Tag Archives: World Socialist Web Site (WSWS)

‘fake news’ is the new blackwhite

“The keyword here is blackwhite. Like so many Newspeak words, this word has two mutually contradictory meanings. Applied to an opponent, it means the habit of impudently claiming that black is white, in contradiction of the plain facts. Applied to a Party member, it means a loyal willingness to say that black is white when Party discipline demands this. But it means also the ability to believe that black is white, and more, to know that black is white, and to forget that one has ever believed the contrary.”

— George Orwell from ‘Nineteen Eighty Four’ 1

*

Update: WMDs Revisited

Please note that the original post began after the purple asterisk.

Before reading on I encourage readers to follow this link to an article published by wsws.org also on February 20th. An extended extract is reposted below:

Fifteen years ago, on February 5, 2003, against the backdrop of worldwide mass demonstrations in opposition to the impending invasion of Iraq, then-US Secretary of State Colin Powell argued before the United Nations that the government of Saddam Hussein was rapidly stockpiling “weapons of mass destruction,” which Iraq, together with Al Qaeda, was planning to use against the United States.

In what was the climax of the Bush administration’s campaign to justify war, Powell held up a model vial of anthrax, showed aerial photographs and presented detailed slides purporting to show the layout of Iraq’s “mobile production facilities.”

There was only one problem with Powell’s presentation: it was a lie from beginning to end.

The World Socialist Web Site, in an editorial board statement published the next day, declared the brief for war “the latest act in a diplomatic charade laced with cynicism and deceit.” War against Iraq, the WSWS wrote, was not about “weapons of mass destruction.” Rather, “it is a war of colonial conquest, driven by a series of economic and geo-political aims that center on the seizure of Iraq’s oil resources and the assertion of US global hegemony.”

The response of the American media, and particularly its liberal wing, was very different. Powell’s litany of lies was presented as the gospel truth, an unanswerable indictment of the Iraqi government.

Washington Post columnist Richard Cohen, who rushed off a column before he could have examined Powell’s allegations, declared, “The evidence he presented to the United Nations—some of it circumstantial, some of it absolutely bone-chilling in its detail—had to prove to anyone that Iraq not only hasn’t accounted for its weapons of mass destruction but without a doubt still retains them. Only a fool—or possibly a Frenchman—could conclude otherwise.”

The editorial board of the New York Times—whose reporter Judith Miller was at the center of the Bush administration’s campaign of lies—declared one week later that there “is ample evidence that Iraq has produced highly toxic VX nerve gas and anthrax and has the capacity to produce a lot more. It has concealed these materials, lied about them, and more recently failed to account for them to the current inspectors.”

Subsequent developments would prove who was lying. The Bush administration and its media accomplices conspired to drag the US into a war that led to the deaths of more than one million people—a colossal crime for which no one has yet been held accountable.

Fifteen years later, the script has been pulled from the closet and dusted off. This time, instead of “weapons of mass destruction,” it is “Russian meddling in the US elections.” Once again, assertions by US intelligence agencies and operatives are treated as fact. Once again, the media is braying for war. Once again, the cynicism and hypocrisy of the American government—which intervenes in the domestic politics of every state on the planet and has been relentlessly expanding its operations in Eastern Europe—are ignored.

The argument presented by the American media is that the alleged existence of a fly-by-night operation, employing a few hundred people, with a budget amounting to a minuscule fraction of total election spending in the US, constitutes a “a virtual war against the United States through 21st-century tools of disinformation and propaganda” (New York Times).

In the countless articles and media commentary along this vein, nowhere can one find a serious analysis of the Mueller indictment of the Russians itself, let alone an examination of the real motivations behind the US campaign against Russia. The fact that the indictment does not even involve the Russian government or state officials is treated as a nonissue.

While the present campaign over Russian “meddling” has much in common with the claims about “weapons of mass destruction,” the implications are far more ominous. The “war on terror” is exhausted, in part because the US is allied in Syria and elsewhere with the Islamic fundamentalist organizations it was purportedly fighting.

More fundamentally, the quarter-century of invasions and occupations that followed the dissolution of the Soviet Union is rapidly developing into a conflict between major nuclear-armed powers. The effort of the American ruling class to offset its economic decline using military force is leading mankind to the brink of another world war. As the National Defense Strategy, published less than a month before the release of the indictments, declared, “Inter-state strategic competition, not terrorism, is now the primary concern in US national security.”

Click here to read the full article entitled “The Russian meddling fraud: Weapons of mass destruction revisited”.

*

In Doha last week I watched on TV an utterly contemptible speech by Theresa May in which she grasped for ideas to shore up the increasingly eroded Establishment control of the political zeitgeist. Yet more pressure would be put on the social media companies to curtail the circulation of unauthorised truths as “fake news”. Disrespectful questioning of the political class will be a new crime of “intimidation of candidates”. The government would look for new ways to boost the unwanted and failing purveyors of the official line by some potential aid to newspapers and their paid liars.

In short I did not merely disagree with what she was saying, I found it an extraordinary example of Orwellian doublespeak in which she even referenced John Stuart Mill and her commitment to freedom of speech as she outlined plans to restrict it further. I found myself viewing this dull, plodding agent of repression as representing a political philosophy which is completely alien to me.

The words of former UK ambassador Craig Murray published in a blog post entitled “Scared of my Own Thoughts”.

*

‘Corbyn was a Soviet spy’

When two million protesters assembled in London in the bitter cold on the February 15th 2003 to call on Blair not to go to war against Iraq, Jeremy Corbyn marched at the head of the largest protest this country has ever seen. Speaking afterwards from the platform at Hyde Park, Corbyn forewarned us:

“Thousands more deaths in Iraq will not make things right. It will set off a spiral of conflict, of hate, of misery, of desperation, that will fuel the wars, the conflict, the terrorism, the depression and the misery of future generations.” [from 4:15 mins]

Fifteen years on, a war sold entirely on the basis of lies that were in turn rubber-stamped by our already sold-out mainstream media (the honourable exception was the Daily Mirror) grinds on indefinitely. Corbyn meantime has been elected not once but twice to lead the Labour Party, and his party continues to run neck and neck in the polls with the Tories.

In response, the purveyors of those lies which carried us into the perpetual darkness of an endless “war on terror” have found new ones to spin. Yesterday’s fake news warned us of the threat of Saddam’s WMDs. Today the same press tells us, and again with no credible proof, that Corbyn and other backbench Labour MPs were once on the payroll of Czech secret service.

I hesitate to engage with such arrant nonsense, but the plain fact that these absurd allegations that Corbyn was once a Soviet agent refuse to die quietly demands a response – even while every response automatically puts defenders of Corbyn on the back foot; proving a negative being impossibly hard to do. Of course, these extraordinary claims ought to demand extraordinary evidence, but instead we see the rumour mill being given extra impetus by so-called respectable and nominally impartial broadcasters. For instance, here is what the BBC reported on Monday 19th:

Jeremy Corbyn should be “open and transparent” about his alleged contacts with a Communist spy during the 1980s, Theresa May has suggested.

Asked about claims a Czech intelligence officer met and tried to recruit Mr Corbyn during the Cold War, she said MPs must “account” for past actions.

The Labour Party has said claims he was an agent were a “ridiculous smear”. 2

Thus, snide innuendo dreamed up by our gutter press (in this case The Sun) is reported on without any attempt at all to drill down into the facts. And this coming from the BBC which laughably portrays itself as some kind of a last bastion against the spread of ‘fake news’. So allow me to set the record straight. The source of this particular canard is a man called Jan Sarkocy, who, as former editor of Tribune (1986– 93) and deputy editor of the New Statesman (1993–96), Paul Anderson, reminded us in his article “Corbyn’s spy connection and me”, was “anything but a spymaster”:

Quite a lot of the serious media have steered clear of the Sun’s story of Jeremy Corbyn’s meetings with a Czechoslovak spook in the 1980s, and it’s not hard to see why. The Sun never knowingly under-eggs any pudding, but this one was really over-stirred. Its splash – “CORBYN AND THE COMMIE ”, as the headline put it on 15 February – promised something it simply did not deliver.

The paper had discovered from east European archives that a member of the communist Czechoslovak secret police, the StB (Státní Bezpečnost, State Security), acting under diplomatic cover in London, had met Corbyn on several occasions between 1986 and 1989, including at the House of Commons.

And, er, that was it. No suggestion that Corbyn, then the rookie backbench Labour MP for Islington North, had handed over state secrets for money. Nothing at all incriminating, in fact. Corbyn responded that he had met a Czechoslovak diplomat in the late 1980s but not one called Dymic, the name on the documents obtained by the Sun.

End of story? Not quite. The Mail and Telegraph picked it up with enthusiasm. It turned out that the StB man who had met Corbyn was only codenamed Dymic and was really Jan Sarkocy (as I’d guessed), now 64 and living in obscurity in Slovakia – and Sarkocy has given interviews to all and sundry, saying that Corbyn was paid for information and that other Labour left wingers, including the shadow chancellor, John McDonnell, were on his contact list. Cue outraged Tories saying that Corbyn was a traitor and furious denials from the Corbyn camp with accusations of red-scare tactics by the right-wing press.

Corbyn (like many others on the Labour left, myself included) was a contact of Jan Sarkocy in the 1980s, and Sarkocy was StB – but that’s about it. Sarkocy was anything but a spymaster. He was a low-level intelligence-gatherer for a state that had long ago lost all authority with its citizens and was now losing the support of its geopolitical master, the Soviet Union.

He was employed to take people out to lunch who knew something of what was going on in British politics, drink beers with them in the evening, and write reports on what they told him. And what he got from his efforts was probably little better than any half-compos-mentis reader of the UK press would have gleaned. 3

Click here to read the full article at Little Atoms.

Of course, the real reason behind the latest smear campaign against Corbyn is no less blatant than those more despicable lies which soon led to the deaths of a million innocent Iraqis. The very same blood-soaked special interests that have reaped such staggering profits from the West’s otherwise nonsensical policy of war without limit instigated by Bush and Blair and pursued by respective successors now need Corbyn removed. It hardly requires a genius to join the dots up on this ludicrous story. Obviously this is fake news, just don’t expect the corporate media to tell you so.

Meanwhile Jeremy Corbyn issued this statement today:

*

‘Russia hacked the election’

Whenever Donald Trump barks “fake news” in avoidance of some nagging news reporter’s questions it comes across as a tacit admission of guilt. Subsequently the brush off is indeed reported upon as a tacit admission of guilt. And doubtless, more than half the time, it was a tacit admission of guilt: Trump has a great deal to be guilty about. However, it does not automatically follow that even the vile and corrupt Trump is guilty in every case.

‘Russiagate’ has dominated the US news cycle for well over eighteen months in spite of the fact that after several investigations there has been an embarrassing failure to uncover substantiating evidence pointing to an actual Russian plot to “hack the election” as was so vigorously claimed. But the latest twist in the saga is arguably the lamest to date. It involves Robert Mueller’s indictment of thirteen Russian nationals for purportedly creating sockpuppet accounts on behalf of Trump (or else disparaging him – presumably for added confusion!), as well as (still more bafflingly) bolstering the campaigns of progressives Bernie Sanders and Jill Stein in the 2016 election. Missing altogether are any claims that Trump knew anything at all about the alleged Russian meddling, or that in fact “Russia hacked the election” – the very pivot about which Russiagate started spinning. As even the Guardian admits in its wholly uncritical account of Mueller’s findings which is excitedly titled “Putin’s chef, a troll farm and Russia’s plot to hijack US democracy”:

The indictment does not allege that any American knowingly participated in Russian meddling, or that Trump campaign associates had more than “unwitting” contact with some who posed as Americans. Trump quickly claimed vindication, noting in a tweet that the interference efforts began in 2014 “long before I announced that I would run for president”. He added: “The results of the election were not impacted. The Trump campaign did nothing wrong – no collusion!”

Nor does it have anything to say regarding the origins of ‘Russiagate’:

The indictment does not mention the hacking of Democratic emails, which then turned up on WikiLeaks. It does not mention the infamous Trump Tower meeting in June 2016. It does not mention the four Trump associates who are facing charges that range from money laundering to lying to the FBI about conversations with Russia’s ambassador. America, and the world, is waiting for Mueller to join the dots. 4

Real News today spoke with independent journalist Max Blumenthal about the indictment and the overblown reaction which has prompted comparisons to Pearl Harbor and 9/11:

I shall come back to Trump in a moment. But first please note how Mueller has been given a free pass by the media. This is the same Robert Mueller who was appointed FBI head by George W Bush literally one week prior to the September 11th attacks and who thereafter, as former FBI special agent and whistleblower Coleen Rowley points out at length, alongside then-Deputy Attorney General James Comey, “presided over post-9/11 cover-ups and secret abuses of the Constitution, enabled Bush-Cheney fabrications used to launch wrongful wars, and exhibited plain vanilla incompetence”:

I wanted to believe Director Mueller when he expressed some regret in our personal meeting the night before we both testified to the Senate Judiciary Committee. He told me he was seeking improvements and that I should not hesitate to contact him if I ever witnessed a similar situation to what was behind the FBI’s pre 9/11 failures.

A few months later, when it appeared he was acceding to Bush-Cheney’s ginning up intelligence to launch the unjustified, counterproductive and illegal war on Iraq, I took Mueller up on his offer, emailing him my concerns in late February 2003. Mueller knew, for instance, that Vice President Dick Cheney’s claims connecting 9/11 to Iraq were bogus yet he remained quiet. He also never responded to my email. 5

Click here to read Coleen Rowley’s full article entitled “Russia-gate’s Mythical ‘Heroes’”

What is not in dispute, however, is that Trump has undeniably dirty ties with Russia as elsewhere. Seldom discussed are his related dirty ties to Israel. Indeed, if you take a cursory look online you’ll quickly discover that during the time of the US election “Trump: Make Israel great again!” posters were trending in Tel Aviv:

 

Please note: the original image was removed so I have embedded a similar one published by abc news.

The image above was published by New Europe and is captioned:

An Israeli cyclist passes placards proclaiming ‘Trump Make Israel Great Again’ in Tel Aviv, Israel, 12 November 2016. Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu was among the first foreign leaders to call and congratulate Donald Trump November 9 after he won the US presidential election. In a Wall Street Journal interview Trump called the Israeli – Palestinian conflict ‘the war that never ends’ and added that ‘as a deal maker, I’d like to do…the deal that can’t be made. And do it for humanity’s sake.’

While the same article further reminds us:

During the campaign, Trump committed to [move the US embassy to Jerusalem] in more than one occasions. He first made the promise during the primaries in an AIPAC event in March. AIPAC is the US-Israeli lobby. 6

Click here to read the full article.

In fact, both presidential candidates bent over backwards to secure the backing of AIPAC, the most formidable foreign lobby group in America, but that doesn’t count as meddling apparently.

Meanwhile, the bizarre claim that a handful of Russians threw the election process into confusion via social media platforms is an already laughably pathetic allegation, made worse for the simple fact that it is next to impossible to validate, since, as Mueller knows perfectly well, those named will never be extradited to face trial. And for what crime are they to be indicted exactly? For not being American citizens but writing about an US election without registering as a foreign agent. That’s certainly the precedent Muller is setting here. Moreover, the contention is not that this alleged ‘troll farm’ has been spreading falsehoods as such, but that they cunningly redeployed truth in order to deceive the ignorant masses.

The following extract is the opening to a recent article [Thurs 15th] published by the Washington Post entitled “Russia used mainstream media to manipulate America voters”:

Russia’s disinformation campaign during the 2016 presidential election relied heavily on stories produced by major American news sources to shape the online political debate, according to an analysis published Thursday.

The analysis by Columbia University social-media researcher Jonathan Albright of more than 36,000 tweets sent by Russian accounts showed that obscure or foreign news sources played a comparatively minor role, suggesting that the discussion of “fake news” during the campaign has been somewhat miscast.

Albright’s research, which he said is the most extensive to date on the news links that Russians used to manipulate the American political conversation on Twitter, bolsters observations by other analysts. Clinton Watts, a former FBI agent who is now a disinformation expert at the Foreign Policy Research Institute in Philadelphia, said that by linking to popular news sources, the Russians enhanced the credibility of their Twitter accounts, making it easier to manipulate audiences.

“The Kremlin, they don’t need to create a false narrative. It’s already there,” he said. “You’re just taking a narrative and elevating it.”

As the article confesses, it’s not about truth or falsehood anymore but who controls the agenda:

“These trolls didn’t need to retweet RT and Sputnik,” Albright said. “All they needed to do was pick out certain themes and push them.” 7

This is what the corporate news media does day in, day out of course. It tells the public what to believe in and what to dismiss. If Trump says “fake news” then we are to presume that he lying. If the media use it then we are to presume they are protecting us from the liars.

As historian Jackson Lears wrote in an excellent and detailed piece entitled “What We Don’t Talk about When We Talk about Russian Hacking” published by the London Review of Books in January:

Epistemological nihilism looms, but some people and institutions have more power than others to define what constitutes an agreed-on reality. To say this is to risk dismissal as the ultimate wing-nut in the lexicon of contemporary Washington: the conspiracy theorist. Still, the fact remains: sometimes powerful people arrange to promote ideas that benefit their common interests. Whether we call this hegemony, conspiracy or merely special privilege hardly matters. What does matter is the power to create what Gramsci called the ‘common sense’ of an entire society. Even if much of that society is indifferent to or suspicious of the official common sense, it still becomes embedded among the tacit assumptions that set the boundaries of ‘responsible opinion’. So the Democratic establishment (along with a few Republicans) and the major media outlets have made ‘Russian meddling’ the common sense of the current moment. What kind of cultural work does this common sense do? What are the consequences of the spectacle the media call (with characteristic originality) ‘Russiagate’?

[…]

The Democratic Party has now developed a new outlook on the world, a more ambitious partnership between liberal humanitarian interventionists and neoconservative militarists than existed under the cautious Obama. This may be the most disastrous consequence for the Democratic Party of the new anti-Russian orthodoxy: the loss of the opportunity to formulate a more humane and coherent foreign policy. The obsession with Putin has erased any possibility of complexity from the Democratic world picture, creating a void quickly filled by the monochrome fantasies of Hillary Clinton and her exceptionalist allies. 8

*

‘Russian Influence’ is actually a commercial marketing scheme

Click here to read a detailed breakdown on Mueller’s published indictments by Moon of Alabama. Here are a few excerpts pointing to significant facts the corporate media is entirely failing to cover, and beginning with an overview of why “The indictment is fodder for the public to prove that the Mueller investigation is ‘doing something’”:

Yesterday the U.S. Justice Department indicted the Russian Internet Research Agency on some dubious legal grounds. It covers thirteen Russian people and three Russian legal entities. The main count of the indictment is an alleged “Conspiracy to Defraud the United States”.

The published indictment gives support to our long held belief that there was no “Russian influence” campaign during the U.S. election. What is described and denounced as such was instead a commercial marketing scheme, which ran click-bait websites to generate advertisement revenue and created online crowds around virtual persona to promote whatever its commercial customers wanted to promote. The size of the operation was tiny when compared to the hundreds of millions in campaign expenditures. It had no influence on the election outcome.

[…]

The Justice Department indictment is quite long and detailed. It must have been expensive. If you read it do so with the above in mind. Skip over the assumptions and claims of political interference and digest only the facts. All that is left is, as explained, a commercial marketing scheme.

[…]

The indictment then goes on and on describing the “political activities” of the sock-puppet personas. Some posted pro-Hillary slogans, some anti-Hillary stuff, some were pro-Trump, some anti-everyone, some urged not to vote, others to vote for third party candidates. The sock-puppets did not create or post fake news. They posted mainstream media stories.

Some of the persona called for going to anti-Islam rallies while others promoted pro-Islam rallies. The Mueller indictment lists a total of eight rallies. Most of these did not take place at all. No one joined the “Miners For Trump” rallies in Philly and Pittsburgh. A “Charlotte against Trump” march on November 19 – after the election – was attended by one hundred people. Eight people came for a pro-Trump rally in Fort Myers.

The sock-puppets called for rallies to establish themselves as ‘activist’ and ‘leadership’ persona, to generate more online traffic and additional followers. There was in fact no overall political trend in what the sock-puppets did. The sole point of all such activities was to create a large total following by having multiple personas which together covered all potential social-political strata.

[…]

There was no political point to what the Russian company did. Whatever political slogans one of the company’s sock-puppets posted had only one aim: to increase the number of followers for that sock-puppet. The sole point of creating a diverse army of sock-puppets with large following crowds was to sell the ‘eyeballs’ of the followers to the paying customers of the marketing company.

[Highlighted as in original]

And the conclusion:

The Mueller investigation found no “collusion” between anything Russian and the Trump campaign. The indictment does not mention any. The whole “Russian influence” storm is based on a misunderstanding of commercial activities of a Russian marketing company in U.S. social networks.

There is a danger in this. The indictment sets up a new theory of nefarious foreign influence that could be applied to even this blog. As U.S. lawyer Robert Barns explains:

“The only thing frightening about this indictment is the dangerous and dumb precedent it could set: foreign nationals criminally prohibited from public expression in the US during elections unless registered as foreign agents and reporting their expenditures to the FEC.”

[…]

“Mueller’s new crime only requires 3 elements: 1) a foreign national; 2) outspoken on US social media during US election; and 3) failed to register as a foreign agent or failed to report receipts/expenditures of speech activity. Could indict millions under that theory.”

[…]

“The legal theory of the indictment for most of the defendants and most of the charges alleges that the “fraud” was simply not registering as a foreign agent or not reporting expenses to the FEC because they were a foreign national expressing views in a US election.”

Author Leonid Bershidsky, who prominently writes for Bloombergremarks:

“I’m actually surprised I haven’t been indicted. I’m Russian, I was in the U.S. in 2016 and I published columns critical of both Clinton and Trump w/o registering as a foreign agent.”

As most of you will know your author writing this is German. I write pseudo-anonymously for a mostly U.S. audience. My postings are political and during the U.S. election campaign expressed an anti-Hillary view. The blog is hosted on U.S, infrastructure paid for by me. I am not registered as Foreign Agent or with the Federal Election Commission.

Under the theory on which the indictment is based I could also be indicted for a similar “Conspiracy to Defraud the United States”.

(Are those of you who kindly donate for this blog co-conspiractors?)

When Yevgeni Prigozhin, the hot dog caterer who allegedly owns the internet promotion business, was asked about the indictment he responded:

“The Americans are really impressionable people, they see what they want to see. […] If they want to see the devil, let them see him.” 9

Click here to read the full and carefully documented analysis by Moon of Alabama.

*

Drilling down into ‘Russiagate’ to find the origins of ‘fake news’

‘Fake news’ as a meme has befuddled millions. To paraphrase Orwell: like so many Newspeak words, this phrase has two mutually contradictory meanings. Used by the mainstream it represents a shield against deception. Used by an opponent, however, and it merely confirms the habit of impudently claiming that black is white, in contradiction of the plain facts.

Presumably for this reason, an oddly prevalent misapprehension has grown, especially amongst liberal-minded Trump opponents, that the term ‘fake news’ was coined by Donald Trump himself as a vain attempt to defend himself against regular attacks from the press corps. However, as soon as we retrace the breadcrumbs that lead back to ‘Russiagate’ reality becomes clearer.

‘Fake news’ was manufactured not by Trump, but by opponents. It arose from the ashes of the original ‘Russiagate’ scandal that had been concocted to divert attention from electoral rival Clinton in light of the leaks of campaign director John Podesta’s emails.  After her defeat, however, ‘Russiagate’ quickly resurfaced to spare Democrat blushes and with it came this new meme ‘fake news’.

As a reminder therefore, I return to historian Jackson Lears and his piece “What We Don’t Talk about When We Talk about Russian Hacking” published by the London Review of Books in January:

For the DNC, the great value of the Russian hack story is that it focuses attention away from what was actually in their emails. The documents revealed a deeply corrupt organisation, whose pose of impartiality was a sham. Even the reliably pro-Clinton Washington Post has admitted that ‘many of the most damaging emails suggest the committee was actively trying to undermine Bernie Sanders’s presidential campaign.’

And Lears takes pains to show in considerable detail why the Russian hacking charge (now widely forgotten) has always been unfounded:

[T]he hacking charges are unproved and may well remain so. Edward Snowden and others familiar with the NSA say that if long-distance hacking had taken place the agency would have monitored it and could detail its existence without compromising their secret sources and methods. In September, Snowden told Der Spiegel that the NSA ‘probably knows quite well who the invaders were’. And yet ‘it has not presented any evidence, although I suspect it exists. The question is: why not? … I suspect it discovered other attackers in the systems, maybe there were six or seven groups at work.’ He also said in July 2016 that ‘even if the attackers try to obfuscate origin, ‪#XKEYSCORE makes following exfiltrated data easy. I did this personally against Chinese ops.’ The NSA’s capacity to follow hacking to its source is a matter of public record. When the agency investigated pervasive and successful Chinese hacking into US military and defence industry installations, it was able to trace the hacks to the building where they originated, a People’s Liberation Army facility in Shanghai. That information was published in the New York Times, but, this time, the NSA’s failure to provide evidence has gone curiously unremarked. When The Intercept published a story about the NSA’s alleged discovery that Russian military intelligence had attempted to hack into US state and local election systems, the agency’s undocumented assertions about the Russian origins of the hack were allowed to stand as unchallenged fact and quickly became treated as such in the mainstream media.

Meanwhile, there has been a blizzard of ancillary accusations, including much broader and vaguer charges of collusion between the Trump campaign and the Kremlin. It remains possible that Robert Mueller, a former FBI director who has been appointed to investigate these allegations, may turn up some compelling evidence of contacts between Trump’s people and various Russians. It would be surprising if an experienced prosecutor empowered to cast a dragnet came up empty-handed, and the arrests have already begun. But what is striking about them is that the charges have nothing to do with Russian interference in the election.

In the same piece, Lears continues:

So far, after months of ‘bombshells’ that turn out to be duds, there is still no actual evidence for the claim that the Kremlin ordered interference in the American election. Meanwhile serious doubts have surfaced about the technical basis for the hacking claims. Independent observers have argued it is more likely that the emails were leaked from inside, not hacked from outside. On this front, the most persuasive case was made by a group called Veteran Intelligence Professionals for Sanity, former employees of the US intelligence agencies who distinguished themselves in 2003 by debunking Colin Powell’s claim that Saddam Hussein possessed weapons of mass destruction, hours after Powell had presented his pseudo-evidence at the UN. (There are members of VIPS who dissent from the VIPS report’s conclusions, but their arguments are in turn contested by the authors of the report.) The VIPS findings received no attention in major media outlets, except Fox News – which from the centre-left perspective is worse than no attention at all. Mainstream media have dismissed the VIPS report as a conspiracy theory (apparently the Russian hacking story does not count as one). The crucial issue here and elsewhere is the exclusion from public discussion of any critical perspectives on the orthodox narrative, even the perspectives of people with professional credentials and a solid track record.

Both the DNC hacking story and the one involving the emails of John Podesta, a Clinton campaign operative, involve a shadowy bunch of putatively Russian hackers called Fancy Bear – also known among the technically inclined as APT28. The name Fancy Bear was introduced by Dimitri Alperovitch, the chief technology officer of Crowdstrike, a cybersecurity firm hired by the DNC to investigate the theft of their emails. Alperovitch is also a fellow at the Atlantic Council, an anti-Russian Washington think tank. In its report Crowdstrike puts forward close to zero evidence for its claim that those responsible were Russian, let alone for its assertion that they were affiliated with Russian military intelligence. And yet, from this point on, the assumption that this was a Russian cyber operation was unquestioned. When the FBI arrived on the scene, the Bureau either did not request or was refused access to the DNC servers; instead it depended entirely on the Crowdstrike analysis. Crowdstrike, meanwhile, was being forced to retract another claim, that the Russians had successfully hacked the guidance systems of the Ukrainian artillery. The Ukrainian military and the British International Institute for Strategic Studies both contradicted this claim, and Crowdstrike backed down. But its DNC analysis was allowed to stand and even become the basis for the January Intelligence Community Assessment. 10

Click here to read the full article at the London Review of Books.

*

One of the leaked emails from Clinton stated:

“We need to use our diplomatic and more traditional intelligence assets to bring pressure on the governments of Qatar and Saudi Arabia, which are providing clandestine financial and logistic support to ISIL and other radical Sunni groups in the region.” 11

As a report published Yahoo! News explained at the time:

In her email to Podesta, she goes beyond this [accusing individuals], saying the Saudi and Qatari governments themselves are funding ISIS — a far more serious allegation with potentially more dramatic diplomatic implications. And one that has riled up critics of Saudi Arabia here in the U.S.

Still more embarrassingly:

Clinton sent the email to Podesta when he still worked for Obama as counselor. He became Clinton’s campaign chair in January of 2015. Adding to the potential awkwardness for her campaign, Podesta’s brother, Tony Podesta, runs one of Washington’s biggest lobbying firms, which in September 2015 signed a contract to lobby for the Saudi government.

A few weeks later, Tony Podesta held a Clinton campaign fundraiser, attended by John Podesta, and has since been listed as one of the campaign’s chief “bundlers” or premier fundraisers. The Clinton campaign did not return a request for comment about whether the candidate believes it is appropriate to accept campaign donations from someone who has lobbied for a government she believes is sponsoring terrorism.

However, in the same report we then hear from Glen Caplin, senior Clinton campaign spokesman, who tells us:

“These are hacked, stolen documents by the Russian government, which has weaponized WikiLeaks to help elect Donald Trump”

And the article adds that:

Some former top U.S. national security experts last week warned that the Russians may seek to “doctor” leaked material, but the Clinton campaign has yet to offer evidence that any of the WikiLeaks emails were forged or tampered with. 12

Click here to read the full Yahoo! News report entitled “In leaked email, Clinton claims Saudi and Qatari governments fund ISIS”

The link above embedded in the article is still more instructive. It takes us to a previous Yahoo! News story where we learn that:

The Obama administration today publicly accused the Russian government of cyberattacks against U.S. political organizations and prominent figures that are “intended to interfere with the U.S. election process.”

The extraordinary move comes after months of disclosures stemming from the hacks of the Democratic National Committee and other groups — cyberattacks that the U.S. intelligence community is now “confident” were directed by the Russian government.

In other words, we find the origins to what would soon become ‘Russiagate’: a story transparently devoid of any substantiated facts at all and based solely on allegations in turn determined baseless by a range of independent experts (read earlier post) and then widely forgotten.

This had followed from a joint statement made by the office of the Director of National Intelligence and the Department of Homeland Security claiming:

“The U.S. Intelligence Community (USIC) is confident that the Russian Government directed the recent compromises of e-mails from US persons and institutions, including from US political organizations…

“These thefts and disclosures are intended to interfere with the US election process…

“Such activity is not new to Moscow — the Russians have used similar tactics and techniques across Europe and Eurasia, for example, to influence public opinion there. We believe, based on the scope and sensitivity of these efforts, that only Russia’s senior-most officials could have authorized these activities.”

This clumsy yet effective scapegoating of Russia quite deliberately switched the attention of our gullible and obedient press away prying any further into Clinton’s emails, and there was more…

Earlier Friday, a group of former top national security officials and experts warned that Russian intelligence agents may “doctor” emails hacked from the Democratic National Committee and other political groups as part of a sophisticated “disinformation” campaign aimed at influencing the 2016 election.

The group, including former Homeland Security Secretary Michael Chertoff and former White House counterterrorism adviser Richard Clarke, urged the news media to be “cautious” about publishing such material lest they play into Russian hands.

“What is taking place in the United States follows a well-known Russian playbook: First leak compelling and truthful information to gain credibility. The next step: Release fake documents that look the same,” the group said in a joint public statement.

Much more…

“The Russians aren’t coming. They’re already here,” said Tara Sonenshine, a former undersecretary for public diplomacy under Clinton and one of the organizers of the joint statement.

The fear that more embarrassing emails may be coming is especially acute among Democratic operatives and loyalists, who have become convinced Russian President Vladimir Putin is more favorably disposed to Trump and doing what he can to assist his candidacy. And perhaps not surprisingly, most, if not all, of the 16 former officials and national security experts who signed the statement — including Chertoff, who served during the Bush administration — have endorsed Clinton.

Sonenshine insisted that the purpose of the letter was not to pressure the news media to refuse to publish any leaked emails. Instead, she said, it is only to inject a cautionary note into the review of such material given the Russian propensity to fabricate documents.

“You can’t put out a red stop sign to journalism,” she said. “But you can put up a yellow flag.”

Sonenshine and another organizer of the letter, Ken Gude of the Center for American Progress, said there is evidence that the Russian intelligence service has fabricated or altered documents to further its political aims in Ukraine and elsewhere. And the joint statement warns that such actions appear to fit into a larger strategy of using “cyber tools” targeting Western democracies. Similar concerns about Russian “information warfare” were raised in a recent U.S. intelligence report, disclosed last week by Yahoo News, that cited the activities of Russian Internet trolls and the broadcasts of RT and Sputnik, two state-sponsored media outlets. 13

Click here to read the full Yahoo! News story entitled “U.S. accuses Russia of cyberattacks ‘intended to interfere’ with election”.

Follow the link and still the list of allegations goes on…

Another tactic of the [Russian] trolls is to inject blatantly false stories into the media, forcing public officials in Europe and the U.S. to respond, according to Weiss and other experts. A New York Times Sunday Magazine piece last year documented how Russian trolls based in the St. Petersburg office had swamped Twitter with hundreds of messages about an explosion at a Louisiana chemical plant that never took place, setting up dozens of fake accounts and doctoring screenshots from CNN and Louisiana TV stations to make the pseudo-event seem real. (The trolls even created a fake Wikipedia page about the supposed explosion, which in turn linked to a phony YouTube video.) 14

From another Yahoo! News story by Michael Isikoff.

But still, September 2016 is prior to the full launch of the meme ‘fake news’ and so this story (like the ones quoted before) describes the ‘injection’ of “blatantly false stories” in an increasingly aggressive “information warfare” campaign with the ‘spread’ of “pro-Kremlin messages”. The Cold War overtones are unmistakeable. We are faced with the deliberate corruption of our free and democratic society that is as insidious as any viral infection: a corruption that needs naming and shaming. Finally, then we come to the manufacturing of the buzzword ‘fake news’ and to the appearance of PropOrNot.

This shadowy ‘group of experts’ which insists on complete public anonymity first made the headlines with the release of ‘a report’ in November 2016. Dramatically, it claimed to have identified more than 200 websites that were agents of Russian propaganda. ‘Fake news’ was about to become a fully-fledged trope.

So here is the Washington Post providing an uncritical platform (the editor’s note was added later) for the PropOrNot’s neo-McCarthyite blacklist:

The flood of “fake news” this election season got support from a sophisticated Russian propaganda campaign that created and spread misleading articles online with the goal of punishing Democrat Hillary Clinton, helping Republican Donald Trump and undermining faith in American democracy, say independent researchers who tracked the operation.

It continues:

PropOrNot’s monitoring report, which was provided to The Washington Post in advance of its public release, identifies more than 200 websites as routine peddlers of Russian propaganda during the election season, with combined audiences of at least 15 million Americans. On Facebook, PropOrNot estimates that stories planted or promoted by the disinformation campaign were viewed more than 213 million times. 15

Listed amongst these ‘Russian agents’ were WikiLeaks, Truthout, Black Agenda Report, Truthdig, Naked Capitalism, Antiwar.com, the Ron Paul Institute, Zerohedge, Corbett Report, Global Research and Counterpunch. In other words, pretty much anyone who’s anyone in alternative news.

As Glen Greenwald and Ben Norton wrote in The Intercept:

This Post report was one of the most widely circulated political news articles on social media over the last 48 hours, with dozens, perhaps hundreds, of U.S. journalists and pundits with large platforms hailing it as an earth-shattering exposé. It was the most-read piece on the entire Post website on Friday after it was published.

Yet the article is rife with obviously reckless and unproven allegations, and fundamentally shaped by shoddy, slothful journalistic tactics. It was not surprising to learn that, as BuzzFeed’s Sheera Frenkel noted, “a lot of reporters passed on this story.” Its huge flaws are self-evident. But the Post gleefully ran with it and then promoted it aggressively, led by its Executive Editor Marty Baron:

Greenwald and Norton continue:

In his article, the Post’s Timberg did not include a link to PropOrNot’s website. If readers had the opportunity to visit the site, it would have become instantly apparent that this group of ostensible experts far more resembles amateur peddlers of primitive, shallow propagandistic clichés than serious, substantive analysis and expertise; that it has a blatant, demonstrable bias in promoting NATO’s narrative about the world; and that it is engaging in extremely dubious McCarthyite tactics about a wide range of critics and dissenters.16

I will not link here to the Washington Post article because I am disinclined to direct others to waste their time on execrable clickbait. However, for anyone who wishes to check the above quotes, the link is available as always in the footnotes.

Click here to read Greenwald’s article in The Intercept.

*

Additional: What everyone is missing about ‘Russiagate’

Embedded below is an incisive overview by James Corbett entitled “What EVERYONE is missing about ‘Russiagate’”. As he says:

Yes, America interferes in elections all the time. And yes, the Russian ad buys happened after the election. And yes, the DNC really did rig the primaries for Hillary. But if you believe the truth then you’re a dirty Russian!

*

1 From Nineteen Eighty-Four, Part II, Chapter 9 by George Orwell in which he quotes passages from “The Theory and Practice of Oligarchical Collectivism” written by enemy of the state Emmanuel Goldstein.

2 From an article entitled “Jeremy Corbyn should be ‘open’ over spy’s claims, says Theresa May” published by BBC news on February 19, 2018. http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-43111794

3 From an article entitled “Corbyn’s spy connection and me” written by Paul Anderson published by Little Atoms on February 19, 2018. http://littleatoms.com/corbyns-spy-connection-and-me

4 From an article entitled “Putin’s chef, a troll farm and Russia’s plot to hijack US democracy” written by David Smith, published in the Guardian on February 17, 2018. https://www.theguardian.com/us-news/2018/feb/17/putins-chef-a-troll-farm-and-russias-plot-to-hijack-us-democracy

5 From an article entitled “Russia-gate’s Mythical ‘Heroes’” written by Coleen Rowley, published in Consortium News on June 6, 2017. https://consortiumnews.com/2017/06/06/russia-gates-mythical-heroes/

6 From an article entitled “The President-elect intends to recognize Jerusalem as the capital of Israel” published by New Europe Online on December 13, 2016. https://www.neweurope.eu/article/trump-move-us-embassy-jerusalem/

7 From an article entitled “Russia used mainstream media to manipulate American voters” written by Craig Timberg, published in the Washington Post on February 15, 2018. https://www.washingtonpost.com/business/technology/russia-used-mainstream-media-to-manipulate-american-voters/2018/02/15/85f7914e-11a7-11e8-9065-e55346f6de81_story.html?utm_term=.f1c18d3c326e

8 From an article entitled “What We Don’t Talk about When We Talk about Russian Hacking” written by Jackson Lears, published in the London Review of Books on January 4, 2018. https://www.lrb.co.uk/v40/n01/jackson-lears/what-we-dont-talk-about-when-we-talk-about-russian-hacking

9 From an article entitled “Mueller Indictment: ‘Russian Influence’ is commercial marketing scheme” published by Moon of Alabama on February 18, 2018. https://popularresistance.org/mueller-indictment-russian-influence-is-commercial-marketing-scheme/

10 From an article entitled “What We Don’t Talk about When We Talk about Russian Hacking” written by Jackson Lears, published in the London Review of Books on January 4, 2018. https://www.lrb.co.uk/v40/n01/jackson-lears/what-we-dont-talk-about-when-we-talk-about-russian-hacking

11 https://wikileaks.org/podesta-emails/emailid/3774

12 From an article entitled “In leaked  email, Clinton claims Saudi and Qatari governments fund ISIS” written by Liz Goodwin and Michael Isikoff, published in Yahoo! News on October 11, 2016. https://www.yahoo.com/news/in-leaked-email-clinton-claims-saudi-and-qatari-governments-fund-isis-221758254.html

13 From an article entitled “U.S. accuses Russia of cyberattacks ‘intended to interfere’ with election” written by Michael Isikoff, published in Yahoo! News on October 7, 2016. https://www.yahoo.com/news/u-s-accuses-russia-of-cyberattacks-intended-to-interfere-with-election-214628799.html

14 From an article entitled “Russia steps up trolling attacks on the West, U.S. intel report finds” written by Michael Isikoff, published in Yahoo! News on September 28, 2016. https://www.yahoo.com/news/russia-steps-up-trolling-attacks-on-the-west-u-s-intel-report-finds-203421008.html?soc_src=mail&soc_trk=ma

15 From an article entitled “Russian propaganda effort helped to spread ‘fake news’ during election, experts say” written by Craig Timberg, published in the Washington Post on November 24, 2016. https://www.washingtonpost.com/business/economy/russian-propaganda-effort-helped-spread-fake-news-during-election-experts-say/2016/11/24/793903b6-8a40-4ca9-b712-716af66098fe_story.html?utm_term=.a1008a7fedcf

16 From an article entitled “Washington Post Disgracefully Promotes a McCarthyite Blacklist From a New, Hidden, and Very Shady Group” written by Glen Greenwald and Ben Norton, published in The Intercept on November 26, 2016. https://theintercept.com/2016/11/26/washington-post-disgracefully-promotes-a-mccarthyite-blacklist-from-a-new-hidden-and-very-shady-group/

Advertisements

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, Britain, Craig Murray, USA

Chris Hedges and WSWS on organising resistance to internet censorship: watch tomorrow’s webcast

On January 16th (tomorrow), the World Socialist Web Site will video livestream a discussion on Internet censorship, featuring Pulitzer Prize-winning journalist Chris Hedges and WSWS International Editorial Board Chairperson David North. WSWS reporter Andre Damon will moderate the discussion.

The webinar will explore the political context of the efforts to censor the Internet and abolish net neutrality, examine the pretexts used to justify the suppression of free speech (i.e., “fake news”), and discuss political strategies to defend democratic rights. Hedges and North will also field questions from on-line listeners. The webinar will be streamed live by the WSWS on YouTube and Facebook on Tuesday, January 16 at 7:00 pm EST (midnight in London, 1:00am in Berlin, 3:00am in Moscow and 11:00 am January 17 in Sydney. Full Time Zone Conversions).

The youtube livestream is embedded below:

Award-winning Australian journalist and filmmaker John Pilger threw his support behind the meeting, writing: “As a journalist and filmmaker who has long navigated the mainstream, I offer my support to this important discussion between Chris Hedges and David North.”

Pilger called the WSWS, Wikileaks, Counterpunch, and other left-wing news sources “crucial,” and said “the filtering and limiting of Google searches of these sites is rank censorship… The matter is urgent; voices must be raised! I urge my colleagues to break their silence.”

Attendees from six continents and dozens of countries have signed-up for this world event even as Google, Facebook, and other platforms continue to censor articles from the WSWS.

Keep our momentum going! Register for the event today.

Share this new video to social media and build awareness of the January 16 event!

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, campaigns & events, internet freedom, John Pilger

update: censorship of alternative left-wing websites by Google intensifies

The latest follow-up article published by WSWS.org on Tuesday [Sept 19th] supplies evidence that Google’s algorithm changes have continued to reduce traffic to alternative left-wing websites:

By other measures, the WSWS’s performance in search results has been impacted even more substantially. On September 16, the latest date available, articles from the WSWS were shown in search results 68,000 times, down from over 450,000 in April. This constitutes a decline of some 85 percent.

As a result of Google’s censorship, the WSWS’s global page rank has fallen from 31,000 to 41,000, according to Amazon’s Alexa traffic ranking software.

Other sites affected include:

Alternet, one of the top 3,000 sites in the US, has seen its Google search traffic fall by 71 percent between April and September, up from 63 percent in the period through July.

Democracy Now, one of the top 5,000 sites in the US, had its search traffic fall 50 percent between April and September, up from 36 percent in the period through July.

Common Dreams, ranked in the top 8,000 US sites, had its Google search traffic fall by 50 percent between April and September, up from 37 percent in the period through July.

Global Research, one of the top 14,000 sites in the US, had its traffic fall slightly from its massive 62 percent decline between April and July.

Truth-out.org, ranked in the top 12,000 sites in the US, had its search traffic fall by 49 percent, up from 25 percent in the period through July. [bold highlights added]

Although the article above makes no specific mention of smaller outlets and blogs, I was recently interviewed by a journalist from WSWS.org who confirmed that the attack is more widespread. For the purpose of our discussion I also constructed a graph that shows data for this site from April up to mid-August:

The blue line shows the % total visitors to this site (compared to the figure averaged for previous six months); the green line shows % change in traffic only directed from Google searches; and the red line is % change in total traffic from UK (I don’t have separate Google figures for this).

Overall Google searches and total UK traffic both fell by 75% since the start of April and (not shown above) continued to decline throughout the second half of August and September. It is worth noting that although the overall decline is in some ways steady, I experienced a quite sudden collapse in traffic at the beginning of July when figures for visitors were abruptly halved and never recovered.

I would be interested to hear from others whose websites have been suffering similar declines in traffic and encourage readers to comment below.

Note that the green and red lines show % change since the first week of April and therefore these values begin at 0%.

The blue line is constructed quite differently with 100% marking the equivalence to the average level during the previous six months (The line begins fractionally higher than that average, briefly exceeds it again at the beginning of June, and then very rapidly declines).

*

Update: David North responds to NYT article on Google blacklisting

Correspondence received from WSWS.org on October 3rd.

The WSWS published Monday an article reporting on the New York Times’ interview with WSWS International Editorial Board Chairperson David North, which was sent out in the last newsletter.

In response to the Times article, North issued the following statement:

“The WSWS’ exposure of Google’s attack on democratic rights is being widely followed and is having a substantial impact. The article that appeared in the Times was in preparation for a month. Its own research confirmed that traffic to the WSWS has fallen dramatically. When asked by the Times to answer our allegations, Google chose to stonewall its reporter. If Google had been able to refute the WSWS, it would have provided the evidence to Mr. Wakabayashi. It failed to do so because our charges are true. Google is engaged in a conspiracy to censor the Internet.

“Google’s effort will fail. Awareness is growing rapidly that core democratic rights are under attack. Google is discrediting itself as its name becomes synonymous with manipulating searches and suppressing freedom of speech and critical thought.

“The World Socialist Web Site will not retreat or back down from this fight. We are confident that our fight against government and corporate-sponsored censorship will continue to gain support.”

The WSWS’s petition protesting Internet censorship is gaining support, and has received nearly 4,500 signatures.

*

Correction:

In the original piece I had stated misleadingly “The blue line shows the % change in total traffic (based on figures averaged for previous six months)”. The new statement is clearer and accurate.

2 Comments

Filed under analysis & opinion, Britain, internet freedom

Chris Hedges on “The Silencing of Dissent” and Google’s part in it

The following is a short extract from an extended article entitled “The Silencing of Dissent” written by Pulitzer-prize winning journalist Chris Hedges and published yesterday in Truthdig:

In the name of combating Russia-inspired “fake news,” Google, Facebook, Twitter, The New York Times, The Washington Post, BuzzFeed News, Agence France-Presse and CNN in April imposed algorithms or filters, overseen by “evaluators,” that hunt for key words such as “U.S. military,” “inequality” and “socialism,” along with personal names such as Julian Assange and Laura Poitras, the filmmaker. Ben Gomes, Google’s vice president for search engineering, says Google has amassed some 10,000 “evaluators” to determine the “quality” and veracity of websites. Internet users doing searches on Google, since the algorithms were put in place, are diverted from sites such as Truthdig and directed to mainstream publications such as The New York Times. The news organizations and corporations that are imposing this censorship have strong links to the Democratic Party. They are cheerleaders for American imperial projects and global capitalism. Because they are struggling in the new media environment for profitability, they have an economic incentive to be part of the witch hunt.

The World Socialist Web Site reported in July that its aggregate volume, or “impressions”—links displayed by Google in response to search requests—fell dramatically over a short period after the new algorithms were imposed. It also wrote that a number of sites “declared to be ‘fake news’ by the Washington Post’s discredited [PropOrNot] blacklist … had their global ranking fall. The average decline of the global reach of all of these sites is 25 percent. …”

[…]

The accusation that left-wing sites collude with Russia has made them theoretically subject, along with those who write for them, to the Espionage Act and the Foreign Agent Registration Act, which requires Americans who work on behalf of a foreign party to register as foreign agents.

The latest salvo came last week. It is the most ominous. The Department of Justice called on RT America and its “associates”—which may mean people like me—to register under the Foreign Agent Registration Act. No doubt, the corporate state knows that most of us will not register as foreign agents, meaning we will be banished from the airwaves. This, I expect, is the intent. The government will not stop with RT. The FBI has been handed the authority to determine who is a “legitimate” journalist and who is not. It will use this authority to decimate the left.

This is a war of ideas. The corporate state cannot compete honestly in this contest. It will do what all despotic regimes do—govern through wholesale surveillance, lies, blacklists, false accusations of treason, heavy-handed censorship and, eventually, violence.

I encourage readers to click here to read Chris Hedges full article.

And here to read my previous post with links to sign the WSWS online petition against Google’s internet censorship.

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, campaigns & events, internet freedom

of course we’re evil — how Google is killing the internet by stealth

“Something has happened with Google across the board that affects left-wing media in a big way,” said Scott LaMorte, a web developer for both Truthout and The Real News.

“This is absolutely an aberration. It’s a three-year low for both Truthout and The Real News, and likely unprecedented in the life of these organizations. Neither have previously experienced three straight months of declines as they have since May.”

“It’s not like everybody on the left suddenly changed their SEO [Search engine optimization],” LaMorte said. “I don’t think it was a change in Google’s algorithm in how they value SEO practices.” […]

“This is political censorship of the worst sort; it’s just an excuse to suppress political viewpoints,” said Robert Epstein, a former editor in chief of Psychology Today and noted expert on Google.

Epstein said that at this point, the question was whether the WSWS had been flagged specifically by human evaluators employed by the search giant, or whether those evaluators had influenced the Google Search engine to demote left-wing sites. “What you don’t know is whether this was the human evaluators who are demoting you, or whether it was the new algorithm they are training,” Epstein said. 1

On July 31st, World Socialist Web Site reporter, Andre Damon, spoke with RT America’s Natasha Sweatte about how and why Google is now directly targeting progressive websites:

*

An open letter to Google: Stop the censorship of the Internet!

Stop the political blacklisting of the World Socialist Web Site!

August 25th 2017

Sundar Pichai
Chief Executive Officer
Google, Inc.

Lawrence Page
Chief Executive Officer/Director
Alphabet, Inc.

Sergey Brin
President/Director
Alphabet, Inc.

Eric Schmidt
Executive Chairman of the Board of Directors
Alphabet, Inc.

Gentlemen:

Google’s mission statement from the outset was “to organize the world’s information and make it universally accessible and useful.” Its official code of conduct was proclaimed in Google’s famous motto: “Don’t be evil.” In recent years, you have seriously lost your way. You are now engaged in hiding the world’s information, and, in the process, are doing a great deal of evil.

When Google officially discontinued its China-based search engine, due to censorship by the Chinese government of search engine results for political criticism, Mr. Brin publicly stated that for Google, “it has always been a discussion about how we can best fight for openness on the Internet. We believe that this is the best thing that we can do for preserving the principles of the openness and freedom of information on the Internet.”

In 2013, when Mr. Schmidt visited Burma, he spoke in favor of free and open Internet use in the country. In light of Google’s recent actions, the statements of Mr. Brin and Mr. Schmidt appear utterly hypocritical.

Google, and by implication, its parent company Alphabet, Inc., are now engaged in political censorship of the Internet. You are doing what you have previously publicly denounced.

Google is manipulating its Internet searches to restrict public awareness of and access to socialist, anti-war and left-wing websites. The World Socialist Web Site (www.wsws.org) has been massively targeted and is the most affected by your censorship protocols. Referrals to the WSWS from Google have fallen by nearly 70 percent since April of this year.

Censorship on this scale is political blacklisting. The obvious intent of Google’s censorship algorithm is to block news that your company does not want reported and to suppress opinions with which you do not agree. Political blacklisting is not a legitimate exercise of whatever may be Google’s prerogatives as a commercial enterprise. It is a gross abuse of monopolistic power. What you are doing is an attack on freedom of speech.

We therefore call upon you and Google to stop blacklisting the WSWS and renounce the censorship of all the left-wing, socialist, anti-war and progressive websites that have been affected adversely by your new discriminatory search policies. […]

Beginning in April of this year, Google began manipulating search results to channel users away from socialist, left-wing, and anti-war publications, and directing them instead towards mainstream publications that directly express the views of the government and the corporate and media establishment (i.e., the New York Times, Washington Post, etc.), and a small number of mildly left “trusted” websites whose critiques are deemed innocuous (i.e., Jacobin Magazine and the website of the Democratic Socialists of America, which functions as a faction of the Democratic Party).

As a pretext for these actions, Google announced that it was making changes to its search algorithm “to surface more authoritative content,” a term that brings to mind efforts by authoritarian regimes to censor the Internet and, specifically, political views deemed outside the consensus as defined by the establishment media.

Ben Gomes, Google’s vice president for search engineering, attempted to justify the imposition of political censorship with a blog post on April 25, claiming that the changes to the algorithm were a response to “the phenomenon of ‘fake news,’ where content on the web has contributed to the spread of blatantly misleading, low quality, offensive or downright false information.”

Google, according to Gomes, has recruited some 10,000 “evaluators” to judge the “quality” of websites. These evaluators are trained to “flag” websites that are deemed to “include misleading information” and “unsupported conspiracy theories.” Gomes explained that the blacklists created by these evaluators will be used, in combination with the latest developments in technology, to develop an algorithm that will impose censorship automatically, in real time, across future search results.

Whatever the technical changes Google has made to the search algorithm, the anti-left bias of the results is undeniable. The most striking outcome of Google’s censorship procedures is that users whose search queries indicate an interest in socialism, Marxism or Trotskyism are no longer directed to the World Socialist Web Site. Google is “disappearing” the WSWS from the results of search requests. For example, Google searches for “Leon Trotsky” yielded 5,893 impressions (appearances of the WSWS in search results) in May of this year. In July, the same search yielded exactly zero impressions for the WSWS, which is the Internet publication of the international movement founded by Leon Trotsky in 1938.

Other frequently used words and phrases that no longer include the WSWS in Google search results include: socialism, class struggle, class conflict, socialist movement, social inequality in the world, poverty and social inequality, antiwar literature, and the Russian revolution. A search for socialism vs. capitalism, which, as recently as April, would have listed the World Socialist Web Site as the eighth result on the first page of search results, now no longer returns any results at all for the WSWS. Of the top 150 search queries that returned results for the WSWS in April, 145 now no longer do so.

All the search terms listed above are employed frequently by users seeking a left-wing, socialist or Marxist take on events. Far from protecting readers from “unexpected” responses to their search requests, Google is manipulating its algorithm to make sure that the left-wing and progressive segment of their users, who would be most interested in the World Socialist Web Site, will not find it. Moreover, the extent and precision of the exclusion of the WSWS from search results strongly suggests that the anti-socialist bias of the new algorithm is being supplemented by the actual physical intervention of Google personnel, enforcing authoritarian-style direct and deliberate blacklisting.

As stated above, since April, other left-wing publications that present themselves as progressive, socialist or anti-war also have suffered significant reductions in their Google search results:

* alternet.org fell by 63 percent
* globalresearch.ca fell by 62 percent
* consortiumnews.com fell by 47 percent
* mediamatters.org fell by 42 percent
* commondreams.org fell by 37 percent
* internationalviewpoint.org fell by 36 percent
* democracynow.org fell by 36 percent
* wikileaks.org fell by 30 percent
* truth-out.org fell by 25 percent
* counterpunch.org fell by 21 percent
* theintercept.com fell by 19 percent

Google justifies the imposition of political censorship by using a loaded term like “fake news.” This term, properly used, signifies the manufacturing of news based on an artificially constructed event that either never occurred or has been grossly exaggerated. The present-day furor over “fake news” is itself an example of an invented event and artificially constructed narrative. It is a “fake” term that is used to discredit factual information and well-grounded analyses that challenge and discredit government policies and corporate interests. Any invocation of the phrase “fake news,” as it pertains to the WSWS, is devoid of any substance or credibility. In fact, our efforts to combat historical falsification have been recognized, including by the scholarly journal American Historical Review.

The facts prove that Google is rigging search results to blacklist and censor the WSWS and other left-wing publications. This raises a very serious question, with far-reaching constitutional implications. Is Google coordinating its censorship program with the American government, or sections of its military and intelligence apparatus?

Google probably will dismiss the question as an example of conspiracy theorizing. However, it is legitimate given the ample evidence that Google maintains close ties with the state. In 2016, Barack Obama’s defense secretary, Ashton Carter, appointed you, Mr. Schmidt, to chair the Department of Defense Innovation Advisory Board. Earlier this month, Defense Secretary James Mattis visited Google headquarters to discuss the ongoing and close collaboration between the company and the Pentagon. More generally, according to a report in The Intercept, Google representatives attended White House meetings on average at least once a week from January 2009 through October 2015.

Google claims to be a private corporation, but it is deeply involved in the formulation and implementation of government policy. The distinction between commercial interests and state objectives is increasingly difficult to detect. By obstructing the free access to and exchange of information, Google’s censorship program is aimed at enforcing a twenty-first century version of Orwellian “Right-Think.” It is undermining the development of progressive and constitutionally protected political opposition. It is benefiting the proponents of war, inequality, injustice and reaction.

The censorship of left-wing websites, and the WSWS in particular, reflects the fear that a genuine socialist perspective, if allowed a fair hearing, will find a mass audience in the US and internationally. There is widespread popular opposition to your efforts to suppress freedom of speech and thought. That is why Google feels compelled to cloak its anti-democratic policies with misleading arguments and outright lies. An online petition circulated by the WSWS demanding a halt to Google’s censorship efforts has already attracted several thousand signatures from readers in 70 different countries on five continents. We are determined to resist Google’s efforts to censor our publication, and to continue to raise awareness internationally about Google censorship. As long as this policy continues, Google will pay a heavy price in lost public credibility.

The International Editorial Board of the World Socialist Web Sites demands that the anti-democratic changes to the Google search result rankings and its search algorithm since April be reversed, and that Google cease its effort to curtail search accessibility to the WSWS and other left-wing, socialist, anti-war and progressive web publications.

Sincerely,
David North
Chairperson, International Editorial Board of the World Socialist Web Site

Click here to read the open letter in full and here to sign the petition.

*

Further thoughts

The open letter reprinted above from WSWS is an excellent one and very little can be usefully added in terms of alerting interested parties (basically everyone with a left-leaning or else genuinely libertarian outlook) regarding Google’s part in the ongoing censorship of the internet. It should however cause us to think extremely carefully about the fragility of this new information commons we increasingly depend upon. Any library can only be as good as its indexing system. When the library is as huge as the internet then good indexing is the only way to prevent information from becoming lost forever.

A few months ago, Google, which holds a de facto monopoly position on indexing the world’s greatest library, changed its algorithms. It actually does this on a fairly regular basis and historically these changes have generally been small and rather hard to detect. On this occasion, however, the changes were just as dramatic as they are very blatantly targeted.

Just as WSWS reports, the traffic to my own website (this one) suffered a vertiginous fall during recent months. Around the start of July the number of hits was cut in half, virtually overnight. What’s more, it has been traffic from the UK (my home country) that has plummeted most. Indeed, traffic to this site from the UK has been falling steadily since April (when Google announced its algorithm changes) and I now estimate that it has dropped by something like 80%. So what is happening here is obviously a very deliberate attack on the alternative left even including such small sites this.

But we should not be so very surprised. Alphabet, the company formerly known as Google (today it also owns youtube), is one of the most profitable and powerful of all global corporations. Amazingly, having entered the Fortune 500 little more than a decade ago, it then climbed into the top 100 within four years and currently stands at #27. 2 Although maybe this isn’t half so amazing once one considers Google’s true origins; and its hand-in-glove ties to the security state:

“From inception,” writes investigative journalist Nafeez Ahmed, “Google was incubated, nurtured and financed by interests that were directly affiliated or closely aligned with the US military intelligence community” […]

“The US intelligence community’s incubation of Google from inception occurred through a combination of direct sponsorship and informal networks of financial influence, themselves closely aligned with Pentagon interests.” (More in an addendum below)

Or click here to read Nafeez Ahmed’s full article entitled “How the CIA made Google”.

The everyman gloss also comes off once one considers that its billionaire Executive Chairman, Eric Schmidt, is a member of the Trilateral Commission and has been a Bilderberg attendee every year since 2008 (apart from his absence in 2009). In fact, Google and Bilderberg appear to have firmer ties than Eric Schmidt’s affiliation as I explained when the two organisations ran back-to-back conferences at Watford in 2013:

It is a fortnight since the story of NSA whistleblower Edward Snowden first broke with revelations of a “previously undisclosed program called Prism, which allows officials to collect material including search history, the content of emails, file transfers and live chats” announced to the world by Glenn Greenwald writing in the Guardian on Friday 7th:

“The National Security Agency has obtained direct access to the systems of Google, Facebook, Apple and other US internet giants, according to a top secret document obtained by the Guardian.”

On that very same day I was heading down the M1 motorway to Watford with a friend to protest against the Bilderberg meeting taking place at the Grove hotel: a meeting that evidently has extremely close connections to those same “internet giants” who have been enabling the NSA as well as our own GCHQ to covertly snoop into every aspect of our lives. Indeed Google were already busy having their very own “private gathering” inside the same grounds of the very same hotel on days either side of the Bilderberg confab. In spite of being so closely connected to the inner circle of the Bilderberg clique, and thus to the very people who are engaged in this rampant abuse of our civil liberties, here’s what Google officially said to the Guardian:

“In a statement, Google said: ‘Google cares deeply about the security of our users’ data. We disclose user data to government in accordance with the law, and we review all such requests carefully. From time to time, people allege that we have created a government ‘back door’ into our systems, but Google does not have a back door for the government to access private user data.’”

Plausible deniability, in other words, and it gets better:

“Several senior tech executives insisted that they had no knowledge of Prism or of any similar scheme. They said they would never have been involved in such a program. ‘If they are doing this, they are doing it without our knowledge,’ one said.

“An Apple spokesman said it had ‘never heard’ of Prism.” 3

I imagine he’s probably never heard of those Foxconn factories in China with the suicide nets either.

Click here to read my earlier post.

From an article published by The Independent, we learn how such ‘Google-berg’ events take place annually:

Each year, Larry Page, Google’s co-founder and Eric Schmidt, executive chairman, jet into London for the invitation-only annual gathering, at the Grove hotel, where 400 delegates, chosen from the “great minds of our time”, discuss topics ranging from technology and the media to politics and the arts. […]

For conspiracy theorists, the conference, staged by the search engine giant, which reported a 60 per cent surge in earnings to $2.89bn this year, is a cuddlier version of the Bilderberg Group, the supposedly shadowy network of financiers that holds a private annual assembly, recast in the image of our new tech masters. 4 [my own bold highlight added]

This is also discussed at slightly greater length in another earlier post.

*

Although dominated by corporations, the internet operates as a commons: a public space to which we contribute voluntarily and as individuals. Anyone can publish online just as I did right now. There’s no editorial control and relatively little censorship. Knowing how to peruse the enormous and ever-expanding repository of online publications, anyone might stumble across my words. Access which is aided thanks to the principle of net neutrality – a democratic notion that all internet traffic should be treated equally – helping online communities to flourish and maintaining a measure of equality in cyberspace. But this is rapidly changing.

Around the time of the Arab Spring there was increasing furore closer to home which surrounded disputed claims about the creation of an “internet kill switch”. In June 2010, some six months prior to the death of street vendor Mohamed Bouazizi whose self-immolation sparked riots that led to the Tunisian Revolution, US Senator Joe Lieberman presented a bill entitled “Protecting Cyberspace as a National Asset Act” with provision for ‘emergency’ shutdown. Similar legislation has also been introduced in Britain as The Independent reported in March 2011:

In Britain there are two pieces of legislation which give the Government power to order the suspension of the internet and, in theory, bring about web armageddon. The Civil Contingencies Act [2004] and the 2003 Communications Act can both be used to suspend internet services, either by ordering internet service providers (ISPs) to shut down their operations or by closing internet exchanges. Under the protocol of the Communications Act, the switch-flicking would be done by the Culture Secretary. In the eyes of the legislature, Jeremy Hunt is the man invested with the power to send us back to the dark ages.

The same piece continues:

In theory, the mechanical process of shutting down the internet should be simple. In addition to ordering the nation’s main ISPs to cease operation, officials can also close main internet exchanges such as Linx – the London Internet Exchange – which handles 80 per cent of our internet traffic.

To illustrate the case, the article then reminds us of internet shutdowns during the Arab Spring:

The ISP shutdown process was used recently by the Hosni Mubarak’s government in Egypt, ostensibly to stifle the propagation of dissent. On 27 January Egypt was effectively disconnected from the rest of the web after its ISPs were ordered to shut down their services. […]

Egypt’s other three big ISPs – Link Egypt, Telecom Egypt and Etisalat Misr – also stopped services. A few days later the final service provider, Noor, went down, taking the country’s stock exchange with it.

The pattern has since been repeated in other parts of the Middle East where popular uprisings have occurred. On 19 February Libya went completely offline. In Bahrain reduced web traffic flow was reported between 14 and 16 February.

However, shutting down the web isn’t always this simple:

The problem comes down to the very nature of the internet in developed countries. It is a mesh of networks. It transcends borders and has no definable beginning or end. As a result of this structure it is almost impossible to isolate all the connections. […]

It seems highly likely then, that as happened in Egypt, if the Jeremy Hunt Doomsday scenario were ever come to pass, an alternative network would quickly expand and provide access to the internet for all. Which is a relief. 5

Click here to read the full article.

The internet “kill switch” is mostly a red herring, because the corporatocracy has no cause to kill the internet for so long as it is maximising profits by selling the latest products – including obviously so many virtual products of our dot.com world – and in the process is hoovering up data about us.

For corporate needs the internet is little more than the free market on steroids, and for the security state it is, as Julian Assange put it so eloquently, ‘the worldwide wiretap’. As these merge, the wealth of data accumulated is filtered and packaged to fit the needs of both sectors. Knowledge becomes both power and profits. But it comes at a cost for our increasingly merged corporations and state. In the pursuit of profits and the acquisition of personal information, they sacrificed a stranglehold over public discourse. That anyone can now broadcast and publish threatens to undermine establishment control. The corporatocracy, however, still holds the key, just so long as we remain reliant on Google and the other corporate tech giants for access to this information commons.

To all intents and purposes, Google are now in the process of throwing that mythical internet “kill switch” except it’s not a switch, it’s a knob… and they are suddenly turning the amplitude right down. If this continues and we are unable to find an efficient and fully independent alternative to Google then the internet will effectively die. It will appear much the same and many of its old functions will remain unaltered – doubtless, it will provide an expanding marketplace and likewise it will continue to track our lives in ever higher resolution – but the internet as tool for progressive resistance will become ossified. For the true potential it still holds for bringing about radical political change and transforming society in truly revolutionary ways will be lost forever.

*

Addendum: ‘How the CIA made Google’

In an extended article entitled “How the CIA made Google” Nafeez Ahmed embarked on a trail that took him from the Pentagon, the NSA, and CIA’s venture capital investment firm, In-Q-Tel, via a group known as the Highlands Forum – a private network and “bridge between the Pentagon and powerful American elites” – back to Stanford University, and legendary PhD students Larry Page and, more especially, Sergey Brin. It also led him to the door of the Defense Advanced Research and Projects Agency (DARPA), and its purportedly discontinued Total Information Awareness (TIA) programme (featured in an earlier post about the rise of the surveillance state).

It is impossible to neatly summarise all of Ahmed’s findings here so without reprinting too much of the original I have tried to capture a flavour of what he discovers with regards to how Google grew out of DARPA and TIA:

“According to DARPA official Ted Senator, who led the EELD [Evidence Extraction and Link Detection] program for the agency’s short-lived Information Awareness Office, EELD was among a range of “promising techniques” being prepared for integration “into the prototype TIA system.” TIA stood for Total Information Awareness, and was the main global electronic eavesdropping and data-mining program deployed by the Bush administration after 9/11. TIA had been set up by Iran-Contra conspirator Admiral John Poindexter, who was appointed in 2002 by Bush to lead DARPA’s new Information Awareness Office.”

*

Aside:

“[U]nder the TIA program, President Bush had secretly authorized the NSA’s domestic surveillance of Americans without court-approved warrants, in what appears to have been an illegal modification of the ThinThread data-mining project — as later exposed by NSA whistleblowers William Binney and Thomas Drake.” […]

“Core components of TIA were being “quietly continued” under “new code names,” according to Foreign Policy’s Shane Harris, but had been concealed “behind the veil of the classified intelligence budget.” The new surveillance program had by then been fully transitioned from DARPA’s jurisdiction to the NSA.” […]

“By 2008, as Facebook received its next funding round from Greylock Venture Capital, documents and whistleblower testimony confirmed that the NSA was effectively resurrecting the TIA project with a focus on Internet data-mining via comprehensive monitoring of e-mail, text messages, and Web browsing.”

*

TIA was purportedly shut down in 2003 due to public opposition after the program was exposed in the media, but the following year Poindexter participated in a Pentagon Highlands Group session in Singapore, alongside defense and security officials from around the world. Meanwhile, Ted Senator continued to manage the EELD program among other data-mining and analysis projects at DARPA until 2006, when he left to become a vice president at SAIC [Science Applications International Corporation, a US defence firm and “the forum’s partner organization”] which changed its name to Leidos in 2013. He is now a SAIC/Leidos technical fellow.

*

Aside:

According to investigative journalist Tim Shorrock, the first to disclose the vast extent of the privatization of US intelligence with his seminal book Spies for Hire, SAIC has a “symbiotic relationship with the NSA: the agency is the company’s largest single customer and SAIC is the NSA’s largest contractor.”

*

Long before the appearance of Sergey Brin and Larry Page, Stanford University’s computer science department had a close working relationship with US military intelligence. […]

From the 1970s, Prof. Feigenbaum and his colleagues had been running Stanford’s Heuristic Programming Project under contract with DARPA, continuing through to the 1990s. Feigenbaum alone had received around over $7 million in this period for his work from DARPA, along with other funding from the NSF, NASA, and ONR.

Brin’s supervisor at Stanford, Prof. Jeffrey Ullman, was in 1996 part of a joint funding project of DARPA’s Intelligent Integration of Information program. That year, Ullman co-chaired DARPA-sponsored meetings on data exchange between multiple systems.

In September 1998, the same month that Sergey Brin briefed US intelligence representatives Steinheiser and Thuraisingham, tech entrepreneurs Andreas Bechtolsheim and David Cheriton invested $100,000 each in Google. Both investors were connected to DARPA. […]

After Google’s incorporation, the company received $25 million in equity funding in 1999 led by Sequoia Capital and Kleiner Perkins Caufield & Byers. According to Homeland Security Today, “A number of Sequoia-bankrolled start-ups have contracted with the Department of Defense, especially after 9/11 when Sequoia’s Mark Kvamme met with Defense Secretary Donald Rumsfeld to discuss the application of emerging technologies to warfighting and intelligence collection.” Similarly, Kleiner Perkins had developed “a close relationship” with In-Q-Tel, the CIA venture capitalist firm that funds start-ups “to advance ‘priority’ technologies of value” to the intelligence community. […]

In 2003, Google began customizing its search engine under special contract with the CIA for its Intelink Management Office, “overseeing top-secret, secret and sensitive but unclassified intranets for CIA and other IC agencies,” according to Homeland Security Today. […]

Google’s relationship with US intelligence was further brought to light when an IT contractor told a closed Washington DC conference of intelligence professionals on a not-for-attribution basis that at least one US intelligence agency was working to “leverage Google’s [user] data monitoring” capability as part of an effort to acquire data of “national security intelligence interest.” […]

In sum, many of Google’s most senior executives are affiliated with the Pentagon Highlands Forum, which throughout the period of Google’s growth over the last decade, has surfaced repeatedly as a connecting and convening force. The US intelligence community’s incubation of Google from inception occurred through a combination of direct sponsorship and informal networks of financial influence, themselves closely aligned with Pentagon interests. 6

Click here to read Nafeez Ahmed’s full article entitled “How the CIA made Google”.

*

1 From an article entitled “Evidence of Google blacklisting of left and progressive sites continues to mount” written by Andre Damon, published in World Socialist Web Site on August 8, 2017. http://www.wsws.org/en/articles/2017/08/08/goog-a08.html

2 http://fortune.com/fortune500/alphabet/

3              From an article entitled “NSA Prism program taps in to user data of Apple, Google and others” written by Glenn Greenwald and Ewen MacAskill, published by the Guardian on June 7, 2013. http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/06/us-tech-giants-nsa-data

4 From an article entitled “The great Google gathering: The search engine is taking its quest for knowledge offline at a secluded British hotel” written by Adam Sherwin, published in The Independent on May 22, 2012. http://www.independent.co.uk/news/media/online/the-great-google-gathering-7771352.html

5 From an article entitled “Could the UK Government Shut Down the Web?” published in The Independent on March 8, 2011. http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/features/could-the-uk-government-shut-down-the-web-2235116.html

6 From an article entitled “How the CIA made Google” written by Nafeez Ahmed, published by Insurge Intelligence on January 22, 2015. https://medium.com/insurge-intelligence/how-the-cia-made-google-e836451a959e

4 Comments

Filed under analysis & opinion, campaigns & events, internet freedom