Tag Archives: BBC

how they brought down Corbyn… and enabled the rise of Johnson

The mini-documentary embedded above “How they brought down Jeremy Corbyn” is a joint collaboration between Asa Winstanley of The Electronic Intifada and Tala Kaddoura of Al Jazeera. It presents us with a concise rundown of how three groups: the establishment media; the Blairite faction within the Labour Party; and the Israel lobby; worked together to undermine the regular democratic process in Britain and finally brought down the leader of Her Majesty’s Opposition, Jeremy Corbyn.

Asa Winstanley writes:

In this new video, I tell the story of how a hostile foreign government helped stop a socialist becoming Britain’s prime minister.

I’ve covered the story of the “anti-Semitism” witch hunt in the Labour Party since 2015. In that time, I’ve written an estimated 150 articles on the topic.

We’ve reported on the propaganda war against Jeremy Corbyn for years, and in detail.

But it can be a lot to take in. And for those who haven’t followed the story all along, it may be hard to know where to start.

So The Electronic Intifada is proud to present this mini-documentary, giving an overview of how Israel and its lobby helped bring down Jeremy Corbyn.

It uses archive video clips and primary documents to bust the media smears about “Labour anti-Semitism.”

*

Recent articles by independent journalist Jonathan Cook have approached and investigated the same issue from different angles.

In the first of these, entitled “Labour antisemitism allegations: How Corbyn and Starmer are judged by different standards” published by Middle East Eye on April 17th, Cook writes:

For years, allies of Jeremy Corbyn argued that allegations of antisemitism had been weaponised against the then-Labour leader and his supporters to undermine his socialist programme and stifle criticism of Israel.

Over the same period, pro-Israel lobby groups and Labour’s right-wing officials vociferously disagreed with them. Not only did they categorically deny that antisemitism had been weaponised, but they also accused anyone who suggested this of promoting an antisemitic trope.

But now, the cat appears to be well and truly out of the bag – care of Corbyn’s most prominent opponents, including the Board of Deputies of British Jews, the Jewish Labour Movement, and Labour officials loyal to Labour’s new leader, Keir Starmer.

Newly released details of Labour’s disciplinary process indicate that accusations of antisemitism against the party were most likely used for political ends – to help oust Corbyn.

Practices cited as proof by Corbyn’s critics of a supposed Labour “antisemitism problem” have continued under Starmer, as Middle East Eye  reveals today, but he has suffered none of the backlash faced by his predecessor.

The article then presents evidence of double standards that have been exposed thanks to “legal action being pursued by Labour Activists for Justice (LA4J), a group of party members who accuse Labour of failing to follow transparent and fair disciplinary procedures”. Follow the link above and here to read more about the case.

Having set the record straight, Cook continues:

Labour never had an antisemitism problem to begin with, under Corbyn or Starmer, beyond the levels found more generally in British society.

The double standard that has been applied to Corbyn is still evident. This month, the Jewish Chronicle published a new YouGov poll that showed 70 percent of Labour members agree with Corbyn that the “antisemitism problem” in the party was overstated.

The Chronicle cites this as proof that the Labour Party is still beset with antisemitism and its membership is in denial. And yet, it does not blame Starmer for this, even though it constantly berated Corbyn over Labour’s supposed “antisemitism problem”. Instead, it warns Starmer that he has “a mountain to climb” and urges him to step up his efforts “to purge the party”.

Please note the phrase I have highlighted above. As the party flounders and Starmer comes under growing pressure to resign, we are hearing this repeated as an excuse for poor polling and election performance. These complaints of having “mountain to climb” recited alongside another mantra that “the party hasn’t moved quickly enough”, sound like a statement of intent, and the likelihood is that Labour, as the Jewish Chronicle urges, will now step up efforts to purge the party of the left.

Cook continues:

Another glaring problem for Corbyn’s critics concerns the IHRA definition. Labour officials produced the code in 2018 because they found the IHRA and its 11 examples – seven of them relating to Israel – unworkable as a benchmark for judging antisemitism cases.

That is something Starmer’s officials have effectively conceded by continuing to use the 2018 code in secret, while Jewish leadership groups have remained silent at its publication now.

That leaves us with a troubling further implication. The Board of Deputies and the Jewish Labour Movement, aided by newspapers such as the Jewish Chronicle, whipped British Jews into a frenzy of fear about the existential threat posed by Corbyn.

Now, we must conclude either that they deceived the public about Corbyn’s Labour, or that they are indifferent to the continuing, supposed dangers posed by Starmer’s Labour to the Jewish communities they claim to represent. Either way, it is inexcusable.

Click here to read the article in full on Jonathan Cook’s website.

In a more recent piece published by Counterpunch on May 6th, Jonathan Cook shows how the same double standards and hypocrisy have enabled Boris Johnson to get away with shameless and repeated lies, because, as the headline puts it, “the UK’s Political System is More Corrupt Than He Is”.

Cook begins by considering the role played by the corporate media with its belated and feeble criticisms of Johnson compared to its severe and altogether deplorable treatment of Corbyn:

Britain’s corporate media are suddenly awash with stories wondering whether, or to what extent, the UK’s prime minister is dishonest. Predictably in the midst of this, the BBC’s Laura Kuenssberg is still doing her determined best to act as media bodyguard to Boris Johnson.

In a lengthy article on the BBC’s website over the weekend, she presents a series of soothing alternatives to avoid conceding the self-evident: that Johnson is a serial liar. According to Kuenssberg, or at least those she chooses to quote (those, let us remember, who give her unfettered “access” to the corridors of power), he is a well-intentioned, unpredictable, sometimes hapless, “untamed political animal”. A rough diamond.

In Kuenssberg’s telling, Johnson’s increasingly obvious flaws are actually his strengths:

“Yet what’s suggested time and again is that the prime minister’s attitude to the truth and facts is not based on what is real and what is not, but is driven by what he wants to achieve in that moment – what he desires, rather than what he believes. And there is no question, that approach, coupled with an intense force of personality can be enormously effective.

“In his political career, Boris Johnson has time and again overturned the odds, and that’s a huge part of the reason why.”

The way Kuenssberg tells it, Johnson sounds exactly like someone you would want in your corner in a time of crisis. Not the narcissist creator of those crises, but the Nietzschean “Superman” who can solve them for you through sheer force of will and personality.

Slightly less enamoured with Johnson than the BBC has been the liberal Guardian, Britain’s supposedly chief “opposition” newspaper to the ruling Conservative government. But the Guardian has been surprisingly late to this party too. Typical of its newly aggressive approach to Johnson was a piece published on Saturday by its columnist Jonathan Freedland, titled “Scandal upon scandal: the charge sheet that should have felled Johnson years ago”.

As this article rightly documents, Johnson is an inveterate dissembler, and one whose lies have been visibly piling up since he entered 10 Downing Street. His propensity to lie is not new. It was well-know to anyone who worked with him in his earlier career in journalism or when he was an aspiring politician. It is not the “scandals” that are new, it’s the media’s interest in documenting them that is.

And when the liar-in-chef is also the prime minister, those lies invariably end up masking high-level corruption, the kind of corruption that has the capacity to destroy lives – many lives.

So why are Johnson’s well-known deceptions only becoming a “mainstream” issue now – and why, in particular, is a liberal outlet like the Guardian picking up the baton on this matter so late in the day? As Freedland rightly observes, these scandals have been around for many years, so why wasn’t the Guardian on Johnson’s case from the outset, setting the agenda?

Or put another way, why has the drive to expose Johnson been led not by liberal journalists like Freedland but chiefly by a disillusioned old-school conservative worried about the damage Johnson is doing to his political tradition? Freedland is riding on the coat-tails of former Telegraph journalist Peter Oborne, who wrote a recent book on Johnson’s fabrications, The Assault on Truth. Further, Johnson’s deceptions have gone viral not because of the efforts of the Guardian but because of a video compilation on social media of some of Johnson’s biggest whoppers by lawyer and independent journalist Peter Stefanovic.

Part of the answer, of course, is that until recently the Guardian, along with the rest of the corporate media, had a much more pressing task than holding Britain’s prime minister to account for lies – and the corruption they obscure – that have drained the Treasury of the nation’s wealth, redirecting it towards a bunch of Tory donors, and subsequently contributed to at least a proportion of Covid-19 deaths.

The Guardian was preoccupied with making sure that Johnson was not replaced by an opposition leader who spoke, for the first time in more than a generation, about the need for wealth redistribution and a fairer society.

On the political scales weighing what was most beneficial for the country, it was far more important to the Guardian to keep then-Labour leader Jeremy Corbyn and his democratic socialist agenda out of Downing Street than make sure Britain was run in accordance with the rule of law, let alone according to the principles of fairness and decency.

Now with Corbyn long gone, the political conditions to take on Johnson are more favourable. Covid-19 cases in the UK have plummeted, freeing up a little space on front pages for other matters. And Corbyn’s successor, Keir Starmer, has used the past year to prove over and over again to the media that he has been scrupulous about purging socialism from the Labour party.

The trouble is, Cook reminds us, that now Starmer is leader and the BBC and Guardian finally have a man they can trust, the candidate himself is already a busted flush – a point that has been hammered home following Labour’s humiliating defeat in the Hartlepool by-election and their dismal results across the local councils. Results so bad that Starmer felt obliged to make his excuses in advance! This excruciating statement was released the day before polling:

In light this, the very same liberal media outlets that smeared Corbyn relentlessly, dragging his reputation through the mud and reinforcing the view he was ‘unelectable’, while, for the sake of this strategy, they averted public scrutiny from the many skeletons piled up in Johnson’s cupboard, are now anxious to downplay their own role in reshaping the political landscape and eager to shift the blame:

But the problem for the Guardian is that Johnson’s polling figures are remarkably buoyant, despite the growing media criticism of him. He continues to outpoll Starmer. His Midas touch needs explaining. And the Guardian is growing ever more explicit about where the fault is to be found. With us.

Or as Freedland observes:

“Maybe the real scandal lies with us, the electorate, still seduced by a tousled-hair rebel shtick and faux bonhomie that should have palled years ago… For allowing this shameless man to keep riding high, some of the shame is on us.”

Freedland is far from alone in peddling this line. Kuenssberg, in her BBC piece, offers a variant:

“An insider told me: ‘He frequently leaves people with the belief that he has told them one thing, but he has given himself room for manoeuvre,’ believing that, ‘the fewer cast iron positions you hold the better, because you can always change political direction.’

“The verbal flourishes and rhetorical tricks are part of the reason why he has prospered. ‘A lot of his magic has been those off-the-cuff comments, that’s why a lot of the public like him,’ says an ally.”

In other words, we see what we want to see. Johnson is the vessel into which we pour our hopes and dreams, while he has the tough challenge of making our melange of hopes and dreams a tangible, workable reality.

Liberal journalists have been on this “blame the voters” path for a while. When it was Corbyn and his “dangerous” socialism being pitted against the Tories’ crony capitalism, the Guardian enthusiastically joined the smear campaign against Labour. That included evidence-free claims of an “institutional antisemitism” crisis under Corbyn’s leadership.

And yet despite the media’s best endeavours, Corbyn appalled journalists like Freedland at the 2017 general election by winning Labour’s biggest rise in vote share since 1945. Corbyn denied the Conservatives a majority and was a few thousand votes from winning outright – something Starmer can only dream of at the moment, despite Johnson’s exposure as an inveterate liar and conman. And Corbyn achieved this while the Labour party machine, and the entire corporate media, were vehemently against him.

Last night’s C4 News interviewed Jeremy Corbyn about Labour’s election failure and asked him whether he thought Starmer (who oversaw Corbyn’s suspension) should now resign. With characteristic munificence, Corbyn replied “it’s up to him what he decides to do”:

Meanwhile, after waiting all day for the Labour leader to front up and face the public over the party’s historic loss of Hartlepool (which is so significant, it is being reported right around the world today) – Sir Keir Starmer finally appeared on BBC News just after 4pm only to blither and prevaricate in the most embarrassing interview of his lacklustre political career:

Jonathan Cook continues:

The problem is not that most voters have failed to understand that Johnson is corrupt, though given the corrupt nature of the British corporate media – the Guardian very much included – they are hardly well positioned to appreciate the extent of Johnson’s corruption.

It is not even that they know that he is corrupt but do not care.

Rather, the real problem is that significant sections of the electorate have rightly come to the realisation that the wider political system within which Johnson operates is corrupt too. So corrupt, in fact, that it may be impossible to fix. Johnson is simply more open, and honest, about how he exploits the corrupt system. […]

The truly astonishing thing is that those who lied us into the Iraq war, destabilising the Middle East and provoking an exodus from the region that has fuelled a surge in xenophobic politics across Europe; those who broke the financial system through their greed and incompetence and lied their way out of the consequences, forcing the rest of us to foot the bill; and those who lied about the ecological catastrophes unfolding over the past half century so that they could go on lining their own pockets; none of them paid any price at all for their mendacity, for their deceptions, for their corruption. Not only that, but they have grown richer, more powerful, more respected because of the lies.

One only needs to look at the fate of that unapologetic pair of war criminals, Tony Blair and George W Bush. The former has amassed wealth like a black hole sucks in light, and preposterously is still regularly called on by the media to pontificate on ethical issues in British politics. And the latter has been rehabilitated as a once-wayward, now beloved, irreverent uncle to the nation, one whose humanity has supposedly been underscored simply by making sure he was filmed “sneaking” a sweet to his presidential successor’s wife.

Perhaps not so surprisingly, a remedy to Britain’s self-evidently flawed political system was thrown up – in the form of Corbyn. He was a throwback, the very antithesis of the modern politicians who had brought us to the brink of ruin on multiple fronts. He was not venal, nor a narcissist. His concern was improving the lives of ordinary people, not the bank balances of corporate donors. He was against colonial-style wars to grab other countries’ resources. The things that made him a laughing stock with the political elite – his cheap clothes, his simple life, his allotment – made him appealing to large sections of the electorate.

For many, Corbyn was the last gasp for a system they had given up on. He might prove their growing cynicism about politics wrong. His success might demonstrate that the system could be fixed, and that all was not lost.

Except that is not how it played out. The entire political and media class – even the military – turned on Corbyn. They played the man, not the ball – and when it came to the man, any and all character assassination was justified. He had been a Soviet agent. He was a threat to Britain’s security. His IQ was too low to be prime minister. He was a secret antisemite.

The article is an excellent one and I shall leave the rest for you to read by following the links. Except I will add the concluding paragraph, because it sums up everything so beautifully:

Liberals are mystified by this reading of politics. They, after all, are emotionally invested in a supposedly meritocratic system from which they personally benefited for so long. They would rather believe the lie that a good political system is being corrupted by rotten politicians and a stupid electorate than the reality that a corrupt political system is being exploited by those best placed to navigate its corrupt ways.

Click here to read the full article entitled “Boris Johnson’s Lies Don’t Harm Him Because the UK’s Political System is More Corrupt Than He Is” by Jonathan Cook, published in Counterpunch on May 6th.

*

Additional: further links recommended by Electronic Intifada

If you want to read more about the issues raised in the mini-documentary “How they brought down Jeremy Corbyn”, here’s a list of useful articles:

Finally, click here to read an extended article detailing the Israel lobby’s campaign to “take down” Corbyn and other prominent MPs based on the four-part Al Jazeera investigative series The Lobby.

And here to read a follow-up piece about the Israel lobby’s tactics in US politics based on Al Jazeera’s documentary sequel The Lobby – USA.

1 Comment

Filed under analysis & opinion, Britain

renewed calls for a full investigation into the OPCW Douma cover-up

On April 15th, OPCW Director-General Fernando Arias faced questions about the Douma cover-up from Mick Wallace and Clare Daley of the European Parliament. Both Wallace and Daley asked Arias why he has refused to address the Douma cover-up and meet with the dissenting inspectors. The meeting chair, former French cabinet minister Nathalie Loiseau, tried to cut-off the questions and even apologized to Arias for them being posed.  Arias then made a series of excuses and even false claims.

The following day, the Douma scandal was discussed at an Arria Formula Meeting of the United Nations Security Council. The invited briefers at the meeting included Hans von Sponeck and Lawrence Wilkerson, two veteran diplomats who have signed a Statement of Concern about the Douma scandal, alongside other notable voices including five former OPCW officials. In his comments, von Sponeck revealed that Arias, the OPCW chief, refused to read the statement and returned it to sender. In response, the ambassadors of the nations that bombed Syria in April 2018 – the US, UK, and France – tried to dismiss the Douma cover-up scandal as Russian propaganda and refused to offer any substantive comments on the issue.

The Grayzone’s Aaron Maté also presented evidence to the UNSC and embedded below is a powerful report by Maté on what took place and why it is vital to counter the lies of the OPCW and its new chief Fernando Arias:

***

To mark ten year’s blogging, this is the third of my re-uploads from the WoC archive. Originally posted on May 19th 2019, was the Douma gas attack staged…? little by little the truth is coming out was the first of two articles (here is a link to the follow up) in which I presented some of the growing evidence disproving the official story surrounding the alleged Syrian chlorine gas attack in Douma and including the Twitter stream from BBC Syria producer, Riam Dalati, in which he claimed to have knowledge that the event was staged by terrorist faction Jaish al-Islam.

Do you remember these harrowing scenes shot inside a hospital in Douma from early April last year?

The footage of an alleged chemical attack is genuinely distressing. The children who have queued up to receive treatment are clearly suffering, and many have terrified looks in their eyes. However, within hours and with the actual arrival of journalists on the ground, the first reports differed markedly from claims presented in this video footage.

They did not find evidence to corroborate the story that poison gas had been released. Instead, they spoke to eyewitnesses who described the aftermath of conventional airstrikes, some of whom also talked about smoke and dust inhalation. (Here are extracts of these on-the-ground reports that I reposted at the time.)

“What you see are people suffering from hypoxia – not gas poisoning,” Dr Assim Rahaibani, an eyewitness working in the clinic, told Robert Fisk of The Independent. The same doctor also explained how although the patients were suffering from smoke and dust inhalation, “someone at the door, a “White Helmet”, shouted “Gas!”, and a panic began. People started throwing water over each other.” 1 This story was later corroborated by the eyewitness testimony of others including 11-year-old Hassan Diab (one of the children seen in the video) and by members of the hospital staff. 2

In short, what the video shows is real in one sense, but in another way this is a manufactured panic that was staged, repackaged and distributed all by the White Helmets group. In different circumstances, the footage would be called fake news because it is.

The tweet above was written by BBC Syria producer, Riam Dalati, and it first came to light in February before being swiftly deleted. “After almost 6 months of investigations”, Dalati claims, “I can prove without a doubt that the Douma Hospital scene was staged.”

Continuing in another tweet:

Truth is James Harkin got the basics right in terms of Douma’s “propaganda” value. The ATTACK DID HAPPEN, Sarin wasn’t used, but we’ll have to wait for OPCW to prove Chlorine or otherwise. However, everything else around the attack was manufactured for maximum effect.

In the same thread Dalati added:

I can tell you that Jaysh al-Islam ruled Douma with an iron fist. They coopted activists, doctors and humanitarians with fear and intimidation. In fact, one of the 3 or 4 people filming the scene was Dr. Abu Bakr Hanan, a “brute and shifty” doctor affiliated with Jaysh Al-Islam. The narrative was that “there weren’t enough drs” but here is one filming and not taking part of the rescue efforts. Will keep the rest for later.

As Zerohedge reported at the time:

Interestingly, the BBC’s Dalati had actually first hinted he knew that elements surrounding the Douma attack had been staged a mere days after the incident.

In a now deleted April 11, 2018 tweet, he had stated: “Sick and tired of activists and rebels using corpses of dead children to stage emotive scenes for Western consumption. Then they wonder why some serious journos are questioning part of the narrative.”

Thus far mainstream networks have not picked up on this latest bombshell admission from the BBC producer, but it will be interesting to see if there’s any formal response from the BBC based on the Russian foreign ministry’s request. 3

Click here to read the full report entitled “BBC Producer’s Syria Bombshell: Douma ‘Gas Attack’ Footage ‘Was Staged’” written by Tyler Durden.

*

More recently, a suppressed OPCW report was made public by the Working Group on Syria, Propaganda and Media. The following extracts are drawn from an excellent overview put together by Kit Knightly and published at Off-Guardian:

The report, signed by Ian Henderson (an investigative team leader for the OPCW), is an analysis of the two key locations which were used as evidence of the Syrian government launching a chemical attack using chlorine gas in Douma, last year.

These locations, referred to as Location 2 and Location 4 respectively, were made famous by these photographs:

Location 2 : ”The Patio”

Location 4: ”The Bed”

The photographs, “analysed” in depth by Bellingcat and other establishment mouthpieces, were claimed as the “smoking gun”, proof of the Assad’s guilt. However, the OPCW fact-finding mission appears to see things rather differently.

The report is fifteen pages long, detailed and thorough, but the most important paragraph is saved for the end (emphasis ours):

“In summary, observations at the scene of the two locations, together with subsequent analysis, suggest that there is a higher probability that both cylinders were manually placed at those two locations rather than being dropped.”

So there you have it, an apparently genuine OPCW report (kept from the public for as yet unclear reasons), which appears to support the prevailing view of the alt-news community: Douma was staged.

People like Vanessa Beeley and Piers Robinson et al, who have been relentlessly smeared in the mainstream media, have been shown to be right. Again. 4

Click here to read the full article entitled “Leaked Report: Douma ‘Chemical Attack’ Likely Staged” written by Kit Knightly.

*

The corporate media has so far paid little attention to the leaked OPCW document. This can be justified, of course, if as the OPCW contend:

“the individual mentioned in the document has never been a member of the FFM [OPCW Fact-Finding Mission]”

However, the provenance of the document was in fact established by the Working Group on Syria, Propaganda and Media prior to publicly releasing it. As they explain:

The report is signed by Ian Henderson, who is listed as one of the first P-5 level inspection team leaders trained at OPCW in a report dated 1998. We have confirmed that as the engineering expert on the FFM, Henderson was assigned to lead the investigation of the cylinders and alleged impact sites at Locations 2 and 4. We understand that “TM” in the handwritten annotation denotes Team Members of the FFM.

Moreover:

The engineering sub-team could not have been carrying out studies in Douma at Locations 2 and 4 unless they had been notified by OPCW to the Syrian National Authority (the body that oversees compliance with the Chemical Weapons Convention) as FFM inspectors: it is unlikely that Henderson arrived on a tourist visa.

And lastly:

The sub-team report refers to external collaborators and consultants: we understand that this included two European universities. This external collaboration on such a sensitive matter could not have gone ahead unless it had been authorised: otherwise Henderson would have been dismissed instantly for breach of confidentiality. We can therefore be confident that the preparation of the report had received the necessary authorisation within OPCW. What happened after the report was written is another matter. 5

Click here to read more from the briefing notes provided by the Working Group on Syria, Propaganda and Media.

One mainstream journalist who did pick up and report on news of the leak is Peter Hitchens:

[A]s I said in my March 9th article ‘On the subject of the cylinders it [the OPCW’s final report] says physical evidence was ‘consistent’ with the view that the cylinders had passed through the concrete roof of the building in which they were found. […]

The leaked document differs sharply from this. So I set out first of all to discover if the OPCW disputed the claim that the leaked document came from within its organisation. As you will see from the response below (As it is mostly flannel, I have highlighted the key words), it does not dispute this. I also asked them to confirm that its named author was in fact an OPCW employee. As you will see from the response below, it declined to confirm the latter. I think, if it had wished to do so, it could have disowned the name person.

I have received the following reply from the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons:

‘The OPCW establishes facts surrounding allegations of the use of toxic chemicals for hostile purposes in the Syrian Arab Republic through the Fact-Finding Mission (FFM), which was set up in 2014.

The OPCW Technical Secretariat reaffirms that the FFM complies with established methodologies and practices to ensure the integrity of its findings. The FFM takes into account all available, relevant, and reliable information and analysis within the scope of its mandate to determine its findings.

Per standard practice, the FFM draws expertise from different divisions across the Technical Secretariat as needed.  All information was taken into account, deliberated, and weighed when formulating the final report regarding the incident in Douma, Syrian Arab Republic, on 7 April 2018. On 1 March 2019, the OPCW issued its final report on this incident, signed by the Director-General.

Per OPCW rules and regulations, and in order to ensure the privacy, safety, and security of personnel, the OPCW does not provide information about individual staff members of the Technical Secretariat.

Pursuant to its established policies and practices, the OPCW Technical Secretariat is conducting an internal investigation about the unauthorised release of the document in question. (my emphasis, PH)

 At this time, there is no further public information on this matter and the OPCW is unable to accommodate requests for interviews.’

I thank the OPCW for confirming that the document is genuine. 6

[All emphasis retained from Peter Hitchen’s original article]

Click here to read Peter Hitchen’s full article entitled “Strange News from the OPCW in the Hague” published by the Mail Online.

On the basis of available evidence, the OPCW is a compromised intergovernmental body whose independence can no longer be relied upon. Previously the Working Group on Syria, Propaganda and Media had concluded that:

“It is doubtful whether [OPCW’s] reputation as an impartial monitor of compliance with the Chemical Weapons Convention can be restored without radical reform of its governance and working practices”

On the basis of the latest disclosure, however, their revised statement concludes more forcibly addressing what it describes as “the hijacking of OPCW”:

The new information we have removes all doubt that the organization has been hijacked at the top by France, UK and the US. We have no doubt that most OPCW staff continue to do their jobs professionally, and that some who are uneasy about the direction that the organization has taken nevertheless wish to protect its reputation. However what is at stake here is more than the reputation of the organization: the staged incident in Douma provoked a missile attack by the US, UK and France on 14 April 2018 that could have led to all-out war.

The cover-up of evidence that the Douma incident was staged is not merely misconduct. As the staging of the Douma incident entailed mass murder of civilians, those in OPCW who have suppressed the evidence of staging are, unwittingly or otherwise, colluding with mass murder. 7

You can read the full report here, or see the embedded version below. You are encouraged to download it and share it widely:

*

As the Working Group on Syria, Propaganda and Media rightly assert, there were victims who were killed at Douma. The most graphic video footage shows literally dozens of corpses lying on top of one another, with some appearing to have a kind of froth on their mouths. These victims were originally said to have been sheltering in an underground shelter where the gas canisters were allegedly dropped, although it seems more probable that the scenes are from inside a flat. Embedded below is only uploaded version I can find on youtube – it forms the opening segment to a CNN bulletin [the footage runs from 30–60 secs]:

Back in 2013, Euronews interviewed Stephen Johnson, an expert in weapons and chemical explosives at Cranfield Forensic Institute, who had outlined inconsistencies in footage of patients’ symptoms released following the earliest alleged chemical attacks:

“There are, within some of the videos, examples which seem a little hyper-real, and almost as if they’ve been set up. Which is not to say that they are fake but it does cause some concern. Some of the people with foaming, the foam seems to be too white, too pure, and not consistent with the sort of internal injury you might expect to see, which you’d expect to be bloodier or yellower.”

As the evidence stacks up that the Douma gas attack was entirely staged, the most likely explanation is therefore a macabre one. Jonathan Cook puts it plainly:

An atrocity that appears to be corroborated again by BBC producer Riam Dalati in another of his follow-up tweets:

Russia and at least one NATO country knew about what happened in the hospital. Documents were sent. However, no one knew what really happened at the flats apart from activists manipulating the scene there. This is why Russia focused solely on discrediting the hospital scene.

Tyler Durden, in the same Zerohedge article, writes:

Dalati’s mention of activists at the flats “manipulating the scene there” is a reference to White Helmets and rebel activist produced footage purporting to show the deadly aftermath of a chemical attack inside a second scene — a bombed-out apartment showing dozens of dead bodies. 8

Click here to read Tyler Durden’s full article.

*

One final thought as the corporate media turns a blind eye to the approach of the annual “private gathering” of our senior politicians, business leaders, and other movers and shakers at Bilderberg – with days to go the venue still remains a closely guarded secret – it is noteworthy (as I have noted previously) that Ahmet Üzümcü, the Director-General of the OPCW during the Douma investigation, was in attendance at the Bilderberg conference in Telfs-Buchen, Austria (June 2015) just short of three years prior to the Douma incident. His stay at this secretive conference with its strictly off-the-record political agenda meant rubbing elbows with top brass from Nato, CEOs of the major arms manufactures, and senior politicians including ministers of defence, which clearly compromises the independence and discredits claims of impartiality of this former chief of OPCW. There is a conflict of interests here that needs to be investigated.

*

1 From an article entitled “The search for truth in the rubble of Douma – and one doctor’s doubts over the chemical attacks” written by Robert Fisk, published in The Independent on April 17, 2018. https://www.independent.co.uk/voices/syria-chemical-attack-gas-douma-robert-fisk-ghouta-damascus-a8307726.html

2 Witnesses of the alleged chemical attack in Douma, including 11-year-old Hassan Diab and hospital staff, told reporters at The Hague that the White Helmets video used as a pretext for a US-led strike on Syria was, in fact, staged.

“We were at the basement and we heard people shouting that we needed to go to a hospital. We went through a tunnel. At the hospital they started pouring cold water on me,” the boy told the press conference, gathered by Russia’s mission at the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) in The Hague.

3 From an article entitled “BBC Producer’s Syria Bombshell: Douma ‘Gas Attack’ Footage ‘Was Staged’” written by Tyler Durden, published in Zerohedge on February 14, 2019. https://www.zerohedge.com/news/2019-02-14/bbc-shocks-douma-gas-attack-scene-staged-producer-says-after-6-month-syria

4 From an article entitled “Leaked Report: Douma ‘Chemical Attack’ Likely Staged” written by Kit Knightly, published in Off-Guardian on May 14, 2019. https://off-guardian.org/2019/05/14/leaked-report-douma-chemical-attack-likely-staged/ 

5 From briefing notes provided by the Working Group on Syria, Propaganda and Media, written by Paul McKeigue, David Miller & Piers Robinson.  http://syriapropagandamedia.org/working-papers/assessment-by-the-engineering-sub-team-of-the-opcw-fact-finding-mission-investigating-the-alleged-chemical-attack-in-douma-in-april-2018

6 From an article entitled “Strange News from the OPCW in the Hague” written by Peter Hitchens, published in the Mail Online on May 16, 2019. https://hitchensblog.mailonsunday.co.uk/2019/05/strange-news-from-the-opcw-in-the-hague-.html

7 From briefing notes provided by the Working Group on Syria, Propaganda and Media, written by Paul McKeigue, David Miller & Piers Robinson.  http://syriapropagandamedia.org/working-papers/assessment-by-the-engineering-sub-team-of-the-opcw-fact-finding-mission-investigating-the-alleged-chemical-attack-in-douma-in-april-2018

8 From an article entitled “BBC Producer’s Syria Bombshell: Douma ‘Gas Attack’ Footage ‘Was Staged’” written by Tyler Durden, published in Zerohedge on February 14, 2019. https://www.zerohedge.com/news/2019-02-14/bbc-shocks-douma-gas-attack-scene-staged-producer-says-after-6-month-syria

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, Syria

PR rebranding of al-Qaeda in Syria – take three!

Back in February, Public Broadcasting Service’s (PBS) Frontline programme conducted an interview with Abu Mohammad al-Jolani, the founder of the Syrian al-Qaeda affiliate Jabhat al-Nusra, and commander-in-chief of its rebranded offshoot Hay’at Tahrir al-Sham (HTS). Jolani, who has been identified as a “Specially Designated Global Terrorist” by the US State Department, currently has a $10 million bounty on his head:

The interview conducted by Frontline’s Martin Smith is essentially a “media show”—Smith’s own words—staged to whitewash the bloody history of the Al Nusra Front’s terrorism in Syria and provide Jolani with a forum for proclaiming the front’s current iteration, Hayat Tahrir Al-Sham (HTS), a legitimate political force and natural ally of Washington. The terrorist designation attached to himself and his organization was “unfair” and “political,” Jolani said.

Smith asked Jolani to take a pledge: “Will you say here and now then, very clearly, that you as a former Al Qaeda leader … will not support … any attacks against the United States?” The Al Qaeda veteran readily accepted.

The HTS leader was also allowed to issue blanket denials of the widespread charges of torture, disappearances, summary executions and severe repression of any form of dissent in the territory in Idlib under control of HTS gunmen. Those who made such charges, he said, were “Russian agents” or “regime agents.”

From an article entitled “Washington brings Syria’s Al Qaeda in from the cold” published wsws.org.

In the same piece Bill Van Auken continues:

A week before the broadcast, three women and one man, accused of adultery and attempted murder, were stoned to death by HTS security forces in the Idlib city center, one of many such barbaric public executions.

Last month, the United Nations Human Rights Council issued a report on Syria in which it described brutal repression of Idlib’s civilian population at the hands of HTS.

“Torture and ill-treatment were widespread,” it reported. “Torture was most common in Idlib central prison and its Shahin section, in Harem central prison and Ouqab prison, with methods including severe beatings, placing detainees in a ‘coffin’ or in a dulab (tyre) or suspending them by their limbs. Victims were frequently tortured during interrogation sessions, and held incommunicado to ultimately extract confessions. Some detainees were told to write a testimony dictated to them by the interrogators, or forced to sign or thumbprint a document, with no knowledge of its content. Some detainees died as a result of injuries sustained from torture and the subsequent denial of medical care.” The report added that “former detainees described being sexually harassed, forced to strip naked, electrocuted on their genitals and raped in Hay’at Tahrir al-Sham facilities.”

And on April 5, the Syrian Network for Human Rights confirmed that “at least 2,246 Syrian citizens are still detained or forcibly disappeared in HTS’s detention centers, constituting a grave threat to the detainees’ wellbeing, given the spread of the COVID-19 coronavirus pandemic.”

Concluding:

The attempt to rehabilitate Jolani not only exposes the lies, hypocrisy and criminality of US imperialist policy in the Middle East, it is a warning that new atrocities are being prepared in Washington’s quest for hegemony over the region and entire globe.

Click here to read the full article by Bill Van Auken published on April 7th.

As part of this same public relations campaign to rehabilitate the al-Qaeda franchise in Syria – which rules Idlib, Syria’s last militant-controlled province – former top US diplomat James Jeffrey, who served as US Special Representative for Syria Engagement and the Special Envoy to the International military intervention against ISIL, also acknowledged on the same PBS show that HTS is a US “asset”:

“They are the least bad option of the various options on Idlib, and Idlib is one of the most important places in Syria, which is one of the most important places right now in the Middle East”

*

Lindsey Snell is an independent journalist who reports from across the Middle East and North Africa. In 2016, she was kidnapped by al-Qaeda in Syria – what was then called al-Nusra Front – and held captive for ten days before escaping. Recently interviewed by Aaron Maté of The Grayzone, she was asked about her response to James Jeffrey’s endorsement of HTS:

“It was shocking but not totally shocking because a year ago he made some similar comments – something along the lines of ‘they’re not like ISIS planning international attacks; they’re just in Syria’. Just softening the image of HTS already. So it’s just been a lead up to now – you know, now [he is] explicitly saying they are a US asset.” [from 4:45 mins]

She continues:

“It’s funny because their rebranding campaign actually started when I was their captive – they changed their name for the first time and they announced that they had split from al-Qaeda when I was their captive. It of course didn’t actually change anything and to this day most of them still call themselves Nusra. People in Syria referring to them call them Nusra. I mean their split from al-Qaeda was really just a cosmetic thing, it was surface level; it wasn’t real.

“They’re still the same group. They’re still the same terrorists. They’re inflicting Sharia law on everyone in their territories. While this New York Times journalist was there a few weeks ago, they executed three people for adultery. Stoned them to death.

“They’re the same group. And so all these things that they’re doing are cosmetic. I think that the only substantive thing that they’ve done is that they’re no longer capturing foreigners. I mean they’re no longer trying to take a foreign journalist and holding them for ransom. They’re working with Turkey to allow foreign journalists to basically come and propagandise for them.” [from 5:30 mins]

The full interview is embedded below:

***

To mark ten year’s blogging, this is the first of my re-uploads from the WoC archive. Originally posted on May 27th 2019, terrorists by any other name — BBC helps rebrand al-Qaeda for a second time covers the BBC’s role in an earlier rebranding exercise.

*

The Salafist jihadist faction Hayat Tahrir al-Sham (HTS) formerly known as the Nusra Front (aka al-Qaeda in Syria) remains a proscribed terrorist organisation ever since it was listed by America in March 2017:

Canada designated HTS a terrorist organisation in May last year, and, still more recently, Turkey followed suit in August. 1

Unsurprisingly the British government has also banned HTS, adding it to the proscribed list in May 2017. 2

It is revealing therefore to read an article published by BBC news just last week that begins:

The ongoing government offensive against the last rebel-held areas in northern Syria has once again put the spotlight on the jihadist group Hayat Tahrir al-Sham (HTS), the dominant faction in Idlib Province.

Although HTS, formerly known as Nusra Front, continues to pursue a jihadist agenda, it formally split from al-Qaeda in 2016, prompting harsh criticism from al-Qaeda leadership and defections by al-Qaeda loyalists.

Al-Qaeda appears to have given up on HTS returning to the fold. A new group called Hurras al-Din which emerged last year is widely believed to be al-Qaeda’s new branch in Syria.

Despite this, the UN and a number of countries continue to consider HTS as an al-Qaeda affiliate and to frequently use its former name, Nusra Front.

The group itself appears to be trying to strike a balance between maintaining its jihadist credentials and distancing itself from global jihadist groups for the sake of survival.

HTS today is one of the strongest militant factions in northern Syria, having consolidated its power in the region through seizing territory from rival rebel groups in the past two years. 3

I have highlighted one sentence although the whole article really needs to be considered in a wider context – something I shall come to later. Written by esteemed correspondent “BBC Monitoring”, this otherwise anonymous piece is clearly of the opinion that, to paraphrase, HTS ought to be treated significantly differently from the other al-Qaeda splinter groups because it is “trying to strike a balance [how very moderate!] between maintaining its jihadist credentials [i.e., being terrorists] and distancing itself from global jihadist groups for the sake of survival.”

The tone of the piece is very telling. “Al-Qaeda appears to have given up on HTS returning to the fold” they write, backing the assertion with a further assertion about an alternative terrorist splitter group called Hurras al-Din “which emerged last year [and] is widely believed to be al-Qaeda’s new branch in Syria.”

Having made a clear distinction between the white hats of HTS and the black hats of Hurras al-Din, the author/s then reinforces the view that this white hat faction is misunderstood and unfairly demonised, by adding: “Despite this, the UN and a number of countries  [including, as outlined above, America, Britain, Turkey and Canada] continue to consider HTS as an al-Qaeda affiliate and to frequently use its former name, Nusra Front.”

This is not a deceptive spinning of the words of the BBC, but simply a careful reading between the lines: lines that catch up with the next subheading “More than cosmetic change” that help to reinforce the point for readers who remain in doubt of the sincerity of HTS’s “distancing” from al-Qaeda.

The piece then briefly retraces the emergence of HTS precursor Jabhat Fatah al-Sham (JFS) in an earlier rebranding of Nusra Front:

The rebranding [yes, the BBC now admit this precedent was merely a rebranding exercise] followed pressure from Syrian rebel groups who argued that Nusra Front’s link with al-Qaeda was being used as an excuse by the Syrian government and its allies to label the entire insurgency as terrorist.

In January 2017, HTS was founded as a result of a merger between JFS and other factions. The group stressed it was an independent entity, in a clear effort to indicate its separation from al-Qaeda. 4

Of course back in 2016, BBC news was reporting on what it then described as a “split”:

Syrian jihadist group Jabhat al-Nusra, also known as the Nusra Front, has announced it has split from al-Qaeda.

Leader Abu Mohammed al-Jawlani, in his first recorded message, said its new name would be Jabhat Fateh al-Sham (Front for the Conquest of the Levant). 5

It also released an image of Abu Mohammed al-Jawlani as the then new leader of JFS (above), while last week’s article shows Abu Mohammed al-Jawlani as new HTS leader (below):

The following is taken from a Guardian report also published at the time of the rebranding of Nusra Front as JFS:

The name change was announced by al-Nusra Front leader Abu Mohamed al-Jolani [alternative spelling of al-Jawlani] in a debut video appearance.

“We have stopped operating under the name of al-Nusra Front and formed a new body … This new formation has no ties with any foreign party,” he said, giving the group’s new name as Jabhat Fatah al-Sham – the front for the liberation of al-Sham, the historical Arabic name for the Levantine region. […]

While committing Jabhat Fateh al-Sham to continuing the fight against the Assad regime and its backers, Jolani made no mention of a change of ideology or approach and said he remained committed to implementing Islamic law. The apparently amicable split with al-Qaida would suggest no substantive change has taken place. 6

[bold emphasis added]

Click here to read the full report by the Guardian on July 28th 2016.

Although the Guardian talks of a “split” from al-Qaeda, it describes this as “amicable” and the piece makes quite clear that “no substantive change has taken place.” The BBC however took a markedly different stance.

It was on the fifteen anniversary of 9/11, some forty days after this initial rebranding of JFS, when BBC2 Newsnight [Monday 12th] featured “an exclusive interview” with Mostafa Mahamed, the so-called “Director of Foreign Media Relations” for JFS.

Embedded below is a part of that Newsnight report as it was uploaded on youtube by the BBC on Sept 15th 2016. The upload is a highly abridged version of the original BBC broadcast which I discussed at length at the time (see below). As an introduction, these are the BBC’s accompanying notes:

One of the biggest challenges facing the ceasefire in Syria is the treatment of jihadist group Jabhat Fateh al Sham — who have been excluded from the deal. Secunder Kermani reports.

Newsnight has an exclusive interview with one of Fath al Sham’s leading figures.

Quoted below is an extended section from an earlier post in which I critically analysed the 2016 Newsnight broadcast. It begins with a quote from narrative voiceover that intersperses and thus frames the interview with JFS’s Mostafa Mahamed — it is a statement in the same vein as the one discussed above from the BBC’s latest article:

“JFS have concentrated on attacking the Assad regime, but some in western security establishments say despite the official break they’re still al-Qaeda. Still a danger. Something their spokesman [Mahamed] denies.”

My post then continues (and for convenience further quotes are italised):

This self-questioning caveat, evidently inserted to maintain the pretence of impartiality, cleared the way for further seeds to be planted. Over again to JFS ‘spokesman’ Mahamed:

“We’ve been extremely clear about our split, but I’ll say it again. JFS is not an affiliate of al-Qaeda. We’re a completely independent body working to establish the common goal of the revolutionary forces in Syria.”

Not to be outdone, we also heard from Michael Stephens of RUSI who told Newsnight:

“[JFS] is seen as a Syrian movement. It’s seen as standing up for Syrians and fighting the regime… and so it makes no sense to peel away from them because actually what you’re doing is weakening your own position by doing that.”

But then, Stephens is echoing the opinion of RUSI’s Senior Vice President, General (Ret’d) David Petraeus, who last year publicly advocated the arming of members of the al-Nusra Front [A report can be found from August 31st 2015 in The Daily Beast].

As Trevor Timm writing for the Guardian asked at the time, “Could there be a more dangerous and crazy idea?”

Let’s put aside for a second that there’s not much difference between arming al-Nusra and arming “some individual fighters, and perhaps some elements, within Nusra.” How the US can possibly “peel off” fighters from a terrorist group is a complete mystery. In Iraq – Petraeus is apparently using part of the largely failed Iraq “surge” as his blueprint here – he convinced some Sunni tribes to switch sides temporarily, but that was with over 100,000 US troops on the ground to do the convincing. Does Petraeus think we should invade Syria to accomplish the same feat? […]

Petraeus is likely not the only one who thinks this plan to work with and arm members of the al-Nusra front is a good idea. There are probably many faceless officials and spooks who are pushing the same agenda in Washington, but Petraeus is the only one with enough clout to go ahead and say it out loud (since we already know he is above the law). Now you can expect a bunch of fresh hot takes explaining how Petraeus is right and we should be arming al-Qaida. 7

Click here to read an earlier post about RUSI that includes more on David Petraeus’ involvement with the organisation.

And what about 9/11? The justification for war in Afghanistan had been to hunt down and destroy the terrorists. But 9/11 also served as the original if somewhat discarded pretext for the war on Iraq and the overthrow of Saddam. In actuality, 9/11 ignited all of the wars under the expanded guise of that initial and ongoing “war on terror”.

The territory gained by the various al-Qaeda affiliates is a direct consequence of those wars. Having moved into Iraq, they spread out again into Syria. Funded by the Gulf States, many others have been covertly armed and trained by the West throughout the so-called Syrian civil war. In Libya, meantime, Nato provided air cover to affiliated factions of extremists in their bid to oust Gaddafi. Whilst the preferred route into Syria for the terrorists has mainly been across the porous border from Nato member Turkey. The West’s “war on terror” is riddled with such blatant contradictions.

In short, all of these Islamist factions, very much including ISIS and al-Nusra (now JFS), are small but grotesque outgrowths of the legacy of 9/11 and the neo-imperialist adventuring that singular atrocity had prepared the way for.

Here, however, is what the rather clean-cut spokesman for JFS had to say in reply to the BBC’s question:

“As for 9/11, that happened fifteen years ago, and is completely irrelevant to what is happening in Syria today.”

And indeed, fifteen years on, the BBC backs this entirely false claim by providing a platform for furthering the spread of terrorism in the name of ‘revolution’.

Click here to read my earlier post entitled “marking the 15th anniversary of 9/11, the BBC assists the relaunch of al-Qaeda

*

Reminiscent of the sudden appearance of the last al-Qaeda franchise JFS, and again with nothing more than a “cosmetic change”, HTS now hopes to be able to jettison the terrorist label. The BBC in turn is assisting in that cause by quite intentionally blurring the picture, just as it did in 2016. The aim again is to nudge public opinion in favour of our proxies – the “moderate” terrorists – still fighting over territory in northern Syria.

Click here to read the full article published by BBC news.

*

1

Turkey has designated the insurgent group Tahrir al-Sham as a terrorist organisation, according to a presidential decision published on Friday, as Damascus prepares for a military assault in northwest Syria where the group holds sway.

From an article entitled “Turkey designates Syria’s Tahrir al-Sham as terrorist group” written by Dominic Evans, published in Reuters on August 31, 2018. https://uk.reuters.com/article/uk-mideast-crisis-syria-turkey/turkey-designates-syrias-tahrir-al-sham-as-terrorist-group-idUKKCN1LG1XU

2 https://www.gov.uk/government/news/alert-for-charities-operating-in-syria-or-turkey-about-aid-passing-through-the-bab-al-hawa-crossing

3 From an article entitled “Syria group Hayat Tahrir al-Sham and the al-Qaeda legacy” published by BBC news on May 22, 2019. https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-48353751#

4 Ibid.

5 From an article entitled “Syrian Nusra Front announces split from al-Qaeda” published by BBC news on July 29, 2016. https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-36916606

6 From an article entitled “Al-Nusra Front cuts ties with al-Qaida and renames itself” written by Martin Chulov, published in the Guardian on July 28, 2016. https://www.theguardian.com/world/2016/jul/28/al-qaida-syria-nusra-split-terror-network

7 From an article entitled “David Petraeus’ bright idea: give terrorists weapons to beat terrorists” written by Trevor Timm, published in the Guardian on September 2, 2015. http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/sep/02/david-petraeus-bright-idea-give-terrorists-weapons-to-beat-isis

2 Comments

Filed under al-Qaeda & DAESH / ISIS / ISIL, analysis & opinion, Syria

one year of Keir Starmer and his open war on the Labour left: my exchange of letters with constituency Labour MP Paul Blomfield

Keir Starmer became Labour leader one year ago today, having comfortably won the leadership race against Rebecca Long-Bailey and Lisa Nandy, gaining an unassailable 56.2% of the vote in the first round of the election. As leader, Starmer has since failed to offer any effective opposition to what has been and continues to be an incompetent, corrupt, reactionary and increasingly authoritarian Tory government.

Moreover, rather than unifying the Labour Party as he pledged to do, under the guise of tackling antisemitism, Starmer set his sights instead on crushing the progressive wing with a series of attacks to undermine those closest to former leader Jeremy Corbyn, promptly sacking Long-Bailey from the shadow cabinet. Starmer’s war on the left culminated with his full endorsement of the decision to suspend Corbyn, who is yet to have the whip re-instated and now sits as an independent backbench MP, where even in this diminished capacity he still offers more effective opposition than Sir Keir:

And here is Corbyn speaking out to protect our civil liberties and democratic right to protest at yesterday’s #KillTheBill rally:

On Wednesday 24th February inspired by a short interview featuring the editor of Tribune, Ronan Burtenshaw (embedded below), I penned a quick letter to my local MP Paul Blomfield, the former Shadow Minister for Brexit and EU Negotiations, inviting him to watch the video in question. Reproduced below is the full exchange of letters unabridged and augmented with further links and additional video:

*

Dear Paul,

I think you should know how I and many other members of the Labour Party are feeling at this moment. I encourage you therefore to spend just ten minutes watching this short film:

Ronan Burtenshaw speaks for literally hundreds of thousands of us, some of whom have already torn up their membership cards and walked away from the party in disgust.

If the leadership and the PLP [Parliamentary Labour Party] continue to act in this way then Labour will lose many more members. Its grassroots base will very likely collapse. And if this isn’t already concerning enough, then I ask you also to consider the broader impact on our democracy once the party is divorced from the people, and the electorate again stops trusting our politicians. Look at the effects in America.

I cannot put my true feelings into words here which is why I very sincerely encourage you to watch the film.

Hope you are well in these difficult times.

Kind regards,

James

*

Respectfully he did watch the video and replied to me on Friday 5th March:

Dear James,

Thanks for your email sharing your views about Keir’s leadership of the Labour Party.

I watched the video, but I don’t think it provides a very accurate picture of what’s happening in the party at the moment. I find it extraordinary that it criticises the current party leadership for serving in Jeremy Corbyn’s Shadow Cabinet while disagreeing with some of his policies. It suggests that this is duplicity, where actually it’s loyalty to the Labour cause. We come together in political parties around shared values, with lots of different views; we make our arguments on specific policies but back what is agreed.

I’ve disagreed with every leader of the Labour Party on something, but we should always work positively to engage, not simply look to oppose at every turn which I fear that some in the Party are seeking to do at the moment. You’ll know that Jeremy’s suspension is due to his refusal to apologise for his comments on the EHRC report, not to do with his leadership or any other issue.

I also don’t recognise your characterisation of the huge loss of members during Keir’s tenure either. In November 2019 (the last set of NEC elections during Jeremy’s leadership) there were around 430,000 members. In January this year there were around 459,000.

You’re right that it’s a serious problem for democracy when people stop trusting politicians; and turning to populism – of the right or left – is not the answer. We obviously lost the trust of a significant section of our traditional supporters in recent years, leading us to the worst electoral defeat since 1935. It’s a long haul back, but we have picked up more than 20 points in the polls since last April and Keir is rated as the most popular Labour politician (see more here).

I’m a bit puzzled by your comments about the USA where there has been a troubling polarisation of politics, with the left losing some of its traditional base, but people put their faith in the biggest charlatan in the country’s history. Let’s take comfort from the fact  that Trump lost the Presidential election, and the Biden Administration has used its position to begin to set right some of the most divisive policies – such stopping the ‘building of the wall’, launching a government initiative on racial equality, cancelling the racist ‘Muslim ban’ and rejoining the Paris Climate Accord.

Thanks again for writing and for your good wishes. I hope you’re keeping well too.

With best wishes Paul.

*

I then replied to Paul Blomfield the same day but at greater length – supporting links with URL addresses are as in the original but I have also included further links and Youtube clips including the interview with Andrew Feinstein:

Dear Paul,

Thank you for watching the video I sent and for your thoughtful and full reply.

Firstly, I would like to address the issue surrounding membership. Since I do not have access to the Labour database I am forced to rely on what I hear from fellow members and from the most recent newspaper reports. Regarding anecdotal evidence, it is very clear to me that I am not alone. Of the members I know personally or know through social media, many have resigned their membership; countless others feel betrayed and deceived by Keir Starmer’s calls for unity and reconciliation; and the vast majority are now terribly demoralised. As for reliable numbers:

LABOUR has lost over 50,000 members since Keir Starmer became leader, according to the party’s own election records.

UK Labour held its National Executive Committee (NEC) elections this week, which was won by the party’s left-wing faction.

In the NEC election, 495,961 members of the party were listed as eligible to vote.

When Starmer was elected to the leadership position after Jeremy Corbyn stood down, there were 552,835 registered Labour party members.

Those figures mean the party has lost 56,874 members since April

From an article published on November 14th by The National: https://www.thenational.scot/news/18871910.labour-nec-vote-reveals-drop-party-membership-since-keir-starmers-election/

When it comes to Labour’s electoral chances, if this decline is true then, as I wrote before, it will have a devastating effect on doorstep canvassing. The drop in revenue also means that the party will now have to become increasingly reliant on wealthy and corporate donors.

You say that “we obviously lost the trust of a significant section of our traditional supporters in recent years, leading us to the worst electoral defeat since 1935. It’s a long haul back, but we have picked up more than 20 points in the polls since last April and Keir is rated as the most popular Labour politician.”

Labour lost its traditional base once it came to be seen as untrustworthy. This happened when it flip-flopped over Brexit and moved from its successful stance of accepting the referendum vote in 2017 (losing by the tiniest margin of just 2.5%) to its slow adoption of calls for a second vote. Many on the left forecast this repercussion; as you may recall, I was one [see here]. The chief architect of Labour’s Brexit strategy was Keir Starmer, so he must take some of the responsibility for Labour’s dreadful 2019 defeat.

I don’t trust opinion polls very much and I think that constantly relying on them to guide us is a bad habit, and indeed one that smacks of populism. That said, at the time of the last election, the Tories won with short of a 12% lead over Labour whereas the latest opinion poll currently gives them a 13% lead. This evaluation comes after a truly disastrous year when abject incompetence and corruption in the government’s handling of the pandemic has resulted in more than a hundred thousand deaths and will leave millions of people unemployed or otherwise desperate. Of course, Corbyn’s popularity figures remained comparatively low throughout his leadership (for reasons I shall come to), but Starmer’s figures have recently nosedived too and now fallen below Corbyn’s peak. Perhaps the latest report from Yougov is illuminating in this regard:

“Starmer’s main cause for concern is that a quarter (24%) of those who voted Labour in 2019 have an unfavourable view of their party leader, although 60% still hold a favourable opinion. In fact, his personal approval rating is now better amongst 2019 Lib Dem voters, who have a favourable opinion of him by 68% to 19%. He also has the support of one in five (21%) 2019 Conservative voters.”

That he is most favoured today by Lib Dem voters certainly does not support the view that he will begin winning back traditional Labour supporters any time soon.

Keir Starmer’s decline in net satisfaction over first 12 months image

Click here to find the same graphic on page 15 of the Ipsos MORI report from March 2021.

You write that: “I’m a bit puzzled by your comments about the USA where there has been a troubling polarisation of politics, with the left losing some of its traditional base, but people put their faith in the biggest charlatan in the country’s history.” The point – not really my point – is that when people lose faith in democracy they often seem to turn to fascism. And I think we may agree that with the election of Trump, America has already moved to the cusp of turning fascist.

The difference here is that I put no faith in Biden at all because I see no reason to do so. Under Biden I fully anticipate a return to the kinds of policies that we had under Obama and without going into the details of what was wrong with Obama’s domestic and foreign policy, I would simply make the obvious point that Trump’s success followed immediately on the heels of Obama’s two terms in office. Clearly those eight years of “hope and change” left many Americans feeling little more than despair and desperation. After Biden, the same will very likely happen although with still more dangerous consequences because the situation gradually worsens with each cycle of neoliberal failure.

Finally, I shall address the most contentious of the points you have raised. To those on the left of the party the suspension of Corbyn is very evidently a politically-motivated act. In the statement in question, Corbyn said anti-Semitism was “absolutely abhorrent” and “one anti-Semite is one too many” in the party. These views are ones he has consistently upheld and are views that most of us share.

He then went on to say: “The scale of the problem was also dramatically overstated for political reasons by our opponents inside and outside the party, as well as by much of the media.” There are actually two issues here. Firstly, on what grounds is it improper for him to defend the party and himself against perceived smears by political opponents and the media?  Secondly, is his opinion false? What is the available evidence here?

I refer you to Al Jazeera’s undercover investigative series “The Lobby” broadcast in 2017. In light of Al Jazeera’s revelations, then-shadow Foreign Secretary Emily Thornberry called on the government to launch an immediate inquiry into “improper interference in our democratic politics”.

She said in parliament: “The exposure of an Israeli embassy official discussing how to bring down or discredit a government minister and other MPs because of their views on the Middle East is extremely disturbing.”

Note that: Thornberry’s statement can also be found on the Labour Party website: https://labour.org.uk/press/reports-of-israeli-embassy-official-discussing-how/

Although this story briefly hit the headlines, the main focus of Al Jazeera’s investigation and its disclosure of a dirty tricks campaign against both pro-Palestinian Labour members and also to subvert Corbyn’s leadership has been quietly buried by the media.

Moreover, in January 2017, BBC Trust felt obliged to issue a retraction and an admission that it breached its own accuracy and impartiality rules during a news report about Jeremy Corbyn’s view on shoot-to-kill policy, writing: “The breach of due accuracy on such a highly contentious political issue meant that the output had not achieved due impartiality.” Here is another indication of the media’s hostility toward Corbyn, and I will add that in response, James Harding, Director of BBC News, remained unapologetic saying (as the BBC itself reported): “While we respect the Trust and the people who work there, we disagree with this finding.”

I remind you that Keir Starmer also sacked Rebecca Long-Bailey merely for retweeting a quote with a link to respectable newspaper article on the grounds that it promoted a “conspiracy theory”.

Below is the first part of Rebecca Long-Bailey’s Twitter thread apology and retraction:

Without wishing to get into the weeds, the claims made in the article in question were untrue only in the specific case of the George Floyd killing, because it irrefutably is the case that police officers in the US are being trained by Israel Defense Forces [as Amnesty International reported in 2016] and that the IDF does use a similar kind of neck restraint against Palestinians [as Jonathan Cook reports here]. As you are no doubt aware, they also routinely shoot at unarmed protesters using live ammunition.

Here is a video report also posted by Amnesty International:

And here is a video showing an IDF soldier using the same neck restraint against a Palestinian man:

Going back to Corbyn’s statement, in my view he is justifiably defending himself against an attack-dog media and those who were actively working within the party to undermine him. But my own central points are actually these: Firstly, that Corbyn is not and has never been a racist. Indeed, even his fiercest opponents have never seriously charged him with racism and that is because his antiracist position is active, long-standing and unimpeachable. Secondly, and more broadly, we must never allow criticism of Israel to be suppressed on the totally spurious charge of antisemitism. I fear that even writing this may put me somehow in breach of the party’s current position, since I fail to understand how Corbyn’s statement is more sanctionable than any of the thoughts expressed here.

Embedded below is an interview with Andrew Feinstein, former South African MP who served under Nelson Mandela and author of “The Shadow World: Inside the Global Arms Trade”, discussing Keir Starmer’s ‘New’ New Labour, how the factional and weaponised use of ‘antisemitism’ is used to purge the left from the Labour party:

In this regard I stand with Jewish Voice for Labour who released the following statement:

We are appalled that Jeremy Corbyn has been suspended and had the whip withdrawn. He has a proud record of fighting all forms of racism including antisemitism. We call on Labour Party members to protest against this unjustified outrage in the strongest terms and through all channels available to us. This is an attack not just on Jeremy, but on the party membership. Do not leave, organise and fight back.

You can read their views on the EHRC report here: https://www.jewishvoiceforlabour.org.uk/statement/the-ehrc-report-an-interim-response/

Very glad to hear that you are well and I’d like to thank you again for taking the time and trouble to reply to my letter.

Best wishes,

James

*

I received a reply from Paul Blomfield on Tuesday 16th March:

Dear James

Thanks for your further email. I just wanted to respond on a couple of your points.

Membership numbers fluctuate and, while the figures showed some decline from the highest-ever level in January 2020, they are still well above the 430,359 in November 2019. Any decline in membership is clearly disappointing, but the increase in public support is encouraging. I don’t know the potential negative affect this might have on canvassing teams. After the mass influx of new members in 2015 and 2016, there was no noticeable increase in campaigning members, so I’m not sure there’s a direct correlation.

You also make the point that Labour is in danger of losing more of its ‘traditional base’ voters, or not winning them back soon. It is a real issue; democratic socialist parties across Europe have faced a gradual loss of this support over at least the last 15 years, and in the UK this far pre-dates Brexit. In 2017, under Jeremy’s leadership, the trend continued and, while we won seats in metropolitan areas, we lost Mansfield, North East Derbyshire and other such ‘traditional Labour’ seats. Bringing together a winning electoral coalition is a complex challenge – but one that we have been considering and working on for a decade. I would also point out that our 2019 Brexit policy was not Keir’s, but one that Jeremy wanted and was secured at Conference with the support of Len McCluskey, who later wrote this piece claiming that it “should be a vote-winner”.

I agree with you that over-reliance on polls outside election periods isn’t always helpful, but as you will recognise, in the days before Keir became leader we were 20 points behind and we’re now in a much stronger position – while Johnson enjoys a current ‘bounce’ from the successful vaccination programme (which is frustrating as it’s the hard-working NHS staff that his Government has denied a fair pay settlement to who are rolling it out!)

With best wishes

Paul

*

My final thoughts: Although I reject Paul Blomfield’s contention that “our 2019 Brexit policy was not Keir’s, but one that Jeremy wanted…” I have not replied to him since it seemed that our sequence of correspondence had run its course. I’d like sincerely to thank him again for taking such trouble to reply in fullness to my concerns.

*

Additional:

Michael Walker and Aaron Bastani of Novara Media marked the anniversary with their own review on Friday 2nd:

6 Comments

Filed under analysis & opinion, Britain, campaigns & events, Israel, police state, Uncategorized

5 former OPCW officials join prominent voices to call out Syria cover-up

Reprinted below is the full ‘Statement of Concern’ signed by more than twenty prestigious academics, journalists and leading weapons experts including five former OPCW officials who are named as Dr. Sabine Krüger, former OPCW Inspector 1997-2009; Dirk van Niekerk, former OPCW Inspection Team Leader & Head of OPCW Special Mission to Iraq; Dr. Antonius Roof, former OPCW Inspection Team Leader; Alan Steadman, former OPCW Inspection Team Leader & UNSCOM Inspector; and José Bustani, first Director General of the OPCW and former Ambassador to the United Kingdom and France. The full list of signatories is attached at the end of the statement.

Click here to read the same statement as it originally appears posted on the Courage Foundation website on Thursday March 11th.

Embedded below is the latest broadcast of The Grayzone’s ‘Pushback’ in which Aaron Maté details the letter and airs clips of his and Tulsi Gabbard’s recent ‘Tucker Carlson Tonight’ appearance discussing the OPCW controversy:

*

Statement of Concern

The OPCW investigation of alleged chemical weapons use in Douma, Syria

We wish to express our deep concern over the protracted controversy and political fall-out surrounding the OPCW and its investigation of the alleged chemical weapon attacks in Douma, Syria, on 7 April 2018.

Since the publication by the OPCW of its final report in March 2019, a series of worrying developments has raised serious and substantial concerns with respect to the conduct of that investigation. These developments include instances in which OPCW inspectors involved with the investigation have identified major procedural and scientific irregularities, the leaking of a significant quantity of corroborating documents, and damning statements provided to UN Security Council meetings. It is now well established that some senior inspectors involved with the investigation, one of whom played a central role, reject how the investigation derived its conclusions, and OPCW management now stands accused of accepting unsubstantiated or possibly manipulated findings with the most serious geo-political and security implications. Calls by some members of the Executive Council of the OPCW to allow all inspectors to be heard were blocked.

The inspectors’ concerns are shared by the first Director General of the OPCW, José Bustani, and a significant number of eminent individuals have called for transparency and accountability at the OPCW. Bustani himself was recently prevented by key members of the Security Council from participating in a hearing on the Syrian dossier. As Ambassador Bustani stated in a personal appeal to the Director General, if the Organization is confident in the conduct of its Douma investigation then it should have no difficulty addressing the inspectors’ concerns.

To date, unfortunately, the OPCW senior management has failed to adequately respond to the allegations against it and, despite making statements to the contrary, we understand has never properly allowed the views or concerns of the members of the investigation team to be heard or even met with most of them. It has, instead, side-stepped the issue by launching an investigation into a leaked document related to the Douma case and by publicly condemning its most experienced inspectors for speaking out.

In a worrying recent development, a draft letter falsely alleged to have been sent by the Director General to one of the dissenting inspectors was leaked to an ‘open source’ investigation website in an apparent attempt to smear the former senior OPCW scientist. The ‘open source’ website then published the draft letter together with the identity of the inspector in question. Even more alarmingly, in a BBC4 radio series aired recently, an anonymous source, reportedly connected with the OPCW Douma investigation, gave an interview with the BBC in which he contributes to an attempt to discredit not only the two dissenting inspectors, but even Ambassador Bustani himself. Importantly, recent leaks in December 2020 have evidenced that a number of senior OPCW officials were supportive of one OPCW inspector who had spoken out with respect to malpractice.

The issue at hand threatens to severely damage the reputation and credibility of the OPCW and undermine its vital role in the pursuit of international peace and security. It is simply not tenable for a scientific organization such as the OPCW to refuse to respond openly to the criticisms and concerns of its own scientists whilst being associated with attempts to discredit and smear those scientists. Moreover, the on-going controversy regarding the Douma report also raises concerns with respect to the reliability of previous FFM reports, including the investigation of the alleged attack at Khan Shaykhun in 2017.

We believe that the interests of the OPCW are best served by the Director General providing a transparent and neutral forum in which the concerns of all the investigators can be heard as well as ensuring that a fully objective and scientific investigation is completed.

To that end, we call on the Director General of the OPCW to find the courage to address the problems within his organization relating to this investigation and ensure States Parties and the United Nations are informed accordingly. In this way we hope and believe that the credibility and integrity of the OPCW can be restored.

Signatories in Support of the Statement of Concern:

José Bustani, Ambassador of Brazil, first Director General of the OPCW and former Ambassador to the United Kingdom and France.

Professor Noam Chomsky, Laureate Professor U. of Arizona and Institute Professor (em), MIT.

Andrew Cockburn, Washington editor, Harper’s Magazine.

Daniel Ellsberg, PERI Distinguished Research Fellow, UMass Amherst. Former Defense and State Department official. Former official of Defense Department (GS-18) and State Department (FSR-1).

Professor Richard Falk, Professor of International Law Emeritus, Princeton University.

Tulsi Gabbard, former Presidential candidate and Member of the US House of Representatives (2013-2021).

Professor Dr. Ulrich Gottstein, on behalf of International Physicians for the Prevention of Nuclear War (IPPNW-Germany).

Katharine Gun, former GCHQ (UKGOV), whistleblower.

Denis J. Halliday, UN Assistant Secretary-General (1994-98).

Professor Pervez Houdbhoy, Quaid-e-Azam University and ex Pugwash.

Kristinn Hrafnnson, Editor in Chief, Wikileaks.

Dr. Sabine Krüger, Analytical Chemist, Former OPCW Inspector 1997-2009.

Ray McGovern, ex-CIA Presidential Briefer; co-founder, Veteran Intelligence Professionals for Sanity.

Elizabeth Murray, former Deputy National Intelligence Officer for the Near East, National Intelligence Council (rtd); member, Veteran Intelligence Professionals for Sanity and Sam Adams Associates for Integrity in Intelligence.

Professor Götz Neuneck, Pugwash Council and German Pugwash Chair.

Dirk van Niekerk, former OPCW Inspection Team Leader, Head of OPCW Special Mission to Iraq

John Pilger, Emmy and Bafta winning journalist and film maker.

Professor Theodore A. Postol, Professor Emeritus of Science, Technology, and National Security Policy, Massachusetts Institute of Technology.

Dr. Antonius Roof, former OPCW Inspection Team Leader and Head Industry Inspections.

Professor John Avery Scales, Professor, Pugwash Council and Danish Pugwash Chair.

Hans von Sponeck, former UN Assistant Secretary General and UN Humanitarian Co-ordinator (Iraq).

Alan Steadman, Chemical Weapons Munitions Specialist, Former OPCW Inspection Team Leader and UNSCOM Inspector.

Jonathan Steele, journalist and author.

Roger Waters, Musician and Activist.

Lord West of Spithead, First Sea Lord and Chief of Naval Staff 2002-06.

Oliver Stone, Film Director, Producer and Writer.

Colonel (ret.) Lawrence B. Wilkerson, U.S. Army, Visiting Professor at William and Mary College and former chief of staff to United States Secretary of State Colin Powell.

Leave a comment

Filed under John Pilger, Noam Chomsky, Syria

these materials may have been obtained through hacking…

After The Grayzone‘s Max Blumenthal reported on newly leaked documents exposing a massive UK government propaganda campaign against Russia, Twitter added an unprecedented warning label that “These materials may have been obtained through hacking.” Although Twitter may have intended to restrict the article, the warning had the opposite effect: it quickly went viral.

Here Max Blumenthal and Aaron Maté discuss the suppression effort and the damning UK government leaks at the heart of it. After years of fear-mongering about Russian interference in Western democracies, these UK government files expose a sprawling propaganda effort that explicitly aims to “weaken” Russia. The documents reveal that this propaganda campaign has also enlisted major media outlets Reuters and the BBC, as well as the NATO member state-funded website Bellingcat.

Click here to full the original article entitled “Reuters, BBC, and Bellingcat participated in covert UK Foreign Office-funded programs to ‘weaken Russia,’ leaked docs reveal”.

*

Additional:

In the video below, Jimmy Dore outlines Twitter’s new rules and explains how in an absolutely Orwellian twist they are now literally redefining the word ‘hack’ to make it apply to all leaked materials. He also speaks to Max Blumenthal and they discuss an attempted policy reversal when Twitter briefly decided to remove their warning label [caution: strong language]:

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, Britain, internet freedom, Russia

‘Coup 53’: or how British intelligence enabled the CIA to take over the empire

Every single empire in its official discourse has said that it is not like all the others, that its circumstances are special, that it has a mission to enlighten, civilize, bring order and democracy, and that it uses force only as a last resort. And, sadder still, there always is a chorus of willing intellectuals to say calming words about benign or altruistic empires, as if one shouldn’t trust the evidence of one’s eyes watching the destruction and the misery and death brought by the latest mission civilizatrice.

One specifically American contribution to the discourse of empire is the specialized jargon of policy expertise. You don’t need Arabic or Persian or even French to pontificate about how the democracy domino effect is just what the Arab world needs. Combative and woefully ignorant policy experts, whose world experience is limited to the Beltway, grind out books on “terrorism” and liberalism, or about Islamic fundamentalism and American foreign policy, or about the end of history, all of it vying for attention and influence quite without regard for truthfulness or reflection or real knowledge. What matters is how efficient and resourceful it sounds, and who might go for it, as it were. The worst aspect of this essentializing stuff is that human suffering in all its density and pain is spirited away. Memory and with it the historical past are effaced as in the common, dismissively contemptuous American phrase, “you’re history.” — Edward Said

*

When democratically elected Prime Minister of Iran, Mohammad Mosaddegh, took the fateful decision to nationalise his nation’s oil reserves, thus depriving BP – known then as the Anglo-Iranian Oil Company – of its primary revenue stream, the West quickly retaliated, first with sanctions and then with a full-fledged colour revolution and coup carried out in 1953 to ouster Mosaddegh and usher in a quarter century-long brutal dictatorship and repressive police state under the Shah.

The American role in what was codenamed Operation Ajax is comparatively well documented and those familiar with the story will already be aware of the central role played by Kermit Roosevelt, grandson of President Theodore Roosevelt, who afterwards wrote a book entitled Countercoup: The Struggle for the Control of Iran in which he described how he and the CIA carried out their operation. By contrast, far fewer details are known about British involvement.

A Radio 4 documentary broadcast in 2005 finally revealed evidence that not only was the BBC World Service prominent in a campaign to flood Iran with anti-government propaganda, but also disclosed how the World Service is directly implicated in the coup by signalling British support to the Shah. As notes on the BBC website state:

“Even the BBC was used to spearhead Britain’s propaganda campaign. In fact, Auntie agreed to broadcast the very code word that was to spark revolution.” 1

Curiously, the BBC has since refused to comment on its own disclosure!

The pivotal role played by MI6 remains to this day a very closely-guarded secret, however in a newly released documentary Coup 53, British-Iranian filmmaker Taghi Amirani has managed to piece together fragments to tell the story of one British secret service officer called Norman Darbyshire – a man whose existence had been almost entirely erased from history:

Coup 53 is the result of years of sleuthing from Amirani, and he has been helped by the legendary editor and sound editor Walter Murch, who is co-writer. Also on board is actor Ralph Fiennes. In a dramatic reconstruction, he plays real-life MI6 agent Norman Derbyshire [sic], who in 1985 gave an interview to the Granada TV documentary End of Empire in which he rashly asserted that the whole thing was effectively being run by the British – by him, in fact. Coup 53 concludes that his appearance was cut at MI6’s insistence but the transcript survived. 2

Click here to read the full Guardian review by Peter Bradshaw.

Although centred around redacted transcripts from just a single television interview, Coup 53 is a quite brilliantly constructed and important documentary, which by the end leaves the audience to consider what might have been had the plot to remove Mosaddegh failed – as it so very nearly did. Besides a more hopeful future in a Middle East with Iran permitted to develop as an affluent, democratic and progressive power, it also seems unlikely, as the film intimates, that the CIA would have gone on so avidly to pursue future campaigns of destabilisation beginning with the toppling of democratically elected President Jacobo Árbenz in Guatemala the very next year.

Embedded below is George Monbiot’s short guide to why everything you know about the British Empire is a lie:

Instead, the imperialist success of the Iranian coup simply marked the passing of the baton from the British establishment more firmly into American hands with the major difference in the running the empire owing much to differences of national character: the British eager to hide their dirty secrets to the extent of completely erasing the historical record (and the main Wikipedia entry still makes little mention of Norman Darbyshire) while the Americans appear happier to brag.

Click here to view the official Coup 53 website and here to watch the film.

In January 2020, Codepink’s Jodie Evans spoke with Taghi Amirani shortly after the original release of the Coup 53:

*

Correction:

In the original post I incorrectly wrote Norman Derbyshire rather than Darbyshire (the same mistake appears in the Guardian review) and wrote that “the main Wikipedia entry still makes no mention of Norman Derbyshire”. If you search the current Wikipedia entry you will however find the following inclusion (with all links and footnotes retained):

Robert Zaehner alone spent over a £1,500,000, smuggled in biscuit tins, to bribe Iranians, and later his colleague Norman Darbyshire admitted that the actual coup cost the British government a further £700,000.[48]They hoped to fill the Majlis with deputies who would vote to depose Mosaddegh. It would be a coup carried out by seemingly legal means.”[18]:135

Although not linked from this article, there is also a separate entry for Norman Darbyshire that read as follows (again with links retained):

Norman Darbyshire (1 October 1924 – 17 June 1993) was the British MI6 operative who led the 1953 coup d’état that overthrew Mohammed Mossadegh, the democratically-elected prime minister of Iran. Credit and blame for the coup has long been attributed solely to the United States CIA, while the dominant role of the British, and MI6 operative Darbyshire in particular, has been hidden. Among other things, he was involved in the kidnapping, torture, and assassination of General Mahmoud Afshartous, Mossadegh’s chief of police,[1] and bribed the twin sister of Shah Reza Pahlavi to play a key role in the coup and to eventually become a power behind his resulting dictatorship.[2]

Darbyshire died in 1993, aged 68.

In the 2019 documentary Coup 53 by the British-Iranian film-maker Taghi Amirani about the 1953 Iranian coup d’état – in USA, the coup was known as Operation Ajax, while in Britain it was Operation Boot – actor Ralph Fiennes plays the part of Darbyshire.[3]

*

Quote taken from the 2003 Preface to the Twenty-Fifth Anniversary Edition of Orientalism by Edward Said, first published in 1978. https://www.princeton.edu/~paw/web_exclusives/plus/plus_110503orient.html

1 From BBC notes to Document: A Very British Coup broadcast on Monday August 22, 2005. Even the BBC was used to spearhead Britain’s propaganda campaign. In fact, Auntie agreed to broadcast the very code word that was to spark revolution. https://www.bbc.co.uk/radio4/history/document/document_20050822.shtml

2 From an article entitled “Coup 53 review – riveting documentary on a very British coup” written by Peter Bradshaw, published in the Guardian on August 20, 2020. https://www.theguardian.com/film/2020/aug/20/coup-53-review

2 Comments

Filed under Britain, did you see?, Iran

EHRC’s Labour antisemitism report is the real ‘political interference’ says Jonathan Cook

Following yesterday’s lifting of the suspension of Jeremy Corbyn’s suspension, Jewish Voice for Labour (JVL) issued the following statement:

We welcome the news that Jeremy Corbyn’ suspension has been lifted by the NEC three weeks after it was unjustifiably imposed by the General Secretary David Evans.

We strongly urge the Party to apologise to Jeremy Corbyn for the highhanded and public nature of his suspension and the consequent distress he has inevitably suffered as a result of media intrusion and the ongoing attacks that have continued following his reinstatement.

We reiterate the call we made earlier for the party to lift the suspensions and investigations into all those who have supported Jeremy and expressed solidarity with him.

This would demonstrate that the NEC decision will pave the way to the development of the party unity to which Keir Starmer insists he is committed – and on which platform he was elected by the membership.  The people of this country and the world desperately need this to provide a coherent and united opposition to Boris Johnson’s callous and inept government.

I have also included significant extracts drawn from the official JVL statement on the EHRC report published on November 6th as an addendum to this post.

Here is a copy of the letter sent to the press by Jewish Islington North Labour Party members:

*

In Jonathan Cook’s latest article – reprinted below in full – he rebuts the biased reporting that followed the release of the Equality and Human Rights Commission [EHRC] report on allegations of Labour antisemitism and also highlights the double standards operating both within the media and the EHRC itself.

I also encourage readers to follow the embedded links to Cook’s previous article in which he submits more detailed evidence calling into question the impartiality of the EHRC, that, as he says, “gives every appearance of being the epitome of an establishment body, full of corporate business people and lawyers honoured by the Queen”.

The UK Equalities Commission’s Labour Antisemitism Report is the Real ‘Political Interference’ | Jonathan Cook

I recently published for the Middle East Eye website a detailed analysis of last week’s report by the Equalities and Human Rights Commission into the question of whether the UK Labour party had an especial antisemitism problem. (You can read a slightly fuller version of that article on my website.) In the piece, I reached two main conclusions.

First, the commission’s headline verdict – though you would never know it from reading the media’s coverage – was that no case was found that Labour suffered from “institutional antisemitism”.

That, however, was precisely the claim that had been made by groups like the Jewish Labour Movement, the Campaign Against Antisemitism, the Board of Deputies and prominent rabbis such as Ephraim Mirvis. Their claims were amplified by Jewish media outlets such as the Jewish Chronicle and individual journalists such as Jonathan Freedland of the Guardian. All are now shown to have been wrong, to have maligned the Labour party and to have irresponsibly inflamed the concerns of Britain’s wider Jewish community.

Not that any of these organisations or individuals will have to apologise. The corporate media – from the Mail to the Guardian – are continuing to mislead and misdirect on this issue, as they have been doing for the best part of five years. Neither Jewish leadership groups such as the Board of Deputies nor the corporate media have an interest in highlighting the embarrassing fact that the commission’s findings exposed their campaign against Corbyn as misinformation.

Breaches of procedure

What the report found instead were mainly breaches of party protocol and procedure: that complaints about antisemitism were not handled promptly and transparently.

But even here the issue was not really about antisemitism, as the report indicates, even if obliquely. Delays in resolving complaints were chiefly the responsibility not of Corbyn and his staff but of a party bureaucracy that he inherited and was deeply and explicitly hostile to him.

Senior officials stalled antisemitism complaints not because they were especially antisemitic but because they knew the delays would embarrass Corbyn and weaken him inside the party, as the leaked report of an Labour internal inquiry revealed in the spring.

But again, neither the media nor Jewish leadership groups have any interest in exposing their own culpability in this false narrative. And the new Labour leadership, under Keir Starmer, has absolutely no incentive to challenge this narrative either, particularly as doing so would be certain to revive exactly the same kind of antisemitism smears, but this time directed against Starmer himself.

Too hasty and aggressive

The corporate media long ago styled Labour staff who delayed the complaints procedure to harm Corbyn as antisemitism “whistleblowers”. Many of them starred in last year’s BBC Panorama programme on Labour in which they claimed they had been hampered from carrying out their work.

The equalities commission’s report subtly contradicts their claims, conceding that progress on handling complaints improved after senior Labour staff hostile to Corbyn – the “whistleblowers” very much among them – were removed from their posts.

Indeed, the report suggests the very opposite of the established media narrative. Corbyn’s team, far from permitting or encouraging delays in resolving antisemitism complaints, too often tried to step in to speed up the process to placate the corporate media and Jewish organisations.

In an example of having your cake and eating it, the commission castigates Corbyn’s staff for doing this, labelling it “political interference” and terming these actions unfair and discriminatory. But the unfairness chiefly relates to those being complained against – those accused of antisemitism – not those doing the complaining.

If Labour had an identifiable problem in relation to antisemitism complaints, according to the report, it seems to have occurred mostly in terms of the party being too hasty and aggressive in tackling allegations of antisemitism, in response to relentless criticism from the media and Jewish organisations, rather than being indulgent of it.

Again, no one in the media, Jewish leadership organisations, or the new Labour leadership wants this finding to be highlighted. So it is being ignored.

Flawed approach

The second conclusion, which I lacked the space to deal with properly in my Middle East Eye piece, relates more specifically to the commission’s own flawed approach in compiling the report rather than the media’s misrepresentation of the report.

As I explained in my earlier piece, the commission itself is very much an establishment body. Even had it wanted to, it was never going to stick its neck out and rubbish the narrative presented by the establishment media.

On procedural matters, such as how the party handled antisemitism complaints, the equalities commission kept the report as vague as possible, obfuscating who was responsible for those failings and who was supposed to benefit from Corbyn staff’s interference. Both issues had the potential to fatally undermine the established media narrative.

Instead, the commission’s imprecision has allowed the media and Jewish organisations to interpret the report in self-serving ways – ways convenient to their existing narrative about “institutional antisemitism” emerging in Labour under Corbyn’s leadership.

Scouring social media

But the report misleads not only in its evasion and ambiguity. It does so more overtly in its seemingly desperate effort to find examples of Labour party “agents” who were responsible for the “problem” of antisemitism.

It is worth pondering what it would have looked like had the commission admitted it was unable to find anyone to hold to account for antisemitism in Labour. That would have risked blowing a very large hole in the established media narrative indeed.

So there must have been a great deal of pressure on the commission to find some examples. But extraordinarily – after five years of relentless claims of “institutional antisemitism” in Labour, and of organisations like the Campaign Against Antisemitism and the Jewish Labour Movement scouring through Labour members’ social media accounts – the commission is able to muster sufficient evidence against only two individuals.

Two!

Both are found responsible for “unlawful harassment” of Jewish people.

In those circumstances, therefore, it is important to critically examine just what evidence exists that these two individuals exhibited antisemitic attitudes or harassed Jews. Presumably, this pair’s behaviour was so egregious, their antisemitism so unmistakable, that the commission felt it had no choice but to single them out and hold the party responsible for failing to punish them summarily (without, of course, exhibiting at the same time any “political interference”).

I won’t test readers’ patience by examining both examples. In any case, I have dealt with one of them, Ken Livingstone, London’s former mayor, at length in previous blog posts. They can be read here and here, for example.

Outward appearances

Let us focus instead on the other person named: a minor Labour party figure named Pam Bromley, who was then a local councillor for the borough of Rossendale, near Bolton.

First, we should note that the “harassment” she was deemed to have carried out seems to have been limited to online comments posted to social media. The commission does not suggest she expressed any hatred of Jews, made threats against any Jews individually or collectively, or physically attacked anyone Jewish.

I don’t know anything about Bromley, apart from the handful of comments attributed to her in the report. I also don’t know what was going on inside her head when she wrote those posts. If the commission knows more, it does not care to share that information with us. We can only judge the outward appearance of what she says.

One social media post, it is true, does suggest a simplistic political outlook that may have indicated an openness to anti-Jewish conspiracy theories – or what the commission terms a “trope”. Bromley herself says she was making “general criticisms about capitalism”. Determining antisemitic conduct on the basis of that one post – let alone allowing an entire party of 500,000 members to be labelled “institutionally antisemitic” for it – might seem more than a little excessive.

But notably the problematic post was made in April 2018 – shortly after Corbyn’s staff wrestled back control of the complaints procedure from those hostile to his project. It was also the same month Bromley was suspended from the party. So if the post was indeed antisemitic, Corbyn’s Labour lost no time in dealing with it.

Did Bromley otherwise demonstrate a pattern of posting antisemitic material on social media that makes it hard to dispute that she harboured antisemitic motives? Were her comments so obviously antisemitic that the Labour party bureaucracy should have sanctioned her much sooner (even if at the time Corbyn’s staff had no control over the disciplinary process to do so)?

Let us examine the two comments highlighted by the commission in the main section of the report, which they deem to constitute the most clearcut examples of Bromley’s antisemitism.

Raw emotions

The first was posted on Facebook, though strangely the commission appears not to know when:

“Had Jeremy Corbyn and the Labour Party pulled up the drawbridge and nipped the bogus AS [antisemitism] accusations in the bud in the first place we would not be where we are now and the fifth column in the LP [Labour Party] would not have managed to get such a foothold … the Lobby has miscalculated … The witch hunt has created brand new fightback networks … The Lobby will then melt back into its own cesspit.”

The strong language doubtless reflects the raw emotions the antisemitism claims against Corbyn’s supporters provoked. Many members understood only too well that the Labour party was riven by a civil war and that their socialist project was at stake. But where exactly is the antisemitism in Bromley’s tirade?

In the report, the commission says it considered the reference to a “fifth column” as code for Jews. But why? The equalities commission appears to have placed the worst possible interpretation on an ambiguous comment and then advanced it as an “antisemitic trope” – apparently a catch-all that needed no clarification.

But given what we now know – at least since the leaking of the internal Labour report in the spring – it seems far more likely Bromley, in referring to a “fifth column”, was talking about the party bureaucracy hostile to Corbyn. Most of those officials were not Jewish, but exploited the antisemitism claims because those claims were politically helpful.

Interpreted that way – and such an interpretation fits the facts presented in the leaked internal report – Bromley’s comment is better viewed as impolite, even hurtful, but probably not antisemitic.

Joan Ryan, an MP who was then head of Labour Friends of Israel – part of the lobby Bromley is presumably referring to – was not Jewish. But she was clearly very much part of the campaign to oust Corbyn using antisemitism as a stick to beat him and his supporters with, as an Al-Jazeera undercover documentary exposed in early 2017.

Ryan, we should remember, was instrumental in falsely accusing a Labour party member of an “antisemitic trope” – a deeply unfair characterisation of their exchange that was only exposed because it was secretly caught on film.

Internecine feud

Here is the second comment by Bromley highlighted by the commission. It was posted in late 2019, shortly after Labour had lost the general election:

“My major criticism of him [Corbyn] – his failure to repel the fake accusations of antisemitism in the LP [Labour Party] – may not be repeated as the accusations may probably now magically disappear, now capitalism has got what it wanted.”

Again, it seems clear that Bromley is referring to the party’s long-standing internecine feud, which would become public knowledge a few months later with the leaking of the internal report.

In this case, Bromley was suggesting that the media and anti-Corbyn wing of the party would ease up on the antisemitism allegations – as they indeed largely have done – because the threat of Corbyn’s socialist project had been ended by a dismal election result that saw the Tories gain a commanding parliamentary majority.

It could be argued that her assessment is wrong, but how is it antisemitic – unless the commission believes “capitalism” is also code for “Jews”?

But even if Bromley’s comments are treated as indisputably antisemitic, they are hardly evidence of Corbyn’s Labour party indulging antisemitism, or being “institutionally antisemitic”. As noted, she was suspended by the party in April 2018, almost as soon Corbyn’s team managed to gain control of the party bureaucracy from the old guard. She was expelled last February, while Corbyn was still leader.

Boris Johnson’s racism

It is instructive to compare the certainty with which the commission treats Bromley’s ambiguous remarks as irrefutable proof of antisemitism with its complete disregard for unmistakably antisemitic comments from Boris Johnson, the man actually running the country. That lack of concern is shared, of course, by the establishment media and Jewish leadership organisations.

The commission has repeatedly rejected parallel demands from Muslim groups for an investigation into the ruling Conservative party for well-documented examples of Islamophobia. But no one seems to be calling for an investigation of Johnson’s party for antisemitism.

Johnson himself has a long history of making overtly racist remarks, from calling black people “piccanninies” with “watermelon smiles” to labelling Muslim women “letterboxes”.

Jews have not avoided being stigmatised either. In his novel 72 Virgins, Johnson uses his authorial voice to suggest that Jewish oligarchs run the media and are able to fixed an election result.

In a letter to the Guardian, a group of Jewish Corbyn supporters noted Johnson’s main Jewish character in the novel, Sammy Katz, was described as having a “proud nose and curly hair”, and he was painted “as a malevolent, stingy, snake-like Jewish businessman who exploits immigrant workers for profit”.

Nothing in the equalities commission’s report on Labour comes even close to suggesting this level of antisemitism among the leadership. But then again, Johnson has never argued that antisemitism has been politically weaponised. And why would he? No one, from the corporate media to conservative Jewish leadership organisations, seems to be taking any serious interest in the overt racism demonstrated by either him or his party.

Click here to read the same article entitled “The UK Equalities Commission’s Labour Antisemitism Report is the Real ‘Political Interference’” published by Counterpunch on November 11th.

*

Update:

On Tuesday 18th, after the NEC had dropped the suspension and reinstated Corbyn, Labour leader Keir Starmer then suspended the whip. In response, the Socialist Campaign Group (SCG) of Labour MPs on the party’s left wing issued a statement calling for the reversal of Starmer’s decision not to restore the whip to Jeremy Corbyn:

As Sienna Rodgers reported for Labour List:

It was released shortly before Unite general secretary Len McCluskey declared that he was “astonished” at the withdrawal of the whip, saying it was “vindictive and vengeful” and “shows marked bad faith”.

The SCG statement describing the reinstatement of Corbyn as “correct” and the continued suspension of the party whip as “wrong and damaging” has 32 signatories, including 27 Labour MPs plus Claudia Webbe. […]

Momentum accused Starmer of “making it up as he goes along” while being “farcical and incompetent”, with the co-chair Andrew Scattergood saying: “They can’t remove the whip from our movement.”

Click here to read the full report.

Novara Media devoted the first half of its Tuesday episode covering the real story behind what it described as “the chaos of the last 24 hours”, and asked what happens next.

*

Addendum: JVL Statement on EHRC report

The following extract is drawn from the official Jewish Voice for Labour (JVL) statement following the release of the EHRC report, and specifically with respect to “The Report’s omissions:

While we have many criticisms of what the report says; we have more for what it does not say.

These relate to:

  1. The specific nature of the hurt that Jews are found to have suffered.

What is striking is that throughout the report there is no evidence of Party responsibility for any Jewish member of the Party, or non-member for that matter, suffering detriment or disadvantage on account of being a Jew; surely an essential requirement for the report’s severe conclusions.

  1. Jeremy Corbyn
  2. a) There are just 12 mentions of Jeremy Corbyn in the report, of which only two concern actions taken by him, or alleged to have been taken by him. The setting in which the Inquiry was launched and the publicised presentation of the report led the public and the media to see the report as an indictment of his leadership of the Party and a judgement on his alleged antisemitism. The Commission has taken no action to contradict that interpretation.
  3. b) In the light of this, it is reprehensible not to distinguish between actions taken by individuals supportive of Corbyn and those taken by people hostile to him – such an omission leads to the impression that all failings were Corbyn’s responsibility.

Corbyn and his team undoubtedly struggled to get a just and efficient process to investigate antisemitism off the ground, despite initiating the Chakrabarti Report (which incorporated relevant points from the Royall Inquiry which Corbyn also commissioned). But given the hostile atmosphere they were working in and the constant level of abuse he received from inside and outside the Party, this might be considered understandable if regrettable. The report neither acknowledges the hostile environment nor produces evidence that any action or inaction by the leadership was motivated by antisemitism or indeed resulted in disadvantage to Jews.

3 The uncritical use of the term “the Jewish community

The hostility of much of what the Report refers to as “the Jewish community” to Corbyn is surely linked to sympathy with Israel by many Jews and Jewish bodies and Corbyn’s long-standing advocacy for Palestinian rights. It is striking that the great decline in the traditional support for the Labour Party from British Jews occurred not under Corbyn but some twenty years ago, accelerating under Labour’s only Jewish leader, Ed Miliband, when he led the Party to be more critical of Israel’s actions and to move towards support for a Palestinian state. The whole relationship between Corbyn’s supporters and that large part of British Jewry committed to Israel cannot be understood without this context of international political alignment. The report does not analyse what proportion of the complaints related to comments on Jews as Jews as opposed to comments on Israel and Zionism. Nor does the report attempt to distinguish to what extent comments on Zionism relate to a political ideology no more worthy of protected status than any other and those which are using Zionist as a surrogate for Jew and so very probably unacceptable.

In adopting this unitary view of the ‘Jewish Community’ the report endorses and intensifies the othering of JVL and other Jewish people inside and outside the Labour Party who are highly critical of Zionism and/or Israel’s treatment of the Palestinian people. JVL is systematically abused by a set of highly antagonistic Labour Party members on social media and many other places as being not real Jews and our right to describe ourselves as Jews is regularly challenged. We experience this as a pernicious form of antisemitism and are entitled to protection against it. A number of formal complaints have been submitted to the Party about such incidents but to the best of our knowledge none has been processed and there has been no reference to such complaints within this report.

While many Jewish JVL members would describe themselves as secular, we are no less Jews for that; the religiosity of complainants has never been a criterion, nor should it be. Some JVL members who are observant members of their shuls have also been the subject of complaints to the Party of antisemitism; for them, most likely, an experience even more distressing than it is for others.

  1. The nature of the evidence

The report fails to detail or even list the evidence submitted to it, let alone to publish – redacted as necessary – the submissions it received. Although they acknowledge receiving evidence from JVL it is not clear whether they took it into account at any point, even to dismiss it. As we have mentioned above the evidence from the GLU Report is only made use of to support its narrative and it is not acknowledged where it undermines it.

  1. Racism in general

There is a failure to examine how other forms of racism were dealt with the Party during the same period. The only comparison made is with sexual harassment complaints procedures and we question the weight or appropriateness attached to this comparison in the Report.

We are aware that the Inquiry was into antisemitism but as Caroline Walters makes clear in the Foreword “politicians on all sides have a responsibility to set standards for our public life and to lead the way in challenging racism in all its forms”.

A comparison with what the Party did with regard to these other forms of racism is surely essential to understand whether Jewish members were disadvantaged in relation to others who also were investigated (or not) when complaints of other forms of racism were made.

On the more general effects of this omission see our Official Statement: Who are missing from the EHRC Report

  1. An acknowledgment of the role of the media in inflaming Labour’s crisis

On p.16, the Report notes: “The JLM’s and CAA’s concerns were not isolated. Public concern around the Labour’s handling of antisemitism has been growing since 2015”. However, there is no reference as to why that has been the case, despite repeated scholarly examination of this phenomenon. This, despite research highlighting that Labour members, both before and during Corbyn’s leadership, were almost the least likely of any Party to agree with antisemitic statements. That the media coverage had led to people imagining a grossly inflated estimate of the levels of antisemitism was a key finding reported in Bad News for Labour (Philo et al, 2019). It is unacceptable that the Report fails to acknowledge the role of the press and broadcast coverage of this issue, the continual repetition of the same allegations generally ignoring all published rebuttals and the detailed rebuttals of the JLM’s compilation of cases submitted by JVL.

Click here to read the official Jewish Voice for Labour (JVL) statement published on November 6th in full.

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, Britain

BBC goes after independent journalists in defence of James Le Mesurier and the White Helmets

Eva Bartlett is an independent writer and rights activist with extensive experience in Syria and in the Gaza Strip, where she lived a cumulative three years (from late 2008 to June 2010, and back in 2011 off and on to March 2013). In 2017, she was short-listed for the prestigious Martha Gellhorn Prize for Journalism. The award rightly was given to the amazing journalist, the late Robert Parry [see his work on Consortium News].

In March 2017, she was awarded “International Journalism Award for International Reporting” granted by the Mexican Journalists’ Press Club (founded in 1951). Co-recipients included John Pilger and political analyst Thierry Meyssan.

She was also the first recipient of the Serena Shim award, an honour she has shared with many excellent journalists since including Gareth Porter, Ben Norton, Aaron Maté, Sharmine Narwani, Whitney Webb and Julian Assange.

The following is part of a recent article she posted under the title “On the British State-funded BBC’s Pending Smear”.

*

The British state-funded BBC, which has a history of perverted war  propaganda against the people of Syria, a history of whitewashing the  crimes of terrorists in Syria, a history of flat out lying about events  in Syria, has decided to launch another smear against myself, Vanessa Beeley, researchers of the Working Group on Syria, a former ambassador to Syria [Peter Ford], and others.

This is not just another character assassination, though, this is a serious threat against journalists and those speaking truth against establishment narratives. Thanks to those who have tweeted or spoken about this revolting attack.

On Twitter, Jonathan Cook lent his support.

Youtube channel, The Convo Couch, put out a report yesterday [October 14th] on the issue.

Vanessa Beeley spoke on UK Column News about the matter.

And others on social media have expressed exceptional support to the journalists, academics and others targeted in the pending smear.

Following is the hostile, journalistic integrity-devoid email sent to me by a British state-funded hack (who is such a cowardly hack she hides her Twitter feed).

Since I frankly neither expect Chloe/the BBC to republish the entirety of any reply I give them, I’ll paste here the basic reply I sent – which I would elaborate on in depth were I to receive the BBC’s word that they would publish my reply in full.

Chloe,

You asked for a clarification or comment to your hostile email to me, yet you did not make clear whether you would publish in full my reply.

Will you?

If you do not do this as requested, I will say I attempted to meet your request for replies but you declined to publish in full.

Kindly let me know whether you intend to follow professional standards and include my full reply, which I will send depending on your reply.

For the record: my travels to and around Syria, and elsewhere, are at my expense and supported by those who have followed my journalism for years, or even more than a decade. I am not funded by any government (but you are, aren’t you, working for British state-funded media). If you or the BBC publish anything insinuating that I receive funding from any government, I will seek legal counsel.

My writings for RT are mine alone: I pitch opinion articles to them on a per piece basis as an independent freelancer.

However, you seem to be unaware that I, as a freelancer, contribute to/have contributed to a number of other platforms, including Mint Press News, Oriental Review, Dissident Voice, Inter Press Services, and a host of others all detailed on my blog. It is completely disingenuous of you to imply my writing is anything other than my own views, and it is libellous of you.

In the mean time, feel free to peruse my bio, it is quite extensive, with on the ground experience from Palestine to Syria, to eastern Ukraine. And in fact, my journalism has not only won the support of countless readers online, but also merited being awarded by the Mexican Press Club in 2017 and being shortlisted for the Martha Gellhorn Prize for Journalism that same year.

By the way, my support has increased exponentially even prior to you/the BBC running a character assassination piece on me, as people became aware of your intentions.

I have my own questions for you:

Have you ever entered Syria illegally? If so, how many times?

Who did you pay for protection from terrorist factions while in Syria (it is well known, well-admitted, by corporate journalists who have entered Syria illegally that they must pay a protection fee in order to avoid abduction by one of the terrorist factions)?

How can you justify turning a blind eye to the fact that countless White Helmets members have openly expressed support to terrorist groups in Syria, let alone been members of said groups, holding weapons, standing on the bodies of dead Syrians? Can you honestly claim you were unaware of these facts?

How do you explain the presence, throughout Syria, of White Helmets headquarters next to or in close proximity to headquarters of al-Qaeda in Syria, Faylaq al-Rahman, Nour al-Din al-Zenki, and other terrorist groups? How can the White Helmets be deemed as neutral when working side by side these terrorist factions?

P.S. Why does a prominent and published journalist with the BBC feel the need to hide her tweets? What are you afraid of the public seeing? Do you feel this is professional of a journalist to hide their Twitter output, and indeed much of their identity?

Regards,

Eva

Chloe sent a similar but more detailed email to Vanessa Beeley, which Vanessa deconstructed at length on Twitter.

Chloe also previously harassed members of the Working Group on Syria, Propaganda and Media–the group of academics and researchers whose scrutiny into the alleged Douma chemical attack led to the initial OPCW whistleblowers to speak out (long before others belatedly chased those leaks).

In a meticulously-compiled report exposing Chloe’s whitewashing details around the alleged Douma chemical attack, the Working Group detail the nature of the correspondence (harassment) from her/the BBC.

Since the loaded questions in her hostile email take issue with my perspective and reporting on the White Helmets, I detail below my reports which address issues pertaining to the White Helmets and their crimes against Syrian civilians.

Click here to read Eva Bartlett’s full response in her article entitled “On the British State-funded BBC’s Pending Smear” published on her official website ‘In Gaza’.

*

Vanessa Beeley is another independent investigative journalist and photographer who has worked extensively in the Middle East – on the ground in Syria, Egypt, Iraq and Palestine, as well as covering the conflict in Yemen since 2015. In 2018, Vanessa was named one of the 238 most respected journalists in the UK by the British National Council for the Training of Journalists. In 2019, Vanessa was also among the recipients of the Serena Shim Award for uncompromising integrity in journalism.

She recently received a similar email from BBC producer Chloe Hadjimatheou that reads, as she puts it, “like a Stasi charge sheet”. Again, it is reprinted in full below:

Dear Vanessa Beeley,

I am writing to inform you know that I will be broadcasting a series called ‘Mayday’ about James Le Mesurier and the White Helmets on BBC Radio 4 and it will also be available to download on BBC Sounds.

I want to let you know that you and your views on James Le Mesurier and the White Helmets are likely to be discussed in some detail. Although I tried on numerous occasions to invite you to contribute in the form of an interview and tried to accommodate your concerns, you declined to take part in the programme.

I would like to let you know some of the things which we are currently considering for inclusion that concern you and your ideas in case you would like to provide any clarifications or statements or indeed an interview.

That you are an anti-establishment activist who has devoted a lot of your time over the last few years to the idea that James Le Mesurier was a secret service agent running a fake group of rescue workers in Syria.

That you promote a story of the war in Syria in which the Syrian and Russian states are the victims of a huge Western conspiracy involving the White Helmets and James Le Mesurier.

That you contribute to and spread conspiracy theories.

That the Russian government and Russian funded and controlled media such as RT and Sputnik Radio have helped promote you and your ideas.

That the Syrian government has provided you with visas and state escorts and suggested places you could visit.

That you were motivated by the suffering of children during your experiences in Gaza.

That you have expressed anti-Semitic views, including blog posts and images posted on social media.

That you see Britain as the corrupting force behind a lot of the horror in the world.

We have investigated many of your claims in relation to the White Helmets and James Le Mesurier – for example that the White Helmets fake their rescue videos or that James Le Mesurier and the White Helmets were involved in organ trafficking – and we found them not to have any substance.

That you self-identify as a journalist although you have no formal training and do not conduct yourself with the rigour of a professional journalist.

That you have not contacted the White Helmets, Mayday Rescue or James Le Mesurier (when he was alive) and his family in order to check your facts or to get their response to your allegations about them.

That you are pro-Assad and you allow yourself to be used as a tool by and that you promote the propaganda of the Syrian government, turning a blind eye to human rights violations carried by the Syrian military and that you give public talks as part of state sanctioned tours for visitors to Syria.

That you promote the propaganda of the Russian government.

That when questioned about whether you are paid by the Russian or Syrian states you have said that you are self-funded through the sale of your house. Do you have anything you wish to add to this?

That you have shifted your focus in recent months to conspiracies about Covid-19.

That you call the White Helmets a ‘legit target’ in order to back the right of the Syrian and Russian military in their efforts to bomb them.

One lawyer who we have spoken to tells us that someone who spends time with Syrian ministers and who is publicly calling for humanitarian workers to be bombed may be liable to face charges of aiding and abetting, inciting or conspiring to commit a crime under international law. This could appear to apply to you.  Do you have anything you wish to respond to this?

If you would like to respond in any way, either with clarification or else to comment on the above please do so within the next 5 working days.   If you have not replied by 5pm on Monday 19th October we will say in the programme that we approached you for a response but that you declined.

Regards,

Chloe

BBC Current Affairs

Chloe Hadjimatheou

Senior Reporter/ Producer

Click here to read the same letter reproduced on Vanessa Beeley’s official website The Wall Will Fall.

Vanessa Beeley was invited to give a response on Graham Elwood’s show The Political Vigilante:

*

Additional:

On October 14th, Vanessa Beeley was also interviewed by the independent media outlet The Last American Vagabond:

More recently, she spoke with James Corbett of the Corbett Report again to discuss the BBC’s forthcoming hit piece on journalists like herself who dare call out the White Helmets as a foreign-founded, foreign-funded, terrorist-embedded propaganda construct:

Please note: Wall of Controversy does not necessarily share or endorse all of the views represented here, although does as always respect and uphold freedom of speech. Specifically, WoC holds a different position relating to scientific evidence presented by many alternative media outlets in the case of the coronavirus pandemic.

2 Comments

Filed under Britain, Syria

no confidence in Keir Starmer! support Jeremy Corbyn’s legal fund

It is reported that John Ware, a presenter for BBC’s Panorama, is taking legal action for libel against former Labour leader Jeremy Corbyn. In response a legal fund has been set up by Carole Morgan at GoFundMe. She writes:

The relentless attacks on Mr Corbyn, a man of integrity, honesty and humility cannot be allowed to continue and we have an opportunity here to offer him support in a practical way.  It will also let him know that his supporters have not forgotten him, nor have they gone away.

*

As a party member, I regard the Labour leadership’s decision to issue an unreserved apology and to pay out substantial damages in out of court settlements to John Ware and the other seven plaintiffs (read more about the story below) as not just another assault on the left-wing of the party but, as Labour Against the Witchhunt states, “a clear misuse of party funds and an insult to all Labour members”.

For these reasons, I fully endorse the campaign to support Jeremy Corbyn.

After only 2 days the legal fund already stands at £239,565.

Click here to read Labour Against the Witchhunt‘s model motion for “no confidence in Keir Starmer”.

And here to add your own support to the legal fund to defend Jeremy Corbyn.

*

Update: Campaign for Free Speech!

On July 29th, ‘Labour Against the Witchhunt’ gathered together speakers including Norman Finkelstein, Tariq Ali, Chris Williamson, Jackie Walker, Marc Wadsworth, David Miller and Tony Greenstein to launch a ‘Campaign for Free Speech’. The event was chaired by Tina Werkmann of Labour Against the Witchhunt and Labour Left Alliance:

*

Background story:

Last July BBC1 flagship investigative documentary series broadcast Is Labour Anti-semitic?

The programme came directly off the back of an investigation into the party launched by the Equality and Human Rights Commission (EHRC) “to determine whether the Labour party has unlawfully discriminated against, harassed or victimised people because they are Jewish” for which its report is expected imminently. And it helped set the tone for what was to become a dominant angle of news coverage, especially during the general election that followed in December last year.

writes Justin Schlosberg in a recent article published by Novara Media entitled “BBC Panorama Investigation Into Labour Antisemitism Omitted Key Evidence and Parts of Labour’s Response”.

On Wednesday 22nd Novara Media’s Michael Walker welcomed Justin Schlosberg on to its ‘Tyskie Sour’ show to discuss the decision by the Labour Party to apologise “unreservedly” and to offer their substantial out of court settlement to Panorama presenter John Ware and the seven ‘whistleblowers’:

Schlosberg, who is a Senior Lecturer in Journalism and Media at Birkbeck College and a former Chair of the Media Reform Coalition, continues:

Along the way, the programme has received nominations for prestigious awards, including a Bafta. And it has seen off over 1,500 complaints, several of which were escalated to Ofcom. A judge recently refused permission for an application I made to the high court, asking for a review of Ofcom’s decision not to investigate the programme.

To cap it off, both the presenter John Ware and the whistleblowers have settled libel claims against the party, which is believed to have paid out around £180,000 in damages and close to £400,000 in legal costs, in addition to apologising for having made ‘defamatory and false allegations’.

According to a statement from Jeremy Corbyn [see screenshot below] and to other Labour party sources, including a former member of the party’s national executive committee, the decision to settle was apparently taken despite the party having received “clear advice” from its own lawyers that Labour would have won in court.

The libel claims appear to have been based on the former leadership’s strong defence of its record in response to the programme. A party spokesman described Ware’s documentary as “a seriously inaccurate, politically one-sided polemic, which breached basic journalistic standards, invented quotes and edited emails to change their meaning”. The spokesman went on to accuse the programme-makers of deceiving the British public:

“An honest investigation into antisemitism in Labour and wider society is in the public interest. The Panorama team instead pre-determined an answer to the question posed by the programme’s title. No proper and serious attempt was made to understand our current procedures for dealing with antisemitism, which is clearly essential to reach a fair and balanced judgement. And Panorama distorted and manipulated the truth and misrepresented evidence to present a biased and selective account.”

Since then, critics of the programme have been further outraged by an apparent accountability failure. A scathing letter to the Bafta chair recently called for the nomination to be rescinded, adding that it “should never have passed the BBC’s compliance regime in the first instance”. Signatories of the letter included Mike Leigh (an award-winning film director and Bafta fellow), Sir Geoffrey Bindman (a leading human rights QC) and Tim Llewelyn (a former BBC Middle East correspondent).

The testimony of Ware’s “whistleblowers” has also been brought into question by a leaked report, documenting a culture of intense factionalism at Labour’s Southside headquarters during the period in question. The report drew heavily upon WhatsApp conversations between former Labour staffers, including several of Panorama’s witnesses. Nobody has questioned the authenticity of those messages, which paint a deeply unflattering picture of the protagonists —not least of their track record when it comes to issues of racism and antisemitism in the Labour party.

Now, exclusive new evidence suggests something altogether more serious and damning: the programme-makers overlooked key parts of leaked emails and the Labour party’s reply which fatally undermined the testimony of its whistleblowers.

This stands against the BBC’s repeated assertion that the Labour party was offered “a full right of reply”. And it raises new questions over why and how Ofcom took an extraordinary 63 days to decide simply not to investigate the programme.

Click here to read Justin Schlosberg’s full article at Novara Media.

*

Update: message from Carole Morgan, organiser of the petition

Hello, it’s me again. Never in my wildest dreams did I imagine when I decided to act in support of Jeremy Corbyn that the fund would make the impact that it has. I have received hundreds of emails from well wishers who have expressed their love and support for Jeremy, and also to me for setting up the fund, for which I thank you.

I had a need to express my gratitude and support for Jeremy and setting up this fund was the only way I could think of to achieve that. I didn’t realise at the time just how many of you shared that same need. Jeremy’s support fund has had an effect in ways that I never expected. Those of us who have always longed for a better world, one that ensures dignity, security and peace for all humanity found ourselves voiceless after the terrible general election result and the subsequent loss of Jeremy as our democratically elected Leader of the Labour Party.

Through Jeremy’s fund we have found our voice again. We are One voice that cries out for justice, not just for Jeremy, but for all the people who have suffered so terribly under the years of austerity here in the UK, those who are suffering political upheaval, wars and genocide around the world. I have received emails from so many like minded people who are struggling to hold their lives together and are not in a position to donate, so I wanted to share with you all that there are still more of us out there than even the fund can reflect.

Of course there are those who oppose what we have achieved in so short a time. I have come to the realisation that this is because they are afraid. The fear they carry is like a disease that has spread through every fibre of their lives and their being. It has always been there and they have learned to see the world only through the eyes of fear. They are afraid of the changes that we want to create in the world; the return of love, compassion, equality and peace. They seek to stamp us out because they are afraid for their very existence. They are unable to understand that they are welcome to share in our world, if they would only let go of their fear.

Of course a platform is just that. It is important to remind yourselves that it is each and every one of you who has turned the platform into a shining beacon of light. Words cannot convey my gratitude to you all, and I thank you from the very bottom of my heart.

With love

Carole

Note that: the fund now stands at £295,259.

Click here to add your own support.

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, Britain, campaigns & events