Tag Archives: Edward Lucas

‘Integrity Initiative’ c/o Institute for Statecraft — the UK government’s own troll farm

Update: Inside the Integrity Initiative

On Boxing Day, independent journalists Max Blumenthal and Ben Norton invited propaganda expert Professor David Miller from the University of Bristol to discuss the scandal surrounding UK government-funded think tank The Institute for Statecraft and its ‘Integrity Initiative’ on their podcast Moderate Rebels (E32).

*

Last week I received a response to a parliamentary question I’d tabled asking the government if the ‘Integrity Initiative’, a so-called think tank dealing in disinformation, had received government funding. The response was stunning. I was met with the admission that in the last 18 months or so, some 2.2 million has been awarded by the Foreign Office to this organisation.

Staffed by former security and military personnel, its agenda seems to include the denigration of the Labour Party and Jeremy Corbyn. Their approach is to connect media with academia and politicians to influence policy in certain countries.

Leaked documents revealed numerous examples such as Pedro Baños, an army reserve colonel and author, who the Spanish Socialist Party wanted to make the country’s Director of National Security. That was before the Integrity Initiative’s Spanish cluster for involved, putting a stop to the appointment altogether.

That’s right a Foreign Office-funded British think tank stopped the appointment of a public official in a fellow European democracy. And these are the people defending freedom?

Now it seems similar tricks are being played here at home. Ben Nimmo, a core member of the Integrity Initiative’s UK cluster was even quoted in The Sun newspaper saying Russia was supporting Corbyn against his opponents both in the Labour Party and outside it. The newspaper used this to support its assertion, which had no other evidence, that “a twisted Russian cyber campaign which has back Labour leader Jeremy Corbyn is aiming to sow division across the UK”.

How many other stories like this have been entirely fabricated, and with government funding too? Well we don’t know, because after I submitted a follow-up question, Minister of State Alan Duncan refused to provide any further information claiming it could “disrupt and undermine the programme’s effectiveness”.

Effectiveness at what? Interfering in the politics of other countries while undermining the leader of Britain’s opposition? Because that’s precisely what it’s doing. That’s why I’m calling for a public enquiry into the Integrity Initiative and similar information war efforts being funded by our government.

Their approach of silencing and suppressing aspects of public debate doesn’t strengthen democracy, it debases it. — Chris Williamson MP

Click here to watch a video presentation of the statement on Chris Williamson’s facebook page uploaded on December 11th.

*

Even the mainstream media has been forced to give a few paragraphs to the outrageous Integrity Initiative, under which the MOD-sponsored Institute for Statecraft has been given millions of pounds of taxpayers’ money by the FCO to spread covert disinformation and propaganda, particularly against Russia and the anti-war movement. Activities include twitter and facebook trolling and secretly paying journalists in “clusters of influence” around Europe. Anonymous helpfully leaked the Institute’s internal documents. Some of the Integrity Initiative’s thus exposed alleged covert agents, like David Aaronovitch, have denied any involvement despite their appearance in the documents, and others like Dan Kaszeta the US “novichok expert”, have cheerfully admitted it.  — Craig Murray

Click here to read Craig Murray’s full article entitled “British Security Service Infiltration, the Integrity Initiative and the Institute for Statecraft” published on December 13th.

*

Did Jeremy Corbyn mutter words to the effect that Theresa May is a “stupid woman”? I don’t know because I’m not a lip-reader. Neither do I care.

May is a woman and she was (as is increasingly her manner) behaving stupidly. As for the buffoons behind her, ‘stupid’ fails to do justice to their infantile efforts to divert attention from the irremediable divisions within their own ranks and the shambolic failures of this callous and inept Tory government. Given the seriousness of the current political situation, Wednesday’s Commons pantomime was more than a national embarrassment, it was an unspeakable disgrace, and ought to have been reported on as such. But what we got instead were the feeble rumblings of another smear campaign against Jeremy Corbyn.

The BBC led the way as they so often do. Thus sham allegations of misogyny against Corbyn made during the Commons debacle became headlines to every news bulletin and in the 24 hours since featured in no less than three articles. So today if you google “stupid woman BBC” you will find a full page of hits:

On the other hand, if you search for “integrity initiative BBC” a mere four of google’s hits are actually linked to the BBC and just one of those links reaches an actual article:

The reason for this disparity is straightforward. Since the release of the leaks at the beginning of November and the ensuing ‘Integrity Initiative’ scandal, the BBC has only ever published one article on the matter. An article it has since revised on no less than four occasions.

The article in question published back on December 10th is headlined “Russia hack ‘bid to discredit’ UK anti-disinformation campaign – Foreign Office” and credited to Diplomatic Correspondent James Landale, however, an earlier version was in fact released four hours prior and entitled “Foreign Office probes Russia campaign over ‘anti-Labour tweets’”. The difference between these twin versions is striking:

The original piece centres attention on the FCO’s investigation into the Institute and quotes Sir Alan Duncan saying “he would ‘totally condemn’ any UK-backed organisation ‘involved in domestic politics in that way’”.  This is strong language for a government minister. The updated version opens instead with a strident assault on “Russia state media” and asserts that it is “trying to discredit a government-funded body that works to counter Kremlin disinformation”. In this new telling the serious charges levelled against the IfS are neatly brushed over and an organisation that in different circumstances would be decried as a troll farm is instead recast as the more or less innocent victim of Kremlin villainy!

Click here to compare versions at News Sniffer.

So the Institute for Statecraft (IfS) is what precisely? It declares itself “independent” and somehow holds Scottish charity status (this is finally under investigation too). If it were not for the current scandal it would have surely remained just one of a burgeoning multitude of so-called “political charities”. But as its “Integrity Initiative” has suddenly been exposed (by whoever was behind the hack – Anonymous have claimed credit) what we discover with each fresh tranche of leaked documents is how UK government money is being diverted for nefarious purposes: not only to smear the Labour leader Jeremy Corbyn, but to meddle in democracies abroad. We learn in fact that “clusters” of its agents are embedded throughout Europe and beyond:

One such cluster operates in Spain, where the II [Integrity Initiative] successfully obstructed the appointment of a reservist colonel, Pedro Baños, who was preferred by the socialist government as the country’s next head of national security. Despite his strong resume – Baños was once head of counterintelligence and security for the European army – his admission on Twitter that Spain ‘would not gain anything from provoking Russia’ was apparently a stretch too far.

writes Aaron Bastani in an excellent piece for Novara Media. He continues:

The operation itself was named ‘Operation Moncloa and proved successful in less than 24 hours. Around midday on 7 June 2018, the Spanish cluster learned that Baños would soon be appointed to the role. […]

By 19.45 the Spanish cluster noted the campaign had raised significant noise on Twitter, with contacts in the Socialist party confirming the matter had been brought to the attention of prime minister Pedro Sanchez. Not long after the Partido Popular and Ciudadanos asked the prime minister to halt the appointment. They were successful.

Listed as the operatives working within its UK “cluster” we find Ben Nimmo, a fellow at the Atlantic Council – home also to Eliot Higgins of Bellingcat notoriety – and usual suspects including Edward Lucas and Anne Applebaum. Another name on the list is that of Labour MP, Ben Bradshaw:

Alongside military personnel the bedrock of the cluster are individuals working in think tanks, with Demos, RUSI, Chatham House, and the Henry Jackson Society all represented. Among the military names are high ranking officials including a captain in the Royal Navy and a colonel. On Twitter the II is followed by some interesting names, including Tom Watson, Luke Akehurst and Mary Creagh.

writes Bastani in the same piece for Novara Media, continuing:

Among the organisation’s top three ‘deliverables’ to the Foreign and Commonwealth Office, the first is to develop and prove ‘the cluster concept and methodology, setting up clusters in a range of countries with different circumstances’. The II is essentially a proof-of-concept in how to exert influence in an era of hybrid war where information can be a critical variable. Subsequently, its model should be viewed as mirroring that of Russia, the morphology of influencers, narrativistic ‘poles of attraction’ and the leveraging of backchannels (WhatsApp groups, text messages and email) to coordinate a front-facing response: this being composed of a ‘swarm’ on social media which synergises with legacy formats in broadcast and print.

That such an approach is being applied by a British organisation to the politics of a European neighbour is cause for grave concern – and by itself merits an enquiry. What’s worse, however, is the possibility that the same approach has been used against Corbyn’s Labour. One only need look on the II’s Twitter feed to see the low regard it holds Corbyn and his leading advisers in. Intriguingly, the organisation was founded in the autumn of 2015 – the same time Corbyn became Labour leader.

Click here to read Aaron Bastini’s full article entitled “Undermining Democracy, Not Defending It: The ‘Integrity Initiative’ is Everything That’s Wrong With British Foreign Policy” also published on December 10th.

The list of individuals associated with the UK-based cluster also includes the names of seven journalists (see update below for further information on this):

Deborah Haynes, David Aaronovitch and Dominic Kennedy all from The Times.

Natalie Nougayrède from the Guardian.

Neil Buckley from the FT.

And (like the final piece of a jigsaw fitting inevitably into place) Jonathan Marcus who is a Diplomatic Correspondent at the BBC…

As Craig Murray writes:

[But] One of the activities the Integrity Initiative sponsors happens to be the use of online trolls to ridicule the idea that the British security services ever carry out any kind of infiltration, false flag or agent provocateur operations, despite the fact that we even have repeated court judgements against undercover infiltration officers getting female activists pregnant. The Integrity Initiative offers us a glimpse into the very dirty world of surveillance and official disinformation. If we actually had a free media, it would be the biggest story of the day.

Click here to read Craig Murray’s full article entitled “British Security Service Infiltration, the Integrity Initiative and the Institute for Statecraft”.

And here to read Tim Hayward’s article “Integrity: Grasping the Initiative”.

*

Update: on UK journalists named in documents

The following is republished from the “Briefing note on the Integrity Initiative” published by the Working Group on Syria, Propaganda and Media on December 21st.

7.1 UK journalists named in documents

  • The Times – Deborah Haynes (now with Sky News), David Aaronovitch, Dominic Kennedy
  • The Guardian – Natalie Nougayrede, Carole Cadwalladr
  • The Economist – Edward Lucas
  • FT – Neil Buckley
  • BBC – Jonathan Marcus
  • Paul Canning – blogger with a focus on Ukraine, who has contributed to The Guardian
  • David Leask – Chief Reporter, Herald Scotland
  • Borzhou Daragahi – The Independent – appears as the only individual listed under ‘Turkey’ in the document xcountry.pdf that tabulates countries and election dates.

We have asked journalists listed in the documents whether they have had any contact with the Integrity Initiative. It may be relevant that the Integrity Initiative Handbook states that members of clusters are ‘to sign code of conduct & non-disclosure’.

Their responses can be grouped into four categories

7.1.1 I know nothing

  • David Aaronovitch – When asked over Twitter whether he knew of or had had contact with Integrity Initiative, Institute for Statecraft or the UK Cluster, Aaronovitch replied

I have never heard of any of these three exotic entities. I think you have been hoaxed.

  • Jonathan Marcus (BBC) – the BBC provided a statement to the Scottish Sunday Mail (print edition 16 December 2018) that

neither Marcus nor the BBC knew of the list of journalists, nor did he or the BBC consent to be part of any so-called cluster.

7.1.2 I attended a meeting or was on an email list, but was not involved

  • Borzou Daragahi:

I do receive their emails’

it goes to my junk email account’

I systematically subscribe to think tank email newsletters’

7.1.3 I am proud to be associated with them, there was nothing improper

I have not been paid by the institute. But I applaud their work in dealing with the Chekist regime’s pernicious information and influence operations.

He did not confirm or deny the existence of a network, responding to questions on Twitter with:

I don’t see why one lot of people have to explain being on lists compiled by another lot of people

  • David Leask – has been open about working with the Integrity Initiative. He has published two articles quoting “a spokesman for the Integrity Initiative”, one on the visit of Andriy Parubiy and one on Russian media coverage of the Salisbury poisonings. He has endorsed the output of the twitter account @initintegrity and others associated with the Integrity Initiative such as Nimmo. He responded to the release of documents with a 12 tweet thread on Twitter., acknowledging contact with the Integrity Initiative but denouncing Sputnik for ‘insinuation that I work for for or with a Nato/UK black ops’.

Leask’s description of the Integrity Initiative as ‘a network of researchers and journalists seeking to counter Russian propaganda and boost media literacy” confirms the existence of a network. In response to further questions, Leask asserted that government funding of the Integrity Initiative was ‘hardly a secret’. On this he was mistaken. The official summary of the Russian Language Programme does not list the recipient ‘implementing organizations’ stating that ‘Information has been withheld from publication on security grounds’. Although the government funding of £1.96 million for the Integrity Initiative in the current financial year is now a matter of public record following a parliamentary question, this information was not in the public domain until the documents were released on 5 November 2018. The source of funding for the Integrity Initiative was not mentioned on its public website. It would have been possible for a diligent researcher to infer the total FCO spending on the Institute for Statecraft by going through the monthly expenditure tables for the FCO, but this would not have revealed the specific funding for the Integrity Initiative programme. The accounts filed at Companies House show FCO funding of £124,567 for the year ending 23 November 2017, but not the £1.96 million awarded for the current financial year.

The Integrity Initiative documents include notes of a meeting with Leask on 27 March 2018, allegedly taken by Guy Spindler, Chief Operating Officer of the Institute for Statecraft. The main focus of the interview is on Leask’s assessment of the prospects for the Scottish independence movement. The meeting finishes with a briefing on the misuse of Scottish Limited Partnerships as vehicles for money-laundering, which Leask’s own investigative reporting has helped to expose. It is not clear whether he is aware of the unusual use of this business structure by the founders of the Institute for Statecraft.

7.1.4 No response or refusal to answer

  • Deborah Haynes – no response.
    Three of Haynes’ stories between 2016 and 2018 can be linked to internal documents of the Integrity Initiative:

    • For the visit of Ukrainian special forces officers organised by the Institute of Statecraft, a one-hour meeting with Haynes was scheduled at the Institute of Statecraft’s office in 2 Temple Place on 11 July 2016. Haynes wrote a story based on this meeting that appeared in The Times on 11 August 2016. Haynes was the only journalist scheduled for a meeting with the Ukrainian officers: all their other meetings were with military officers except for one with the House of Commons Defence Committee.
    • The draft application for MoD funding dated 20 March 2017 lists under ‘Success so far’ (for the Integrity Initiative) the lead front-page story by Haynes in The Times on 17 December 2016 with title ‘Russia waging cyberwar against Britain’.
    • A document entitled ‘Representative selection of Integrity Initiative staff 2018 presentations and media interviews on Russian disinformation and malign influence’ lists under the outputs of Victor Madeira a report in the Times on 9 March 2018 by Fiona Hamilton, David Brown and Deborah Haynes with the title “Spy mystery: Sergei Skripal’s contact with MI6 in Spain suggests links to Litvinenko case’. Victor Madeira is briefly quoted:

Victor Madeira, a senior fellow at the Institute for Statecraft in London, said yesterday that links with organised crime were entirely possible. Russia was a mafia state where organised crime and the authorities overlap, he said.

It may be relevant that Haynes is listed as an honorary member of the Pen & Sword club, whose main mission is “the promotion of media operations as a necessary and valued military skill in the 21st century.” This may be an appropriate aspiration for military officers, but not for journalists. The club has 334 members, including Steve Tatham (listed in the UK cluster), Paul Tilley and the former BBC correspondent Mark Laity. Almost all other members have a military background or are NATO officials.

  • Dominic Kennedy – In response to an email asking whether he had heard of or was involved with the Integrity Initiative, Kennedy stated that he had not read the leaked documents, but did not answer the question.

On 14 April 2018 Haynes and Kennedy launched an attack on members of the Working Group on Syria Propaganda and Media in the Times, including a front-page article, a two-page spread and an anonymous editorial. Two members of the Working Group hold posts at the University of Edinburgh. Unable to find anything tying them to Russia, Kennedy attempted to suggest that the university was under Russian influence (based on a grant from the Russian cultural institute Russkiy Mir), and even that the city of Edinburgh was a base for Russian influence (based on the presence of Sputnik’s office).

  • Neil Buckley (FT) – No response when asked over Twitter whether he had had contact with the Integrity Initiative.
  • Carole Cadwalladr – Identified in the third tranche of leaked documents as scheduled to talk at an event at the Frontline Club in early November 2018, co-organised by the Integrity Initiative and Foreign Desk Ltd. She confirmed that she had spoken at the event and did not receive a fee, but did not answer a question on whether she had been involved with the Integrity Initiative or its parent the Institute for Statecraft.
  • Natalie Nougayrede – No response when asked over Twitter if she was involved with the Integrity Initiative. She appears also in the French cluster list. In the same list, with a note that he is Nougayrede’s partner, is Nicholas Roche, whose current post is Director of Strategy at the Directorate of Military Applications of the French Atomic Energy Commission. It may be relevant that in May 2013, when she was editor of Le Monde, Natalie Nougayrede had a role in information operations in Syria. Under her direction, two Le Monde journalists acted as couriers to transfer samples provided by the opposition, allegedly from chemical attacks, to French intelligence agents in Jordan. Le Monde was then given the scoop of reporting that these samples had tested positive for sarin at the French chemical weapon detection lab at Le Bouchet.

Click here to read the full briefing note at the Working Group on Syria, Propaganda and Media website.

*

Additional:

On December 22nd Afshin Rattansi interviewed John Pilger for a special end of year Going Underground episode. In the first half they discuss the Integrity Initiative and what it reveals about the lack of true integrity in journalism. In part two topics range from the genocide taking place in Yemen, the “canonisation” of George Bush Sr., and Donald Trump:

Advertisements

3 Comments

Filed under Britain, Craig Murray, John Pilger, Spain

show trial by television: Galloway was set up by BBC to be accused

A few hours ago I watched BBC1’s Question Time programme. I imagined it might be one of the more interesting outings of what has increasingly become a lame excuse for a serious political debate.

In general, the QT panel is composed of three mainstream politicians, each determined to spin their views as tightly as they can around the gurgling corporate sluice that is nowadays mistaken as political middle ground. Their prefabricated offerings are then juxtaposed against on the one hand, a boring but self-righteous and loud-mouthed journalist/business leader/blogger, and other the other an insane academic (generally an historian) who is no less loud-mouthed or self-righteous, and only less boring by virtue of being so completely potty.

In fact Question Time has long since become just another of the many hours of predicable political dross I occasionally skim through on the iplayer. But then sometimes, when the moon is blue and there are a pair of R’s in the month, there will appear one guest on the panel who not only speaks their mind, but actually has a mind worth speaking.

Just such an occasional panellist is George Galloway. For love or despise ‘Gorgeous George’, Question Time with Galloway is just about worth tuning in for. So tonight’s show (and I choose the word “show” very, very carefully) certainly did not disappoint in this regard. With Galloway posted on the panel, QT was once again livened up immeasurably.

Indeed, tonight’s show actually left me shaking… though not with excitement (as such) or anger, but literally with fear. In fact, by the end of the final half hour, I was trembling and thoroughly exhausted by the spectacle. I could barely even make a cup of tea to calm down afterwards. I also needed to write this post without delay and before I could possibly sleep. Writing in such haste has meant, of course, that I needed to get by with rather minimal research – hence the many references to wikipedia. But in searching wikipedia there was already enough evidence to validate my suspicions without any real need for digging deeper (although I do try to dig deeper as I go along).

It really didn’t take me very long to gather more than sufficient evidence to show how the programme had been deliberately framed with Galloway set up precisely as he had appeared to be: centre stage in a show trial.

The greatest proof of this comes in considering the backgrounds of the assembled hit squad – supposedly a neutral panel – whom I am about to name and shame more or less as they appeared in turn. There was also the audience… but I’ll come back to that later. Let’s begin with the man who led on the prosecution. Here is a little of what the wikipedia entry has on Jonathan Freedland (with original footnotes maintained):

Jonathan Saul Freedland (born 25 February 1967)[1] is a British journalist, who writes a weekly column for The Guardian and a monthly piece for The Jewish Chronicle.

A leading liberal Zionist in the UK,[9] he wrote in 2012 that he only uses the word Zionism infrequently. He explained:

“That is because the word has become so misunderstood, so freighted with excess baggage, that it has become all but impossible to deploy it without extensive explanation and qualification. Most of the time, it is best avoided. Part of the trouble is that a single variant – right-wing Zionism – has come to stand for the whole.”[10]

And this is Freedland speaking at — um — what’s the name of the place…? (also from wikipedia):

Next up on this supposedly balanced panel was someone called Cristina Odone:

Cristina Patricia Odone (born 11 November 1960)[1] is a journalist, editor, and writer. She has written for several newspapers, and was formerly the editor of The Catholic Herald, and deputy editor of the New Statesman.[2]

Odone’s father was a World Bank official, which led to the family regularly moving.

Odone is married to Edward Lucas,[2] a writer for The Economist magazine.[22]

Odone is also from the Legatum Institute think tank. What’s that you may ask? Well, here’s wikipedia again:

Legatum is a private investment firm headquartered in Dubai, United Arab Emirates. Legatum invests proprietary capital in commercial investments.

So how is Legatum Institute think tank connected to the Legatum private investment firm? Well, read on…

The Legatum Institute is an independent policy, advisory and advocacy organisation within the Legatum group of companies based in London, United Kingdom.[1] The Institute researches and promotes the principles that drive the creation of global prosperity and the expansion of human liberty.

Hmmm, sound lovely, don’t they…? well, if you want more information it helps to go to their own website:

Sian Hansen is the Executive Director.

Previously Sian spent seven years as the Managing Director of the UK think tank Policy Exchange; an educational charity promoting research and discourse on public policy. Sian is a Non-Executive Director of the JP Morgan Income and Capital Trust plc. and is a Non Executive Director on the Advisory Board for Cerno Capital PLC.

And then there is Director of the Transitions Forum Anne Applebaum who “leads the Legatum Institute’s Transitions Forum, a series of projects which examine the challenges and opportunities of radical political and economic change”:

She is a former member of the Washington Post editorial board, a former deputy editor of the Spectator magazine, a former political editor of the Evening Standard and a former Warsaw correspondent of the Economist. Her work also appears regularly in the New York Review of BooksForeign Policy, the New Republic, the Daily Telegraph and many other UK and US publications. She is married to Radek Sikorski, the Minister of Foreign Affairs of Poland.

Connected – you might say.

So yes, in short, Cristina Odone is an establishment insider who happens to be married to another establishment insider and neo-liberal enthusiast, Edward Lucas:

Lucas works for The Economist, the London-based global newsweekly. He was the Moscow bureau chief from 1998 to 2002, and thereafter the central and east European correspondent.[1] He has also been a correspondent for The Independent and the BBC. Lucas also writes occasionally for The Daily Mail.

Lucas is Senior Fellow and Contributing Editor at the Center for European Policy Analysis (CEPA) in Washington D.C.[2]

I come back later to the CEPA too.

It turns out that Edward Lucas has locked horns with Galloway on an earlier occasion:

Whilst on December 22nd, he had tweeted the following: “interesting but incomplete infographic of Putinistas in Europe. Why no Die Linke, Commies, George Galloway?”

So not exactly a friend, we might say…!

Then, of the remaining two panellists, there was also Tristram Hunt:

Tristram Julian William Hunt, FRHistS (born 31 May 1974) a British Labour Party politician, historian and broadcast journalist, who currently serves as Member of Parliament for Stoke-on-Trent Central in Staffordshire.

He is a regular writer for The Guardian and The Observer.[2]

The Guardian being the paper that Jonathan Freedland is (as noted above) the executive editor. And here is an excerpt from a recent article which offers a flavour of Hunt’s personal position when it comes to Middle Eastern politics and Israel:

Splits within the Labour party over the Palestinian question were laid bare last night as one of Ed Miliband’s most senior frontbenchers invoked Winston Churchill in a passionate tribute to Israel.

Tristram Hunt, the shadow education secretary, praised the former prime minister’s 1921 declaration that he had “full sympathy for Zionism”. 1

Taken from a Times article published only a month ago under the headline “Hunt risks party split with loving ode to Israel”.

But then the muck gets thicker, as we come to an article published by The Independent on Tuesday, just two days prior to the broadcast of tonight’s Question Time broadcast. It reads:

George Galloway, leader of the Respect Party, has caused a stir in a constituency that has one of the largest populations of Jewish people in the UK after it was announced that he would appear in the area on Question Time this week.

The broadcaster’s inclusion of the MP, who is a vocal opponent of Israel, was criticised as being “deliberately provocative” by Mike Freer, the MP for Finchley and Golders Green in north London. […]

The MP for Bradford West is to sit on the panel alongside Tory education secretary Nicky Morgan, Labour shadow education secretary Tristram Hunt, deputy chairman of Ukip Suzanne Evans and The Guardian executive editor and columnist Jonathan Freedland.

This was later changed, of course. After UKIP’s Suzanne Evans went absent without leave, into her seat was plonked Cristina Odone instead: that representative of the UAE’s Legatum Institute; daughter of that World Bank official; as well as wife of Edward Lucas from the globalist think tank CEPA, which gets glowing praise from not only Zbigniew Brzezinski, but also Radosław Sikorski, Minister of Foreign Affairs of the Republic of Poland. You remember Radek, he is husband of Legatum Institute’s Director of the Transitions Forum, Anne Applebaum (see above). But back to The Independent article:

A BBC spokesperson said: “Question Time invites panellists who reflect a significant range of opinions on a number of different topics. Whilst Mr Galloway’s views are entirely his own, as an MP he has a right to appear on the programme and has done so previously.

“A significant range of opinions” Really…? So do they not have access to wikipedia at the BBC?

The piece goes on:

“Subjects for discussion are chosen by our audience ahead of each show and this edition of Question Time will be no different.” 2

Does that include the question asked by audience member Gabriel Rosen: “Why is anti-Semitism rising in the UK and does a certain member of the panel bear some responsibility?” This was the extremely pointed question that actually kicked off the main event of the evening – the last half an hour of the show. An outcome that was hardly surprising given the insinuation of a direct link between “a certain member of the panel” and the rise in anti-Semitism in Britain. In effect, what Galloway is being asked can be reduced to: “are you ashamed of yourself for provoking anti-Semitism in this country?” It’s a “have you stopped beating your wife?” kind of a question.

Part of Galloway’s answer to this more or less unanswerable accusation – an accusation from which he was in any case given inadequate opportunity to defend himself – is embedded below. All of the answers he gave during this inquistion by television were notable for their restraint:

Galloway is a politician and so it is entirely proper that his opinions and actions are closely scrutinised. As I say, you are absolutely at liberty to detest Galloway, but the issue here is what on earth had led the BBC to consider it justifiable for him (or anyone else for that matter) to publicly tried in such a fashion?

This was, in my view, an unedifying spectacle, and one that presents us with a terrifying indication of how narrowly restricted real freedom of speech is becoming. These are scary times, and it was not without reason that as I finished watching earlier, I felt shaken.

We know perfectly well where true racism always leads, and so it is our duty to ask with unflinching honesty, who is really inciting racial division and stirring up hatred? In last night’s so-called discussion, I say it certainly wasn’t Galloway. I go further, and say that for all of his faults, Galloway cannot be justly accused of racism. He is not a bigot. And shame on the BBC for ever orchestrating such a disgusting piece of inflammatory propaganda.

To judge for yourself (if you didn’t watch earlier) then click here to see the whole show on BBC iplayer. [And now I must sleep]

*

Update:

George Galloway has since published his own highly critical response to the QT show of February 5th. He writes:

Mr Dimbleby [presenter and mediator] told me immediately after the show that the final question posed by the audience was not in fact the question which had been tabled and selected. The last part of the question which sought to put me on show trial, make the final part of the show about me, had merely been added after the fact by the questioner. This has subsequently been admitted by the questioner in the Jewish Chronicle.

But there there [sic] was no point in telling me this in private with an apologetic air (he did not actually apologise, I gave him more credit than he deserved in my initial comments after the show) when millions of people oblivious to the trickery were about to watch the results on the show.

Mr Dimbleby had a couple of options when this ruse occurred:

He could have shot the question again, the show is not live, there is time for editing (although the only person who was edited was me with a chunk of my answer on Bradford schools mysteriously excised).
He could have made it clear on the recording, immediately, that the question had been changed, with obviously potentially defamatory consequences.

He did neither and with predictable results.

He also points an accusing finger toward both Cristina Odone and Tristram Hunt, whilst singling out Jonathan Freedland as “Hypocrite in Chief”:

A special place in the hall of shame must go to the Guardian’s executive editor Jonathan Freedland selected for the role of chief prosecutor in the show trial. The Guardian, a faux liberal newspaper which last summer accepted (that which even Rupert Murdoch had declined) a paid full page advertisement from an Israeli organisation while the blood was still running in the streets of Gaza seeking to justify the slaughter and slander the Palestinians, thousands of whom had by then been slain.

There is intense competition for the title of Hypocrite in Chief at The Guardian but Freedland in my view shades it.

Once the doctored question had been posed, he lit the touch paper before smugly stepping well back. He made a series of distorted allegations against me knowing that if I got into rebutting them there would have been no time for the bigger picture. Like a latter day McCarthy he patted a portfolio which he claimed contained the basis for his allegations. Who produced this dodgy dossier must be open to question.

Click here to read Galloway’s full reply.

*

1 From an article entitled “Hunt risks party split with loving ode to Israel” written by Laura Pitel, published in The Times on January 7, 2015. http://www.thetimes.co.uk/tto/news/politics/article4315908.ece

2 From an article entitled “Jewish groups protest against George Galloway appearance in Finchley for BBC’s Question Time” written by Lamiat Sabin, published by The Independent on February 3, 2015. http://www.independent.co.uk/news/people/news/jewish-groups-protest-against-george-galloway-appearance-in-finchley-for-bbcs-question-time-10021775.html

Leave a comment

Filed under analysis & opinion, Britain, did you see?, Israel