives me a 72% identity with Chepiga and a 2.1% chance of being him.

There is a superficial resemblance. But if you take the standard ratios used for facial recognition, you get a very different story. If you draw a line between the centre of the pupils of the two guys centre and right, and then take a perpendicular from that line to the tip of the nose, you get a key ratio. The two on the right both have a ratio of 100:75, which is unsurprising since they are the same person. The one on the left has a ratio of 100:68, which is very different.

To put that more simply, his nose is much shorter, and less certainly his eyes are further apart. […]

It is worth repeating that the only evidence that Chepiga is Boshirov offered by Bellingcat is this photo. The rest of their article simply attempts to establish Chepiga’s career.

This is gross hypocrisy by Bellingcat, who have argued that scores of photos of White Helmets being Jihadi fighters are not valid evidence because you cannot safely recognise faces from photographs.

Yet Higgins now claims his facial identification of Chepiga as Boshirov as “definitive” and “conclusive”, despite the absence of moles, scars and blemishes. Higgins stands exposed as a quite disgusting hypocrite. Let me go further. I do not believe that Higgins did not take the elementary step of running facial recognition technology over the photos, and I believe he is hiding the results from you. Is it not also astonishing that the mainstream media have not done this simple test?

The bulk of the Bellingcat article is just trying to prove the reality of the existence of Chepiga. This is hard to evaluate, but as the evidence to link him to “Boshirov” is non-existent, is a different argument. Having set out to find a GRU officer of the same age who looks a bit like “Boshirov”, they trumpet repeatedly the fact that Chepiga is about the same age as evidence, in a crass display of circular argument.

This unofficial website does indeed name Chepiga as a Hero of the Russian Federation and recipient of 20 awards, as Bellingcat claims. But it is impossible to know if it is authentic, and by contrast there is no Chepiga on the official list of Heroes of the Russian Federation, for the stated 2014 or for any other year, which Bellingcat fail to mention. Their other documents and anonymous sources are unverifiable.

The photo of the military school honours arch, with Chepiga added right at the end and not quite in line, looks to me very suspect. My surmise so far would be that most likely Bellingcat’s source of supply is Ukrainian, and trying to tie the Skripal affair into the Ukrainian civil war via Chepiga.

My view of the most likely explanation on presently available evidence is this:

Boshirov is not Boshirov, and the Russian Government are lying.
Boshirov is not Chepiga, and Bellingcat are lying.
The whole Skripal novichok story still does not hang together, and the British government are lying.

I will continue to form my opinions as further evidence becomes available.

UPDATE Incredibly, at 13.15 on 27 September the BBC TV News ran the story showing only the two photos of “Boshirov”, which of course are the same person, and not showing the photo of Chepiga at all!

Click here to read Craig Murray’s full article entitled “’Boshirov’ is probably not ‘Chepiga’. But he is also not ‘Boshirov’”.

*

Bellingcat’s attempts to gild the Chepiga lily are now becoming ludicrous. The photo they published today [October 3rd] is a very obvious fake.

Many people have noticed that the photo of Chepiga on this wall appears to be hanging in completely different lighting conditions from the others. That is indeed a good point.

But there is a more important point here, and that is to do with sequencing. Except for Chepiga and Popov, who according to Belligncat also became a Hero of Russia in 2014, all of the people here are indeed openly and officially listed Heroes of Russia or, in the majority of cases, Heroes of the Soviet Union.

What is more, they are, as you would expect on a military honours wall, ranked in date order. ONLY CHEPIGA IS OUT OF DATE ORDER. The order runs top row let to right, then second row left to right, then bottom row left to right. The bit of the bottom row we can see runs:

Karpushenko (2000), Ribak (2005), Maclov (2012), Popov (2014).

So why is Chepiga in a row of much earlier Heroes of the Soviet Union? Next in sequence in fact to Grigory Dobrunov who got his award in 1956!!!! The pictures are definitely otherwise all in date order.

The glaringly obvious answer – in line with the reflections anomaly – is that Chepiga’s “picture” has been photoshopped onto this wall. The military do not suddenly insert photos out of order and at random on an honours board. Bellingcat, however, have a track record of image manipulation.

None of which proves or disproves the Boshirov identification. It is however an important reminder to take Bellingcat as a source with a pinch of salt.

Click here to read Craig Murray’s original post entitled “Bellingcat’s Very Obviously Fake Chepiga Photo”.

The following caveat is courtesy of a friend who specialises in lighting and works as a professor at the local university:

I disagree with Murray’s point about the different lighting conditions, and a bit like the photos of the two walking through airport gates at the same time [from a previous post], he is too eager to jump to convenient conclusions. The key image is middle row, right hand side. Yes, it has a large veiling reflection on it that does not appear (so strongly) on other photos, but that is not unusual. It’s like when you could see a reflection of a window or the room light on your TV (when it was a CRT); it covered a part of the screen but not all of it. It could be fake, but the lighting argument doesn’t work.

*

1 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/09/skripals-the-mystery-deepens/

2 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/07/the-silence-of-the-whores/ 

3 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/05/yulia-skripal-and-the-salisbury-wut/ 

4 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/08/skripals-when-the-bbc-hide-the-truth/ 

5 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/07/the-amesbury-mystery/ 

6 https://www.craigmurray.org.uk/archives/2018/05/yulia-skripal-and-the-salisbury-wut/

Leave a comment

Filed under Britain, Craig Murray, Russia