Tag Archives: Atlantic Council

‘Integrity Initiative’ c/o Institute for Statecraft — the UK government’s own troll farm

Update: Inside the Integrity Initiative

On Boxing Day, independent journalists Max Blumenthal and Ben Norton invited propaganda expert Professor David Miller from the University of Bristol to discuss the scandal surrounding UK government-funded think tank The Institute for Statecraft and its ‘Integrity Initiative’ on their podcast Moderate Rebels (E32).

*

Last week I received a response to a parliamentary question I’d tabled asking the government if the ‘Integrity Initiative’, a so-called think tank dealing in disinformation, had received government funding. The response was stunning. I was met with the admission that in the last 18 months or so, some 2.2 million has been awarded by the Foreign Office to this organisation.

Staffed by former security and military personnel, its agenda seems to include the denigration of the Labour Party and Jeremy Corbyn. Their approach is to connect media with academia and politicians to influence policy in certain countries.

Leaked documents revealed numerous examples such as Pedro Baños, an army reserve colonel and author, who the Spanish Socialist Party wanted to make the country’s Director of National Security. That was before the Integrity Initiative’s Spanish cluster for involved, putting a stop to the appointment altogether.

That’s right a Foreign Office-funded British think tank stopped the appointment of a public official in a fellow European democracy. And these are the people defending freedom?

Now it seems similar tricks are being played here at home. Ben Nimmo, a core member of the Integrity Initiative’s UK cluster was even quoted in The Sun newspaper saying Russia was supporting Corbyn against his opponents both in the Labour Party and outside it. The newspaper used this to support its assertion, which had no other evidence, that “a twisted Russian cyber campaign which has back Labour leader Jeremy Corbyn is aiming to sow division across the UK”.

How many other stories like this have been entirely fabricated, and with government funding too? Well we don’t know, because after I submitted a follow-up question, Minister of State Alan Duncan refused to provide any further information claiming it could “disrupt and undermine the programme’s effectiveness”.

Effectiveness at what? Interfering in the politics of other countries while undermining the leader of Britain’s opposition? Because that’s precisely what it’s doing. That’s why I’m calling for a public enquiry into the Integrity Initiative and similar information war efforts being funded by our government.

Their approach of silencing and suppressing aspects of public debate doesn’t strengthen democracy, it debases it. — Chris Williamson MP

Click here to watch a video presentation of the statement on Chris Williamson’s facebook page uploaded on December 11th.

*

Even the mainstream media has been forced to give a few paragraphs to the outrageous Integrity Initiative, under which the MOD-sponsored Institute for Statecraft has been given millions of pounds of taxpayers’ money by the FCO to spread covert disinformation and propaganda, particularly against Russia and the anti-war movement. Activities include twitter and facebook trolling and secretly paying journalists in “clusters of influence” around Europe. Anonymous helpfully leaked the Institute’s internal documents. Some of the Integrity Initiative’s thus exposed alleged covert agents, like David Aaronovitch, have denied any involvement despite their appearance in the documents, and others like Dan Kaszeta the US “novichok expert”, have cheerfully admitted it.  — Craig Murray

Click here to read Craig Murray’s full article entitled “British Security Service Infiltration, the Integrity Initiative and the Institute for Statecraft” published on December 13th.

*

Did Jeremy Corbyn mutter words to the effect that Theresa May is a “stupid woman”? I don’t know because I’m not a lip-reader. Neither do I care.

May is a woman and she was (as is increasingly her manner) behaving stupidly. As for the buffoons behind her, ‘stupid’ fails to do justice to their infantile efforts to divert attention from the irremediable divisions within their own ranks and the shambolic failures of this callous and inept Tory government. Given the seriousness of the current political situation, Wednesday’s Commons pantomime was more than a national embarrassment, it was an unspeakable disgrace, and ought to have been reported on as such. But what we got instead were the feeble rumblings of another smear campaign against Jeremy Corbyn.

The BBC led the way as they so often do. Thus sham allegations of misogyny against Corbyn made during the Commons debacle became headlines to every news bulletin and in the 24 hours since featured in no less than three articles. So today if you google “stupid woman BBC” you will find a full page of hits:

On the other hand, if you search for “integrity initiative BBC” a mere four of google’s hits are actually linked to the BBC and just one of those links reaches an actual article:

The reason for this disparity is straightforward. Since the release of the leaks at the beginning of November and the ensuing ‘Integrity Initiative’ scandal, the BBC has only ever published one article on the matter. An article it has since revised on no less than four occasions.

The article in question published back on December 10th is headlined “Russia hack ‘bid to discredit’ UK anti-disinformation campaign – Foreign Office” and credited to Diplomatic Correspondent James Landale, however, an earlier version was in fact released four hours prior and entitled “Foreign Office probes Russia campaign over ‘anti-Labour tweets’”. The difference between these twin versions is striking:

The original piece centres attention on the FCO’s investigation into the Institute and quotes Sir Alan Duncan saying “he would ‘totally condemn’ any UK-backed organisation ‘involved in domestic politics in that way’”.  This is strong language for a government minister. The updated version opens instead with a strident assault on “Russia state media” and asserts that it is “trying to discredit a government-funded body that works to counter Kremlin disinformation”. In this new telling the serious charges levelled against the IfS are neatly brushed over and an organisation that in different circumstances would be decried as a troll farm is instead recast as the more or less innocent victim of Kremlin villainy!

Click here to compare versions at News Sniffer.

So the Institute for Statecraft (IfS) is what precisely? It declares itself “independent” and somehow holds Scottish charity status (this is finally under investigation too). If it were not for the current scandal it would have surely remained just one of a burgeoning multitude of so-called “political charities”. But as its “Integrity Initiative” has suddenly been exposed (by whoever was behind the hack – Anonymous have claimed credit) what we discover with each fresh tranche of leaked documents is how UK government money is being diverted for nefarious purposes: not only to smear the Labour leader Jeremy Corbyn, but to meddle in democracies abroad. We learn in fact that “clusters” of its agents are embedded throughout Europe and beyond:

One such cluster operates in Spain, where the II [Integrity Initiative] successfully obstructed the appointment of a reservist colonel, Pedro Baños, who was preferred by the socialist government as the country’s next head of national security. Despite his strong resume – Baños was once head of counterintelligence and security for the European army – his admission on Twitter that Spain ‘would not gain anything from provoking Russia’ was apparently a stretch too far.

writes Aaron Bastani in an excellent piece for Novara Media. He continues:

The operation itself was named ‘Operation Moncloa and proved successful in less than 24 hours. Around midday on 7 June 2018, the Spanish cluster learned that Baños would soon be appointed to the role. […]

By 19.45 the Spanish cluster noted the campaign had raised significant noise on Twitter, with contacts in the Socialist party confirming the matter had been brought to the attention of prime minister Pedro Sanchez. Not long after the Partido Popular and Ciudadanos asked the prime minister to halt the appointment. They were successful.

Listed as the operatives working within its UK “cluster” we find Ben Nimmo, a fellow at the Atlantic Council – home also to Eliot Higgins of Bellingcat notoriety – and usual suspects including Edward Lucas and Anne Applebaum. Another name on the list is that of Labour MP, Ben Bradshaw:

Alongside military personnel the bedrock of the cluster are individuals working in think tanks, with Demos, RUSI, Chatham House, and the Henry Jackson Society all represented. Among the military names are high ranking officials including a captain in the Royal Navy and a colonel. On Twitter the II is followed by some interesting names, including Tom Watson, Luke Akehurst and Mary Creagh.

writes Bastani in the same piece for Novara Media, continuing:

Among the organisation’s top three ‘deliverables’ to the Foreign and Commonwealth Office, the first is to develop and prove ‘the cluster concept and methodology, setting up clusters in a range of countries with different circumstances’. The II is essentially a proof-of-concept in how to exert influence in an era of hybrid war where information can be a critical variable. Subsequently, its model should be viewed as mirroring that of Russia, the morphology of influencers, narrativistic ‘poles of attraction’ and the leveraging of backchannels (WhatsApp groups, text messages and email) to coordinate a front-facing response: this being composed of a ‘swarm’ on social media which synergises with legacy formats in broadcast and print.

That such an approach is being applied by a British organisation to the politics of a European neighbour is cause for grave concern – and by itself merits an enquiry. What’s worse, however, is the possibility that the same approach has been used against Corbyn’s Labour. One only need look on the II’s Twitter feed to see the low regard it holds Corbyn and his leading advisers in. Intriguingly, the organisation was founded in the autumn of 2015 – the same time Corbyn became Labour leader.

Click here to read Aaron Bastini’s full article entitled “Undermining Democracy, Not Defending It: The ‘Integrity Initiative’ is Everything That’s Wrong With British Foreign Policy” also published on December 10th.

The list of individuals associated with the UK-based cluster also includes the names of seven journalists (see update below for further information on this):

Deborah Haynes, David Aaronovitch and Dominic Kennedy all from The Times.

Natalie Nougayrède from the Guardian.

Neil Buckley from the FT.

And (like the final piece of a jigsaw fitting inevitably into place) Jonathan Marcus who is a Diplomatic Correspondent at the BBC…

As Craig Murray writes:

[But] One of the activities the Integrity Initiative sponsors happens to be the use of online trolls to ridicule the idea that the British security services ever carry out any kind of infiltration, false flag or agent provocateur operations, despite the fact that we even have repeated court judgements against undercover infiltration officers getting female activists pregnant. The Integrity Initiative offers us a glimpse into the very dirty world of surveillance and official disinformation. If we actually had a free media, it would be the biggest story of the day.

Click here to read Craig Murray’s full article entitled “British Security Service Infiltration, the Integrity Initiative and the Institute for Statecraft”.

And here to read Tim Hayward’s article “Integrity: Grasping the Initiative”.

*

Update: on UK journalists named in documents

The following is republished from the “Briefing note on the Integrity Initiative” published by the Working Group on Syria, Propaganda and Media on December 21st.

7.1 UK journalists named in documents

  • The Times – Deborah Haynes (now with Sky News), David Aaronovitch, Dominic Kennedy
  • The Guardian – Natalie Nougayrede, Carole Cadwalladr
  • The Economist – Edward Lucas
  • FT – Neil Buckley
  • BBC – Jonathan Marcus
  • Paul Canning – blogger with a focus on Ukraine, who has contributed to The Guardian
  • David Leask – Chief Reporter, Herald Scotland
  • Borzhou Daragahi – The Independent – appears as the only individual listed under ‘Turkey’ in the document xcountry.pdf that tabulates countries and election dates.

We have asked journalists listed in the documents whether they have had any contact with the Integrity Initiative. It may be relevant that the Integrity Initiative Handbook states that members of clusters are ‘to sign code of conduct & non-disclosure’.

Their responses can be grouped into four categories

7.1.1 I know nothing

  • David Aaronovitch – When asked over Twitter whether he knew of or had had contact with Integrity Initiative, Institute for Statecraft or the UK Cluster, Aaronovitch replied

I have never heard of any of these three exotic entities. I think you have been hoaxed.

  • Jonathan Marcus (BBC) – the BBC provided a statement to the Scottish Sunday Mail (print edition 16 December 2018) that

neither Marcus nor the BBC knew of the list of journalists, nor did he or the BBC consent to be part of any so-called cluster.

7.1.2 I attended a meeting or was on an email list, but was not involved

  • Borzou Daragahi:

I do receive their emails’

it goes to my junk email account’

I systematically subscribe to think tank email newsletters’

7.1.3 I am proud to be associated with them, there was nothing improper

I have not been paid by the institute. But I applaud their work in dealing with the Chekist regime’s pernicious information and influence operations.

He did not confirm or deny the existence of a network, responding to questions on Twitter with:

I don’t see why one lot of people have to explain being on lists compiled by another lot of people

  • David Leask – has been open about working with the Integrity Initiative. He has published two articles quoting “a spokesman for the Integrity Initiative”, one on the visit of Andriy Parubiy and one on Russian media coverage of the Salisbury poisonings. He has endorsed the output of the twitter account @initintegrity and others associated with the Integrity Initiative such as Nimmo. He responded to the release of documents with a 12 tweet thread on Twitter., acknowledging contact with the Integrity Initiative but denouncing Sputnik for ‘insinuation that I work for for or with a Nato/UK black ops’.

Leask’s description of the Integrity Initiative as ‘a network of researchers and journalists seeking to counter Russian propaganda and boost media literacy” confirms the existence of a network. In response to further questions, Leask asserted that government funding of the Integrity Initiative was ‘hardly a secret’. On this he was mistaken. The official summary of the Russian Language Programme does not list the recipient ‘implementing organizations’ stating that ‘Information has been withheld from publication on security grounds’. Although the government funding of £1.96 million for the Integrity Initiative in the current financial year is now a matter of public record following a parliamentary question, this information was not in the public domain until the documents were released on 5 November 2018. The source of funding for the Integrity Initiative was not mentioned on its public website. It would have been possible for a diligent researcher to infer the total FCO spending on the Institute for Statecraft by going through the monthly expenditure tables for the FCO, but this would not have revealed the specific funding for the Integrity Initiative programme. The accounts filed at Companies House show FCO funding of £124,567 for the year ending 23 November 2017, but not the £1.96 million awarded for the current financial year.

The Integrity Initiative documents include notes of a meeting with Leask on 27 March 2018, allegedly taken by Guy Spindler, Chief Operating Officer of the Institute for Statecraft. The main focus of the interview is on Leask’s assessment of the prospects for the Scottish independence movement. The meeting finishes with a briefing on the misuse of Scottish Limited Partnerships as vehicles for money-laundering, which Leask’s own investigative reporting has helped to expose. It is not clear whether he is aware of the unusual use of this business structure by the founders of the Institute for Statecraft.

7.1.4 No response or refusal to answer

  • Deborah Haynes – no response.
    Three of Haynes’ stories between 2016 and 2018 can be linked to internal documents of the Integrity Initiative:

    • For the visit of Ukrainian special forces officers organised by the Institute of Statecraft, a one-hour meeting with Haynes was scheduled at the Institute of Statecraft’s office in 2 Temple Place on 11 July 2016. Haynes wrote a story based on this meeting that appeared in The Times on 11 August 2016. Haynes was the only journalist scheduled for a meeting with the Ukrainian officers: all their other meetings were with military officers except for one with the House of Commons Defence Committee.
    • The draft application for MoD funding dated 20 March 2017 lists under ‘Success so far’ (for the Integrity Initiative) the lead front-page story by Haynes in The Times on 17 December 2016 with title ‘Russia waging cyberwar against Britain’.
    • A document entitled ‘Representative selection of Integrity Initiative staff 2018 presentations and media interviews on Russian disinformation and malign influence’ lists under the outputs of Victor Madeira a report in the Times on 9 March 2018 by Fiona Hamilton, David Brown and Deborah Haynes with the title “Spy mystery: Sergei Skripal’s contact with MI6 in Spain suggests links to Litvinenko case’. Victor Madeira is briefly quoted:

Victor Madeira, a senior fellow at the Institute for Statecraft in London, said yesterday that links with organised crime were entirely possible. Russia was a mafia state where organised crime and the authorities overlap, he said.

It may be relevant that Haynes is listed as an honorary member of the Pen & Sword club, whose main mission is “the promotion of media operations as a necessary and valued military skill in the 21st century.” This may be an appropriate aspiration for military officers, but not for journalists. The club has 334 members, including Steve Tatham (listed in the UK cluster), Paul Tilley and the former BBC correspondent Mark Laity. Almost all other members have a military background or are NATO officials.

  • Dominic Kennedy – In response to an email asking whether he had heard of or was involved with the Integrity Initiative, Kennedy stated that he had not read the leaked documents, but did not answer the question.

On 14 April 2018 Haynes and Kennedy launched an attack on members of the Working Group on Syria Propaganda and Media in the Times, including a front-page article, a two-page spread and an anonymous editorial. Two members of the Working Group hold posts at the University of Edinburgh. Unable to find anything tying them to Russia, Kennedy attempted to suggest that the university was under Russian influence (based on a grant from the Russian cultural institute Russkiy Mir), and even that the city of Edinburgh was a base for Russian influence (based on the presence of Sputnik’s office).

  • Neil Buckley (FT) – No response when asked over Twitter whether he had had contact with the Integrity Initiative.
  • Carole Cadwalladr – Identified in the third tranche of leaked documents as scheduled to talk at an event at the Frontline Club in early November 2018, co-organised by the Integrity Initiative and Foreign Desk Ltd. She confirmed that she had spoken at the event and did not receive a fee, but did not answer a question on whether she had been involved with the Integrity Initiative or its parent the Institute for Statecraft.
  • Natalie Nougayrede – No response when asked over Twitter if she was involved with the Integrity Initiative. She appears also in the French cluster list. In the same list, with a note that he is Nougayrede’s partner, is Nicholas Roche, whose current post is Director of Strategy at the Directorate of Military Applications of the French Atomic Energy Commission. It may be relevant that in May 2013, when she was editor of Le Monde, Natalie Nougayrede had a role in information operations in Syria. Under her direction, two Le Monde journalists acted as couriers to transfer samples provided by the opposition, allegedly from chemical attacks, to French intelligence agents in Jordan. Le Monde was then given the scoop of reporting that these samples had tested positive for sarin at the French chemical weapon detection lab at Le Bouchet.

Click here to read the full briefing note at the Working Group on Syria, Propaganda and Media website.

*

Additional:

On December 22nd Afshin Rattansi interviewed John Pilger for a special end of year Going Underground episode. In the first half they discuss the Integrity Initiative and what it reveals about the lack of true integrity in journalism. In part two topics range from the genocide taking place in Yemen, the “canonisation” of George Bush Sr., and Donald Trump:

3 Comments

Filed under Britain, Craig Murray, John Pilger, Spain

forget ‘Russiagate’, why is no-one talking about ‘Israelgate’…?

The following is an extract drawn from an article posted last February entitled “‘fake news’ is the new blackwhite” – a reference to newspeak jargon from Orwell’s ‘Nineteen Eighty-Four’ .

*

‘Russiagate’ has dominated the US news cycle for well over eighteen months in spite of the fact that after several investigations there has been an embarrassing failure to uncover substantiating evidence pointing to an actual Russian plot to “hack the election” as was so vigorously claimed. But the latest twist in the saga is arguably the lamest to date. It involves Robert Mueller’s indictment of thirteen Russian nationals for purportedly creating sockpuppet accounts on behalf of Trump (or else disparaging him – presumably for added confusion!), as well as (still more bafflingly) bolstering the campaigns of progressives Bernie Sanders and Jill Stein in the 2016 election. Missing altogether are any claims that Trump knew anything at all about the alleged Russian meddling, or that in fact “Russia hacked the election” – the very pivot about which Russiagate started spinning. As even the Guardian admits in its wholly uncritical account of Mueller’s findings which is excitedly titled “Putin’s chef, a troll farm and Russia’s plot to hijack US democracy”:

The indictment does not allege that any American knowingly participated in Russian meddling, or that Trump campaign associates had more than “unwitting” contact with some who posed as Americans. Trump quickly claimed vindication, noting in a tweet that the interference efforts began in 2014 “long before I announced that I would run for president”. He added: “The results of the election were not impacted. The Trump campaign did nothing wrong – no collusion!”

Nor does it have anything to say regarding the origins of ‘Russiagate’:

The indictment does not mention the hacking of Democratic emails, which then turned up on WikiLeaks. It does not mention the infamous Trump Tower meeting in June 2016. It does not mention the four Trump associates who are facing charges that range from money laundering to lying to the FBI about conversations with Russia’s ambassador. America, and the world, is waiting for Mueller to join the dots.1

The post continues:

In fact, both presidential candidates bent over backwards to secure the backing of AIPAC, the most formidable foreign lobby group in America, but that doesn’t count as meddling apparently.

Meanwhile, the bizarre claim that a handful of Russians threw the election process into confusion via social media platforms is an already laughably pathetic allegation, made worse for the simple fact that it is next to impossible to validate, since, as Mueller knows perfectly well, those named will never be extradited to face trial. And for what crime are they to be indicted exactly? For not being American citizens but writing about an US election without registering as a foreign agent. That’s certainly the precedent Muller is setting here. Moreover, the contention is not that this alleged ‘troll farm’ has been spreading falsehoods as such, but that they cunningly redeployed truth in order to deceive the ignorant masses.

Click here to read the full post.

*

On August 13th, Jimmy Dore welcomed William Binney, NSA whistleblower and member of Veterans Intelligence Professionals for Sanity (VIPS), to set the record straight about Guccifer 2.0 and Mueller’s indictments:

*

Having trawled for evidence of “links and/or coordination between the Russian government and individuals associated with the campaign of President Donald Trump” as the Mueller investigation was tasked to do, it instead uncovered actual evidence of complicity with Israel. These uncomfortable revelations have since been swept under the carpet by the corporate media, but are discussed in detail elsewhere. For instance, as far back as last December Max Blumenthal was reporting for Alternet:

Seven months later, after three indictments that did little, if anything, to confirm the grand collusion narrative, Mueller had former National Security Council advisor Michael Flynn dragged before a federal court for lying to the FBI. The Russia probe had finally netted a big fish.

As the details of the Flynn indictment seeped out into the press, however, the bombshell was revealed as another dud. To the dismay of many Trump opponents, nothing in Flynn’s rap sheet demonstrated collusion with Russia. Instead, the indictment undermined the Russiagate narrative while implicating another, much more inconvenient foreign power in a plot to meddle in American politics.

Blumenthal continues:

To be sure, Flynn indictment did contain a stunning revelation of collusion between Team Trump and a foreign state. But it was not the country that the national media has obsessed over for the past year.

Flynn was found by the FBI to have lobbied [Russian Ambassador to the United States Sergey] Kislyak to exercise Russia’s veto against the passage of a United Nations security council resolution condemning the growth of Israel’s illegal settlements. And he did so under orders from Jared Kushner, the presidential son-in-law and Middle East fixer, who was himself acting on behalf of Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu.

Thanks to Flynn’s indictment, we now know that the Israeli prime minister was able to transform the Trump administration into his own personal vehicle for undermining Obama’s lone effort to hold Israel accountable at the UN. A clearer example of a foreign power colluding with an American political operation against a sitting president has seldom, if ever, been exposed in such glaring fashion. 2

Click here to read Blumenthal’s full article entitled “Michael Flynn’s Indictment Exposes Trump Team’s Collusion With Israel, Not Russia”.

Around the same time, a journalistic investigation of Israeli meddling in American politics was also secretly hushed up. As a sequel to its damning report on the Israel Lobby’s activities in Britain, Al Jazeera’s Director of Investigative Journalism, Clayton Swisher, announced in October 2017 that the Qatari satellite channel had embedded a different undercover journalist (called “Tony”) inside the US Israel lobby:

Swisher made the announcement soon after the UK’s broadcast regulator dismissed all complaints against Al Jazeera’s film The Lobby.

That documentary, broadcast in January 2017, exposed Israel’s covert influence campaign in the UK’s ruling Conservative and opposition Labour parties. The film revealed an Israeli embassy agent plotting with a British civil servant to “take down” a government minister seen as too critical of Israel.

Although Swisher promised the US film would come out “very soon,” nearly five months later it has yet to be broadcast. 3

Click here to read more on the announcement at The Electronic Intifada.

The documentary was never broadcast. However, based on newly leaked footage from this banned documentary, The Electronic Intifada published a follow-up article last week [Sept 13th] that discloses the operation of (what should be called) ‘troll farms’ operating under the cover of “The Israel Project” (TIP) using sockpuppets to sway public opinion and disseminate propaganda on the social media platform Facebook:

The Israel Project, a major advocacy group based in Washington, is running a secret influence campaign on Facebook.

The video above, exclusive to The Electronic Intifada, shows the latest excerpts to leak from the documentary.

Earlier leaked footage published by The Electronic Intifada and the Grayzone Project has already revealed underhanded tactics by anti-Palestinian groups planned and executed in collusion with the Israeli government.

In the newest clips, David Hazony, the managing director of The Israel Project, is heard telling Al Jazeera’s undercover reporter: “There are also things that we do that are completely off the radar. We work together with a lot of other organizations.”

“We produce content that they then publish with their own name on it,” Hazony adds.

A major part of the operation is the creation of a network of Facebook “communities” focused on history, the environment, world affairs and feminism that appear to have no connection to pro-Israel advocacy, but are used by The Israel Project to spread pro-Israel messaging.

The same piece continues:

One of these Facebook pages, Cup of Jane, has almost half a million followers.

Cup of Jane’s “About” page describes it as being about “Sugar, spice and everything nice.”

But there is no disclosure that this is a page run for the purpose of promoting Israel.

The “About” page does identify Cup of Jane as being “a community launched by TIP’s Future Media Project in DC.”

There is however no direct and explicit mention of Israel or indication that “TIP” stands for The Israel Project.

The Electronic Intifada understands that even this vague acknowledgment of who is behind the page was only added after The Israel Project learned about the existence of the Al Jazeera undercover documentary and presumably anticipated being exposed.

The Israel Project also added an acknowledgment on its own website that it runs the Facebook pages. However its website is not linked from the Facebook pages themselves.

There is no evidence in the Internet Archive of the page existing before May 2017 – months after “Tony’s” cover was blown.

According to [former employee Jordan] Schachtel, The Israel Project is putting considerable resources into producing Cup of Jane and a network of similar pages.

“We have a team of like 13 people. We are working on a lot of videos, explainers,” he tells Tony in Al Jazeera’s documentary. “A lot of it is just random topics and then maybe like 25 percent of it would be like Israel or Jewish-based.”

“Cup of Jane” is just one of many such fake websites:

Other pages identified by the censored Al Jazeera documentary as run by The Israel Project include Soul Mama, History Bites, We Have Only One Earth and This Explains That.

Some have hundreds of thousands of followers.

History Bites does not reveal its affiliation with The Israel Project, not even with the vague formula used by Cup of Jane and the other pages.

History Bites simply describes itself as conveying “The awesome of History in bite-sized chewable pieces!”

That page re-posted Cup of Jane posts presenting Golda Meir, the Israeli prime minister who implemented racist and violent policies against indigenous Palestinians, and viewed Palestinian women giving birth as an existential threat, as a feminist hero.

A 2016 This Explains That video spreads false Israeli claims that the UN cultural agency UNESCO “erased” Jewish and Christian reverence for holy sites in Jerusalem.

History Bites reposted the video last December stating that it “seems to support President Trump’s declaration today that Jerusalem is the capital of the Jewish state of Israel.”

The video has received almost five million views.

Another video posted by History Bites attempts to justify Israel’s June 1967 surprise attack on Egypt, launching the war in which Israel occupied the West Bank, Gaza Strip, Egypt’s Sinai Peninsula and Syria’s Golan Heights.

The video describes Israel’s military occupation of East Jerusalem as the city being “reunified” and “liberated.”

There is a great deal more detail in the article and I strongly encourage readers to read the piece in its entirety. It concludes where my own post begins – making a parallel reference to the furore surrounding the equivalent Russiagate allegations:

Since the 2016 US presidential election, Facebook has been accused of allowing its platform to be used for manipulative Russian-sponsored propaganda aimed at influencing politics and public opinion.

Despite the hype, these allegations have been grossly overblown or unsubstantiated.

Nevertheless, Facebook has partnered with the Atlantic Council in an effort to ostensibly crack down on “fake accounts” and “disinformation.”

The Atlantic Council is a Washington think tank that has been funded by NATO, the US military, the brutally repressive governments of Saudi Arabia, the United Arab Emirates and Bahrain, European Union governments, and a who’s who of investment firms, oil companies, arms makers and other war profiteers.

As the apparent result of this partnership, a number of completely innocuous social media accounts with few or no followers were recently taken down.

More worryingly, pages run by leftist news outlets focusing on countries targeted by the US government, such as Venezuela Analysis and teleSUR, were suspended, though later restored.

Now with solid evidence of The Israel Project’s well-resourced and extensive influence campaign on Facebook, it remains to be seen if the social media giant will act to ensure that unwitting users are aware that what they are being exposed to is propaganda designed to boost and whitewash the Israeli state.

In response to a request for comment, a Facebook spokesperson told The Electronic Intifada the company would look into the matter. 4

Why is no-one talking about ‘Israelgate’? The question in the title to this post is rhetorical, of course, but we might easily answer it anyway. Russiagate was the cover story for why the Clinton campaign bombed so badly and then afterwards successfully reworked into the pretext to close down “fake news” websites. Talking about Israelgate on the other hand… what would that achieve?

Click here to read the full article entitled “Censored film reveals The Israel Project’s secret Facebook campaign.

*

On Monday 10th, The Real News interviewed Ali Abunimah and Max Blumenthal about why Qatar bowed down to American pressure to censor the documentary. In particular they speak about leaked clips that show how the Israeli government was behind attacks on American pro-Palestinian activists and Black Lives Matter:

Ali Abunimah: We published on August 27th, the first leaked video from the film in which an official of The Israel Project names Adam Milstein, a pro-Israel financier based in California – real estate magnate who spent time in federal prison for tax evasion. In the film, Milstein is named as the funder of ‘Canary Mission’ [a blacklist for pro-Palestine activists] and for years now people have been trying to find out who is behind ‘Canary Mission’ other than a few snippets of information which came out this appears to be first major break in cracking who is behind this.

And what it also shows is that ‘Canary Mission’ is part of a much bigger effort, effectively orchestrated by the Israeli government, in which groups like the ‘Israel on Campus Coalition’ and ‘The Foundation for Defense of Democracies’ are acting as agents, or front groups, for the Israeli government, helping it to gather information on US citizens; to harass US citizens; and other activities – without being registered as foreign agents of the State of Israel. So this really I think explains why the Israel lobby put such intense pressure on Qatar and on Al Jazeera to censor the film. Because I think it reveals a lot of activity that they don’t want revealed.

And what’s ironic is that this film contains real evidence of foreign interference in American politics [and] in American civic life by a foreign state: orchestrated, funded and directed by a foreign state and it’s got no attention. The censorship has gotten very little attention in the mainstream media. Meanwhile, as you know very well, the mainstream media and mainstream politicians continue to chase the shadows of ‘Russiagate’ and Russian interference, which until now have proven to be just shadows, as opposed to this really powerful evidence of Israeli interference.

[from 1:55 mins]

Max Blumenthal: Well, Noah Pollak [Executive Director of the ‘Emergency Committee for Israel’] is part of the crew that Ali describes as essentially unregistered agents – Adam Milstein, Jacob Baime of the ‘Israel on Campus Coalition’ – that are effectively surveilling and attacking American students on behalf of the Israeli government. These are Likudnik operatives: figures who align with the ring wing in Israel, who are substantially funded by Milstein as well as Sheldon Adelson who is one of the largest donors to both Donald Trump and to the political empire of Benjamin Netanyahu.

And we reported based on leaked content from the censored Al Jazeera “Lobby USA” documentary that Noah Pollak had essentially been astroturfing a protest against a 2016 gathering of the ‘National Students for Justice in Palestine’ conference. It was in DC and basically Pollak went to the Hudson Institute, which is a pro-Israel think tank with very close ties of its own to the Israeli government, and said you know send us some of your campus fellows – basically like youth fellows – and they’re going to protest for us.

And the undercover reporter for Al Jazeera, James Kleinfeld, gets on the bus to this protest – he was interning for The Israel Project, another affiliated pro-Israel lobby group – and covertly films all of these young people, who are young conservative activists, saying we don’t really have any interest in going to yell at Arabs and that’s what we’ve been told to do: go shout at Arabs. And they’re driving around in a bus and getting lost and asking people “where are the Jihadis? We’ve just been told to go yell at Jihadis.” So you can see kind of the racism and Islamophobia behind the whole operation. But at the same time they’re saying basically we’re being forced to do this. We get paid like $50,000 a year as part of this fellowship and this is what we have to do – we’re selling our souls.

So it’s kind of amusing but at the same time you see how the Israel lobby operates. It essentially has to pay fake protesters because it has no grassroots support.

Then these campus fellows from this right-wing think tank show up at the conference where there are hundreds of young people, students who are organically drawn to Palestine solidarity activism [and] don’t have to be paid to be there. They themselves are paying their own way. And these fake protesters start shouting Islamophobic insults at them. Noah Pollak is screaming about child suicide bombers at young women and men, who are mostly students from immigrant backgrounds. So I thought it was a really scandalous scene and I chose to reveal at the Greyzone Project along with a more recent report that shows the phenomenon that Ali described which is the Israeli government actually coordinating directly attacks on American progressive social movements, which should be scandalous. If Russia was doing it, you know, you’d have the New York Times and Washington Post freaking out but in this case it’s silence.

I mean [the report] should have been explosive… if the FBI had been exposed for recruiting black establishment leadership to attack the Black Lives Matter movement and undermining Black Lives Matter events, you know, how much outrage would there be? Probably a lot but in this case all we’ve done is expose a foreign government – the apartheid government of Israel – for doing exactly the same and there doesn’t seem to be a whole lot of outrage. The suppressed, censored Al Jazeera “Lobby” documentary shows scenes from a pro-Israel conference where a group of Israeli diplomats are essentially boasting about having recruited former civil rights leaders and established black activists as proxies to denounce Black Lives Matter as antisemitic. This was right after the movement for black lives had introduced its platform supporting BDS, denouncing Israel as an apartheid state, and accusing it of committing genocide against the Palestinian people. So there was a big priority not just for the Israel lobby but the Israeli government to undermine Black Lives Matter. And they not only claimed responsibility for op-eds in the Huffington Post by black civil rights leaders and in other publications attacking Black Lives Matter as anti-Semitic. […]

Then you have Eric Gallagher, who is the Director of development [of The Israel Project] who was filmed covertly by the undercover Al Jazeera reporter, James Kleinfeld, boasting of how The Israel Project had gotten a Black Lives Matter event cancelled – a fundraiser cancelled – in New York, right after it released its platform, basically by calling donors and then having them call a nightclub that they were affiliated with and the nightclub put the kibosh on the event. So all this goes back to the phenomenon that Ali described, which is the Israeli government interfering, not just in American politics, but in American life. Surveilling Americans and covertly undermining American progressive social movements that are dedicated to advocating for the equality of some of the most oppressed groups in the country.

[from 4:45 mins]

The transcript is my own.

*

1 From an article entitled “Putin’s chef, a troll farm and Russia’s plot to hijack US democracy” written by David Smith, published in the Guardian on February 17, 2018. https://www.theguardian.com/us-news/2018/feb/17/putins-chef-a-troll-farm-and-russias-plot-to-hijack-us-democracy

2 From an article entitled “Michael Flynn’s Indictment Exposes Trump Team’s Collusion With Israel, Not Russia” written by Max Blumenthal, published in Alternet on Decmeber 5, 2017. https://www.alternet.org/grayzone-project/flynn-indictment-exposes-collusion-israel

3 From an article entitled “What’s in Al Jazeera’s undercover film on US Israel lobby?” written by Asa Winstanley, published in The Electronic Intifada on March 5, 2018. https://electronicintifada.net/content/whats-al-jazeeras-undercover-film-us-israel-lobby/23496

4 From an article entitled “Censored film reveals The Israel Project’s secret Facebook campaign” written by Ali Abunimah and Asa Winstanley, published by The Electronic Intifada on September 13, 2018. https://electronicintifada.net/content/censored-film-reveals-israel-projects-secret-facebook-campaign/25486

1 Comment

Filed under internet freedom, Israel, USA